www.infoglobe.sk » Taliansko: Alpentrip V. - Lago di Garda II.

Taliansko: Alpentrip V. - Lago di Garda II.

Publikované: 16.9.2012
V druhom pokračovaní našej zastávky pri známom severotalianskom jazere sa budeme viac venovať ľahkej horskej turistike než vodným radovánkam či horolezeckému dobrodružstvu, o ktoré tu ale tiež rozhodne nie je núdza.

Máme za sebou prvý deň pri jazere Lago di Garda. Zatiaľ sme spoznali niektoré z najzaujímavejších miest severovýchodného brehu, urobili sme si menšiu prechádzku a rámcovo zmapovali všetko, čo sa tu pre aktívnych turistov ponúka. Široké spektrum aktívneho vyžitia je naozaj pre každého! Od detí po seniorov, od milovníkov vodných radovánok po vyznávačov vysokohorskej turistiky, cyklistiky, surfingu a kto vie čoho ešte.
Málo som sa však zmienil o samotnom jazere, tak to ihneď napravím. Lago di Garda je najväčším talianskym jazerom, s rozlohou takmer 370 km², dĺžkou od severu k juhu 52 km a šírkou v južnej časti takmer 17 kilometrov. Maximálna hĺbka dosahuje 346 metrov. Dĺžka pobrežia je necelých 160 kilometrov.
Aj keď je sever jazera ešte stále súčasťou alpského podhoria, aj tu prakticky panuje stredozemná klíma, ktorá okrem relatívne vysokých letných teplôt prináša aj celú škálu veterných poryvov. Dokonca sa hovorí o takmer päťdesiatich rozlíšiteľných vetroch, ktoré sú špecifické pre konkrétnu dennú dobu, miesto a smer prúdenia. Medzi najznámejšie patrí južný vánok Ora, ktorý každé odpoludnie prináša aj do severnej oblasti príjemné prímorské teploty. Fauna aj mimoriadne bohatá a rozličná flóra sú len dôsledkom tohto klimatického fenoménu.
Rozhodnúť sa, ktorému športu či aktivite sa na Garde venovať, nie je vôbec jednoduché. Pokiaľ však cestujete naľahko a jazero je len niekoľkodennou zastávkou, ako v našom prípade, núka sa vám predovšetkým horská turistika, pokiaľ teda nemáte záujem o zapožičanie surfu či horského bicykla. Asi najväčším lákadlom pre náročnejších turistov je už niekoľkokrát zmieňovaný hrebeň Monte Baldo s nespočetným množstvom výletných trás. Isto krásna predstava celodenného výletu, ktorá sa však môže rýchlo rozplynúť v okamžiku, pokiaľ by bolo Monte Baldo po celú dobu vášho pobytu zakryté ťažkými mrakmi. Vysnívané panorámy z informačných letákov miestnej lanovky by mohli byť nádherné, ale vám nezostane nič iné, než hľadať alternatívne riešenie. Ako už isto tušíte, aj my sme boli svedkami tohto nepriaznivého atmosférického javu. Obdivovať panorámu ako v známej českej veselohre o rodine Homolkovcov sa nám za 40 euro naozaj nechcelo, a tak prišiel na radu plán B.
Vzhľadom k našej polohe medzi letoviskami Malcesine-Campagnola a Torbole, padol návrh na výstup do dedinky Pregasina, ležiacej na strmej skale nad severozápadným okrajom jazera. Ideálnym miestom na zahájenie výstupu je známe kúpeľné mestečko Riva del Garda. Po prehliadke úzkych uličiek historického centra a menšieho prístavu, ktorý je zároveň významnou zastávkou niekoľkých trajektových liniek aj výletných parníkov, sa posilníme jednoeurovým espresom a už sledujem úzku cestičku, vinúcu sa hore skalnou stenou ďalej na juh. Necelých 200 metrov od prístavu už začína značený a neskôr zároveň aj náučný chodník Strada del Ponale. Na prvých kilometroch nás čaká vcelku rozumné konštantné stúpanie ako aj niekoľko naozaj rozmerných tunelov vyhĺbených v skale už na konci predminulého storočia. S narastajúcou nadmorskou výškou, ktorá je však stále na relatívne nízkych číslach, sa nám otvára naozaj pôsobivý pohľad na celý severný okraj Gardy.

Rivu aj Torbole máme ako na dlani. Informačné tabule nám vzápätí oznamujú, že prašná a na mnohých miestach aj zarastená cesta bola ešte v 30. rokoch minulého storočia prístupovou cestou k luxusnej vyhliadkovej reštaurácii, z ktorej sú dnes, podobne ako z kedysi unikátnej cestičky, len rozpadajúce sa zvyšky dávno zašlej slávy. Aj táto príjemná prechádzka s mnohými vyhliadkami má svoje nevýhody a tými sú často bezohľadní cyklisti. Hneď niekoľkokrát sme boli nútení takmer na poslednú chvíľu uskočiť pred rútiacimi sa jazdcami, ktorí tu majú hneď v niekoľkých svetových jazykoch vysvetlené, že aspoň čiastočná ohľaduplnosť k pomalším chodcom nijak neznižuje ich atraktivitu nieto ešte športovú kvalitu…

Máloktorý biker si potom dokáže vychutnať všetky zaujímavosti miestnej krajiny a okolia, nehľadiac na to, že šotolinový povrch a vetchý, mnohokrát prepadnutý múrik nad hlbokým zrazom, nie sú práve zárukou bezpečnosti ani pre jednu zúčastnenú stranu. Na Strada del Ponale míňame hneď niekoľko podivných skalných príbytkov, akýchsi pevností. O ich histórii nám čosi prezradili niektoré z info tabule. Dozvieme sa z nich, že podivné skalné útvary, okienka a výklenky či galérie, boli v období Rakúsko - Uhorska súčasťou komplexného obranného systému proti útokom talianskych Garibaldiho jednotiek postupujúcich na sever k neďalekej hranici Rakúskeho cisárstva. Tento dômyselný obranný val poslúžil rovnakým spôsobom aj v období prvej svetovej vojny, než postupom času stratil na význame, ale na rozdiel od prístupovej cesty a vyhliadkovej reštaurácie sa na ňom zub času len relatívne málo podpísal.
Na konci cestičky už čaká Pregasina, svojrázna horská dedinka s niekoľkými tavernami, hotelom, súkromnou vinicou, malým cintorínom s neodmysliteľným kostolíkom. Odtiaľ je potom možné ďalej pokračovať k relatívne náročnému zostupu do Limone alebo sa vydať späť do Riva del Garda rovnakou cestou.
Takto strávený poldeň sa samozrejme nedá porovnávať s možnými vysokohorskými výpravami, ktorých tu naozaj nájdeme nespočetne veľa, ale počas trochu menej priaznivého počasia (zlej viditeľnosti) je to jeden z mála variantov, ktorý vás nič moc nestojí a zároveň ponúka mnohé zaujímavosti a zážitky.

Text: Jan Chaloupka

Foto: Tereza Překlasová a Wikipedia Commons: HubiB, S.Wallis

Preklad: O. Maňáková

Taliansko: Alpentrip III. - Návšteva u ľadového muža
Publikované: 26.8.2012
Tretie pokračovanie našej cesty po Alpách venujeme mestu Bolzano, ktorého najväčšou atrakciou sa stala postava muža z doby medenej, ktorého ostatky sú spolu s nadmieru zaujímavou výstavou súčasťou expozície Juhotirolského archeologického múzea.

Taliansko, Dolomity – ako som prepadla ich kúzlu II.
Publikované: 20.9.2015
Máme tu druhý deň našej výpravy do Dolomitov a čaká nás priesmyk Passo Pordoi (2 239 m n. m.) a tých zdatnejších aj zdolanie vrcholu Piz Boe (3 115 m n. m.). Počasie nám opäť praje, takže hurá na lanovku smer vrchol Sass Pordoi (2 950 m n. m.).

Taliansko, Dolomity – ako som prepadla ich kúzlu I.
Publikované: 13.9.2015
V minulom roku som sa zoznámila s fajn ľuďmi, ktorí cestujú nielen po Českej republike, ale aj po celom svete. Tentokrát sa chystali do Dolomitov a mňa vzali so sebou...

Taliansko: Janov - prísľub romantickej dovolenky
Publikované: 20.6.2014
Dnes opäť pokračujeme v prechádzkach po Janove, jednom z hlavných miest talianskej kultúry a histórie. V minulých dieloch sme sa dozvedeli niečo o Piazza Ferrari alebo Piazza Giacomo Matteoti. Dnes sa pozrieme na ďalšie charakteristické oblasti mesta a snáď vám pomôžeme naladiť sa na blížiace sa leto a dodáme vám inšpiráciu pre prípadnú dovolenku.

Taliansko: Janov - prístavné mesto s históriou
Publikované: 30.5.2014
O Taliansku, jeho regiónoch a mestách ste si na našom portáli mohli prečítať už mnoho článkov. Doposiaľ sme sa však nevenovali jednému z jeho najslávnejších miest, Janovu.

Thajsko: Railey beach east - romantické lezenie
Publikované: 8.9.2013
Ako už bolo povedané, polostrov Laem Phra Nang je známy vďaka svojim 4 piesčitým plážam - Railey west beach, Railey east beach, Ao Phra Nang a Ton Sai.

Taliansko: Lago di Garda - Arco - Nago
Publikované: 27.7.2013
Nago je jeden zo skalných útvarov v tejto oblasti, ktorý ponúka veľmi kvalitné lezenie. Útvar lezcom ponúka vyše 135 ciest rôznych obtiažností (od 4a do 7c+).

Taliansko: Lago di Garda - Arco - Belvedere
Publikované: 20.7.2013
Lago di Garda je veľmi obľúbeným miestom aktívnej dovolenky. Oblasť okolo tohto najväčšieho talianskeho jazera je preslávená pre svoje prekrásne prostredie, cyklotrasy, lezecké oblasti, via ferrata a jazero ako také je zas rajom windsurferov.

Taliansko, Dolomity – ako som prepadla ich kúzlu III.
Publikované: 27.9.2015
Kvôli zlému počasiu sa vydávame do múzea horolezca Reinholda Messnera – Firmian, ktoré bolo otvorené v roku 2006 na hrade Sigmundskron. Musím uznať, že priestory hradu sú pre tému histórie horolezectva veľmi vhodné.

Taliansko: Alpentrip IV. - Trento
Publikované: 2.9.2012
Dnes nás čaká menšie zastavenie v meste, ktoré však z bežných cestovateľov navštívi len skutočný obdivovateľ sakrálnej architektúry. Bude to zastávka v meste, kde sa spája stredoeurópske a talianske kultúrne dedičstvo.

Taliansko: Alpentrip V. - Lago di Garda I.
Publikované: 9.9.2012
Lago di Garda - akési synonymum aktívnej dovolenky, ktorá každoročne láka státisíce turistov do jednej z najatraktívnejších alpských lokalít, kde si na svoje prídu predovšetkým milovníci všetkých druhov horskej turistiky, cyklistiky i windsurfingu.

Talianska: Alpentrip VIII. - Stratení v Benátkach I.
Publikované: 7.10.2012
Miesto, ktorému kúzlu musí podľahnúť každý, kto sa trebárs len na pár hodín túla krivoľakými uličkami nad kanálmi tohto jedinečného mesta. O to viac, keď sa v ňom regulárne stratíte, ako sa to podarilo nám.

Rakúsko: Alpentrip XII. – Resumé
Publikované: 11.11.2012
Všetko krásne sa raz skončí a bohužiaľ aj naše putovanie, počas ktorého sme za obdobie niečo vyše týždňa stihli spoznať a navštíviť naozaj veľa pozoruhodných miest. Čo nás prekvapilo, poučilo či sklamalo? Na to si skúsime odpovedať v tomto poslednom stretnutí.

Rakúsko: Alpentrip XI. - Autom na strechu Európy I.
Publikované: 28.10.2012
Po niekoľkodennej zastávke v Korutánsku, v krajine hôr a jazier, sa opäť vydávame na cestu, ktorá už pomaly ale iste smeruje späť do českej vlasti. A pretože sa naša dovolenka nesie v znamení hesla, že aj cesta môže byť cieľ, rozhodli sme sa aj inak zdĺhavý a pre mnohých aj nepríjemný návrat spestriť prejazdom jednej z úplne najvyššie položených horských ciest Európy, okolo hory Grossglockner.

Rakúsko: Alpentrip X. - Konečne v Korutánsku, konečne dovolenka
Publikované: 21.10.2012
Korutánske Alpy sú od nepamäti jednou z najvyhľadávanejších častí Rakúska. Krajina jazier a veľhôr, miesto kam sa aj Rakúšan z Tirolska vyberie na dovolenku, pokiaľ si chce užiť prírodu.

Taliansko: Vulcano, alebo môže za to televízia
Publikované: 28.1.2013
Raz večer, pred šiestimi rokmi, som pozerala v televízii veľmi vydarený dokument Krásy európskeho pobrežia. Medzi všetkými predstavenými destináciami ma najviac zaujali Liparské ostrovy, ktoré sa nachádzajú v južnej časti Talianska, v tesnom susedstve Sicílie a skladajú sa zo siedmich obývaných ostrovov.

Taliansko: Alpentrip VI. – Verona
Publikované: 30.9.2012
Vyskytnúť sa na severe Talianska a nenavštíviť Veronu, by bol doslova hriechom. Na ceste do Benátok rozhodne niet zaujímavejšieho miesta, kde stráviť pár hodín, urobiť si krátku prechádzku, dať si kávu či úchvatnú zmrzlinu.

Taliansko: Alpentrip V. - Lago di Garda III.
Publikované: 23.9.2012
Už siedmou časťou pokračuje naša cesta po alpských krajinách, a to sme na ňu vyrazili iba pred necelým týždňom. Dnes sa opäť vydáme na cestu, ktorá nás cez východný breh jazera zavedie do letoviska Sirmione v najjužnejšej časti Lago di Garda, aby sme ďalej cez Veronu dorazili až do Benátok.

Taliansko: ostrov Capri – synonymum luxusu
Publikované: 12.1.2013
Táto prírodná rezervácia s prvotriednymi službami pre náročných, miesto pre zastúpenie svetovo známych firiem s množstvom obchodov, leží len niekoľko kilometrov od prístavného mesta Neapol. Na malom území žije pomerne dosť obyvateľov, ktorých živí práve čulý turistický ruch.

Hravá zima

1. cena redakcie:
Zimný balíček od eshopu Tatrica.sk
2. cena redakcie:
Vstupenky na vybrané predstavenie v STARS auditorium (súťaž prebieha na FB)

1.3.2024
Nádherný klenot cisárskeho dedičstva, zámok Schloss Hof otvára svoju veľkolepú hlavnú sezónu 9. marca 2024. Jedinečný komplex budov s luxusne zariadenými zámockými komnatami, barokovými záhradami a rozsiahlym statkom na ploche takmer 70 hektárov, tvorí umelecký celok a pozýva na nezabudnuteľnú cestu časom.
Klub slovenských turistov, Fakulta informatiky РEVŠ a OZ Karpaty Vás pozývajú na 38. ročník medzinárodného stretnutia expedičných turistov a netradičných cestovateľov EXPEDÍCIE 2024.
13.2.2024
Pozývame vás na 3 dni plné inšpirácie so 48 cestovateľskými prezentáciami a diskusiami, ktoré sa uskutočnia od 1. do 3. marca 2024 v bratislavskom Dome kultúry Ružinov.