www.infoglobe.sk » Kolumbia: San Juan de Girón

Kolumbia: San Juan de Girón

Publikované: 27.2.2017
Mesto San Juan de Girón bolo založené v roku 1631 Franciscom Mantillom. Aby zostalo historické centrum mesta zachované, bolo v roku 1959 prehlásené za kultúrnu pamiatku. A tak môžeme aj dnes obdivovať dláždené uličky a renovované domy obielené vápnom.

Girón je malé mesto. So svojimi asi 140 tisícmi obyvateľmi sa síce malé zdať nemusí, no pokiaľ sa človek zdržuje len v historickom centre, tak za jeden deň stihne prejsť snáď všetky uličky, a to aj niekoľkokrát. Aj keď sa nás mnoho ľudí pýtalo, či sme navštívili 9 km vzdialené mesto Bucaramanga, pretože je vraj tiež veľmi pekné, pre nás bola voľba jasná. Ideme priamo do Girónu.

pohľad na Girón

V meste sú dokopy tri námestia. Na hlavnom námestí Parque Principal de Girón je bazilika Menor San Juan Bautista rušno. Sú tu stánkari s jedlom, ľudia sa sem chodia po práci baviť a vysedávať na lavičkách, zatiaľ čo deti behajú navôkol. Nachádza sa tu tiež bazilika Menor San Juan Bautista, ktorá je hlavným pútnym miestom v Giróne. Postavená bola v roku 1639 a má spolu až päť oltárov.

O niečo pokojnejším námestím je Plazuela de Las Nieves s kostolom Capilla Nuestra Señora de las Nieves. Miestni tu predávajú ručne vyrobené suveníry či šperky. Úplným opakom je námestie Plazuela Peralta, ktorému sa vraví aj Parque de los Enamorados – park zamilovaných – kvôli jeho romantickému osvetleniu a usporiadaniu. Nikto tu nie je a vládne tu úplný pokoj.

Capilla Nuestra Señora de las Nieves   Plazuela Peralta

Aj keď mesto pôsobí pokojne, nesmieme zabúdať, že sme v Kolumbii a tu to proste žije každú noc. Vraveli sme si, aký budeme mať v hoteli na kraji mesta pri malom potoku pokoj, ale splietli sme sa. Večer sa pod nami otvárajú bary a začína hrať hlasná hudba. A keď nahlas, tak nahlas. Nevýhodou v Kolumbii je navyše aj fakt, že tu je teplo. Všetky bary a kluby sú tým pádom otvorené do ulice a hudba reve na celé kolo. A je úplne jedno, či je víkend, alebo všedný deň. Tu sa proste žije. A keď sa všetko nad ránom upokojí a ja s nádejou otváram okno, do nosu mi udrie smrad z kafilérie. Tá je síce dostatočne ďaleko, ale aj tak sa to vzduchom donesie až k nášmu hotelu. Zatváram zas okno a idem radšej spať.

ulička   most cez rieku

Pretože máme uličky v Giróne už niekoľkokrát prejdené, vydávame sa smerom do kopca kúsok nad mesto. Chceme sa pozrieť na centrum zhora a prehliadnuť si aj inú časť mesta než len opravené a renovované domy. Človek totiž potom získa na mesto trochu iný náhľad. Stúpame do kopca a máme v pláne dôjsť k soške Krista, odkiaľ by mal byť pekný výhľad na mesto. Plán nám ale zhatí fakt, že je v rekonštrukcii, atak sa k soške nedá dostať. Mohli by sme sa tam dostať cez nejaký súkromný pozemok, s tým ale váhame. Vidia nás miestni a jeden pán, ktorý má pravdepodobne dosť pod čapicou, hneď ďalším ľuďom hovorí, nech nás tam nechajú prejsť. Pritom však ukazuje posunkom – trením prstov o seba – nech nás za to pekne skasírujú. Tak sa len pousmejeme a ideme preč. Pekný výhľad bude aj odinakadiaľ.

socha Krista

Keď sa potom vraciame späť do mesta, volíme rôzne okolité cesty a chodníky. Dostávame sa tak aj do miesta, kde nás zastavuje pani s dieťaťom. Vraj tade nemáme chodiť sami. Vraj tam sú bezdomovci a mohli by nás okradnúť. A tak sa vydáva s nami, aby sa nám nič nestalo. A já si vravím, že by to nebolo ono, keby nás zas aj dnes niekto nevaroval. Pani nás prevedie nepeknou časťou mesta a my jej ďakujeme. Je pravda, že akonáhle človek vyjde z udržovaného centra, uličky a krajina sa trochu zmenia. Odrazu je všade viac odpadkov a mesto už nepôsobí tak pokojným a čistým dojmom. Aj tak sa ale nie je čoho báť, pokiaľ si chce človek prejsť pekné centrum večer za tmy. Uličky sú pekne osvetlené a nebezpečenstvo nehrozí. Hlavné námestie je navyše plné ľudí.

nočné mesto

Večer nás zas čaká nedobrovoľné počúvanie hudby z baru pod nami. Vravím si, že v noci je úplne jedno, v akom veľkom meste sme. Stačí jeden bar v okolí a už sa nedá spať. Aj tak nás ale mesto Girón milo prekvapilo upraveným historickým centrom a peknými uličkami.

GPS: 7°04'05.8"N 73°10'16.4"W

Text a foto: Tomáš Novák

Preklad: O. Maňáková

Kolumbia – Medellín
Publikované: 30.1.2017
Na začiatku 90. rokov sa mohlo mestu Medellín o nejakých turistoch jedine snívať. Bolo to totiž centrum svetového obchodu s kokaínom a mesto s najväčším počtom vrážd na svete.

Kolumbia: San Gil a Barichara
Publikované: 6.3.2017
Mestečko San Gil bolo založené v roku 1705 a je jednou z najdôležitejších športových destinácií v Kolumbii. V meste je síce mnoho agentúr zameraných na adrenalínové aktivity, ale tunajší pobyt sa dá užiť aj v pokojnejšom tempe.

Kolumbia: Tunja a Villa de Leyva
Publikované: 13.3.2017
Tunja je zachovalé koloniálne mesto, ktoré bolo založené v roku 1539 Gonzalom Suárezom Rendónom. Čo nás na meste prekvapilo, bola zima. No áno, veď sme v nadmorskej výške 2 820 metrov!

Kolumbia: Bogota
Publikované: 20.3.2017
Bogota je hlavným a tiež najväčším mestom Kolumbie. Je veľmi rozmanitá a multikultúrna a s prehnaním sa dá povedať, že zažijete cestovanie časom. To keď sa zo štvrte plnej moderných výškových budov dostanete do historickej štvrti La Candelaria s koloniálnou architektúrou.

Kolumbie: Salento
Publikované: 27.3.2017
Mesto ukryté v horách, palmy a kávové plantáže, zachovalé domy s farebnými balkónmi a kvetinami, to je Salento. Tak trochu raj zamrznutý v čase.

Kolumbia: Cali
Publikované: 3.4.2017
Až sedem tisíc profesionálnych tanečníkov salsy, množstvo tanečných škôl, bary a kluby hrajúce salsu. To je mesto Cali, celým názvom Santiago de Cali. Mesto salsy. Salsa tu nie je len zábava, je to proste štýl života caleños, miestnych obyvateľov.

Kolumbia: Cartagena
Publikované: 13.2.2017
Od roku 1984 patrí kolumbijská Cartagena k dedičstvu UNESCO. Historické centrum s dláždenými uličkami, balkóny plné kvetín, budovy v koloniálnom, republikánskom aj modernom štýle, to všetko ukrývajú 11 kilometrov dlhé zachovalé hradby vybudované Španielmi.

Kolumbia: Santa Marta
Publikované: 20.2.2017
Do Santa Marty prichádzame autobusom a cestou si užívame okolité scenérie. Vidíme mnoho chudobných domov a dedín a tiež zaujímavú pobrežnú krajinu. Až je zvláštne, že človek potom vojde do pekného koloniálneho mesta, obľúbeného prímorského letoviska Kolumbijčanov.

Kolumbia: z Medellínu do Cartageny cez Santa Fe
Publikované: 6.2.2017
Krásne a zachovalé koloniálne mesto s príjemnými teplotami okolo 25 °C, ktoré priam láka na prechádzky dláždenými uličkami a na prehliadku bielych domov s farebnými okenicami a dverami.

PoUtStŠtPiSoNe

Slovensko

1. 9. – 31. 10. 2017
1. cena:
Rodinná vstupenka do Gemersko-Malohontského múzea v Rimavskej Sobote a publikácia Klenotnica GMM
2. cena:
Krásny šperk od spoločnosti Milishop.sk
1. cena redakcie:
Neobyčajná zimná vysokohorská túra od Tatrica.sk
2. cena redakcie:
Dve vstupenky na predstavenie v divadle Tower Stage
3. cena redakcie:
Publikácia Od hradu k hradu z vydavateľstva Dajama

19.10.2017
Piaty ročník prehliadky toho naj z gastronómie sa uskutoční na litoměřickom výstavisku Záhrada Čiech v dňoch 21. a 22. októbra od 10. do 18. hodiny. Akcia sa koná pod záštitou Asociácie kuchárov a cukrárov ČR.
18.10.2017
Knižná udalosť roka sa blíži! Od 9. do 12. novembra 2017 sa v bratislavskej Inchebe uskutoční v poradí už 25. knižný veľtrh Bibliotéka, ktorý doplní výstava vzdelávania a didaktickej techniky Pedagogika zameraná na prezentáciu učebníc, vzdelávacích softvérov a školských pomôcok.
17.10.2017
Vo výstavnom a spoločenskom centre IDEON v Pardubiciach sa koná v dňoch 20. až 22. októbra čokoládový festival. Čaká vás veľmi sladký víkend s bohatým sprievodným programom.

Oznamy a upozornenia pred cestovaním do zahraničia nájdete TU.