www.infoglobe.sk » Čím lietame – Boeing 737

Čím lietame – Boeing 737

Publikované: 10.2.2008
Ak sa rozhodnete cestovať do vzdialenejších destinácií, či už za účelom rekreácie alebo práce, vaše kroky povedú zrejme na letisko. Lietadlo, ktoré tam na vás už čaká, má svoje špecifiká, typické vlastnosti a predovšetkým svoje technické a konštrukčné limity, ktoré by mohli zaujímať aj cestujúceho, tešiaceho sa v jeho útrobách na zdarný koniec letu. Aký je Boeing 737?

Boeing 737 je americké lietadlo z produkcie najväčšej leteckej firmy sveta The Boeing copany. Lietadlo je určené na krátke až stredné trate. Najčastejšie sa s týmto typom lietadla stretnete na „prázdninových linkách“ do prímorských letovísk Stredozemného mora a vo flotilách nízkonákladových aerolínií.

Projekt lietadla Boeing B737 vznikal od roku 1964 a s vyše 5 000 predanými kusmi (konkrétne 5439 ks) je to dnes najúspešnejšie a najpredávanejšie dopravné lietadlo všetkých čias. Tento prúdový dolnoplošník má svoje modifikácie, ktoré sa dajú rozdeliť do troch základných skupín – Original (alebo tiež First generation), Classic (Second Generation) a Next-Generation, ktoré sa líšia najmä kapacitou prepravy, obdobím výroby a použitým typom motorov. Samotné lietadlo vzniklo za účelom doplnenia typového radu štvormotorového Boeingu 707 a trojmotorového Boeingu 727, ktoré sa dodnes používajú najmä v cargo preprave. Pri prvých verziách B737, v modifikáciách 100 a 200, išlo o lietadlo výhradne na krátke trate s kapacitou približne 100 cestujúcich. Prototyp bol zalietaný 9. apríla 1967 a jeho prvý zákazník, nemecká Lufthansa, ho uviedol na svoje linky 10.2.1968. Z týchto sérií u nás nebol prevádzkovaný žiadny stroj, s výnimkou Air Slovakia s verziou 200. Prvá veľká modernizácia bola verzia 300 z roku 1984, kedy na B737 inštalovali nové dvojprúdové motory CFM-56, zároveň predĺžili trup a inštalovali novú avioniku. Túto verziu používala napríklad spoločnosť Fischer Air. Trup stroja mal vo verzii 300 prijať 148 cestujúcich. Takto upravené lietadlá 737 lietali do všetkých turistických letovísk – tak k moru, napríklad do Grécka, Egypta, Španielska, Tuniska, Turecka, Chorvátska, ako aj do hôr na lyžiarske zájazdy do Álp. Ďalšia verzia mala označenie 400 s ešte dlhším trupom a tú dnes používajú napríklad ČSA vo verzii pre 144 a 162 cestujúcich (na charterové lety). Niekoľko štvorstoviek vo verzii pre 168 cestujúcich využíva aj letecká spoločnosť Travel Service.

  

Tieto univerzálne lietadlá sa používajú na všetkých tratiach, tak na pravidelných linkách, ako aj na charteroch. Medzi pilotmi sú zároveň veľmi obľúbené pre svoju ľahkú ovládateľnosť, čitateľné správanie sa vo vzduchu, ako aj vlastnosti v krízových letových situáciách. ČSA a nízkonákladové Smart Wings používajú najčastejšie verziu 500, ktorá je o niečo kratšia ako typy 300 a 400, ktoré sú tiež veľmi populárne. Toto široké spektrum modelov a univerzálnosť B737 umožnilo napríklad ČSA nahradiť staré sovietske typy Tupolev-134A, Tu-154M a čiastočne aj Il-62, ktoré už nespĺňali podmienky prevádzky na moderných letiskách v Európe. Posledná modernizácia B737 je označovaná NG a zahrnuje verzie 600/700/800 a 900. Táto modifikácia má prerobené celé krídlo, nový aerodynamickejší a teda rýchlejší profil, nový podvozok a úplne novú elektroinštaláciu, navigačné a prístrojové vybavenie. Obmenu doznal aj novší model motoru CFM-56. Napríklad Travel Service využíva tieto lietadlá vo verzii 186Y prakticky po celom svete, včítane preletu Atlantiku alebo na linkách do Afriky, stroj lietal aj do vzdialeného Bangkoku. České aerolínie dnes využívajú typy 737-400 a 737-500, oba v počte jedenástich kusov, takže pravdepodobnosť, že sa na cestu vydáte práve týmto typom lietadla, je značne vysoká, lebo vo svojej flotile ho majú aj ďalšie letecké spoločnosti, operujúce na našom území. Nečudo, nakoľko len veľmi malé percento leteckých katastrof má za vinu technológia Boeing 737, ktorého cena je približne 47 miliónov USD. V súčasnosti ho využívajú najmä tieto spoločnosti (v zátvorke počet lietadiel v prevádzke) Southwest Airlines (488),  Continental Airlines (264), Ryanair (135), US Airways (96).

 

 

 

Technická špecifikácia najvyužívanejších modifikácií Boeingu 737

Boeing 737-500

Dĺžka 31,01 m
Výška 11,13 m
Rozpätie 28,88 m
Hmotnosť 32 t
Max. vzletová hmotnosť 52,4 t
Max. užitočný náklad 15,2 t
Kapacita nádrží 21 000 l
Cestovná rýchlosť 850 km/h
Dolet 4 400 km
Počet cestujúcich 108-132
Motory
Prúdové 2x
CFM International CFM563-B1 83 kN

 

 

kokpit lietadla B737-500

Boeing 737-400
Dĺžka 36,45 m
Výška 11,13 m
Rozpätie 28,88 m
Hmotnosť 34,5 t
Max. vzletová hmotnosť 62,8 t
Max. užitočný náklad 17,4 t
Kapacita nádrží 23 100 l
Cestovná rýchlosť 850 km/h
Dolet 4 000 km
Počet cestujúcich 146-188
Motory
Prúdové 2x
CFM International CFM563-B2 98 kN

spracoval Jan Chaloupka, fotografie ČSA a archív.

 

späť



Diskusia k článku (0)

Vložiť nový príspevok


Súvisiace články

Lietanie postojačky
Publikované: 30.9.2010
Nízkonákladové letecké spoločnosti prichádzajú denno-denne s nápadmi ako prepraviť čo najviac pasažierov za čo najnižšie ceny.

Krajina z vtáčej perspektívy
Publikované: 3.3.2011
Podobne ako sa nedá porovnávať zážitok z jazdy v aute a na motorke, ani žiadny iný vyhliadkový let neprinesie taký mocný zážitok a dobrodružstvo, ako let v balóne. Poznávať krajinu pohľadom z nebies sa človek rozhodol už koncom 18. storočia a napriek rýchlemu pokroku letectva ostávajú lety v balóne plneným vzduchom stále populárne aj v 21. storočí.

Viete, že? NAJ dopravné lietadlo sveta
Publikované: 3.7.2011
Nároky na modernú leteckú dopravu stále rastú. Najskôr preferovanú rýchlosť vystriedala prepravná kapacita a komfort a my sa dnes pozrieme, ktoré zo súčasných lietadiel tieto parametre spĺňa takmer bez výhrad.


Lokácia:

Slovenská republika
Kalendár akcií:

Partneri:

Aj vďaka vám sme získali certifikát:

Dôveryhodná firma 2017

 

Sprievodca:

Fotosúťaž:

Jarné potulky prírodou

25. 4. – 30. 6. 2024
1. cena:
Fotokniha a turistická mapa od vydavateľstva CBS
2. cena:
Trilógia Turistické Slovensko od vydavateľstva Dajama
3. cena:
Darčeková kazeta s produktami Vincentka
1. cena redakcie:
Poukážka na nákup v e-shope Viatrek v hodnote 50€
2. cena redakcie:
Šperk od Zlatníctva MILI (OC DUBRAWA)
3. cena redakcie:
Cestovateľský balíček od portálu infoglobe

Aktuality:

9.4.2024
Krásy Slovenska, Trenčín región a KST Dubnica nad Váhom vás pozývajú na 59. stretnutie čitateľov časopisu Krásy Slovenska, ktoré sa uskutoční tradične poslednú májovú sobotu, tentokrát na Vršatských bradlách.
9.4.2024
Objavte najkrajšie turistické miesta s trilógiou kníh Turistické Slovensko. Trojica knižných sprievodcov pozýva spoznávať prírodné zákutia, krásne scenérie, výhľady a inšpiruje pri plánovaní výletov. Vydanie unikátnej trilógie môžete teraz podporiť priamo na StartLabe.
20.3.2024
Druhé tohtoročné číslo časopisu Krásy Slovenska prináša zaujímavý rozhovor s dobrovoľným horským záchranárom, horským sprievodcom a tatranským nosičom Štefanom Bačkorom, predstaví príťažlivosť Kysuckých bradiel a ponúkne aj cykloturistiku krížom-krážom Malými Karpatami.
Archív aktualit

Do osobitej pozornosti:

Oznamy a upozornenia pred cestovaním do zahraničia nájdete TU

 

(vrátane výskytu koronavírusu COVID-19 či vojnového konfliktu na Ukrajine).

.

Pridajte sa a súťažte!

Každý týždeň na facebooku nová súťaž o hodnotné ceny!

Najčítanejšie články:

Mobilná aplikácia :

aplikácia Infoglobe

stiahnuť zadarmo pre Androidstiahnuť zadarmo pre iPhone 

 

Interaktívne katalógy:

Ďakujeme:

Google hodnotenie

dnes:piatok 26. 4. 2024
sviatok:Jaroslava
dnes:
piatok 26.4.
4 °C
zajtra:
sobota 27.4.
8 °C

TIP: Pre vaše zariadenie je k dispozícii mobilná aplikácia INFOGLOBE, stiahnuť TU.

X

TIP: Pre vaše zariadenie je k dispozícii mobilná aplikácia INFOGLOBE, stiahnuť TU.

X