Zermatt – lyžovanie v tieni Matterhornu
O Zermatte sa hovorí hlavne v súvislosti s európskym prvenstvom, ktoré tomuto miestu zabezpečil ľadovec s najvyššie položeným a zároveň najrozsiahlejším lyžiarskym areálom Európy. Tým však výpočet prvenstiev nekončí. Žiaľ, luxusný výhľad na symbol Švajčiarska, moderné technológie zasnežovania a predovšetkým „adresa“ Zermattu niečo stojí. Švajčiari si toho sú dobre vedomí, čo sa odráža v cenách služieb aj permanentiek, ktoré patria k vôbec najdrahším v celých Alpách. Odmenou však ostáva viac ako bohatá ponuka zábavy, ktorú vám najvyššie položená lyžiarska oblasť ponúkne. Ako by sa dalo z prítomnosti ľadovca očakávať, aj tu sa lyžuje celoročne. Výnimočnosť Zermattu potvrdzuje aj fakt, že je úplne uzatvorené pre automobilovú dopravu. Ranu tunajšej kvalite snehu nezasadili ani horké letné dny ostatných sezón, ktoré inde nemilosrdne snehovú pokrývku stenčili až na samotné historické minimum. Žiaľ, úbytok ľadovcového podložia v najnižších partiách začína ohrozovať aj stredisko pod Zermattom. To viedlo prevádzkovateľov k opatreniam, ktoré si na jeseň 2007 vyžiadali nemalé investície do zasnežovacej techniky, schopnej vyrábať sneh aj pri teplotách nad bodom mrazu, čím by sa zabezpečil dojazd až do údolí na najnižšie položených ľadovcových tratiach.
Väčšina zjazdových tratí je ľahká až stredne ťažká, na ľadovci Theodulgletscher je pre lyžiarov pripravená široká jednoduchá zjazdovka. Napriek tomu je Zermatt určený skôr kvalitným lyžiarom, schopnosti ktorých zjazdovky preveria početnými hrbolčekmi, medzi ktorými dominuje svah BumpRuns, vedúci zo Stockhornu do Gant a ponúkajúci prevýšenie 1200 m, čo je na alpskom ľadovci unikát. Náročnejších lyžiarov uspokoja aj svahy pri jazere Schwarzsee. Už tak širokú ponuku doplňujú freeridové svahy s hlbokým snehom, ktorých je tu otvorených čoraz viac. Až do konca apríla je ako prídavok otvorených ďalších vyše 300 km zjazdoviek, ktoré sa nachádzajú nielen v oblasti Zermatt, ale aj v susednej talianskej Cervinii, kompletne prepojenej s ľadovcovým strediskom sieťou lanoviek a vlekov. Systémom kabínkových a visutých lanoviek dosiahnete vrchol Klein Matterhorn (3889 m), ktorý ponúkne krásny výhľad na „zub“ Matterhornu a zároveň je aj východisková stanica na niekoľko miernejších, no dlhých svahov. Carvingové trate obsluhuje niekoľko vlekov a v spodných partiách aj expresná sedačka Furggsatell, ktorá zásobuje športovcami najvyhľadávanejšiu tunajšiu „červenú“ zjazdovku. Na Klein Matterhornu má v najbližších rokoch vyrásť luxusný hotel, ktorý svojou výškou zarovná kótu hory na rovných 4000 m! Bežkárom je k dispozícii deväť kilometrov dobre upravených tratí. Ak by ste si radi vyskúšali curling, máte možnosť svoju dovednosť preveriť na dvanástich dráhach, určených na tento olympijský šport.
Medzi pôsobivé zážitky patrí aj jazda Matterhorn Expresom, ktorý dopravuje z obce k jazeru Schwarzsee každú hodinu viac ako dve tisícky lyžiarov a turistov. V následujúcej sezóne by už mal byť v prevádzke nový telemix, teda kombinácia kabínkovej a sedačkovej lanovky zo Sunnegga do Blauherd. Po lyžovaní môžete navštíviť ktorúkoľvek z tunajších vyše päťdesiatich reštaurácií a nemali by ste obanovať v žiadnej z nich, nakoľko pohostinstvo v tomto romantickom kúte Álp patrí k vôbec najlepším. Nech už zavítate do vyhlásených podnikov Aroleidwald, Paradies či skvostného Le Mazot, nebudete rozhodne sklamaní, no zároveň je potrebné kalkulovať s vyššou cenovou náročnosťou týchto gastrozastávok. Ak by ste chceli toto stredisko skutočne navštíviť, využite lákavú ponuku susednej talianskej Cervinie, ktorá je výrazne cenovo priaznivejšia. Všeobecne však platí, že je príjemné byť videný v Zermatte, ako tam skutočne športovať…
313 km zjazdových tratí
69 km 188 km 56 km
21192217
nadmorská výška 1620 - 3889 m n.m.
sezóna je celoročná, hlavná: november-máj
Vzdialenosti:
od Prahy 1030 km, od Brna 1135 km
cez Mníchov a Bern do Tasche, odtiaľ iba vlakom asi 10 km
orientačné ceny skipasov
dospelý 1 deň/6dní – 60/225 CHF
deti 1 deň/6dní – 32/139 CHF
viac na: www.zermatt.ch
snehový servis: www.svycarsko.info
spracoval: Jan Chaloupka
Diskusia k článku (0) |