Viete, že? Najväčšia loď sveta
Doba monštruóznych zaoceánskych parníkov ešte neskončila a lodná doprava, respektíve jej rekreačná obdoba, získava aj v súčasnosti stále viac na popularite. Plávajúce mestá, lepšie povedané turistické strediská, dnes brázdia moria od severného pólu po slnečný Karibik. Zaoceánske parníky ročne prepravia milióny turistov a niet sa čomu diviť, pretože komfort, ponuka zážitkov a rozumná, ale nijak nízka cena dávajú tomuto druhu zábavy stále dostatok elegancie a vznešenosti. Rovnako ako americká Florida získali tieto výletné monster lode nelichotivú prezývku plávajúce domovy dôchodcov, ale na tom asi nie je nič zlého, vzhľadom k tomu koľko aktivít, zábavy a komfortu tieto „parníky“ ponúkajú. Málo kto vie, že na ich výrobe sa podieľali aj železiarne vo Vítkoviciach, ktoré pripravujú doslova základný kameň celého stroja - jeho kýl, resp. oceľové pláty, z ktorých je potom vo fínskych lodeniciach spoločnosti STX Europe zváraný trup.
Oasis of the Seas a jej sesterská loď Allure of the Seas sú doslova plávajúcimi oceľovými ostrovmi, ktoré na svojich 15 palubách pojmú až 6300 pasažierov, o ktorých sa postará 3000 členov posádky, spolu teda neuveriteľných 9300 osôb – čo je približne rovnaký počet ako počet obyvateľov jedného stredne veľkého českého mesta (Mohelnice, Nová Paka, Chotěboř…) Loď pripomína mesto do slova a do písmena, veď sa tu nachádza celkovo až 7 tematicky členených „štvrtí“ s názvami ako: Central Park s 12 tisícmi kusov živej zelene, Boardwalk s množstvom reštaurácii a obchodov, ale tiež dvoma obrovskými lezeckými stenami. Kráľovská Promenáda s barmi, luxusnými reštauráciami či butikmi. Nie je tu núdza o všemožné liečebné či kúpeľné služby a potešenia, nehovoriac o kaderníckych salónoch, športovej zóne so štyrmi priestornými bazénmi a bazénikom pre deti, umelými vlnami, teda plnohodnotným aquaparkom so všetkým, čo k tomu patrí. Aj cestovanie touto loďou mnohých zmôže a vtom prípade je dobré navštíviť plnohodnotné kúpele. O zábavný program je tu postarané naozaj nonstop a keby ste náhodou mali predsa len pocit, že na vás ide „ponorková“ choroba, môžete ju zahnať v zábavnej časti v jednom z hudobných klubov, pri ľadovej revue či v lodnom Casino Royale. Miestny bar je unikátne konštruovaný tak, že sa pohybuje výťahovým systémom hneď medzi troma palubami, ale čakanie na drink tu asi naozaj nehrozí. Amfiteátr - divadelná scéna - pojme okolo 750 divákov, ktorí si môžu vychutnať pôsobivé predstavenie unikátneho podvodného divadla, odohrávajúceho sa v obrom akváriu…Mladší pasažieri si môžu od rodičov odpočinúť v „Mládežníckej zóne“, kde je pripravený program pre deti od 6 mesiacov až po sedemnásťročných teenagerov – z tých najzaujímavejších je to napríklad divadelný krúžok alebo detské vedecké laboratórium…
Náročný projekt vznikol na základe konkurenčného boja medzi Royal Caribbean a Carnival Corp, dvoma spoločnosťami, ktorých lode zarábajú na luxusných plavbách. Pred spustením Oasis of the Seas mal navrch britsko-americký Carnival, ktorého lode doposiaľ kraľovali všetkým moriam sveta na čele s doposiaľ najväčším parníkom Queen Mary 2, ktorý však s príchodom Oasis stratil náskok snáď vo všetkých parametroch. Len pre porovnanie:
parametre: |
dĺžka/výška |
kapacita |
v prevádzke |
výkon motorov |
rýchlosť |
cena |
Oasis of the Seas |
360 / 60 |
6300 |
2009 |
66 000 KW |
21 uzlov (42 km/h) |
25 mld Kč |
Queen Mary II. |
345 / 41 |
2630 |
2003 |
4x 21 MW |
30uzlov (55 km/h) |
14 mld Kč |
Nemôže sa s ňou porovnávať ani ktorékoľvek vojenské plavidlo. Najväčšia lietadlová loď Nimitz má na dĺžku "iba" 330m...
Snaha týchto korporácii vyústila do bitky o morských turistov, ktorí sú zároveň bohatými sponzormi takto finančne náročných projektov. Cena modernejšej Oasis sa vyšplhala na úctyhodných 25 miliárd českých korún t.j. 1,4 miliardy dolárov, ktoré sa však daria pokryť aj v dobe krízy – zárobok je teda zaručený.
V súčasnosti sa loď pohybuje na 10 denných okružných plavbách po trase: Fort Lauderdale (Florida) > Labadee (Haiti) > Costa Maya (Mexiko) > Cozumel (mex. ostrov) a späť do Fort Lauderdale.
Mimochodom, spoločnosť Royal Caribbean bude ponúkať 37 kategórií ubytovania. Palubný lístok je teda možné získať v niekoľkých cenových úrovniach a nehrozí, že v tej najlacnejšej budete cestovať v podpalubí s krysami, podobne ako európsky imigranti na začiatku minulého storočia. Zájazdy aj s letenkou ponúka aj niekoľko českých CK, u ktorých sa dá cca desaťdennú cestu po oblasti Karibiku zakúpiť už za zhruba 40 tisíc Kč, čo je dosť, ale v porovnaní s fixným pobytom na jednom mieste v tejto oblasti, je cena ešte stále primeraná a aj vzhľadom k ponúkanej porcii zábavy je priaznivá.
Malá perlička na záver: loď bola zostavená vo fínskom Turku, čo znamenalo, že počas svojej
prvej plavby cez oceán musela podplávať pod dánskym vysunutým mostom Storebæltsbroen – Veľký Belt, spájajúcim ostrovy Sjaelland a Fyn.
1.novembra 2009 Oasis, vysoká 72 metrov, pod týmto mostom bez ujmy preplávala. Most sa však klenie nad hladinou mora vo výške iba 65 metrov, s čím však konštrukcia lodi počíta. Teleskopický komín bol zaťažený a aj tak bol prejazd tesný. Parník sa s mostom minul o necelých 60 cm!
text: Jan Chaloupka
foto: Wikipedia Commons a oasisoftheseas.com
preklad: O. Kubáčková
Diskusia k článku (0) |