SR, Poprad – Tatry: Tatranská železnica II.
Publikované: 25.10.2012
V prvej časti článku o tatranskej železnici sme si povedali o začiatkoch jej histórie a dozvedeli sme sa o svetovom technickom unikáte - „tatranskom medzimestskom trolejbuse“. Dnes sa zameriame na novodobú históriu železnice od začiatku 20. storočia po súčasnosť.
Prvá a „skutočná“ železničná trať z Popradu do Smokovca sa začala stavať v roku 1906 a o rok neskôr bola aj dostavaná. Nahradila tak technický unikát „elektrickú dráhu bez koľajníc“, o ktorom sme si povedali v predchádzajúcom článku, a tzv. omnibusy, ktoré premávali po tejto trati v rokoch 1904 až 1905. Omnibusy boli tzv. tatranské trolejbusy. Pod Tatrami jazdili tri trolejbusy typu Daimler - Stoll. Premávali skoro celé dva roky a dokázali prepraviť až 20 osôb. Žiaľ, kvôli častým poruchám a technickým problémom hlavne v zimnom období bola ich prevádzka zastavená. No vráťme sa späť k „novej“ železničnej trati. O jej vznik sa opäť postarali známi popradskí podnikatelia Matejka a Krieger. Ich zámerom bolo vybudovať železničnú trať o rozchode koľají 1 meter spájajúcu Poprad so Starým Smokovcom. Mala byť plne elektrifikovaná pod napätím 550 V. Ako sme si už vyššie napísali, ich zámer sa vydaril, no kvôli ministerským prieťahom bola železnica v celej svojej dĺžke (13,6 km) spojazdnená až koncom roka 1908.
Rýchly rozvoj
O necelé tri roky (1911) sa začalo jazdiť cez Starý Smokovec aj do Tatranskej Lomnice a odtiaľ do Tatranskej Polianky. Na posledný a najnáročnejší úsek, k osade Štrbské Pleso, bola železnica privedená až v polovici leta roku 1912. Okrem osobnej prepravy cestujúcich bola postupne železnica využívaná na prepravu nákladu v podobe uhlia, tehál, cementu atď.. Preto sa v tomto čase hospodárskeho rozmachu živo uvažovalo o ďalšom budovaní tratí a spájaní väčších miest medzi sebou. Tieto snahy žiaľ zabrzdila a doslova aj zastavila prvá svetová vojna. Zaujímavosťou je, že v rokoch 1923 a 1924 po prvý krát fungovala prevádzka železnice bez obmedzení, aj počas zimy a to vďaka snežným pluhom, ktorými boli vlaky vybavené. V 30. rokoch sa na tratiach pod Tatrami objavili prvé československé vlaky a v 40. rokoch bola vplyvom politických rozhodnutí železnica znárodnená. Najskôr sa dostala do rúk Československých dráh a od roku 1992 prešla pod správu Železníc Slovenskej republiky. Nazvime to štátna privatizácia, ktorá so sebou priniesla obnovu vozového parku. No obnova to bola tŕnistá. Najskôr sa v 50. rokoch sa začali dodávať vozidlá M 49.0, tie sa však neosvedčili, a tak ich v 60. rokoch nahradili trojdielne súpravy radu EMU 89.0. Vďaka majstrovstvám sveta v lyžovaní prebehla v rokoch 1965 až 1969 rozsiahlejšia rekonštrukcia a od 70. rokov železnica slúžila už iba osobnej doprave. O ďalších 15 rokov pribudli do vozového parku ešte dva rušne sovietskej výroby. Posledné zmeny sa uskutočnili na prelome tisícročí, kedy vo vyhlásenom tendry zvíťazilo konzorcium Stadler-Adtranz, ktoré postupne nahradilo pôvodné vlakové súpravy za nové typu 425.95. Tie boli vyrobené v meste Vrútky na základe švajčiarskej licencie. V súčasnosti sú Tatranské elektrické železnice napájané napätím 1500 V, čo je skoro trojnásobok oproti minulosti.
Jazda Tatranskými elektrickými železnicami je skvelým zážitkom pre všetkých. Krásy okolitej tatranskej prírody pozorované spoza okna vlaku vyrážajú dych. Zo zalesnenej časti sa rázom vlak presunie na zráz, kde sa otvorí prenádherný výhľad na podtatranskú oblasť na jednej strane a mohutné štíty Tatier na strane druhej. Železnica je každý rok skúšaná prírodnými silami v podobe vetra a snehu a napriek tomu odoláva a verne slúži domácim, ako aj návštevníkom z iných kútov Slovenska či zo sveta.
Text a foto: Oskár Mažgút
Súvisiace články
Publikované: 30.8.2020
Spišský región patrí medzi najatraktívnejšie miesta na Slovensku aj vďaka štyrom národným parkom, ktoré ho obkolesujú. Výnimočný je aj svojou tradíciou liehovarníctva.
Publikované: 22.8.2017
Tretie najväčšie mesto Slovenska by ste rozhodne pri návšteve východnej časti našej krajiny nemali vynechať. Patrí totiž medzi najkrajšie mestá nášho štátu, má krásne historické centrum a zároveň slúži ako vstupná brána Šariša – regiónu cestovného ruchu s úžasnou prírodou, bohatou kultúrnou tradíciou, významnou rusínskou menšinou a slávnym UNESCO mestom Bardejov. Čo stojí za to v Prešove navštíviť?
Publikované: 1.11.2017
Dnes nás čaká výlet na severovýchodné Slovensko, kde sa len pár kilometrov od Starej Ľubovne rozprestiera dedinka Hniezdne. Bezmála 1 a pol tisícová obec ležiaca v údolí rieky Poprad ponúka jednu unikátnu turistickú atrakciu, ktorú by ste inde široko-ďaleko nenašli.
Publikované: 25.2.2018
Kozie chrbty sú pre niektorých nadšencov trekingu možno menej známou oblasťou. Je to však pohorie, v ktorom môžeme objaviť turisticky veľmi zaujímavú a prekvapivo atraktívnu lokalitu ponúkajúcu azda najkrajšie výhľady na Tatry. V nasledujúcom článku vás prevedieme zimnou krajinou najvyššieho vrchu tohto pohoria – Kozieho kameňa.
Publikované: 23.8.2019
Ako najlepšie stráviť záverečné prázdninové dni? Príďte posledný augustový víkend (30. 8. 2019) do Aquacity Poprad, (31. 8. 2019) do Vodného parku Bešeňová a (1. 9. 2019) do Thermal Corvinus Veľký Meder a naplno si užite zábavnú roadshow v zóne projektu Žiť energiou. K dispozícii vám bude bezplatné odborné energetické
poradenstvo, ale aj množstvo zábavy, smiechu a pozitívnej energie pri súťažiach o zaujímavé ceny.
Publikované: 13.7.2016
Minulý týždeň sme navštívili mesto Majstra Pavla – Levoču a dnes sa presunieme len o necelých 11 kilometrov nižšie do Spišskej Novej Vsi, ktorá je považovaná za vstupnú bránu do Národného parku Slovenský raj.
Publikované: 18.10.2012
Tatranské elektrické železnice ako ich poznáme dnes zachytávajú len kúsok z bohatej histórie tejto unikátnej pamiatky. V nasledujúcich riadkoch sa pozrieme na vývoj od prvého trolejbusu na svete až po súčasnú elektrifikovanú železnicu.
Publikované: 7.11.2013
Jesenné počasie je priam stvorené na cyklistiku, a preto si dnes predstavíme cyklotrasu, ktorá je vhodná pre celú rodinu. Vydáme sa na východ Slovenska do mesta Poprad, odkiaľ budú naše kroky smerovať v ústrety dobrodružstvu.
Publikované: 5.12.2013
Na huncovskej ceste pri kráľovskom meste Kežmarok stojí nenápadná budova, ktorá skrýva zaujímavú históriu. Jedná sa o najstaršiu malú vodnú elektráreň na Slovensku, ktorá dodnes dodáva elektrickú energiu pre obyvateľov mesta.
Publikované: 26.10.2023
Jeseň je najfarebnejším obdobím roka a ideálnym časom na rodinné výlety. Počas jedného slnečného dňa sme sa vydali do mestečka Svit, o ktorom sme vedeli len toľko, že patrí medzi najmladšie slovenské mestá.
Publikované: 2.11.2023
Minulý týždeň sme začali jesennú prechádzku po mestečku Svit a budeme v nej pokračovať aj dnes. Povedali sme si o vzniku tohto jedného z najmladších miest Slovenska, poprechádzali sme sa medzi jeho typickými tehlovými domčekmi, kde sme natrafili na značku náučného chodníka.
Publikované: 5.1.2015
Vo Vysokých Tatrách som sa zastavil na dva dni cestou z Košíc a východného Slovenska. Mal som šťastie - podarilo sa mi totiž chytiť jedny z najkrajších jesenných dní, a aj keď slnko svietilo vždy len dopoludnia, celkovo mi počasie veľmi prialo. Nepršalo, nesnežilo, nebola zima a ani príliš horúco. Do hôr ideálne.
Publikované: 9.11.2023
Nie tak dávno sme navštívili mestečko Svit, ktoré je známe napr. tzv. Baťovskými tehlovými domami. Už vtedy sme sa lúčili so slovami, že sa tu musíme znovu vrátiť. A stalo sa. No namiesto obdivovania mestskej zástavby sme sa vydali do prírody.
Publikované: 20.9.2012
Mesto Vysoké Tatry je z hľadiska katastrálneho územia najväčším mestom na Slovensku. Je tvorené štrnástimi osadami, s ktorých azda najznámejšie a turisticky najvyhľadávanejšie sú Smokovce. Tie tvoria štyri samostatné osady, a to Starý Smokovec - jedna zo vstupných brán do Tatier, Nový Smokovec - známy kúpeľmi, Horný a Dolný Smokovec - osady penziónov a rekreácie.
Publikované: 19.5.2011
Ešte koncom minulého roka som sa s kamarátom dohodla, že tohtoročný Valentín prichystáme našim polovičkám neopakovateľný zážitok v podobe predĺženého víkendu vo Vysokých Tatrách. Nemal to však byť obyčajný pobyt v horách, plný namáhavej turistiky a prepotenej bielizne od potu, ale naopak romantický víkend bohatý na zážitky, krásne výhľady a so závanom dobrodružstva.
Publikované: 11.3.2011
Minulý týždeň bola spustená do prevádzky nová vysokohorská chata – Majláthova, ktorá sa nachádza len niekoľko desiatok metrov od Chaty pri Popradskom plese. Za svoje obnovenie vďačí horolezcovi Pavlovi Lazarovi.
Súvisiaca fotogaléria
Len pár kilometrov od Starej Ľubovne sa rozprestiera dedinka Hniezdne, ktorá ponúka jednu unikátn...
Pokiaľ máte radi prírodu, tak určíte sa vydajte na prechádzku Prírodnou rezerváciou Baba, ktorá s...
V severozápadnej časti Spiša, kúsok od mesta Poprad, sa rozprestiera malebné mestečko Svit. Jeho ...
Okresné mesto Poprad sa nachádza na severovýchode Slovenska a už od nepamäti je považované za vst...
Pozývame vás na prechádzku Novým a Starý Smokovcom, ktoré katastrálne spadajú pod najväčšie mesto...
Aj tento rok naše malé veľhory čakajú na „pravú“ zimnú nádielku snehu. Napriek tomu, že biela pok...
Lomnický štít (2634 m n. m.) bol dlho považovaný za najvyšší zo všetkých tatranských štítov. Dnes...
Tatry sú krásne v každom ročnom období. Napriek tomu, že počas našej prechádzky zo Štrbského na P...
Súvisiace video
Prešov sa považuje za vstupnú bránu Šariša – regiónu, ktorý má krásnu prírodu, bohatú kultúrnu tr...
Podívajte sa s nami ako vyzerali Vysoké Tatry po ničivej víchrici, ktorá sa v roku 2004 prehnala ...