Čím lietame – Boeing 737
Boeing 737 je americké lietadlo z produkcie najväčšej leteckej firmy sveta The Boeing copany. Lietadlo je určené na krátke až stredné trate. Najčastejšie sa s týmto typom lietadla stretnete na „prázdninových linkách“ do prímorských letovísk Stredozemného mora a vo flotilách nízkonákladových aerolínií.
Projekt lietadla Boeing B737 vznikal od roku 1964 a s vyše 5 000 predanými kusmi (konkrétne 5439 ks) je to dnes najúspešnejšie a najpredávanejšie dopravné lietadlo všetkých čias. Tento prúdový dolnoplošník má svoje modifikácie, ktoré sa dajú rozdeliť do troch základných skupín – Original (alebo tiež First generation), Classic (Second Generation) a Next-Generation, ktoré sa líšia najmä kapacitou prepravy, obdobím výroby a použitým typom motorov. Samotné lietadlo vzniklo za účelom doplnenia typového radu štvormotorového Boeingu 707 a trojmotorového Boeingu 727, ktoré sa dodnes používajú najmä v cargo preprave. Pri prvých verziách B737, v modifikáciách 100 a 200, išlo o lietadlo výhradne na krátke trate s kapacitou približne 100 cestujúcich. Prototyp bol zalietaný 9. apríla 1967 a jeho prvý zákazník, nemecká Lufthansa, ho uviedol na svoje linky 10.2.1968. Z týchto sérií u nás nebol prevádzkovaný žiadny stroj, s výnimkou Air Slovakia s verziou 200. Prvá veľká modernizácia bola verzia 300 z roku 1984, kedy na B737 inštalovali nové dvojprúdové motory CFM-56, zároveň predĺžili trup a inštalovali novú avioniku. Túto verziu používala napríklad spoločnosť Fischer Air. Trup stroja mal vo verzii 300 prijať 148 cestujúcich. Takto upravené lietadlá 737 lietali do všetkých turistických letovísk – tak k moru, napríklad do Grécka, Egypta, Španielska, Tuniska, Turecka, Chorvátska, ako aj do hôr na lyžiarske zájazdy do Álp. Ďalšia verzia mala označenie 400 s ešte dlhším trupom a tú dnes používajú napríklad ČSA vo verzii pre 144 a 162 cestujúcich (na charterové lety). Niekoľko štvorstoviek vo verzii pre 168 cestujúcich využíva aj letecká spoločnosť Travel Service.
Tieto univerzálne lietadlá sa používajú na všetkých tratiach, tak na pravidelných linkách, ako aj na charteroch. Medzi pilotmi sú zároveň veľmi obľúbené pre svoju ľahkú ovládateľnosť, čitateľné správanie sa vo vzduchu, ako aj vlastnosti v krízových letových situáciách. ČSA a nízkonákladové Smart Wings používajú najčastejšie verziu 500, ktorá je o niečo kratšia ako typy 300 a 400, ktoré sú tiež veľmi populárne. Toto široké spektrum modelov a univerzálnosť B737 umožnilo napríklad ČSA nahradiť staré sovietske typy Tupolev-134A, Tu-154M a čiastočne aj Il-62, ktoré už nespĺňali podmienky prevádzky na moderných letiskách v Európe. Posledná modernizácia B737 je označovaná NG a zahrnuje verzie 600/700/800 a 900. Táto modifikácia má prerobené celé krídlo, nový aerodynamickejší a teda rýchlejší profil, nový podvozok a úplne novú elektroinštaláciu, navigačné a prístrojové vybavenie. Obmenu doznal aj novší model motoru CFM-56. Napríklad Travel Service využíva tieto lietadlá vo verzii 186Y prakticky po celom svete, včítane preletu Atlantiku alebo na linkách do Afriky, stroj lietal aj do vzdialeného Bangkoku. České aerolínie dnes využívajú typy 737-400 a 737-500, oba v počte jedenástich kusov, takže pravdepodobnosť, že sa na cestu vydáte práve týmto typom lietadla, je značne vysoká, lebo vo svojej flotile ho majú aj ďalšie letecké spoločnosti, operujúce na našom území. Nečudo, nakoľko len veľmi malé percento leteckých katastrof má za vinu technológia Boeing 737, ktorého cena je približne 47 miliónov USD. V súčasnosti ho využívajú najmä tieto spoločnosti (v zátvorke počet lietadiel v prevádzke) Southwest Airlines (488), Continental Airlines (264), Ryanair (135), US Airways (96).
Technická špecifikácia najvyužívanejších modifikácií Boeingu 737
Boeing 737-500 | |
Dĺžka | 31,01 m |
Výška | 11,13 m |
Rozpätie | 28,88 m |
Hmotnosť | 32 t |
Max. vzletová hmotnosť | 52,4 t |
Max. užitočný náklad | 15,2 t |
Kapacita nádrží | 21 000 l |
Cestovná rýchlosť | 850 km/h |
Dolet | 4 400 km |
Počet cestujúcich | 108-132 |
Motory | |
Prúdové | 2x |
CFM International CFM563-B1 | 83 kN |
kokpit lietadla B737-500
Boeing 737-400 | |
Dĺžka | 36,45 m |
Výška | 11,13 m |
Rozpätie | 28,88 m |
Hmotnosť | 34,5 t |
Max. vzletová hmotnosť | 62,8 t |
Max. užitočný náklad | 17,4 t |
Kapacita nádrží | 23 100 l |
Cestovná rýchlosť | 850 km/h |
Dolet | 4 000 km |
Počet cestujúcich | 146-188 |
Motory | |
Prúdové | 2x |
CFM International CFM563-B2 | 98 kN |
spracoval Jan Chaloupka, fotografie ČSA a archív.
Diskusia k článku (0) |
Vložiť nový príspevok