www.infoglobe.sk » Švédsko: Stockholm – mesto na vode

Švédsko: Stockholm – mesto na vode

Publikované: 14.3.2011
Stockholm jednoznačne patrí medzi najkrajšie a najzelenšie metropoly v Európe. Milovníkov histórie či umenia tu ohúri vyše stovka múzeí, ktoré sa venujú asi naozaj všetkým témam, ktoré vás len napadnú.

Na svoje si však prídu aj ľudia vyhľadávajúci aktívnu dovolenku, ktorých v lete určite nadchne možnosť kúpania sa v čistej a pomerne teplej vode (v lete dosahuje cez 20 °C) priamo v centre mesta, a naopak v zime korčuľovanie po zamrznutých kanáloch alebo tiež na ploche pripravenej pre verejnosť na námestí v centre mesta.

Klzisko v centre mesta

StockholmŠvédsko nás už dlho lákalo, aj keď je pravda, že pôvodne sme chceli navštíviť ďaleký sever, kde žijú Sámovia chovajúci soby. Avšak hneď ako sme pri surfovaní po internete náhodou objavili naozaj lacné letenky (pre dve osoby nás priamy let tam aj späť so všetkými poplatkami stál len 56 €), bolo rozhodnuté. Naše objavovanie Škandinávie predsa môže začať aj v StockholmStockholme. Keďže bol náš výlet neplánovaný, nemali sme naň našetrené žiadne peniaze. Preto sme sa rozhodli, že aspoň dačo ušetríme na bývaní a už  z domu sme si vyhľadali naozaj útulný hostel za veľmi rozumnú cenu, situovaný len 10 minút pešej chôdze od hlavnej stanice, ktorá je v podstate v centre mesta. Odtiaľto sme každé ráno vyrážali do ulíc. Aj keď sme v Stockholme strávili tri dni, nestihli sme navštíviť ani polovicu z toho, čo sme si naplánovali. Nevadí. Zas máme o jeden dôvod navyše sa sem v budúcnosti opäť vrátiť.

Na letisko Skavsta sme prileteli až neskoro večer, čo však nebol žiaden problém, keďže z letiska do Stockholmu premávajú pravidelné autobusové linky a na hosteli sme sa mohli ubytovať kedykoľvek, nakoľko vstupná brána sa otvára pomocou kódu, ktorý nám už pri rezervácii poslali e-mailom. Na nástenke hneď pri vstupe na nás už čakala obálka s magnetickou kartou, ktorá fungovala ako kľúč od izby. Boli sme veľmi milo prekvapení, aký štandard na nás čakal. Útulná Kuchynka v hosteliizbička a pekne zariadená spoločná kuchynka, ako aj čisté sociálne zariadenia. Kuchynku sme využívali iba pri príprave raňajok, pretože pri spoznávaní cudzej krajiny uprednostňujeme ochutnávanie miestnej kuchyne. Taktiež sme ocenili, že v spoločenských priestoroch sa nachádzali štyri počítače s pripojením na internet a tiež mnoho informačných brožúrok, ktoré okrem klasických turistických cieľov ponúkali tiež rôzne vychytené reštaurácie, bary aj vyhliadkové plavby či iné zaujímavosti, o ktorých sme pred cestou nevedeli.

Vasa - vojnová loď, ktorá nikdy nebola v boji

Aj keď práve nepatrím k milovníkom histórie a neznáme krajiny radšej obdivujem pri potulkách spletitými uličkami či návštevou rôznych vyhliadok, odkiaľ mám mesto či krajinu ako na dlani, múzeum venované bojovej lodi Vasa ma dostalo.

VasaVasaVasaVasa - maketa lode vo farbách

ako pracovali potápači pri vyťahovaní lode z morského dnaVasamuseet (Vasa múzeum) patrí k najnavštevovanejším múzeám v Stockholme. Celé je venované jedinej lodi Vasa, ktorá patrila k najväčším bojovým lodiam svojej doby, avšak do boja v skutočnosti nikdy nezasiahla. Kvôli chybám v konštrukcii sa pri svojej prvej plavbe 10. augusta 1628 potopila ešte v stockholmskom prístave, len 100 metrov od južného cípu ostrova  Djurgården, na ktorom dnes stojí jej múzeum. Vtedy ku dnu Baltského mora so sebou stiahla asi 50 námorníkov z celkového počtu 150 členov posádky. Jediné, čo sa z lode ešte v 17. storočí podarilo zachrániť, boli zbrane. Trvalo neuveriteľných 333 rokov, kým sa Vasa opäť dostala na hladinu. Vďačí za to súkromnému výskumníkovi Andersovi Franzénovi, ktorý po nej začal pátrať už na začiatku päťdesiatych rokov 20. storočia a v roku 1956 vrak lode Vasa skutočne objavil. Samotné vytiahnutie lode trvalo niekoľko rokov. Ako prvé museli potápači vyčistiť priestor pod trupom lode, aby sa pri jej vytiahnutí z dna mohlo použiť šesť  zdvíhacích lán. Do suchého doku sa ju podarilo dostať až v roku 1961. Tu bola dôkladne ošetrená, aby ju mohli ľudia obdivovať ešte ďalších mnoho rokov. Spolu s loďou sa podarilo zachrániť aj viac ako 14 000 drevených predmetov vrátane 700 sôch, ktoré boli po ošetrení a zakonzervovaní opäť umiestnené na svoje pôvodné miesto na lodi. V 17. storočí totiž bojové lode neboli iba vojnovými strojmi, ale priam plávajúcimi palácmi.  Vasa merala od vrcholu sťažňa po kýl 52 metrov a od provy po kormu 69 metrov. Vážila neuveriteľných 1 200 ton a mala 3 sťažne, na ktorých mohla niesť až 10 plachiet.  Vďaka konzervačným vlastnostiam chladných vôd Baltského mora ju dnes môžeme obdivovať v takmer neporušenom stave. Viac ako 95 % lode aj dnes tvoria zachované pôvodné časti. Múzeum Vasa je otvorené 7 dní v týždni a film o lodi, ktorý je súčasťou prehliadky múzea, si môžete pozrieť až v 16 jazykoch. Pokiaľ ste si zakúpili Stockholmskortet (Stockholmskú kartu), ktorú som spomínala už v predchádzajúcej časti, tak vstup do múzea neplatíte.

Vasa

Text a foto: O. Kubáčková

Vložiť nový príspevok

Škandinávia 2012 VII. - Sarek 4, návrat
Publikované: 29.4.2013
Na Sarek už definitívne padla hmla a my sme vedeli, že uskutočňovať ďalšie výlety na zaujímavé vyhliadky nemá žiadny zmysel. Ešte niekoľko hodín sme čakali, či sa počasie náhodou neumúdri, aj keď sme tomu už moc neverili. A naozaj, neumúdrilo sa, ba práve naopak, začalo nepríjemne a vytrvalo pršať.

Švédsko, Gammelstad – kostolné mestečko
Publikované: 17.6.2015
Po tom ako sme si vychutnali prechádzky fínskymi mestami Kuopio a Rovaniemi sme sa vybrali zakúsiť ďalšiu zo škandinávskych krajín. Tento raz ňou bolo Švédsko, presnejšie Švédske kráľovstvo.

Švédsko, Malmö: historické, ale aj moderné
Publikované: 13.4.2022
Z dánskej Kodane stačí do Švédska doslova len prejsť most. Aj keď naozaj riadne dlhý. Mohlo by sa zdať, že obe mestá sa budú vďaka malej vzdialenosti na seba veľmi podobať, ale opak je pravdou. Malmö pôsobí úplne iným dojmom - pokojnejším, monumentálnejším a dospelejším. Dýchne na vás aj jeho industriálna história a súčasné high-tech zameranie.

Švédsko, Na ceste medzi Göteborgom a Štokholmom I. - Göteborg
Publikované: 27.12.2015
Prehnuté pod osemdesiatkilovými batohmi sme s Dominikou stáli na zastávke, pred očami švédsky sen, mesiac putovania na vlastnú päsť. Mostom medzi Brnom a Göteborgom sa nám stal žltý autobus. Bezmála dvadsať hodín celkom pohodovej jazdy, čajky ako prvé dotyky mora, dva trajekty a kovové žeriavy vítajúce nás zakliesnené v prístave. Ako záchytne bójky sa v našom putovaní vynárajú informačné strediská, a tak naše prvé kroky v druhom najväčšom meste Švédska mierili práve tam. Mapky, letáky, informácie – krmivo pre cestovateľov. Človeku ani nezapne, v akej vzdialenej krajine kráča, keď ho sprevádzajú úsmevy okoloidúcich, ktorých sa pýta na cestu. Tie nemizli, ani keď sme sa pohybovali kdekoľvek inde.

Švédsko, Na ceste medzi Göteborgom a Štokholmom II. - Hlboko na severe
Publikované: 3.1.2016
Putovnú časť pobytu vo Švédsku sme s Dominikou začali "hlboko na severe", v kraji Bohuslän - jedenásť minút od Göteborgu. Ceny vo Švédsku sú úplne rovnaké ako v Čechách, akurát švédska koruna má inú hodnotu ako česká. Preprava je asi najdrahšou časťou putovania (ak máte jedlo so sebou z domu). Sieť vlakov a autobusov je ale hustá.

Švédsko, Na ceste medzi Göteborgom a Štokholmom III. – Bujná príroda aj tradičné švédske výrobky
Publikované: 10.1.2016
Po prímorskej ceste z Ljungskile do Uddevally nás čakali lesy ekoparku Halle-Hunneberg, ktoré sa rozkladajú v kraji Västergötland. Pretože sme s Dominikou zistili, že putovať s ťažkým ruksakom na chrbte je nielen náročné, ale navyše si cestu ani príliš neužívame, rozhodli sme sa vyhľadať informačné centrum a ruksaky tam nechať.

Švédsko, Na ceste medzi Göteborgom a Štokholmom IV. – Mestá a ich spisovatelia
Publikované: 17.1.2016
Posledné dni putovania sme s Dominikou strávili v meste Örebro, ktorého história siaha až do 15. storočia.

Švédsko, Na ceste medzi Göteborgom a Štokholmom V. – Z farmy do Štokholmu a späť domov
Publikované: 24.1.2016
Po trinástich dňoch prenocovania v stane nás v ten večer objala perina. S Dominikou sme dorazili na farmu južne od Norrköpingu, kde sme desať dní pracovali pre našich hostiteľov za jedlo a nocľah.

Švédsko: Severské metropoly I – cesta a Göteborg
Publikované: 12.11.2016
Dnešným článkom začína náš seriál o severských metropolách. Kam všade sa s cestovateľkou Magdalénou Radostovou pozrieme, sa budete postupne dozvedať nasledujúcich 11 sobôt.

Škandinávia 2012 VI. - Sarek 3
Publikované: 22.4.2013
Posledná, naozaj pohodlná, noc na treku po švédskom národnom parku Sarek nás stála nekresťansky veľa peňazí. Využili sme teda útulný zrub až do poludnia ďalšieho dňa a až potom sme sa vydali na cestu, v ústrety divočine. Už sme sa aj náležite tešili.

Škandinávia 2012 V. - Sarek 2
Publikované: 15.4.2013
Hlavným cieľom našej výpravy do Škandinávie bol národný park Sarek. Potom, ako sme dorazili do východiskového miesta v meste Kvikkjokk, vydali sme sa na cestu po známej severskej ceste Kungsleden. V ten deň sme za necelé dve hodiny prešli iba kúsok a utáborili sa na mieste pri ceste. Večer začalo pršať a my sme v hĺbke duše dúfali, že ráno nás privíta už bez dažďa.

Švédsko: Malmö ako pulzujúca tepna Škandinávie
Publikované: 27.3.2013
Na brehu Baltského mora leží jedna z dôležitých metropol Švédska. Malmö - pulzujúca tepna Škandinávie, netypické švédske mesto s dánskym vplyvom alebo aj hromada štrku, ako ho s obľubou prezývajú domáci obyvatelia.

Švédsko: Štokholm – Benátky severu
Publikované: 6.4.2022
Švédske kráľovstvo, najrozľahlejší štát Škandinávie, sa rozprestiera na ploche 449 964 km² a patrí k najväčším krajinám Európy. Svojou nádhernou a rozmanitou prírodou, ale tiež zaujímavou architektúrou, Švédsko každoročne priláka množstvo návštevníkov, no napriek tomu tu aj v najväčšej turistickej sezóne vládne pokoj a necítiť tu žiaden zhon.

Švédsko: Stockholm – hlavné mesto Škandinávie
Publikované: 28.3.2011
Škandinávia sa rozprestiera na rovnomennom polostrove na severe Európy. Hovorí sa jej tiež krajina losov, trollov, fjordov, vysokých hôr, nekonečných rovín či sídlo Santa Clausa. Vďaka polohe, chladnejšej klíme a rôznorodej krajine je toto územie pomerne riedko osídlené, čo sa pozitívne odrazilo aj na charaktere prírodnej krajiny, o čom svedčí množstvo národných parkov.

Viete, že? Švédsko - Najstaršia vojnová loď sveta
Publikované: 25.3.2012
Naše škandinávske putovanie nás po prvý krát zavedie do Švédska, kde bude naším cieľom stockholmské Vasamuseet, múzeum ukrývajúce jednu z najkrajších lodí sveta.

Škandinávia 2012 I. - Odjazd
Publikované: 18.3.2013
Lesy, hory, divoké zvieratá. Krajina prostých ľudí. Divočina. Po dňoch, týždňoch a mesiacoch strávených v meste a v kancelárii to boli práve tieto heslá, ktoré sme si chceli spájať s tohtoročnou dovolenkou. A tak sme zatúžili po návšteve kanadskej divočiny.

Švédsko: Uppsala - švédske centrum kultúry
Publikované: 20.4.2022
Uppsala je jedným z najväčších a najvýznamnejších miest vo Švédsku. Niektoré zaujímavosti o nej sa dozviete v nasledujúcom článku.

Škandinávia 2012 II. - Skuleskogen 1
Publikované: 25.3.2013
Trojtýždňové putovanie našej skupiny po Škandinávii začalo vylodením z trajektu v prístave Nynäshamn, v blízkosti Stockholmu. Bola jedna hodina popoludní, a tak sme sa ihneď vydali na cestu na sever. Došli sme k Botnickému zálivu a išli ďalej pozdĺž jeho brehov. Keď sa čas nachýlil k večeru, vybrali sme si na mape polostrov, na ktorom bola značená vyhliadka.

Škandinávia 2012 III. - Skuleskogen 2
Publikované: 1.4.2013
Prvá zastávka na našej ceste po Škandinávii bola v Národnom parku Skuleskogen. Vyrazili sme tam na dvojdenný trek, na ktorom nás neprivítalo práve to najlepšie počasie. Zmoknutí sme sa po prvý dvoch hodinách chôdze ukryli na noc do nádherného verejného zrubu. Keď sme sa ale ráno prebudili, po daždi nebolo ani pamiatky a na modrej oblohe svietilo prívetivé slniečko.

Švédsko: Severské metropoly IX – Stockholm
Publikované: 7.1.2017
Sme v kempe neďaleko Stockholmu a vyrážame na prehliadku mesta, ale najskôr sa zastavíme v múzeu Vasa.

Súvisiace video

Švédsko, Malmö: historické, ale i moderné
Jeden by povedal, že keď dánsku Kodaň a švédskeMalmö spája iba most, tak že budú tieto mestá podo...

V tejto chvíli nie je žiadna súťaž aktívna. Predchádzajúce súťaže nájdete v našom archíve súťaží.

9.4.2024
Krásy Slovenska, Trenčín región a KST Dubnica nad Váhom vás pozývajú na 59. stretnutie čitateľov časopisu Krásy Slovenska, ktoré sa uskutoční tradične poslednú májovú sobotu, tentokrát na Vršatských bradlách.
Objavte najkrajšie turistické miesta s trilógiou kníh Turistické Slovensko. Trojica knižných sprievodcov pozýva spoznávať prírodné zákutia, krásne scenérie, výhľady a inšpiruje pri plánovaní výletov. Vydanie unikátnej trilógie môžete teraz podporiť priamo na StartLabe.