www.infoglobe.sk » Pred prvým vyplávaním

Pred prvým vyplávaním

Publikované: 12.7.2007
Máme alebo nemáme chuť si to skúsiť? Skúsenejší kamaráti (hoci aj oni boli na vode vlani prvýkrát) nám v mnohom poradia. Rozhodli sme sa prvýkrát vyplávať, nech už sú dôvody akékoľvek?

Potom bude najlepšie zamieriť do požičovne alebo možno ešte lepšie do renomovanej cestovnej agentúry, ktorá nás na prvý výlet na rieke vybaví všetkým potrebným materiálom, a dokonca aj sprievodcom, ktorý by nás mal poučiť, ako loď odniesť, ako držať pádlo, ako do kanoe alebo kajaku nastúpiť, poradiť so stabilitou a prvými zábermi. Požičovne toto v niektorých prípadoch splniť nemusia. Ich záujem nakoniec je zapožičať plavidlo a predpokladajú, že zákazník o pádlovaní aspoň niečo vie. V lepšom prípade odporučí vestu na plávanie. Pri prvej plavbe záleží na viacerých skutočnostiach, či sa nám bude jazda na kajaku alebo kanoe páčiť. Na počasí, na stave vody, na inštruktorovi, na partii, ktorá bola s nami, a možno aj na niečom ďalšom. Ak sa to totálne nevydarí, prší a je zima, päťkrát sa prekotíme, utopíme desiatu aj s fľašou rumu, alebo ten holohlavý chlap sa nám stále plietol do dráhy – skrátka prepadák, nemusíme hneď na prvýkrát na túto aktivitu zanevrieť. Skúsme to druhýkrát, prípadne s inou partiou či na inej rieke a v inom období. Začínať s pádlovaním v marci v plavkách na rozvodnenej Sázave nie je to pravé!

Pokúsme sa aspoň skratkovito uviesť základy techniky pádlovania na kanoe a na kajaku. Popis jednotlivých prvkov je jedna vec, ale ich prevedenie druhá. Pri troche šikovnosti to zvládneme, vždy je však lepšie, ak nám kamarát opraví začiatočnícke chyby. No sami poznáme, či je to správne alebo nie, pretože zlý spôsobí, že loď neurobí to, čo sme od nej očakávali.

Lepšie napovedia obrázky ako dve stránky popisu. Čo je dôležité na zvládnutie techniky pádlovania je „pocit“ istoty na lodi. Spodná časť tela od pasu dole ovláda a zaisťuje stabilitu lode, hornú časť využívame maximálne na vyrovnávanie náklonu, hlavne však na pohon lodi vpred, respektíve tam, kam potrebujeme. Na to, aby spodná časť tela dobre ovládala stabilitu lode, je potrebné byť „zrastený“ s loďou v troch pevných bodoch. V kajaku to je miesto sedenia a opierania stehien či kolien o opierky v kajaku. V kanoe opäť sedenie a opieranie sa kolenami, ak kľačíme v lodi a nohy máme pod sedačkou. Ak sedíme, potom opierame stehna či kolena o oba boky kanoe a je jedno, či jedna noha je pokrčená a druhá natiahnutá, alebo sú obidve natiahnuté. Potom môžeme loď bezpečne ovládať. Skúste si to na pokojnej, nie príliš hlbokej vode. Je dobré naučiť sa používať spodnú a hornú časť tela nezávisle na sebe. Trup, ktorý je vonku z lode, držíme vzpriamene a pomocou bokou a stehien určujeme stabilitu lode, a ovládame ju v náklone. Naopak, ak vychýlime počas pádlovania hornú časť tela, loď by mala ostať v pokojnej polohe, a nie sa nakloniť. Túto skúsenosť získame, keď sa budeme učiť pádlovať. Druhá skúsenosť, ktorú je vhodné nacvičiť pred začiatkom pádlovania (na bezpečnom mieste a radšej pod dohľadom), je prevrhnutie. Niektorí ľudia sa boja, najmä s kajakom, prevrhnúť, pretože majú obavu, že sa zaklinia v lodi a nedostanú sa von. Prevrhnite sa s loďou a s pádlom v ruke za horkého popoludnia na vode, kde dostačíte a kde nie je žiadny prúd. Loď sa musí obrátiť dnom hore, inak sa skutočne noha môže zachytiť pod sedačkou a ťažko sa budete z lode dostávať. Potom v pokoji vypadnite z kanoe, v kajaku musíte urobiť pod vodu akýsi kotúľ a bez problémov sa dostanete nad hladinu. Ak je „hlava pod vodou“ problém, použite škripec na nos a upchávky do uší. Ak to je iba psychická záležitosť, odnaučte sa jej. Naučte sa dopraviť loď k brehu. Neprevracajte ju hneď dnom na vodu, najprv z nej vylejte vodu a potom ju mierne nadvihnite a dajte do plávacej polohy. Dobrou skúsenosťou je aj plávanie v oblečení, radšej aj s plávacou vestou. Predsa len je to iné ako v plavkách na plavárne. Potom už bez obáv prejdite k začiatkom pádlovania.

Jazda vpred na kanoe a na kajaku – zábery vedieme pozdĺž boku lode, aby loď išla čo najrýchlejšie vpred a nezatáčala z jednej strany na druhú. Kajak riadime zábermi na oboch stranách lode, na kanoe pomáha loď riadiť „zadák“, kormidelník, „kotrčník“ – skrátka ten, čo sedí vzadu.

 

Keď prídeme na chuť pádlovaniu, naučíme sa základné zábery, ako riadiť loď, a chytia nás aj ostatné zaujímavosti okolo vody, môžeme začať uvažovať o vlastnom vybavení. Ako sa k nemu dopracovať si žiada rozobrať podrobnejšie. Až zrazu máme loď, pádla a všetko ostatné, čo potrebujeme na plavbu. To však nestačí na to, aby sme bezpečne splavili rieku, hoci na prvý pohľad alebo podľa informácií od kamarátov na nej nemôže nastať žiadny problém.

Chýba nám skúsenosť. Ak sa naučíme dobre riadiť loď na rybníku, na riek je to celkom iné. Voda prúdi, naráža na prekážky a chová sa inak, ako keď je v pokoji. Konieckoncov, aj na rybníku ak začne fúkať vietor, musíme sa naučiť ísť vo vlnách, čo vyžaduje ďalšiu zručnosť. Lepšie je nabiehať na vlny kolmo, ale predsa len sa loď môže cez špičku zalievať. Bez zalievania lode to môžeme zvládnuť pri šikmom nájazde na vlny, ale to už vyžaduje určitú skúsenosť. To isté potom platí na tečúcej vode. Mali by sme zvládnuť základy „čítania“ vody. Ak potom niečo „neprečítame“, radšej zastavme a obzrieme si miesto zblízka. Konzultujeme to s kamarátmi. Až potom sa rozhodneme, ako prejsť cez toto miesto. Je to rovnaké, ako keď normálne niečo nemôžeme prečítať alebo tomu nerozumieme (napríklad slovo v cudzom jazyku – tiež sa ideme pozrieť najprv do slovníku).

Skúsme si načrtnúť najobvyklejšie situácie na rieke.

Ako nasadnúť a neprevrhnúť sa? Vďaka plastovým lodiam, ktoré umožňujú nasadať v podstate na brehu a potom sa došúchať do vody, toto umenie takmer zmizlo. Avšak nie každý túži spadnúť s kajakom zo skaly, v prípade prevrhnutia otočiť loď eskimáckym obratom a odísť. Ak potrebujeme nasadnúť do lode napríklad z vysokého brehu alebo s laminátovou loďou na kameňoch, je dobré sa naučiť využívať pri nasadaní oporu pádlom o breh. Pravidlo na prúdiacej vode – nasadať špičkou proti prúdu – sa tiež hodí: prečo, to hneď uvidíme.

 

 

Ako sa odraziť od brehu? Sedíme už v lodi a chceme vyjsť na rieku. Ak sme špicou po prúdu a rieka svižne tečie, máme problém dostať sa do stredu rieky. To preto, že pri brehu je voda pomalšia ako uprostred v prúdnici, a preto nás voda nechce pustiť od brehu. Ak sú po pár metroch na brehu vŕby či iné stromy, v lepšom prípade tam ostaneme visieť, v horšom nás voda prevrhne a vtlačí pod konáre a pod stromy, čo je veľmi nebezpečné. Preto je výhodné (ak potok nie je užší ako dĺžka našej lode) nasadať špičkou lode proti prúdu a pri odplávaní od brehu využijeme silu prúdu k otočení lode a tak sa hravo dostaneme do stredu rieky. V prípade silnejšieho prúdu nesmieme zabudnúť loď nakloniť na tú stranu, ktorou sa odrážame od brehu, inak prúd rieky môže loď prevrhnúť.

Ako pristáť? To potrebujeme vždy bezpečne, napríklad pred haťou alebo padnutým stromom. V podstate je to podobné ako odplávanie od brehu. Namierime špičkou lode k brehu, ak je to možné, vyberieme si miesto, kde je vratný prúd alebo pokojná voda, šikmo prejdeme cez miesto, kde sa prúd mení na pokojnú vodu alebo protiprúd a vojdeme do tichej a bezpečnej vody. Pozor na zotrvačnosť, ktorú má loď pri určitej rýchlosti.

Ako sa vyhnúť kameňu či inej prekážke? Naučili sme sa niektoré zábery na kanoe či v kajaku a tie využijeme pri manévrovaní s loďou aj v prúde. Ibaže musíme s prúdom a jeho silou rátať a naučiť sa ju využívať. To sa však dá skutočne iba na základe vlastných skúseností, lebo opisovať každú situáciu, aká môže nastať, by bolo veľmi zdĺhavé a obtiažne.

Ako prejsť cez kaskádu? Ak nevieme, čo robiť, choďme stále rovno vpred. Loď v priamom nájazde na prekážku vydrží neuveriteľné veci. Je lepšie naraziť na kameň špičkou ako bokom. Pri čelnom náraze tiež môže dôjsť k prevrhnutiu a vplávaniu do nepríjemného miesta, avšak táto pravdepodobnosť je menšia ako pri bočnom náraze. Ten je nebezpečný takmer vždy. Ak nás už voda bokom pritlačí k prekážke (kameň, kmeň stromu), nakloňme sa k tejto prekážke. Voda tak bude loď podtekať a môžeme sa pokúsiť dostať sa z tejto prekérnej situácie sami alebo počkať na pomoc kamarátov. Prechod kaskády je tak daný úspešným vyhýbaním sa prekážkam, niekedy je však potrebné prekážku prekonať, prejsť zaliaty kameň alebo prejsť cez najväčšie vlny.

Ako sa vyhnúť vlnám? To vyžaduje skutočné skúsenosti, veľké vlny síce priamo neublížia, no môžu skrývať inú prekážku, ktorá je nebezpečná – kameň, valec. Ak po tom v známom teréne priamo netúžime, skúsime sa radšej vlnám vyhnúť a ísť po ich okraji, pritom stále sledovať jazdnú dráhu pred sebou.

Ako prejsť valec? Ak sa už nedokážeme valcu vyhnúť, snažíme sa ho prejsť rýchlym priamym nájazdom. Ak sa to nepodarí, dôjde vo väčšine prípadov k prevrhnutiu a nebezpečnej situácii. Záleží na „povahe“ valca. Sú aj iné techniky na prekonávanie valcov, tie však určite hneď na začiatku skúšať nebudeme.

Bezpečnosť predovšetkým – ak sa nechceme zapísať čím skôr do čiernej kroniky. Situácie, ktoré môžu nastať na vode, sa nedajú v skratke opísať. Len a len skúsenosť a „vyjazdenosť“ nás naučí riešiť ich efektívne a bezpečne.

 

Keď zvládneme techniku pádlovania a naučíme sa „čítať“ vodu, dôležitými sa stanú informácie. Väčšinu nájdeme v publikáciách o riekach, môžeme zablúdiť na internet či sa opýtať skúsených kamarátov. Mali by sme sa dozvedieť, odkiaľ kam sa dá rieka splavovať. Aký je vhodný vodný stav na splav úseku, ktorý sme si vybrali? Aká je jeho obťažnosť a ako závisí na vodnom stave? Je optimálny vodný stav na splav rieky v tomto období vôbec možný? Aké bude počasie, ak budeme vonku aj táboriť? Zodpovedá naše vybavenie vybranému úseku rieky? Nemali by sme si pribaliť pláštenku, teplé oblečenie, prilbu a plávaciu vestu? Môžeme rieku splaviť v trojici na kanoe aj s dieťaťom? Otázok môže byť veľa a veľa. Nie všetky zodpovie Vodácky sprievodca, vodácka mapa či kilometráž, ale mnohé z nich naznačí. Ostatné môžeme nájsť aj na vodáckych internetových serveroch, prípadne vo vodáckych časopisoch, no aj v starších vodáckych publikáciách, ak sa k nim dostaneme. Z týchto informácií si potom urobíme základný obraz, kam a kedy chceme ísť, prípadne aj s kým (i to je dôležité – skúsení cestovatelia kladú najväčší dôraz na výber účastníkov expedície).

Veľmi stručne, hoci to platí všeobecne nielen o pádlovaní: začneme s pádlovaním na pokojnej vode a až s určitými skúsenosťami sa vypravíme na čoraz náročnejšie cesty. Ak získame istotu pri ovládaní lode a dôveru vo svoje schopnosti, popláva sa nám lepšie a bezpečnejšie. Pamätajme si však, že zápasiť sa s vodou nedá, vždy bude silnejšia. Naopak, naučme sa využívať jej silu. Ak ideme na lodi pre dve či viac osôb, teda na kanoe alebo rafte, rátajme s „tímovou prácou“. Rovnako ako celý život a všetko, čo ho sprevádza, aj plavba je o komunikácii. Už na kanoe pre dvoch, o rafte alebo pramici ani nehovoriac, musia vodáci medzi sebou komunikovať. Nie vždy je to možné verbálne, naučíme sa tak reč signálov a porozumieme špeciálnej vodáckej terminológii. Keď zvládneme tieto dve schopnosti, porozumieme aj rieke a získame tak schopnosť bezpečne prejsť cez úsek kaskád takmer kdekoľvek. Pádlovanie nás naučí rozhodovaniu, pevnosti a šikovnosti, a s týmito vlastnosťami sa každá plavba po rieke stane neuveriteľným príbehom a veselou odmenou za našu skúsenosť.



Diskusia k článku (0)

Vložiť nový príspevok

Lokácia:

Slovenská republika
Kalendár akcií:

Partneri:

Aj vďaka vám sme získali certifikát:

Dôveryhodná firma 2017

 

Sprievodca:

Fotosúťaž:

Dotyk jari

1. 3. – 30. 4. 2021
1. cena:
Obrazová publikácia z vydavateľstva CBS
2. cena:
Exkluzívne miniatúry: remeselný gin TOISON a bylinný likér Dr.Kramer
3. cena:
Darčekový balíček od portálu Infoglobe
1. cena redakcie:
Ročné predplatné časopisu Krásy Slovenska
2. cena redakcie:
Darčeková kazeta Vincentka
3. cena redakcie:
Liptov – turistický sprievodca z rodinného vydavateľstva Dajama

Aktuality:

16.4.2021
Aj tento rok sa môžete zapojiť do ankety Strom roka, ktorej cieľom je upozorniť na staré, vzácne či ohrozené stromy a vzbudiť záujem ľudí o životné prostredie. Do 30. apríla 2021 (do 22.4. v ČR) môžu jednotlivci, mestá, školy či organizácie nominovať stromy a po výbere odbornou porotou bude spustené hlasovanie.
14.4.2021
Pred pár dňami oznámil Bratislavský dopravný podnik informáciu o zatraktívnení cestovania verejnou dopravou spôsobom plošného zvýšenia ceny cestovného, zrušením obľúbeného 15 minútového lístka a zlacnením ročného lístka o 25%.
12.4.2021
Len nedávno vyšla nová štúdia Barcelonského inštitútu pre globálne zdravie (ISGlobal) o kvalite ovzdušia v tisíckach európskych miest. Spomedzi 31 štátov majú najhoršie výsledky Taliansko, Španielsko, Poľsko, Belgicko a Česká republika.
Archív aktualit

Do osobitej pozornosti:

Oznamy a upozornenia pred cestovaním do zahraničia nájdete TU (vrátane výskytu koronavírusu COVID-19).

Pridajte sa a súťažte!

Každý týždeň na facebooku nová súťaž o hodnotné ceny!

Krajina mesiaca - ALŽÍRSKO, POBREŽIE SLONOVINY a TUNISKO:

ALŽÍRSKO, POBREŽIE SLONOVINY a TUNISKO

TIPY NA VÝLETY - ALŽÍRSKO, POBREŽIE SLONOVINY a TUNISKO

 

Alžírsko, Alžír: Kombinácia európskej a islamskej architektúry

Pobrežie slonoviny, Abidjan - Tropický Manhattan

Tunisko – severom po stopách histórie

Tunisko – krajina bohatá na zážitky aj raj filmárov

Tunisko, Sahara – do púšte

 

Všetko dôležité, čo by ste o Alžírsku mali vedieť, nájdete TU, o Pobreží Slonoviny TU a Tunisku TU.

Najčítanejšie články:

Mobilná aplikácia :

aplikácia Infoglobe

stiahnuť zadarmo pre Androidstiahnuť zadarmo pre iPhone 

 

Interaktívne katalógy:

Ďakujeme:

Google hodnotenie

dnes:nedeľa 18. 4. 2021
sviatok:Valér
dnes:
nedeľa 18.4.
10 °C
zajtra:
pondelok 19.4.
8 °C