SR, Morové stĺpy - kamenní svedkovia víťazstva nad epidémiami II. (2)
Okrem tých mariánskych, stojí na Rybnom námestí aj trojičný stĺp, ktorý bol postavený v roku 1713, v čase doznievania poslednej morovej epidémie. Na výstavbu stĺpu Najsvätejšej Trojice z jemnozrnného pieskovca prispel sumou 400 florénov uhorský kardinál Christian August Saský a na zvyšok sa vyzbierali samotní obyvatelia mesta.
Z dôvodu použitého materiálu bol už v polovici 18. storočia stĺp tak poškodený, že ho museli zreštaurovať. Touto úlohou mestská rada poverila bratislavského sochára Jozefa Sartoryho. Umelec ho nielenže zrekonštruoval do jeho súčasnej podoby, ale aj doplnil o plastiky a reliéfy viažuce sa na morovú epidémiu. Avšak treba doplniť, že sa jedná už len o kópie, keďže originály sú v depozite Galérie mesta Bratislavy.
Pokiaľ sa presunieme o pár kilometrov ďalej – do Trnavy, presnejšie na Trojičné námestie, môžeme tu vzhliadnuť krásne súsošie Najsvätejšej Trojice, ktoré vzniklo z vďaky za ukončenie moru z roku 1679. Domáci toto súsošie, ktoré vytvoril v roku 1695 Ján Krištof Khien, nazývajú Trojička.
Pôvodne tu mala byť iba socha sv. Floriána, ochrancu pred ohňom, na pamiatku požiaru z roku 1683, ktorý spôsobil vpád Thőkőlyho vojakov. Sochu sv. Floriána však napokon doplnili i o ďalších svätcov, ochrancov pred morom – sv. Agátou, sv. Františkom Xaverským, sv. Antonom Paduánskym a v hrobe ležiacou sochou sv. Rozálie. Takto sa Trojička stala pripomienkou oboch ťažkých rán, ktoré Trnavu zasiahli krátko po sebe. V roku 1949 súsošie rozobrali a vyše štyridsať rokov (až do roku 1993) bolo pred očami verejnosti schované.
Trojička nie je jediný stĺp pripomínajúci vďaku za ukončenie moru v Trnave. Ďalšie nájdete na Námestí sv. Mikuláša. Jedná sa o súsošie sv. Jozefa doplnené o sochy ochrancov pred morom (sv. Mikuláš, sv. Karol Boromejský a sv. Katarína). Mnoho mariánskych a trojičných stĺpov je súčasne i morovými stĺpmi, no nájdu sa i také, ako tento v Trnave, ktoré sú identifikované len ako morové. Niektoré sú nenápadné alebo sa na ich prvotnú funkciu pozabudlo.
Napríklad aj v malom mestečku akým je Hurbanovo, v časti Bohatá, je umiestnený neskorobarokový stĺp so sochou sv. Jána Nepomuckého z 18. stor. a sochami morových svätcov.
Morové stĺpy identifikujem práve podľa zobrazenia sôch ďalších svätcov - ochrancov pred morom. Najčastejším je Svätý Roch, znázorňovaný ako vysoký muž v kňazskom rúchu so psom. Podľa legendy pomáhal nakazeným počas morovej epidémie a uzdravil sa vďaka sile svojej viery a psovi, ktorý mu počas choroby nosil chlieb.
Zobrazovaný je aj Svätý Šebastián, patrón lukostrelcov i umierajúcich. Zväčša je pripútaný k stromu a prebodnutý šípmi. Ľudia často metaforicky porovnávali náhodne sa vyskytujúce morové rany so strelami šípov. Ďalšími sú Svätý František Xaverský, ktorý mal dar uzdravovať a kriesiť mŕtvych či milánsky arcibiskup Svätý Karol Boromejský, tiež známy svojou pomocou chorým a umierajúcim. V dobe morovej epidémie sa staral o chorých. Medzi svätice, ochrankyne pred morom patrí Svätá Barbora, patrónka baníkov, delostrelcov i umierajúcich, zobrazovaná s vežou , ako aj patrónka proti epidémiám a moru Svätá Rozália, spodobovaná ako umierajúca žena v jaskyni. Častým ochrancom umiestneným na morových stĺpoch s vedrom vody je patrón hasičov a ochranca pred požiarmi Svätý Florián.
Medzi najväčšie a najznámejšie trojičné stĺpy u nás patrí tiež barokový morový stĺp v Banskej Štiavnici. Jeden z posledných morových stĺpov v bývalých habsburských krajinách sa nachádza zas v Kremnici.
O nich, ale aj o ostatných morových stĺpoch bohatých baníckych miest stredného Slovenska si môžete prečítať už o týždeň.
GPS: 48°22'39.5"N 17°35'08.8"E (Trnava)
Text: Mgr. Anna Nociarová
Foto: Wikipedia.org - Lure, redakcia, pixabay.com, A. N.
Textová úprava: redakcia
Diskusia k článku (0) |
Vložiť nový príspevok