Viete, že? NAJ dopravné lietadlo sveta
Dnes si už vie málokto predstaviť dovolenku bez cesty na letisko, procedúry a let, ktorý býva skôr skromným transportom než niečím, čo si človek nejako zvlášť užije. Bohužiaľ, na našich letiskách, európskych linkách či charterových letoch sa stretneme so strojmi výhradne staršej generácie a navyše upravenými tak, aby do svojho trupu pojali čo najviac natešených turistov, ktorí viac než po pohodlí túžia konečne byť niekde na pláži, a tak otlačené kolená od sedačky pred vami toľko nevadia. V medzikontinentálnych letoch mal po dlhom desaťročí na komfortnú prepravu monopol Boeing so svojím Jumbo Jetom, teda dnes už legendárnou 747čkou, ktorej prvý let sa uskutočnil už v roku 1969 a na značnej časti dlhých tratí stále dobre slúži. Celkovo ich bolo vyrobených 1418 kusov a to v rôznych modifikáciách, veľkostiach a úpravách. Pre svoje mimoriadne kvality a spoľahlivosť ho využíva aj americká vláda ako svoje Air Force One… Ale aj tomuto gigantovi v posledných rokoch zvoní umieračik, keďže sa na trhu objavujú lietadlá o niekoľko generácií novšie, komfortnejšie a svojou výbavou aj pohodlím viac než konkurencie schopné tejto lietajúcej legende. A práve jej nástupcovi z produkcie európskeho Airbusu sa v tomto článku budeme venovať. Súputníkom Boeingu 747 bol od začiatku deväťdesiatych rokov Airbus A340 – dlhotrupé štvormotorové lietadlo, s kapacitou max 350-380 cestujúcich, ktorý si svoju popularitu získal predovšetkým pod vlajkou Lufthansy, Air France a španielskej Iberia Airlines. Ale aj ten začal rýchlo zastarávať. Krátkodobá spolupráca najväčších rivalov príliš úspechu nepriniesla. Boeing modernizoval svoje lietadlá a Airbus začal rokom 2000 pracovať na úplne novej koncepcii dvojposchodového stroja, ktorý mal byť najmodernejším a zároveň najväčším lietadlom pre prvé dve dekády 21. storočia. Po A340 tak nevznikol A350, ale osmička sa stala symbolom dvojnásobku radu 340 – symbolom druhého plnohodnotného poschodia…
Airbus A380 je na nebi skutočným benjamínkom, keďže jeho prvý let sa uskutočnil až v roku 2005 a aj napriek prvotným problémom sa stal rýchlo populárnym strojom u popredných svetových prepravcov, ako sú Emirates, Air France, austrálske Quantas či Korean Air. Prvým užívateľom však boli Singapure Airlines. Éra Boeingu 747 tak pomaly od októbra roku 2007 končí, vtedy bola totiž A380 zaradená do pravidelnej prevádzky. V súčasnosti je skutočne najväčším dopravným lietadlom, aké je možné vidieť. Jeho rozmery prekonáva len ruský obor Antonov 225 a v histórii snáď len vzducholoď Hindenburg a experimentálny obrí hydroplán Hughes H4, známy z filmu Letec. Rozmery A380 sú (v zátvorke údaje o B 747-8): dĺžka – 73m (76m), rozpätie – 80m (68m) , max. kapacita – 880 pasaž. (467), max. rýchlosť – 1062 km/h (918 km/h), dolet – až 15 100 km (14 tis). Maximálna vzletová hmotnosť – 600 ton – vôbec najťažšie lietadlo histórie!
Svoju prepravnú kapacitu neskutočných 880 pasažierov získal Airbus nadstavbou druhej paluby, čím prekonala najväčší Boeing 747 takmer dvojnásobne. A380 existuje však aj v exkluzívnej verzii, na ktorej palube majú cestujúci k dispozícii vlastné kajuty s posteľou, spoločenskú miestnosť, bar či telocvičňu…
Nový Airbus bude tiež znateľne tichší a ekonomickejší než jeho americký konkurent. Airbusy sú tiež známe svojím unikátnym systémom riadenia tzv. Fly by Wire – teda tak, že zastarávajúci systém hydrauliky, ťahadiel a laniek nahradil plne elektronický systém riadenia letu. Obrie lietadlo sa tak ovláda pomocou malého joysticku na miesto klasického knipla.
Proces uvedenia do prevádzky sa však neobišiel bez nemalých oneskorení. Finálne testy a predania prvých kusov lietadiel sprevádzalo mnoho komplikácií, ale aj tak sa Airbusu zákazky len hrnuli. Nedávny júnový letecký festival v Berlíne priniesol Airbusu ďalšie kontrakty na desiatky ďalších strojov A380, predovšetkým pre prepravcov z Ázie a bohatého arabského sveta, pozadu nezostala ani nemecká Lufthansa s celkovo objednanými 15 kusmi (v porovnaní s Emirates a jeho zákazkou na 90 lietadiel…)
Okrem najmodernejšej elektroniky a pohodlia v niekoľkých prepravných triedach je vnútrajšok trupu koncipovaný tak, že v dolnej – hlavnej prepravnej palube je celkom 356 miest pre hlavnú turistickú (334 miest) a 1. triedu (22 miest) a v hornej 199 miest (II. trieda 96 miest a turistická 103 miest), ďalej sú tu kuchynky, 2 výťahy, odpočinkové miesta pre posádku, 17 toaliet a ďalšie potrebné priestory činiace z A380 neprekonateľný stroj čo do objemu a rozmerov.
Na kratších tratiach sa o svoje miesto na nebi stále delí s menšími konkurentmi od Boeingu (ver. 777 a svojím A330), na dlhých tratiach sa ale stáva lietadlom číslo 1.
V polke tohto júna sa mal A380 predstaviť aj v Prahe, ale nakoniec bol tento let zrušený. Stále sa však počíta, že v najbližšej dobe bude daný nový termín, a tak sa budú môcť na vlastné oči pokochať aj českí priaznivci letectva!
text: Jan Chaloupka
foto: wikipedia commons: Ingo Green , Imre Solt , WoSt01 , S. Solberg J. a Ilookit
preklad: Zuzana Megerssová
Diskusia k článku (0) |