www.infoglobe.sk » Slovinsko: Mesto Postojna

Slovinsko: Mesto Postojna

Publikované: 2.1.2013
Ponáhľajúc sa do Chorvátska alebo nazad domov na rodnú hrudu sme až doteraz cez Slovinsko vždy len prechádzali. Aj keď je pravda, že o jeho krásach sme už mnoho počuli, akosi sme si nikdy nevedeli nájsť pár dní, alebo aspoň hodín, aby sme sa tu zastavili. Konečne sme to však zmenili a časť neskorej letnej dovolenky sme strávili v Slovinsku.

Slovinsko nás naozaj dostalo. Má nielen prekrásnu prírodu a mnohé nevídané kultúrne pamiatky, ale predovšetkým nesmierne milých a veľmi ústretových obyvateľov. Kamkoľvek sme prišli, na čokoľvek sme sa spýtali, vždy sa na nás milo usmiali a bez váhania nám odpovedali. Mladšie generácie s nami konverzovali perfektnou angličtinou, tá moja im nesiahala ani po päty, napriek tomu, že som nejaký čas prežila v Anglicku. Vďaka rozhovorom so staršou generáciou Slovincov sme zistili, že naše jazyky sú dosť podobné. Ak človek naozaj chce, aj bez ovládania reči toho druhého, sa s troškou námahy vie pekne dohovoriť. Ale poďme pekne po poriadku.

Priateľské mestečko

Prímorské chorvátske letovisko Baška na ostrove KrkPo úžasných štyroch dňoch leňošenia pri mori v chorvátskom letovisku Baška na ostrove Krk, sme sa presunuli na juhozápad Slovinska do neveľkého mesta Postojna, v ktorom žije niečo vyše 15 000 obyvateľov. Milovníci cestovania z celého sveta ho poznajú predovšetkým vďaka unikátnemu systému jaskýň, ktoré sa nazývajú Postojnska jama. Nás však po príchode zaujímalo niečo celkom iné. Kde budeme nocovať? Keďže sme od známych počuli, že Slovinsko je pre našinca trošku pridrahé, počítali sme aj s alternatívou, že opäť vybalíme stan a rozložíme sa v dákom kempe. Noci však už začali byť chladné, a tak sme zašli do turistickej kancelárie na námestí v centre mesta a popýtali sa na nejaký hostel, penzión, menší rodinný hotel či privát za rozumnú cenu. Slečna v infocentre nás milo prekvapila, do 20€ za osobu na noc, čo sme si dali ako vrchnú hranicu, nám vyhľadala hneď niekoľko alternatív. Vybrali sme si útulný privát za 30€ za oboch na jednu noc v okrajovej časti mesta, odkiaľ to však bolo do centra len na skok a zároveň to bolo kúsok od najvyhľadávanejšej atrakcii celej lokality, od vychýrenej jaskyne Postojnska jama. Ubytovali sme sa, na hodinku sa natiahli a oddýchnutí vyrazili do centra na večeru. V útulnej reštaurácii kúsok od centrálneho námestia sme si objednali slovinské pivo, na značku si už bohužiaľ nespomeniem a začali sme v jedálnom lístku pátrať po nejakej miestnej špecialite. Napriek tomu, že Slovinsko zaberá len plochu menšiu ako polovica Slovenska, čašník nám plynulou angličtinou hrdo porozprával, že povrch ich krajiny je veľmi členitý a aj miestne zvyklosti sú v jednotlivých kútoch krajiny veľmi rozmanité a to sa podpísalo aj na pestrosť slovinskej kuchyne. Preto sa dá povedať, že jedno národné jedlo, ktoré by za typicky slovinské považovali Slovinci vo všetkých častiach krajiny proste neexistuje. Medzi vychýrené však patrí napr. kysnutý koláč potica, ktorý má v rôznych regiónoch rôznu plnku, medzi najpoužívanejšie patria orechová, bylinková a maková. Ako ďalšie jedlo nám odporučil štruklji – čo je niečo ako naša tvarohová štrúdľa, ale keďže my sme nemali chuť na sladké, nevybrali sme si ani tú. Zato nám počas rozhovoru opäť poriadne vysmädlo, a tak sme si zatiaľ objednali ďalšie pivko, opäť niečo slovinské, avšak inú značku, nech môžeme porovnávať. Chutili nám obe. Nakoniec sme sa rozhodli pre jedlo podobné nášmu gulášu a pečené mäso s kapustou a so zemiakmi. Obe boli znamenité.

námestie v meste Postojnanámestie v meste Postojna

Po večeri sme sa išli trošku poprechádzať. Mestečko bolo pokojné, turistov na konci sezóny už pomenej a aj počasie nám celkom vyšlo. Kým sme sedeli v reštaurácii, trošku spŕchlo. No teraz už nebolo po daždi ani chýru, a tak sme sa len tak motali po večerných uličkách mesta, až sme sa ocitli v malej krčmičke pri petangovom ihrisku niekde v miestnom sídlisku. Objednali sme si fľašu vínka a pozorovali miestnych dôchodcov ako sa pri hre zabávajú. Aj oni nás po očku sledovali. Keď dohrali, jeden z nich sa vybral priamo k nám a hneď sa s nami pustil do debaty. Zo začiatku sme mu nerozumeli ani slovo. On nevedel anglicky ani nemecky, a tak na nás ďalej rozprával čosi po slovinsky. No po chvíľke, keď aspoň trochu spomalil reč, sme sa v tom zvláštnom zhluku slov začali pomaly orientovať a aj čo to rozumieť. Postupne si k nám prisadali aj ďalší jeho spoluhráči a pred polnocou s nami sedela už aj miestna krčmárka. Bol to veľmi príjemný večer, veľa sme sa spolu nasmiali, ale tiež mnoho dozvedeli o živote miestnych ľudí. Jednému z pánov manželka po priateľskom petangovom zápase priniesla práve dopečené koláče, boli úžasné. V priateľskej debate sme pokračovali dlho do noci. Ani by som neverila, že nájdeme toľko spoločných tém.

PostojnaPostojnaPostojnaPostojna

Tou ústrednou boli samozrejme krásy Slovinska a predovšetkým zaujímavosti okolia mesta. Každý nám odporúčal niečo iné, avšak v tom, že musíme navštíviť Postojnsku jamu sa zhodli do jedného. Výlet do jaskyne sme si naplánovali hneď na ráno a pokiaľ to počasie dovolí, chceli sme sa trošku potúlať aj po okolí.

Smerové tabule a reklamné pútače k jaskyni boli na každom kroku

Čím je Postojnska jama taká zaujímavá a prečo sú na ňu Slovinci takí hrdí sa dočítate už o týždeň.

Text a foto: O. Maňáková

Vložiť nový príspevok

Chorvátsko: Letovisko Baška na ostrove Krk
Publikované: 30.6.2019
Každý z nás si pod ideálnou dovolenkou predstaví niečo iné. Niekto rád leží na pláži, iný prekonáva sám seba počas náročných horských výstupov, či aspoň cez dovolenku popustí uzdu zodpovednosti a vrhne sa do víru bujarej zábavy. Pre mňa je to kombinácia všetkého, od vylihovania na pláži, cez bláznivé športy, spoznávanie krás okolia až po ochutnávanie miestnej kuchyne.

Slovinsko, Tiesňava Vintgar – slovinsky raj
Publikované: 28.8.2019
Naše slovinské dobrodružstvo plné poznávania pokračuje. Po tom, ako sme navštívili Kranjsku Goru obklopenú úchvatnými horskými scenériami sa presúvame k ďalšiemu prírodnému skvostu – k tiesňave Vintgar (Blejski vintgar, soteska Vintgar).

Slovinsko, Kranjska Gora – mestečko v náruči Julských Álp
Publikované: 21.8.2019
V severozápadnej časti Slovinska, pri rieke Sava Dolinky, neďaleko rakúskych a talianskych hraníc sa rozprestiera Kranjska Gora. Toto bezmála jeden a pol tisícové mestečko je známe hlavne vďaka stredisku zimných športov, kde sa každoročne koná prestížny svetový pohár FIS v alpskom lyžovaní.

Slovinsko, Logarská dolina – malebný východiskový bod pre treking
Publikované: 18.5.2017
Logarská dolina je slepé malebné údolie na severe Slovinska, ktorým vedie 6 km dlhá cesta končiaca stenou mohutného vápencového masívu. Do Logarskej doliny sa platí vstupné vo výške 7 eur za auto a vstupná brána sa nachádza 4 km západne od mestečka Solčava.

Rakúsko, Štajersko: Hora zážitkov - Erzberg
Publikované: 13.3.2013
Poslednou zastávkou na našom putovaní cez tri štáty bola hora Erzberg ležiaca v Štajersku. Tá je známa, ako jedno z najbohatších európskych ložísk železnej rudy a patrí k najväčším turistickým atrakciám celého regiónu.

Rakúsko, Klagenfurt:  Minimundus - Zmenšený svet architektonických skvostov
Publikované: 6.3.2013
V poznávacej dovolenke cez 3 štáty pokračujeme aj dnes. Naše kroky vedú do Rakúska, poslednej krajiny, ktorú sme okrem Slovinska a Chorvátska počas 10 dennej poznávacej cesty navštívili. V dnešnom článku nahliadneme do zmenšeného sveta najvýznamnejších architektonických skvostov, ktorý sa nachádza v známom tematickom parku Minimundus v rakúskom Klagenfurte.

Slovinsko: Lanovkou na Vogel
Publikované: 27.2.2013
A je to tu, náš posledný deň v Slovinsku. Opäť sme sa zobudili do zamračeného rána, no tentoraz aspoň nepršalo. V pláne sme mali jednoduchý výlet lanovkou na Vogel a odtiaľ peši na vyhliadkový bod Točka.

Slovinsko: jazero Bohinj a neďaleký vodopád Savica
Publikované: 20.2.2013
Dnes sa opäť vyberieme obdivovať krásy slovinskej prírody. Od jazera Bled sa presunieme k nemenej zaujímavému jazeru Bohinj, kde navštívime aj neďaleký vodopád Savica.

Slovinsko: Výnimočne krásna tiesňava Vintgar
Publikované: 13.2.2013
Ak navštívite Slovinsko, rozhodne nevynechajte návštevu prekrásnej tiesňavy Vintgar, ktorá leží len pár kilometrov od známeho mestečka Bled.

Slovinsko: Nádherné jazero a rovnomenné mestečko Bled – III. časť
Publikované: 6.2.2013
Prebudili sme sa do pekného, avšak opäť o čosi chladnejšieho rána. Dali sme si niečo pod zub, skontrolovali ruksak, či v ňom máme všetko potrebné, keďže opäť chceme stráviť celý deň vonku a pomaly sme sa vybrali k jazeru. Dnes sme sa rozhodli navštíviť kostol na ostrove uprostred jazera a poobede trošku pobehať po meste.

Slovinsko: Nádherné jazero a rovnomenné mestečko Bled – II. časť
Publikované: 30.1.2013
Dnes sa nebudeme nikam presúvať. Celý deň strávime v mestečku Bled, ktoré patrí k najznámejším turistickým centrám celého Slovinska. Spolu sa vyberieme na návštevu jednej z jeho najkrajších a najvzácnejších pamiatok. Zavítame na majestátny hrad týčiaci sa na skalnom brale nad rovnomenným jazerom Bled a navštívime miestny trh.

Slovinsko: Nádherné jazero a rovnomenné mestečko Bled – I. časť
Publikované: 23.1.2013
Keďže sme sa rozhodli, že v Slovinsku strávime niekoľko dní, bolo by hriechom nenavštíviť azda najznámejšie slovinské jazero Bled, ktoré sa považuje za jeden z jeho symbolov. Toto nádherné jazero sa rozprestiera na východnom okraji Julských Álp, hneď vedľa rušného mestečka s rovnakým názvom.

Slovinsko: Hrad Predjama (Predjamski grad)
Publikované: 16.1.2013
Slovinský hrad Predjama (alebo tiež Predjamský hrad) jednoznačne patrí k najfascinujúcejším hradom na svete. Ukrýva sa v rovnomennej obci vzdialenej len 10 kilometrov od turisticky vyhľadávaného mesta Postojna, ktoré je celosvetovo preslávené vďaka unikátnemu jaskynnému systému.

Slovinsko: mesto Postojna – unikátna jaskyňa Postojnska jama
Publikované: 9.1.2013
Mesto Postojna ležiace v juhozápadnej časti Slovinska poznajú vďaka unikátnemu systému jaskýň, ktorý sa nazýva Postojnska jama, milovníci prírody a cestovania z celého sveta. Nám sa túto unikátnu prírodnú pamiatku a jednu z hlavných turistických atrakcií celej krajiny podarilo navštíviť koncom leta a musím priznať, že to bol naozaj úchvatný zážitok.

Slovinsko, mestečko Kobarid a priesmyk Mangart
Publikované: 25.9.2019
Pomaly, ale isto Slovinsko opúšťame. Naša posledná výprava povedie až pod úchvatnú horu Mangart v Julských Alpách, ktorá sa hrdo týči v tesnej blízkosti hraníc s Talianskom.

Súvisiaca fotogaléria

Slovinsko – rozmanitá kráska Európy
Vydajte sa prostredníctvom našej fotogalérie do krajiny nádherných lesov, jazier, hôr a historick...

Slovinsko: Piran – starobylé mestečko s úžasnou atmosférou
Pri letných potulkách zablúdili naše kroky do malebného slovinského prímorského mestečka Piran (z...

Slovinsko: Rozprávkovokrásny Bledský hrad
Na 130 metrov vysokom skalnom brale sa nad jazerom Bled vypína mohutná pevnosť Bledského hradu, z...

Slovinsko: Jazero Bled a rovnomenné mestečko
Nádherné krištáľovo čisté jazero Bled, na brehu ktorého leží rovnomenné mestečko, sa rozprestiera...

Slovinsko: mestečko Postojna a krásy okolia
Neveľké slovinské mestečko Postojna, v ktorom žije niečo vyše 15 000 obyvateľov, poznajú milovníc...

Slovinsko: Predjamski grad (Hrad Predjama)

Chorvátsko: Letovisko Baška na ostrove Krk
Známe chorvátske rekreačné letovisko Baška, ktoré je vďaka nádhernej architektúre považované za j...

V tejto chvíli nie je žiadna súťaž aktívna. Predchádzajúce súťaže nájdete v našom archíve súťaží.

27.3.2024
Portál Infoglobe vám s láskou a prianím všetkého najlepšieho želá tie najkrajšie veľkonočné dni.
Nech vám Veľká noc prinesie veľa radosti, šťastia, zdravia, pokoja i splnených cestovateľských túžob.
1.3.2024
Nádherný klenot cisárskeho dedičstva, zámok Schloss Hof otvára svoju veľkolepú hlavnú sezónu 9. marca 2024. Jedinečný komplex budov s luxusne zariadenými zámockými komnatami, barokovými záhradami a rozsiahlym statkom na ploche takmer 70 hektárov, tvorí umelecký celok a pozýva na nezabudnuteľnú cestu časom.