www.infoglobe.sk » Viete, že? Legenda menom Vindobona I.

Viete, že? Legenda menom Vindobona I.

Publikované: 25.11.2012
Len málo vlakov sa zapísalo do pamäti národa tak, ako práve Vindobona, spájajúca už cez šesťdesiat rokov tri štáty, ich hlavné mestá a ich obyvateľov. Aká bola história a aká súčasnosť tejto dodnes nadmieru vyťažovanej dopravnej tepny strednej Európy?

Myšlienka prepojiť tri hlavné mesta efektívnym dopravným spojením tu bola odpradávna, ale až s masívnym rozvojom železničnej infraštruktúry v prvých desaťročiach 20. storočia a predovšetkým potom medzi svetovými vojnami prichádza prvé adekvátne riešenie. O historickom spojení Pruska a Rakúska sa nedá príliš špekulovať, ale je podivné, že skutočne prvý konkrétny plán na spojenie významných stredoeurópskych metropol prichádza až po druhej svetovej vojne, kedy bol opäť obnovený systém diaľkovej prepravy, potrebná infraštruktúra, rovnako ako samotná geopolitická klíma v novo sa rodiacej povojnovej Európe. A tak sa už v roku 1951 vydal na svoju prvú cestu rýchlik s číslom 54/5, nesúci príznačné meno "Mier/Frieden", ktorý však zatiaľ spojil iba Prahu s Berlínom. Zárodok medzinárodnej prepravy však slávil úspech a tak netrvalo dlho a v roku 1957 mohol po prvýkrát vyjsť rýchlikový spoj č. 50/51 "Vindobona", ktorý sa od prvého jazdného poriadku pre ročník 1957/58 udržal v grafikone po celých dlhých 40rokov! Vznikol tak ojedinelý projekt dopravnej správy Nemecka DR, našejČSD a rakúskej ÖBB.

Viete, že meno Vindobona je odvodené od názvu starovekého keltského a neskôr rímskeho osídlenia, nachádzajúceho sa na území dnešnej Viedne?   

Prvé súpravy zaisťovala DR - teda železnice Nemeckej demokratickej republiky. Nastal však problém, ako celkovo spravodlivo vyrovnať prevádzkové náklady, zisky aj vlastnú údržbu vozového parku, na ktorej by sa prakticky mali podieľať tri spoločnosti. A tak vznikla dohoda o akejsi rotácii, podľa ktorej mali byť vozy Vindobony každé dva roky vypravované jednou zo zúčastnených strán. K úplnému pochopeniu je potrebné dodať, že spoj bol až do začiatku deväťdesiatych rokov radený ako samostatná jednotka, podobne ako dnes napr. Pendolino či Leo express, teda nie klasicky lokomotíva + ľubovoľné množstvo a typy vagónov. Rozvoj techniky, zvyšujúce sa nároky na komfort prepravy i značná neekonomickosť postupne tento kontrakt značne narušili, pretože bolo neefektívne vyrobiť vlak na mieru jednej trase, aby potom za dve tri sezóny na niekoľko ďalších rokov túto trať opustil a pohyboval sa na kratších tratiach či iných spojoch s rozdielnym vyťažením. Je potrebné uvedomiť si, že moderné motorové vlaky Vindobony jazdili už v dobe, kedy väčšinu ostatných spojov stále ťahali parné lokomotívy. Postupná elektrifikácia tratí a neekonomickosť dieslovej prevádzky pri rýchlikoch potom so sebou priniesli aj mnoho podstatných otáznikov. Napriek týmto úskaliam však bola pravidelná výmena jednotiek troch zemí do značnej miery vítanou atrakciou, ozvláštňujúcou túto 750 kilometrovú trasu. Tá však v pôvodnom cestnom poriadku až do 90. rokov viedla z Berlína Ostbahnhof do Prahy, ďalej na juh cez Tábor, Gmund až do cieľovej stanice Františka Jozefa vo Viedni. Dnešné moderné koridory so sebou priniesli ako zmenu trasy, tak aj jej dĺžky, zastávky a predovšetkým tiež jazdnú dobu, ktorá pôvodne trvala až 12 hodín! Ale nepredbiehajme.

Sme na začiatku 60. rokov, v dobe, kedy sa Viedeň stáva nadmieru dôležitou križovatkou na informačnom toku medzi juhovýchodom a severozápadom Európy. V tej dobe rastie aj význam a záujem o vytvorenie nadmieru plynulého kanálu, ktorým by okrem bežných cestujúcich občas prebehli aj dôležité fakty a materiály s visačkou Top secret! Tajne tu prebiehal aj čulý obchod so západným tovarom, ale predovšetkým s alkoholom či tabakovými výrobkami luxusnejších značiek, ktoré palubný personál posielal ďalej do "menej zásobených" oblastí socialistického raja.

Bežný cestujúci, teda normálny občan ČSSR, ktorému bolo administratívne dopriate vyjsť za hranice, mnohokrát podstupoval až desiatky minút stresujúcich lustrácií, osobných prehliadok, vyzliekania, vysvetľovania, prehľadávania a ďalších procedurálnych buzerácií, spojených s opustením, poprípade návratom do socialistickej vlasti. Táto colná kontrola prebiehala kontinuálne medzi Táborom a prechodom v Českých Veleniciach, popr. medzi Drážďanmi a Dečínom. Udalosti leta roku 1968 však na nejaký čas prerušili aj pravidelné jazdy Vindobony. Pri bližšom preskúmaní špecifík jazdného poriadku v kontúrach doby pred a počas normalizácie, nachádzame tiež zaujímavé súvislosti. Jeden príklad za všetky. V istej dobe bola každú sobotu pravidelne vypravovaná jedna časť vlakovej jednotky zo západného Berlína a druhá potom z východného. Odlúčené nemecké rodiny sa tak mohli stretnúť jedine v Prahe, aby sa v nedeľu vrátili jedným spoločným posilneným spojom späť na svoju stranu Berlínskeho múru...

Pamätníkom sa isto vybavia desiatky ďalších zaujímavých, vtipných aj tých menej príjmených spomienok a príbehov, ktorých dejisko sa stala práve legendárna Vindobona, či si po prečítaní týchto riadkov na nejaké ďalšie spomenú.  

Druhá časť nášho spomínania, ktorá vyjde za týždeň, sa bude venovať jednotlivým typom pozoruhodných vozidiel a súprav, ktoré bolo možné na tejto trati uzrieť. Nezabudneme ani na súčasnosť Vindobony, ktorá sa možno raz opäť vráti na juh Českej republiky.                                       

Text: Jan Chaloupka

Foto: Wikipedia Commons: R.Dresden, H.Ortner, Datei

Preklad: O. Maňáková



Diskusia k článku (0)


Súvisiace články

Viete, že? Legenda menom Vindobona II.
Publikované: 2.12.2012
Vlak, ktorý spájal a spája už viac ako polstoročie strednú Európu, významná dopravná os, ktorá si ako jediná z mála európskych železníc udržovala jeden unikát - vozy vyrábané na mieru jednej konkrétnej linke.

Rakúsko: Viedeň - Albertina
Publikované: 26.3.2009
Viedeň je nesporne klenotnica umenia od vznešeného baroka až po secesné budovy či typické viedenské kaviarne z konca 19. storočia, kedy Viedni vtlačil jej súčasnú podobu architekt Hoffmann. Centrum mesta, teda cieľ väčšiny turistov, má jednu zásadnú výhodu.

Berlín: dva svety jedného mesta - VIDEO
Publikované: 27.7.2010
Dnes dňom i nocou pulzujúca nemecká metropola. Kedysi jeden z hlavných stanov Führera Hitlera alebo mesto, ktoré malo pevnú hranicu medzi východom a západom. Históriu je z ulíc Berlína cítiť takmer na každom kroku.

Viete, že? Najrýchlejší vlak sveta
Publikované: 23.1.2011
Aj v novom roku vás bude sprevádzať náš pravidelný seriál o zaujímavostiach, kuriozitách a pozoruhodných miestach, a to nielen v rámci Českej republiky či Slovenska. Náš záujem bude, počínajúc dnešným dňom, siahať aj za hranice našej republiky, pričom sa Vám pokúsime prinášať naozaj zaujímavé informácie o miestach, ktoré si pre svoju jedinečnosť tento záujem bezpochyby zaslúžia.

Rakúsko: Viedeň II. - všetko za jediný deň
Publikované: 23.10.2010
V prvej časti nášho putovania po Viedni sme sa prešli pešo centrom mesta. Dnes ponúkame niekoľko tipov, ako z rakúskej metropoly uvidieť v krátkom čase čo najviac.

Rakúsko: Viedeň IV. - Dóm svätého Štefana
Publikované: 24.1.2011
K najnavštevovanejším pamiatkam Viedne patrí jeho dominanta – Dóm svätého Štefana. V ďalšom pokračovaní nášho voľného cyklu, venovanom rakúskej metropole, sa dnes zastavíme pri tejto pamätihodnosti, ktorá okrem iného ponúka aj jedinečný výhľad na mesto.

Rakúsko: Viedeň – zámok Belvedere
Publikované: 24.10.2011
Viedeň je jedným z miest, ktoré turisti radi vyhľadávajú. Pre jeho atraktivitu i pôvab. Ponúka mnoho, nudiť sa tu určite nebudete. Kto však túži cítiť sa ako v rozprávke a oddýchnuť si v nádherne upravenom parku plnom fontán, určite by nemal obísť barokový zámok Belvedere.

Rakúsko: Viedeň I.
Publikované: 16.10.2010
Hlavné mesto Rakúska patrí medzi turisticky najatraktívnejšie európske mestá. Bohatosť historických pamiatok, množstvo architektonicky zaujímavých pamätihodností aj súčasných pozoruhodností – to všetko spojené so slávnymi menami a ich príbehmi či legendami robí z Viedne príjemný a stále iný cieľ pre návštevníka.

Rakúsko: Viedeň V. - Bahnorama
Publikované: 10.2.2011
Po návšteve historickej veže Dómu svätého Štefana dnes sa pozrieme na rakúsku metropolu z podobnej výšky, avšak z vyhliadky, ktorá sa zrejme nedožije veku katedrály.

Rakúsko: Viedeň III. - štartujeme od stanice
Publikované: 30.10.2010
V predchádzajúcich dvoch častiach sme pripomenuli najvýznamnejšie pamätihodnosti v centre rakúskej metropoly a v jeho okolí. Dnešnú časť venujeme najmä tým, čo do Viedne zavítajú po železnici.


Súvisiaca fotogaléria



Súvisiace video

Berlín kultúrny a umelecký
Video: Katka Konečná-Rivera

Lokácia:

Slovenská republika
Kalendár akcií:

Partneri:

Aj vďaka vám sme získali certifikát:

Dôveryhodná firma 2017

 

Sprievodca:

Fotosúťaž:

Výlet s rúškom

1. 5. – 30. 6. 2020
1. cena:
Exkluzívne rúško na tvár od Milishop.sk
2. cena:
Bavlnené rúška na tvár
1. cena redakcie:
Tatranský balíček od Hory.sk
2. cena redakcie:
Kolekcia kníh S batohom po Slovensku od vydavateľstva Dajama
3. cena redakcie:
Cestovateľský balíček od festivalu Infofest

Aktuality:

3.6.2020
Gemersko-malohontské múzeum vás pozýva na výstavu s názvom Bionika – príroda na to prišla prvá, ktorá je zameraná na prírodu ako nevyčerpateľný zdroj inšpirácie a poznatkov pre techniku, architektúru aj dizajn.
1.6.2020
Sliezskoostravský hrad ožije živou hudbou od 19. 6. do 18. 7.2020! Takmer dve desiatky kapiel zahrajú v pokoronavírusovej premiére. Tešiť sa môžete na jednodenné koncerty zvučných mien – Monkey Business, Chinaski, David Koller, Pokáč, Wohnout, Bára Poláková, Anna K., Kali a Peter Pann. Z tvrdších žánrov to budú kapely Citron a Lautr, Trautenberk, Horkýže Slíže, Zakázaný ovoce, Vypsaná fixa. Špecialitou bude minifestival Metal!!!, kde zahrajú lokálne kapely Malignant Tumour, Silent Stream of Godless Elegy, Antigod, Primary Resistance, Postcards from Arkham, Dead Carnage a cezpoľní Gutalax.
29.5.2020
Dnes vám prinášame druhú časť tých (podľa nás) najzaujímavejších medzinárodných či svetových dní podľa kalendára (mesiace júl až december), bez ktorého sa ani v súčasnej dobe nezaobídeme.
Archív aktualit

Do osobitej pozornosti:

Oznamy a upozornenia pred cestovaním do zahraničia nájdete TU (vrátane výskytu koronavírusu COVID-19).

Pridajte sa a súťažte!

Každý týždeň na facebooku nová súťaž o hodnotné ceny!

Krajina mesiaca - TANZÁNIA (ZANZIBAR):

Najčítanejšie články:

Mobilná aplikácia :

aplikácia Infoglobe

stiahnuť zadarmo pre Androidstiahnuť zadarmo pre iPhone 

 

Interaktívne katalógy:

Ďakujeme:

Google hodnotenie

dnes:streda 3. 6. 2020
sviatok:Karolína
dnes:
streda 3.6.
19 °C
zajtra:
štvrtok 4.6.
25 °C