www.infoglobe.sk » Čo si zabaliť na vodu

Čo si zabaliť na vodu

Publikované: 12.7.2007
Balenie nie je iba extravagantný výraz pri hľadaní partnera, ale dosť dôležitá aktivita, ktorá zvyčajne predchádza samotnú cestu. Ak teda necestujeme len s kreditnou kartou. Mnohí z nás majú skúsenosti s tým, čo si zobrať na dovolenku k moru, čo si zabaliť na týždeň do hôr na lyže, ale to už chce trochu skúseností, niektorí majú svoj zoznam vecí, ktoré si berú na vodu, do hôr, na bicykel či inde.

Ako zabaliť batoh na lezenie vo vysokých horách, čo si zobrať do tropických pralesov, všetko má svoje aspoň základné pravidlá. Vždy je tu však otázka: do čoho to všetko zabaliť a ako uložiť. V zásade to platí pre hocijaké balenie, ale platí to najmä na lodi, teda na kajaku a kanoe.

Napodiv nebýva veľký rozdiel v tom, či ideme na víkend alebo na týždeň a rátame s táborením bez kontaktu napríklad s autom. Nechceme spracovať a ponúknuť zoznam vecí, skôr odpoveď, do čoho a akým spôsobom svoje veci zabaliť, a ako ich uložiť do lode, aby potrebné veci boli kedykoľvek po ruke, aby sme pri vybaľovaní nemuseli začínať osobnou bielizňou, ale napríklad stanom, pretože práve prší a všetko, čo vyberiem z lodného vaku, nám navlhne, a popritom všetkom, aby loď bola stabilná a dobre plávala.

Kanoe pre dvoch na jeden deň

Ak ideme len na jeden deň, nepredpokladáme, že si povezieme všetko v lodi. Spacák ani stan nie sú potrebné. V lodi musíme nájsť uloženie na veci dennej potreby, doklady, fotoaparát a nejaké to prezlečenie pre prípadnú zmenu počasia či prevrhnutie. Prezlečenie v suchu je dôležité najmä pri plavbe s deťmi. Na prepravu takéhoto minima batožiny postačia dva až tri menšie lodné vaky alebo súdky. Všeobecne je možné do jedného vaku s objemom asi 20 litrov dať veci na prezlečenie či pláštenky, do ďalšieho podobnej veľkosti potom napríklad jedlo na celý deň (nezabúdajme na pitie, fľaša s vodou sa môže namočiť, ale nie je priviazaná a pozor – plná nepláva). A nakoniec potom príručný „loďák“ alebo súdok s objemom okolo 10 l na foťák, doklady a drobnosti. Väčšina loďákov je vybavená tak, aby sa dali v lodi uchytiť karabínou alebo povrazom. Nie vždy je tomu tak so súdkami. Rozloženie vakov v lodi nie je v tomto prípade príliš dôležité, lebo väčšinou ich váha a objem nepôsobia nijako významne na stabilitu.

 

Kanoe pre dvoch až troch na víkend či týždeň (alebo aj dva)

Stále je dosť vodákov, ktoré stretávame na riekach, batožina ktorých je uložená v igelitových vreciach. Je to lacné a jednoduché, nie vždy sa však podarí takéto vrece dobre zaviazať. Ale tiež to funguje. Náchylnosť na igelitové vrece na pretrhnutie je pomerne veľká. Druhá dilema je súdok či barel alebo lodné vrece? „Niekto rád holky, iný zasa vdolky“ – oboje je možné. Súdky a barely či kanvice sú menej skladné, na prvý pohľad vodotesnejšie, horšie sa prenášajú, ťažšie sa tiež rozbijú, respektíve pretrhnú, no potom je takmer nemožné ich opraviť. Lodné vrecia sú vyrobené z rôzne odolného materiálu, väčšie rozmery sú často vybavené popruhmi ako batohy a ľahko sa preto transportujú. Najpoužívanejší uzáver je rolovanie s uzavretím prackami. Pretrhnuté sa dajú zalepiť a slúžia ďalej. Na víkend či týždeň potrebujeme v podstate rovnaký objem vecí. Potreby na táborenie, na doplnkové športy na brehu a vychádzky, nejaké to jedlo. Vyplatí sa „kuchyňu“ zabaliť do jedného vaku či barelu osobitne. Nikoho nepoteší maslo alebo horčica v spacáku. Do dvoch barelov (50-60 l) alebo veľkých lodných vriec (medzi 60 – 100 l objemu) zabalíme hravo veci pre dvoj či trojčlennú osádku kanoe. Ťažší náklad uložíme do stredu lode, ak loď nemá tretiu sedačku, je možné vak s vybavením napríklad na spanie využiť ako sedenie pre „porculán“ (tak sa hovorí tretiemu nepádlujúcemu jazdcovi). Do špičiek kanoe či pod sedačku opäť umiestnime menšie vaky s dennými potrebami. Ich veľkosť volíme podobne ako pri jednodňovom výlete. Samozrejme, nezabudneme „bágle“ upevniť v lodi. Hoci v nich ostane vzduch a po uzavretí plavú, chytať v prúdu postupne desať vecí naraz je veselé iba pre prizerajúcich sa.

 

Pramica či raft na týždňovú dovolenku na rieke Ohře

Ak preferujeme väčšiu spoločnosť, zvolíme aj väčšie plavidlo. V zásade sú pravidlá podobné tým pre kanoe, iba batožiny asi bude viac. Na jej rozložení a upevnení v lodi platia rovnaké pravidlá. Rafty sú často využívané aj ako sprievodné plavidlá vodáckych expedícií. Väčšinou vozia všetok „trén“ počas podujatia, včítane pobrežného vybavenia expedičných kajakárov. Aj tu platia pravidlá na uloženie vakov v plavidle. Nesmú brániť pádlovaniu a odtekaniu vody. Pozor pri kataraktoch či katamaránoch, často sa batožina viaže do stredu tohto plavidla a sťahuje napríklad sieťou. Rusi tvrdia, že je to nebezpečné, pretože pri prevrhnutí kataraktu sa jazdci dostávajú pod loď a iba ťažko sa môžu vynoriť. Ak je všetko naviazané na valcoch, potom tento problém nenastáva.

 

Turistický kajak na týždňovú plavbu po Vltave

V zatvorenej kanoe je uloženie batožiny rovnako problematické ako v kajaku, kde je možné naložiť len cez otvor. V kanoe je to riešiteľné sústavou väčšieho počtu menších a stredných lodných vriec (napr. doprostred deblovky sa vojdú dva 60 l a do špičiek dva 40 l). V kajaku to závisí na veľkosti otvoru a vybavení chrbtovou opierkou. Väčšina jednoduchých turistických kajakov má otvor dostatočne veľký a opierka sa dá vybrať. Podobne potom aj uvoľniť priestor pred chodidlami. Do špičky kajaku uložíme jeden lodní vak (väčšinou sa vojdú vaky od 20 do 60 l) a využijeme ho ako opěrku nebo pak opěrku domontujeme po jeho vložení do kajaku. Je to trochu zdĺhavé pri každodennom táborení. Do zadnej časti sa vojde obdobná litráž. Ťažšie veci balíme do zadku lode, aby pri prechádzaní vĺn v „šlajsne“ špica lode nešla pod vodu. Niektoré kajaky sú vybavené alebo priehlbňou v korme na uloženie súdku (asi 40-50 l), ktorý sa pripevní popruhom, lepšie typy potom vodotesným priestorom na korme podobne ako morský alebo jazerný kajak.

Turistický kajak na dvojtýždňovú plavbu po Mazurských jazerách

Morský kajak na plavbu pobrežím Sardínie

Morský kajak na plavbu okolo Grónska

V podstate, hoci sa tieto kajaky líšia dĺžkou až o meter (jazerné sú s dĺžkou od 360 do 480 cm, kajaky na more svojou dĺžkou presahujú väčšinou 450 cm a niekedy dosahujú až 6 m), niet veľký rozdiel v nakladaní vecí dovnútra. Samozrejme dlhšie lode sú priestrannejšie a väčšinou úžitková nosnosť je pri nich vyššia. Ak majú iba jednu zadnú úložnú komoru, čo prevláda u jazerných kajakov, naložíme väčšinu batožiny práve tam, do špice kajaku ukladáme veci dennej potreby, ktoré sú ľahšie, opäť na zachovanie ťažiska kajaku na správnom mieste tak, aby to neskomplikovalo plavbu. Zadný priestor je väčší, balíme tam väčšinu vecí na táborenie, do špice zasa býva zvykom dávať opäť ľahšie vybavenie. Hoci komory týchto kajakov sú uzatvárateľné a takmer vodotesné, odporúča sa aj dovnútra lode baliť vybavenie do lodných vakov. Podľa veľkosti vstupného otvoru komory.

V morských kajakoch je navyše možné uložiť určitú časť vybavenia, ktoré je potrebné pri plavbe (mapy, časť jedla, niektoré súčasti odevu, atp.) do vodotesných špeciálnych vakov či obalov. Priehľadné na mapy, rôzne tvarované vaky na prichytenie na palubu tak pred, ako aj za jazdca v kajaku. Kajaky na more uvezú skutočne veľkú záťaž. V zásade najviac budeme potrebovať na plavbu v severných moriach, kde sa musíme chrániť pred vodou aj pred chladom. V turisticky „zabezpečených“ oblastiach budeme potrebovať vybavenia menej, podobne potom v teplých moriach. Dôležitejšie ako u kajaku turistického bude dobré rozvrhnutie vecí tak, aby sa v lodi voľne nepohybovalo. To by menilo ťažisko lode a robilo problémy pri plavbe vo vlnách a hlavne pri eskimáckom obrate. Táto nutnosť sa znásobí ešte pri nasledujúcej skupine.

 

Creekový kajak na týždňový splav rieky Tučipo v Bolívii alebo na víkendovej akcii v Alpách

Ak nás radšej ako vodné plochy lákajú tiesňavy a rieky tečúce úplnou divočinou, no plné kaskád a vodopádov, potom istotne zvolíme kajak vhodný na tieto terény. Creekové kajaky sú dnes obľúbený pojem. Majú veľký výtlak, veľmi dobrú priechodnosť terénom. Pritom sú obratné a v pomere k tejto vlastnosti aj relatívne rýchle. Na víkend je možné sa obmedziť, no predsa len spať v neoprénu na brehu chladnej rieky nie je žiadna radosť a druhý deň vyplávať do ťažkých kaskád neodpočinutý a trasúci sa od zimy nie je vhodné. Aj preto vodáci riešia uloženie aspoň základného vybavenia na bivak do týchto kajakov. Je možné uložiť veci do lodného vaku (podobne ako v turistickom kajaku) a to tak do špice, ako aj do kormy. Pretože tieto kajaky bývajú výrazne kratšie (všeobecne okolo 250 cm, no aj kratšie), objem vybavenia nemôže byť taký ako pri putovaní okolo morského pobrežia. Iba to najnutnejšie a kvalitné vybavenie . Kvalitné preto, že je pri zachovaní vysokej úžitkovej hodnoty zároveň ľahké a menej objemné (napr. oblečenie a spacie pytle, no aj varič a ďalšie). V takomto kajaku je však nutné nielen uloženie vecí v lodi, ale aj „flotation“, teda zabezpečenie proti potopeniu. Nebezpečenstvo prevrhnutia a vyplávania je tu vyššie ako inde. Potom kajak musí aj v zložitom teréne plávať. V súčasnosti sa ponúkajú dve možnosti. Niektoré firmy už začali robiť creekové kajaky so zadným úložným priestorom podobne uzatvoreným ako v morských kajakoch. Balenie je potom podobné. Do špice pred nožnú opierku, ak sa tam vôbec niečo vojde, sa dá len malý nafukovací vak. Samotný lodný vak v korme síce môže udržať veci v suchu, no jeho výtlak je menší a tlakom vody sa môže aj zmenšiť. Staronovou novinkou je „loďákovak“, suché vrece s nafukovacou časťou, ktoré udržuje veci v suchu a po zabalení dofúkame nafukovaciu časť, a tak zabezpečíme vyplnenie kormy kajaku a dostatočný výtlak. O nevyhnutnosti pevného uloženia vakov v kajaku sa nemusíme zmieňovať. Pri obťažnom manévri či „eskimáku“ by sa to mohlo stať osudným.

 

A čo ešte navyše …. Aj do kajakov sit-on-top je možné uložiť veci na plavbu. Pretože sa používajú skôr v teplých moriach, tak moc toho zasa nie je potrebné. Niektoré majú suché úložné priestory ako seakajaky alebo priestor na upevnenie súdku.

 

Vojta Jančar



Diskusia k článku (0)

Vložiť nový príspevok


Lokácia:

Slovenská republika
Kalendár akcií:

Partneri:

Aj vďaka vám sme získali certifikát:

Dôveryhodná firma 2017

 

Sprievodca:

Fotosúťaž:

V tejto chvíli nie je žiadna súťaž aktívna. Predchádzajúce súťaže nájdete v našom archíve súťaží.

Aktuality:

9.4.2024
Krásy Slovenska, Trenčín región a KST Dubnica nad Váhom vás pozývajú na 59. stretnutie čitateľov časopisu Krásy Slovenska, ktoré sa uskutoční tradične poslednú májovú sobotu, tentokrát na Vršatských bradlách.
9.4.2024
Objavte najkrajšie turistické miesta s trilógiou kníh Turistické Slovensko. Trojica knižných sprievodcov pozýva spoznávať prírodné zákutia, krásne scenérie, výhľady a inšpiruje pri plánovaní výletov. Vydanie unikátnej trilógie môžete teraz podporiť priamo na StartLabe.
20.3.2024
Druhé tohtoročné číslo časopisu Krásy Slovenska prináša zaujímavý rozhovor s dobrovoľným horským záchranárom, horským sprievodcom a tatranským nosičom Štefanom Bačkorom, predstaví príťažlivosť Kysuckých bradiel a ponúkne aj cykloturistiku krížom-krážom Malými Karpatami.
Archív aktualit

Do osobitej pozornosti:

Oznamy a upozornenia pred cestovaním do zahraničia nájdete TU

 

(vrátane výskytu koronavírusu COVID-19 či vojnového konfliktu na Ukrajine).

.

Pridajte sa a súťažte!

Každý týždeň na facebooku nová súťaž o hodnotné ceny!

Najčítanejšie články:

Mobilná aplikácia :

aplikácia Infoglobe

stiahnuť zadarmo pre Androidstiahnuť zadarmo pre iPhone 

 

Interaktívne katalógy:

Ďakujeme:

Google hodnotenie

dnes:piatok 19. 4. 2024
sviatok:Jela
dnes:
piatok 19.4.
5 °C
zajtra:
sobota 20.4.
7 °C

TIP: Pre vaše zariadenie je k dispozícii mobilná aplikácia INFOGLOBE, stiahnuť TU.

X

TIP: Pre vaše zariadenie je k dispozícii mobilná aplikácia INFOGLOBE, stiahnuť TU.

X