www.infoglobe.sk » Zaujímavé miesta » Slovensko: Vodné dielo Gabčíkovo

Slovensko: Vodné dielo Gabčíkovo

Publikované: 3.2.2011
Názov malej obce Gabčíkovo, neďaleko Šamorína, vstúpil do povedomia občanov stredoeurópskych krajín – najmä Slovenska, Česka a Maďarska, ako synonymum vodného diela, ktoré svojou veľkosťou vyvoláva nielen pozitívne či negatívne reakcie, ale aj medzinárodné súdne spory. Aj v tomto prípade však platí: lepšie raz vidieť ako stokrát iba počuť.

GabčíkovoČas rýchlo plynie a iba málokto si dnes uvedomí, že práve pred 20 rokmi vyvrcholil spor o výstavbu medzinárodného vodného diela na Dunaji rozhodnutím slovenskej vlády dokončiť takmer hotovú stavbu podľa takzvaného variantu „C“. Spor, o ktorom vlastne dnešná mladá generácia takmer nič už nevie. O čo vlastne vtedy išlo, je najlepšie si vysvetliť priamo na mieste.

Gabčíkovo - dolni rejda

GabčíkovoPriehradná hrádza vodného diela Gabčíkovo leží asi 40 kilometrov juhovýchodne od Bratislavy a dostať sa k nej dá alebo po ceste cez Šamorín, prípadne na bicykli po dunajskej hrádzi, alebo v letných mesiacoch vyhliadkovou loďou, ktorá niekedy zachádza až pod plavebné komory, takže zážitok z plavby po Dunaji ešte umocní tiesnivý pocit z hĺbky medzi vysokými betónovými stenami. Ako vidno na fotografiách, my sme sa na hrádzi zastavili za neveľmi priaznivého jesenného počasia, kedy silný a chladný vietor vytváral na priehradnom jazere pomerne vysoké vlny a odháňal hŕstku prizerajúcich sa turistov do tepla vyhriatych bufetov či späť do výletných autobusov.Gabčíkovo

Už z diaľky vidno typickú dozornú vežu, ktorá kontroluje premávku v dvoch mohutných vzdúvadlových komorách, ako aj na hornej a dolnej rejde (priestor pred vjazdom do alebo výjazdom z plavebnej komory, kde čakajú lode pred semaforom na pokyn z riadiacej veže, kedy môžu vojsť do plavebnej komory). V dolnej časti veže je vyhliadková plošina, ktorá umožňuje pekný výhľad aj návštevníkom. K dispozícii je ďalekohľad, cez ktorý možno pri jasnej oblohe vidieť na horizonte siluetu televíznej veže Kamzík nad Bratislavou.

GabčíkovoInformačné tabule podrobne informujú o technických parametroch tohto – v stredoeurópskom meradle jedinečného – vodného diela, a čiastočne aj o širších krajinárskych súvislostiach. Staršia generácia si možno ešte spomenie na nekonečné diskusie v médiách o tzv. variante C, avšak súčasnej dorastajúcej generácii to už nič nehovorí. Preto si dovolím krátky exkurz do histórie diela, o ktorom sa nepochybne bude ešte v budúcnosti hovoriť, pretože rozhodnutia súdnych sporov sa ani po rokoch stále ešte nenaplnili.Gabčíkovo

Zásahy človeka do prírodného prúdenia rieky Dunaj začali už dávno v minulosti budovaním protipovodňových hrádzí s cieľom ochrániť životy a majetok, prípadne získať novú pôdu vysušovaním podmáčanej pôdy pri rieke, prípadne celých riečnych ramien. Koncom stredoveku pribudla potreba splavniť rieku pre potreby rozvíjajúcej sa vodnej dopravy, a tak sa hlavný tok rieky postupne upravoval až do dnešnej trasy.Gabčíkovo

O vodnom diele, ktoré by zlepšilo prietok a zabezpečilo stabilnejšiu plavebnú hĺbku na úseku medzi Bratislavou a Budapešťou, sa uvažovalo už dávnejšie, no konkrétne kontúry začal tento projekt naberať až v 60. rokoch 20. storočia. Po dlhom posudzovaní rôznych riešení došlo v roku 1977 k podpísaniu medzištátnej dohody, medzi vtedajšími ČSSR a Maďarskou ľudovou republikou, o výstavbe sústavy vodných diel Gabčíkovo – Nagymaros. Vodné diela mali plniť viaceré ciele – ochranu pred vysokou vodou, zvýšenie a stabilizáciu plavebnej hladiny podľa odporúčania Dunajskej komisie, ktorá reguluje vodnú dopravu na európskom veľtoku, ale aj energetické využitie. Pritom horný stupeň Gabčíkovo mal prednostne vykryť potrebu tzv. špičkovej energie v obidvoch krajinách a dolný stupeň Nagymaros (obec pri Višegráde severne od Budapešti) mal slúžiť ako vyrovnávacia nádrž.Gabčíkovo

Celý projekt sa však od začiatku stretol s odporom najmä ochrancov životného prostredia, ktorí dokázali presvedčiť značnú časť verejnosti až sa otázka výstavby posunula do politickej roviny ako vyjadrenie odporu proti komunistickému režimu. Maďarská strana nakoniec ustúpila od výstavby stupňa Nagymaros, a odmietla sa tiež podieľať na výstavbe stupňa Gabčíkovo na spoločnom slovensko-maďarskom úseku Dunaja.Gabčíkovo

Za situácie, kedy bolo vodné dielo Gabčíkovo na slovenskej strane takmer hotové, prišli projektanti a inžinieri s dôvtipným náhradným riešením, ako obísť nesúhlas maďarskej strany s výstavbou na jej území. Tzv. variant „C“ posunul umiestnenie pôvodnej hate Dunakiliti proti prúdu rieky až na slovenské územie k predmestiu Bratislavy – mestskej časti Čunovo. Tým sa síce pôvodné plánované priehradné jazero – Hrušovská nádrž – zmenšilo, no umožnilo to uviesť VD Gabčíkovo do prevádzky len na slovenskom území. Prehradzovanie dunajského toku sa začalo v októbri 1992 a samotnú hydrocentrálu dokončili v roku 1996 (dnes pokrýva približne desatinu spotreby elektrickej energie v SR).Gabčíkovo

Väčšinu návštevníkov pri návšteve Gabčíkova zaujmú najmä mohutné plavebné komory široké 34 a dlhé 275 m, v ktorých sa schová aj veľká osobná či nákladná loď. V čase našej návštevy práve smerovala proti prúdu výletná loď Flamenco s domovským prístavom Valletta. Odkedy je Dunaj prepojený s Mohanom a Rýnom, možno na jeho slovenskom úseku vidieť lode s vlajkami viacerých západoeurópskych krajín včítane Holandska, Francúzska alebo Švajčiarska.Gabčíkovo

Keď prejdeme priehradnú hrádzu s mohutným mostovým žeriavom, určeným na obsluhu hydrocentrály, dostaneme sa na ostrov, vytvorený medzi starým korytom Dunaja a prívodným a odtokovým kanálom vodného diela. Ležia na ňom tri malé obce – Dobrohošť, Vojka (v lete do nej premáva kompa cez prívodný kanál pri obci Kyselica) a Bodíky. Tento ostrov je bohato členený riečnymi ramenami, ktorých zákutia sú skutočným prírodným rajom s bohatým zastúpením lužnej flóry a fauny. Asi po dvoch kilometroch sa dá dôjsť k starej rybárskej čárde, na brehu starého koryta Dunaja, ktorá je po celý rok vyhľadávanou zástavkou vodákov splavujúcich tento veľtok. Za pozornosť stoja aj hrádze 17 km dlhého kanála, ktorý privádza vodu k priehrade nad úrovňou okolitej krajiny.

Stare koryto Dunaja

Text a foto: Jiří Výborný



Diskusia k článku (0)

Vložiť nový príspevok


Súvisiace články

Romantika Malého Dunaja
Publikované: 15.9.2007
Dunaj je európsky veľtok, a celá rieka je vodákmi ktorí dávajú prednosť pokojnému a rýchlemu prúdu pred obťažnými kaskádami, splavná takmer od prameňov až po dunajskú deltu. Na svojom toku Dunaj tvorí ramená, či už prírodné alebo umelé, z ktorých najbližšie sú Mosoni Duna (maďarské rameno) a najmä Malý Dunaj.

Komárno
Publikované: 29.4.2010
Mesto Komárno patrí počtom obyvateľov (približne 40 000) do prvej dvadsiatky najväčších miest na Slovensku. K jeho pamätihodnostiam patria napríklad zachovaná pevnosť z čias, kedy Turci ohrozovali Európu, množstvo historických stavieb a tiež pamätníkov, pripomínajúcich slávnych rodákov, termálne kúpalisko alebo pohraničný most cez Dunaj do maďarského mesta Komárom.

Plávajúci mlyn v Kolárove
Publikované: 30.12.2010
Na okraji mestečka Kolárovo, pri ramene rieky Váh, zakotvila unikátna technická pamiatka – posledný z plávajúcich mlynov. Z mestečka k nemu vedie ďalšia zaujímavosť – pravdepodobne najdlhší krytý drevený most v strednej Európe.

Bratislava: pamätníky komunizmu dnes
Publikované: 13.1.2011
Bratislava sa nám mení pred očami. Je rozkošné nechať sa unášať stredovekou históriou Starého mesta. Čo sa však deje za jeho hradbami? A čo sa dialo za posledných 70 rokov? Dnešnú Bratislavu vyformovalo predovšetkým obdobie socializmu. V podmienkach trhu sa metropola mení opäť. Kto chce spoznať autentickú tvár mesta, musí po prechádzke uličkami historického centra vyjsť aj za jeho hradby.

Gabčíkovo: kompa spojí brehy starého Dunaja
Publikované: 9.3.2011
Pri Gabčíkove pripravujú výstavbu prístavu pre kompu, ktorá spojí slovenský breh s maďarskou obcou Dunaremete a vytvorí tak predpoklad na pokračovanie obľúbenej cyklistickej trasy po dunajských hrádzach pod Bratislavou.

Gabčíkovo: Cez komory už prešlo päť miliónov pasažierov
Publikované: 26.9.2011
Na Vodnom diele Gabčíkovo privítali päťmiliónteho cestujúceho, ktorý na lodi prešiel cez plavebné komory. Tie sú v prevádzke od konca roku 1992, teda na budúci rok si pripomenú dvadsať rokov činnosti.

SR, Jelka - Vodný kolový mlyn
Publikované: 13.6.2013
Dnes sa spolu vyberieme navštíviť mimoriadne zaujímavú technickú pamiatku, vodný kolový mlyn v Jelke, ktorý sa nachádza v juhozápadnej časti Slovenska, v lone prekrásnej prírody na brehu Malého Dunaja.

SR: Dunajský Klátov – Cséfalvayov vodný mlyn so spodným náhonom
Publikované: 5.9.2013
Dnes sa spolu vyberieme navštíviť ďalšiu mimoriadne zaujímavú technickú pamiatku - Cséfalvayov vodný mlyn v Dunajskom Klátove. Kde sa nachádza a prečo sa sem oplatí vybrať na výlet? To sa dočítate už v nasledujúcich riadkoch.


Súvisiaca fotogaléria

Západné Slovensko - Vyhliadkový let
Od našich skvelých kamarátov sme ako svadobný dar dostali nádherný darček -hodinový vyhliadkový l...

SR: Dunaj – splav najväčšieho európskeho veľtoku
Partia kamarátov nás s manželom zlákala vyskúšať si víkendový splav Dunaja. Aj napriek tomu, že p...

Lokácia:

Slovenská republika
Kalendár akcií:

Partner:

Vyžaduje Adobe Flash Player

Partneri:

Aj vďaka vám sme získali certifikát:

Dôveryhodná firma 2017

 

Sprievodca:

Fotosúťaž:

Zvierací svet

1. 5. – 30. 6. 2019
1. cena:
E-book Tajomstvo lacného a bezpečného cestovania od cestujauzivaj.sk
2. cena:
Kozmetický balíček Bella Natura
3. cena:
Kniha Jezuiti – pätnásť rokov obnoveného života na Slovensku od vydavateľstva Dobrá kniha
1. cena redakcie:
Pobyt pre 2 osoby na 2 noci s raňajkami v modernom hoteli Artin***
2. cena redakcie:
Dve vstupenky na predstavenie Umeleckého súboru Lúčnica s podtitulom "Z tvorby prof. Štefana Nosáľa"
3. cena redakcie:
Balíček „Zdravie a krása“ od lekárne OMNIA Trnava

Aktuality:

16.6.2019
Spoznajte krásy a zaujímavosti Malých Karpát. Využiť môžete turistický autobus Malokarpatský expres, ktorý premáva každú sobotu, nedeľu a počas štátnych sviatkov na trase Bratislava – Budmerice cez Svätý Jur, Pezinok, Modru, Zochovu chatu a Červený Kameň.
15.6.2019
Tohtoročnú sezónu sa môžu turisti vydať do 16 miest chránenej prírody s novo vydaným návštevníckym pasom. Každý, kto navštívi najmenej 5 z návštevníckych stredísk národných parkov či Domov prírody chránených krajinných oblastí, získa odmenu.
14.6.2019
Slovensko bude od 20. do 23. júna 2019 hostiť ďalšie významné svetové podujatie. Vôbec prvýkrát v histórii hlavného mesta Slovenska – Bratislavy , v ňom budú prebiehať Majstrovstvá sveta v Karate.
Archív aktualit

Do osobitej pozornosti:

Oznamy a upozornenia pred cestovaním do zahraničia nájdete TU.

Pridajte sa a súťažte!

Každý týždeň na facebooku nová súťaž o hodnotné ceny!

Krajina mesiaca - NOVÁ KALEDÓNIA, PAPUA NOVÁ GUINEA, TASMÁNIA a ŠALAMÚNOVÉ OSTROVY:

Najčítanejšie články:

Mobilná aplikácia :

aplikácia Infoglobe

stiahnuť zadarmo pre Androidstiahnuť zadarmo pre iPhone 

 

Interaktívne katalógy:

Ďakujeme:

Google hodnotenie

dnes:nedeľa 16. 6. 2019
sviatok:Blanka