SR, ČR: Baťov kanál – zo Sudoměřic do Petrova
Na území Slovenska, v oblasti severne od Skalice, stojí neveľký prístav, z ktorého sa môžete vydať na jedinečnú plavbu po Baťovom kanáli. Treba si však dopredu rezervovať loďku, aby sa vám nestalo, podobne ako nám, že si svoje plavidlo budete musieť zháňať v najbližšej obci v Čechách.
O vzniku a histórii Baťovho kanála sa dočítate TU a o plavbe na vyhliadkovej loďke z moravskej Strážnice do slovenskej Skalice zas TU.
Prístav v Skalici
My sme si za východiskový bod našej plavby zvolili prístav v Skalici, v ktorom návštevníkom ponúkajú nielen plavby loďou s lodivodom, ale tiež prenájom jednotlivých plavidiel. Okrem štandardných služieb tu nájdete aj pekne upravený areál s bufetom a vyhliadkovou vežou, či oddychovú zóna pre turistov a cyklistov, ktorí majú na výlete so sebou vlastný proviant z domu. Samozrejmosťou je aj neplatené parkovisko pre návštevníkov, ktorí sem prichádzajú, ako sme sa na vlastné oči presvedčili, naozaj zo všetkých kútov Európy. Stretli sme tu Holanďanov s karavanom, ale tiež partiu mladých Nemcov na bicykli, a to sme tu strávili ani nie pol hodiny.
Počasie nám prialo. Skupinkami priateľov, zamilovanými dvojicami či rodinami s deťmi sa to tu len tak hmýrilo, a tak niet divu, že voľnú loďku pre sedem osôb, či aspoň dve menšie loďky, sa nám už na tento deň v skalickom prístave zohnať nepodarilo. To nás ale nemohlo od nášho plánu povoziť sa po Baťovom kanáli ani náhodou odradiť.
Výklopník a prístav Sudoměřice
Autom sme sa presunuli do neďalekej moravskej obce Sudoměřice, kde sa okrem prístavu nachádza aj významná technická pamiatka Výklopník, ktorý v súčasnosti slúži ako vyhliadková veža a pre záujemcov je možné uskutočniť aj jeho prehliadku. Ak sa nám zdalo, že v skalickom prístave bolo veľa ľudí, tak potom neviem, ako nazvať tú masu návštevníkov, čo nás čakala tu. V tieni stromov stála kapela a vyhrávala chytľavú ľudovú hudbu, ktorá len umocňovala príjemnú atmosféru, ktorá tu všade navôkol panovala. Na naše šťastie mali v tejto požičovni lodí a hausbótov dostatok menších motorových člnov, a tak nebol problém s požičaním dvoch menších lodiek. Keďže pred každou plavbou dostanete iba bleskovú inštruktáž o tom, ako narábať s motorom a čoho sa treba vyvarovať, niet divu, že naši chlapi chvíľu po štarte nemali ešte v rukách ten správny cit na riadenie loďky. Ani neviem ako, a zrazu nás susedná loďka so šialeným revom motora vytlačila na breh. Našťastie sa nikomu nič nestalo a aj loďky zostali celé. Museli sme však odmotať dáku vegetáciu z ponornej časti motora. Boli sme naozaj radi, že nás pri tomto bláznivom manévri, kedy sa jedna loďka dostala nosom dokonca až na breh, nikto z personálu požičovne nevidel. Ešte hodnú chvíľu potom sme boli všetci dosť roztrasení. Dnes už na to spomíname iba s úsmevom.
Keďže sme si loďky zapožičali iba na dve hodinky, ďaleko sme sa plaviť nemohli. No ešte jednu atrakciu sme predsa len mali pred sebou.
Plavebná komora Petrov
Ďalším silným zážitkom pre nás bolo preplavenie sa plavebnou komorou Petrov. Najprv sme museli niekoľko minút počkať, kým nevyplávajú loďky, ktoré už boli vo vnútri, a tak sme sa na tú chvíľu pomocou lana spojili so susednou loďkou našich kamarátov a následné prichytili o dáky železný pilier, ktorý v týchto miestach trčal z vody. Tak, ako aj ostatné plavebné komory, aj táto slúži na prekonanie výškového rozdielu hladín tým, že vynesie prípadne znesie plavidlo. Funguje to v podstate na jednoduchom princípe odtoku alebo prítoku vody do plavebnej komory s využitím samospádu. Tým sa dosiahne zníženie, respektíve zvýšenie vodnej hladiny v plavebnej komore, a tým vlastne aj spustenie či vyzdvihnutie plavidla. Keď sme sa spolu s ostatnými loďkami dostali do vnútra komory, podľa pokynov obsluhy sme sa pádlom prichytili o lano natiahnuté vo vrchnej časti steny plavebnej komory. Po uzavretí veľkých železných vrát sa voda pomerne rýchlo začala napúšťať. Po prejdení komory sme sa ocitli v prístavisku Petrov, kde sme si spravili menšiu prestávku. Lode sme bezpečne priviazali a na niekoľko minút sa presunuli do miestneho bufetu. Bol horúci jarný deň, a tak nám nanuky padli vhod. Dlho sme sa však zdržať nemohli, nakoľko sme mali pred sebou ešte tú istú trasu plavby cestou späť.
Pokiaľ ste v týchto končinách ešte nikdy neboli, tak už dlhšie neváhajte. Aj zo vzdialenejších kútov Čiech či Slovenska stojí výlet na Baťov kanál rozhodne za to.
Okrem malých lodiek a vyhliadkových plavieb ponúkajú viaceré požičovne aj pojazdné hausbóty či menšie loďky s kompletne vybavenou kajutou. To znamená, že na vode nemusíte stráviť, tak ako my, iba zopár hodín, ale pokojne aj týždňovú dovolenku. V okolí kanála je mnoho zaujímavostí, ktoré rozhodne stojí za to vidieť. Spomeňme napríklad starobylé mesto Skalica, skanzen v Strážnici, hvezdáreň vo Veselí nad Moravou, či preslávenú vinársku a poľnohospodársku obec Petrov, ktorá ukrýva najhodnotnejší súbor vínnych pivníc v Čechách – pamiatkovú rezerváciu ľudovej architektúry známu ako Plže.
Text a foto: O. Maňáková
Diskusia k článku (0) |
Vložiť nový príspevok
Súvisiace články
ČR, Baťov odtlačok na Morave i vo svete II.
SR, Trnavský kraj – región vinárstva, histórie a umenia III. (2)
ČR, Luhačovice – krásne kúpele a zaujímavé okolie I.
ČR, Blansko: Dom prírody Moravského krasu
ČR, Milotice – baroková rozprávka
SR, región Záhorie - Kostol sv. Margity Antiochijskej
SR, Skalica: Baťov kanál
Baťov kanál: Zo Strážnice do Skalice
SR, Skalica – mesto na hraniciach s Českou republikou
Súvisiaca fotogaléria
SR, Záhorie: Adamovské jazerá a unikátny kostolík
SR, ČR: Baťov kanál – nezabudnuteľná májová plavba
SR, Skalica - Výhľad z kostolnej veže
SR, Skalica – starobylé jadro mesta
Súvisiace video
SR, Petrova Ves – výlet za pamiatkami i oddychom
Lokácia:
Slovenská republika
Partneri:
Sprievodca:
Fotosúťaž:
Aktuality:
Nech vám Veľká noc prinesie veľa radosti, šťastia, zdravia, pokoja i splnených cestovateľských túžob.