Viete, že? Najväčšia parná lokomotíva sveta
Americké železnice sú ako stvorené na prekonávanie výkonnostných rekordov nákladných lokomotív. Rovnako ako bola Veľká Británia v zlatom veku parnej prepravy dejiskom mnohých rekordov v rýchlosti, bola americká železnica doslova rajom pre najvýkonnejšie stroje, ktoré boli skonštruované predovšetkým pre diaľkovú prepravu medzi západným a východným pobrežím po trase, na ktorej bolo potrebné prekonať náročnú prekážku v podobe Skalnatých hôr na stredozápade zeme. O tom, ako vznikala železnica cez toto pohorie kolujú dodnes legendy, rovnako tak ako o obrích strojoch, ktoré ju v dobe medzi svetovými vojnami zdolávali. A práve vojnové roky priviedli na svet lokomotívu, dobre známu ako Big Boy, ktorej technický číselný názov snáď netreba udávať. Vedúcim hráčom na trhu americkej prepravy bola odnepamäti spoločnosť Union Pacific, ktorá si po prvej svetovej vojne zadala u strojární Alco projekt na výkonnú lokomotívu, ktorá by zvládla vytiahnuť náklad po príkrych svahoch horského priesmyku Wasatch, medzi Utahom a Wyomingom, v miestach, kde prevýšenie na niektorých úsekoch prekračuje hodnoty 1,14% stupňa a miestami až 15‰, a to všetko vo výškach okolo 2000m. V tej dobe sa bežne stávalo, že sa celý vlak do hôr nevyšplhal a rovnako tak nebol schopný ubrzdiť celý náklad počas náročného klesania. Big Boy mal byť tým správnym riešením, a tak v roku 1941 vznikol stroj s výškou 5 metrov a dĺžkou 40,5 metra (i s tendrom), čo je doposiaľ neprekonaný svetový rekord parnej lokomotívy, ktorá utiahla až sto naložených vagónov.
Hmotnosť dosahovala celých 540 ton a mohutný valec kotla dokázal vyvinúť a udržiavať stály výkon 6290 konských síl, čo je 4560 kW (výkon klasických českých dieselov je cca 1100 kW). Maximálna rýchlosť bola síce „iba“ 130 km/h, ale to rozhodne nebol najžiadanejší parameter tohto impozantného stroja, ktorý bol vyrobený v celkovom počte 25 kusov. Ťažná sila bola cca 600 kN, čo stačilo na náklad s hmotnosťou 4000 ton. Výkon sa však menil podľa kvality použitého uhlia, ktoré bolo hlavným kameňom úrazu tohto na spotrebu náročného modelu. Na sklonku 60 rokov však paru pomaly vystriedala novo nastupujúca sila naftových motorov, ktoré boli úspornejšie a čo sa týka výkonu aj efektívnejšie. Nasadenie dieselov na tejto trati však bolo spočiatku veľmi komplikované, pretože nestály ťah relatívne ľahkej lokomotívy mal za následok prešmykovanie a zastavenie, ktoré by sa v takto náročných stúpaniach mohlo stať súprave osudným – náklad by nevytiahla. V prvých rokoch bolo teda odpovedajúcou náhradou za jeden Big Boy až 6 motorových strojov pracujúcich naraz. V roku 1961 aj tak definitívne skončila dvadsaťročná éra týchto gigantov. Pre potreby múzeí bolo zachovaných 8 lokomotív, ktoré však v súčasnosti fungujú iba ako statické exponáty.
U nás patrili k najvýkonnejším a zároveň najrýchlejším strojom lokomotívy preslávenej "modrej" rady 498.0, dobre známe ako Albatros, ktoré boli v povojnových rokoch využívané predovšetkým ako rýchlikové spoje po vtedajšom Československu. Dosahovali cestovnú rýchlosť 120-140 km/h a ich výkon dosahoval 1800-2000kW. Táto 113 ton vážiaca kráska bola v prevádzke až do roku 1976, kedy ju nahradili elektrické jednotky. Albatros je však aj v súčasnosti účastníkom väčšiny historických jázd v okolí Prahy, kde je deponovaná v libeňskom depe. Z pôvodných 40 kusov sa dnes dochovali iba dva a to jedna v depozite Národného technického múzea a druhý v príležitostných službách ČD. Albatros vyráža občas aj na dlhšie cesty do slovenských Vrútok, pričom nenásytný kotol počas tejto cesty spotrebuje porovnateľné množstvo uhlia, ako veľký rodinný dom za celú zimu. Každých 80 kilometrov sa musí doplniť aj časť vody do tendru a predovšetkým viac ako 5 litrov oleja do mazadiel. Aj napriek istej neúspornosti je tento skvost ozdobou každej železničnej akcie, medzi ktoré patria už pravidelné cesty na Křivoklát a ďalej do Lužnej u Rakovníka, kde sa nachádza známe železničné múzeum.
text: Jan Chaloupka
foto: wikipedia common, Morven, ŠJů, Lar
preklad: O. Kubáčková
Diskusia k článku (0) |
Súvisiace články
Viete, že? Najrýchlejší vlak sveta
Viete, že? Najväčšia stanica Európy
Viete, že? Najvyšší vodopád sveta
Lokácia:
Slovenská republika
Partneri:
Sprievodca:
Fotosúťaž:
Aktuality:
Nech vám Veľká noc prinesie veľa radosti, šťastia, zdravia, pokoja i splnených cestovateľských túžob.