www.infoglobe.sk » ČR: Praha - pražské mosty VII. - Štefánikov most

ČR: Praha - pražské mosty VII. - Štefánikov most

Publikované: 24.2.2012
Dnes sa s nami pozriete na jeden z najmladších pražských mostov.

Štefánikův mostŠtefánikov most patrí medzi najmladšie pražské mosty. V roku 1951, kedy bola jeho výstavba dokončená, nahradil pôvodný liatinový reťazový most cisára Františka Jozefa I., ktorý tu stál od roku 1868. Vyšiel približne na 650 tisíc zlatých a posvätil ho vtedajší pražský arcibiskup knieža Bedřich Schwarzenberg. Pre starý most, ktorý bol dlhý 150 metrov a 9,7 metra široký, sa uchytilo priezvisko Eliščin (Eliškin), aj keď sa takto oficiálne nikdy nevolal. Most tvoril nosník, ktorý bol zavesený na reťaziach, ktoré ústili do vysokých liatinových brán. Na jeho podobe sa podieľali Angličania Rowland Mason Ordish a Le Feuvre, čo sa podpísalo aj na jeho vzhľade, ktorý je Štefánikův mostv štýle tudorskej gotiky. Prevedenie stavby mal ale na starosti inžinier Schön. Celú železnú konštrukciu mala na svedomí mostáreň založená Angličanom Roustonom a jednalo sa o prvý podnik tohto druhu v Čechách. V roku 1898 došlo k zosilneniu mostu, reťaze boli vymenené za laná a taktiež tu bola zavedená koľajová doprava, zastúpená najprv konskou železnicou. Po vzniku samostatného Československa bol most premenovaný a získal meno, ktoré nesie dnes aj jeho nástupca - Štefánikov.

Most aj naďalej musel čeliť rapídnemu nárastu dopravy. Začali po ňom jazdiť nielen autá, ale ajŠtefánikův most električky. Stavba ale nebola pre takéto využitie dostatočne odolná a od 30. rokov 20. storočia sem nesmeli vchádzať nákladné autá. Nakoniec bol most v roku 1941 pre dopravu úplne uzavretý. Medzitým vedľa vyrástol provizórny drevený most, po ktorom jazdili aj električky. V rokoch 1946 – 1947 bol demontovaný a niektoré jeho najcennejšie súčasti boli zverené Národnému technickému múzeu.

Roku 1949 sa začalo so stavbou nového železobetónového mostu, ktorý spolu s nájazdovými rampami meria 263 metov a rozpätie jeho oblúkov dosahuje 59 – 65 metrov. S tým, ako naďalej rástla dopravná záťaž, sa ukázalo, že ani nový most nie je Štefánikův mostúplne spôsobilý zvládať ju, a tak začalo hroziť, že bude podobne ako jeho predchodca uzavretý, pretože vozovka bola hrboľatá a koľaje pokrútené. Stavba utrpela ťažkú ujmu aj počas povodní v roku 2002, po ktorých nasledovala rekonštrukcia.

 

Týmto sa náš seriál, ktorý sme venovali niekoľkým pražským mostom, končí.  

Vltava je však v Prahe križovaná ešte niekoľkými mostmi a pre úplnosť tu uvádzame ichŠtefánikův most zoznam:

Barrandovský most: neodmysliteľná súčasť Južnej spojky a dôležitá dopravná tepna, ktorá bola dostavaná v roku 1988. Celková dĺžka dosahuje 350 metrov a maximálna šírka až 50 metrov.

 

Branický železničný viadukt: hovorí sa mu tiež most inteligencie, pretože na ňom pracovalo mnoho ľudí s akademickými titulmi. 910 metrov dlhá a 14 metrov široká stavba bola dostavaná v roku 1955.

 

Holešovický železničný most: dokončený bol v roku 1975, kedy spojil Holešovice s Libňou. Jeho celková dĺžka je 387 metrov a šírka 10 metrov.

 

Most Barikádnikov: vznikol ako rozšírenie pôvodného železobetónového mostu a mal sa stať súčasťou Severojužnej magistrály. Projekt mali na starosti Ing. Karel Dobrovský a arch. Jiří Trnka.

 

Most Závodu mieru: most je tvorený jediným stredným oblúkom, ktorý má rozpätie 75 metrov. Most je široký 12,5 metra a dlhý 200 metrov. Autorom jeho projektu bol Ing. Jan Tvrzník.

 

Negrelliho viadukt: druhý najstarší doposiaľ stojací most cez Vltavu v Prahe bol dokončený v roku 1850 a vo svojej dobe bol najväčšou železničnou stavbou v Európe. Jeho dĺžka bola 1130 a šírka 7,5 metru.

 

Tramvajový most v Troji (električkový most v Troji): bol postavený v roku 1977. Je tvorený šiestimi mostnými poľami a jeho dĺžka dosahuje 250 metrov.

 

Trojská lávka: lávka bola slávnostne otvorená roku 1984. Celková dĺžka lávky je 256 metrov a šírka 3,5 metra.

 

Karlův most (Karlov most): viac v našom článku.

 

Text a foto: Maxim Kucer

Preklad: O. Maňáková



Diskusia k článku (0)

Vložiť nový príspevok


Súvisiace články

ČR: Praha - pražské mosty IV. - Železničný most
Publikované: 3.2.2012
Ako vznikla impozantná železná konštrukcia stojaca pod Vyšehradom?

ČR: Praha - pražské mosty V. - Most Légií
Publikované: 10.2.2012
Most, ktorý zažil pamätnú návštevu cisára Františka Jozefa I., po ktorej si odniesol pamätnú prezývku „Starej Procházka“. Aká je história tejto pražskej stavby?

ČR, Praha: Staré Mesto – tisíce príbehov mnohých stáročí – VIDEO
Publikované: 30.10.2018
Spolu s Hradčanmi, Karlovým mostom a Malou Stranou patrí pražské Staré Mesto medzi ikonické miesta, ktoré aspoň z fotiek poznajú skoro po celom svete. História mestskej časti siaha do 9. storočia, tunajšia svetoznáma radnica vznikla už v roku 1338 ako prvá v Čechách. Poďme sa spoločne vypraviť na najznámejšie miesta aj do skrytých zákutí.

ČR: Praha - pražské mosty VI. - Hlávkův most
Publikované: 17.2.2012
Šiesty diel o pražských mostoch pojednáva o tom, ktorý spája Holešovice a Florenc.

ČR: Praha - pražské mosty I. - Mánesův most
Publikované: 13.1.2012
Dnešný článok je venovaný jednému z hlavných pražských mostov.

ČR: Praha - pražské mosty II. - Palackého most
Publikované: 20.1.2012
Aký je pôvod známeho pražského mostu pomenovaného po jednom z najvýznamnejších národotvorcov?

ČR: Praha - pražské mosty III. - Jiráskův most
Publikované: 27.1.2012
Ďalší z významných pražských mostov spájajúci dve krásne historické štvrte hlavného mesta.


Súvisiaca fotogaléria

ČR: Praha - pražské zákutia III.
Tentoraz sa pozrieme aj na rušnejšie miesta, konkrétne: Václavské námestie, Staromestská radnica,...

ČR: Praha - pražské zákutia II.
Na obrázkoch môžete vidieť napríklad Národné divadlo, Mestskú knižnicu, kaviareň Slavia, Valdštej...

ČR: Praha - pražské zákutia I.
Snímky z Malej Strany, kde sa dá aj navzdory veľkému množstvu prázdninových turistov stále nájsť ...



Lokácia:

Slovenská republika
Kalendár akcií:

Partneri:

Aj vďaka vám sme získali certifikát:

Dôveryhodná firma 2017

 

Sprievodca:

Fotosúťaž:

Jarné potulky prírodou

25. 4. – 30. 6. 2024
1. cena:
Fotokniha a turistická mapa od vydavateľstva CBS
2. cena:
Trilógia Turistické Slovensko od vydavateľstva Dajama
3. cena:
Darčeková kazeta s produktami Vincentka
1. cena redakcie:
Poukážka na nákup v e-shope Viatrek v hodnote 50€
2. cena redakcie:
Šperk od Zlatníctva MILI (OC DUBRAWA)
3. cena redakcie:
Cestovateľský balíček od portálu infoglobe

Aktuality:

9.4.2024
Krásy Slovenska, Trenčín región a KST Dubnica nad Váhom vás pozývajú na 59. stretnutie čitateľov časopisu Krásy Slovenska, ktoré sa uskutoční tradične poslednú májovú sobotu, tentokrát na Vršatských bradlách.
9.4.2024
Objavte najkrajšie turistické miesta s trilógiou kníh Turistické Slovensko. Trojica knižných sprievodcov pozýva spoznávať prírodné zákutia, krásne scenérie, výhľady a inšpiruje pri plánovaní výletov. Vydanie unikátnej trilógie môžete teraz podporiť priamo na StartLabe.
20.3.2024
Druhé tohtoročné číslo časopisu Krásy Slovenska prináša zaujímavý rozhovor s dobrovoľným horským záchranárom, horským sprievodcom a tatranským nosičom Štefanom Bačkorom, predstaví príťažlivosť Kysuckých bradiel a ponúkne aj cykloturistiku krížom-krážom Malými Karpatami.
Archív aktualit

Do osobitej pozornosti:

Oznamy a upozornenia pred cestovaním do zahraničia nájdete TU

 

(vrátane výskytu koronavírusu COVID-19 či vojnového konfliktu na Ukrajine).

.

Pridajte sa a súťažte!

Každý týždeň na facebooku nová súťaž o hodnotné ceny!

Najčítanejšie články:

Mobilná aplikácia :

aplikácia Infoglobe

stiahnuť zadarmo pre Androidstiahnuť zadarmo pre iPhone 

 

Interaktívne katalógy:

Ďakujeme:

Google hodnotenie

dnes:sobota 27. 4. 2024
sviatok:Jaroslav
dnes:
sobota 27.4.
8 °C
zajtra:
nedeľa 28.4.
12 °C

TIP: Pre vaše zariadenie je k dispozícii mobilná aplikácia INFOGLOBE, stiahnuť TU.

X

TIP: Pre vaše zariadenie je k dispozícii mobilná aplikácia INFOGLOBE, stiahnuť TU.

X