Viete, že? Vyššie, ďalej a rýchlejšie II.
Vývoj a prevádzka civilných lietadiel schopných prekonať hranicu zvuku bol primárnou úlohou väčšiny leteckých konštruktérov od začiatku 70 rokov. Ale rovnako ako rýchlo sa tento trend začal, tak rovnako rýchlo aj skončil, aj keď táto éra trvala takmer 30 rokov. Tu však prestál iba jediný stroj – Concorde. Ale aj jeho rýchlosť dobehol tieň nerentability a extrémnych nákladov spojených s prevádzkou, aj keď krásneho, ale úplne nepraktického stroja. Pri pôsobivej cestovnej rýchlosti 2172 kilometrov za hodinu dokázali tieto lietadlá preletieť Atlantik za menej ako tri hodiny. Na trase z Európy do Ameriky pristávali cestujúci vďaka časovému posunu dokonca o hodinu skôr, než vzlietli… hlavnou a vlastne jedinou destináciou bol New York.
Celkovo bolo na komerčné lety vyrobených 16 lietadiel. Pôvodné široké objednávky boli po nástupe ropnej krízy a celkovej premene ekonomiky na začiatku 80.rokov stornované, takže jediným prevádzkovateľom bol de facto zadávateľ – British Airways a Air France, ktorým sa dokonca podarilo urobiť svoje lety na krátky čas aj ziskovými a to predovšetkým na luxusných linkách pre VIP pasažierov. Jeden stroj bol prenajatý aj spoločnosti Singapur Airlines a menej známemu americkému dopravcovi Braniff International. Svoje tri objednávky musela zrušiť aj nemecká Lufthansa. Aj napriek všetkým úskaliam bol projekt Concorde viacmenej úspešným počinom na poli nadzvukového lietania, ktorého éra sa datuje medzi rokmi 1970, od prvého vzletu prototypu, cez rok 1976 – prvý komerčný let a uzatvára sa až rokom 2003, kedy pristál posledný linkový let medzi New Yorkom a Londýnom. Cena letenky sa aj po veľkých zľavách na sklonku prevádzky pohybovala okolo štvrť milióna korún… Najčiernejšou udalosťou spojenou s Concordom bola letecká katastrofa, kedy sa lietadlo krátko po vzlietnutí z parížskeho letiska Charles de Gaulle zrútilo. Na vine bola viacmenej súhra náhod, kedy kovový diel z iného lietadla prerazil počas štartu pneumatiku, ktorá následne explodovala a jej uvoľnené časti narušili elektrické vedenie a spôsobili požiar celého motoru. Rýchlosť štartovacieho manévru nešla korigovať do núdzového pristátia a tak sa po necelej minúte lietadlo zrútilo na malý hotelík neďaleko letiska…Nikto zo 109 pasažierov neprežil. Rok 2003 tak definitívne uzatvára slávnu históriu tohto pozoruhodného stroja, ktorý však nikdy nebol ziskový.
|
|
Celková kapacita |
152 pasažierov |
Cestovná rýchlosť |
2100 km/h |
Maximálna rýchlosť |
2352 km/h |
Dolet |
7250 km |
Dostup |
18 300 m |
Obstarávacia cena |
23 mil. libier ( rok 1977) , 122 mil. libier (rok 2008) |
dĺžka X rozpätie |
62 m x 25 m |
pozn. autora: asi najbližší vystavený exemplár Concordu je vystavený spolu s TU-144 na streche technického múzea v nemeckom Sinsheime...
text: Jan Chaloupka
foto: Wikipedia Commons:William M, Plismo, E.Marmet
preklad: O. Maňáková
Diskusia k článku (0) |