Vysoké Tatry - Slovenská republika
Poloha:
Vysoké Tatry sú geomorfologickou časťou podcelku Východné Tatry (druhým podcelkom sú Belianske Tatry), ktoré patria do celku Tatry. Nachádzajú sa na severe Slovenska v Prešovskom kraji, na hranici s Poľskom.
Rozloha: 341 km² (260 km² na Slovensku a 81 km² v Poľsku).
Najvyšší vrch: Gerlachovský štít 2 655 m n.m.
Články
SR, Poprad - Tatry: Tatranská železnica I.
Publikované: 18.10.2012
Tatranské elektrické železnice ako ich poznáme dnes zachytávajú len kúsok z bohatej histórie tejto unikátnej pamiatky. V nasledujúcich riadkoch sa pozrieme na vývoj od prvého trolejbusu na svete až po súčasnú elektrifikovanú železnicu.
Nedáva vám zmysel spojenie trolejbus a železnica? Tak sa na to poďme pozrieť.
Začiatok železničnej siete na území dnešného Slovenska, vtedajšieho Uhorska, sa začal písať v roku 1867, kedy uhorský parlament vyzval ministra Imre Mikóa k vypracovaniu návrhu na výstavbu uhorskej železničnej siete. Projekt obsahoval 25 železničných trás, z ktorých viac než 5 prechádzalo Slovenskom. Zaujímavosťou je, že po schválení projektu v roku 1868 sa Poprad skoro dostal mimo železničnú sieť. Našťastie do diania vstúpili začínajúce popradské podnikateľské štruktúry. Osobité zásluhy patria starostovi Popradu Dávidovi Huszovi a evanjelickému kňazovi Karlovi Wünschendorferovi. Ich najsilnejším argumentom pre vytvorenie železničného uzla práve v Poprade boli Tatry a ich napojenie na vtedy ešte jedinú osadu Smokovec, ale aj na sever do Kežmarku a ďalej do Poľska. Tento argument bol dostatočné silný na to, aby v decembri roku 1871 slávnostne otvorili prvú železničnú stanicu v Poprade, ktorá niesla názov Felka, a privítali v nej tak dlho očakávanú parnú lokomotívu. Vplyvom železnice sa z roľnícko – remeselníckeho mestečka rázom stalo mesto konkurujúce dovtedy najvyspelejšiemu mestu východu - Kežmarku.
S odstupom času vznikla potreba mobilného prepojenia Popradu s Tatrami nakoľko toto spojenie zabezpečovali len fiakristi (kočiari), ktorí z obavy o svoju prácu bojkotovali akékoľvek železničné spojenie. Desiatky žiadostí o výstavbu sa dávali už od roku 1885. Podarilo sa to až 2. augusta 1904, kedy firma Stoll z Drážďan na základe schválenia žiadosti zmontovala trolejbus, ktorý slúžil ako prvá medzimestská trolejbusová linka na svete. Vďaka dvom pánom (Vincent Matejka a Viliam Krieger) podnikateľom, ktorí mali viac podnikateľskej odvahy ako peňazí sa projekt „elektrickej železnice“ mohol realizovať. Krieger mal v nájme vodnú elektráreň, ktorá vyrábala viac elektriny ako predal, a tak problém so zdrojom energie bol vyriešený. Napojiť trolejbus bolo odvážne a pokrokové riešenie. V roku 1903 všetko premysleli. Začiatkom roka 1904 predložili projekt na schválenie Verejnoprávnemu výboru už pod názvom novovzniknutej spoločnosti (Tatranská elektrická vozová doprava) a o dva mesiace na to bolo schválené povolenie na stavbu. O ďalšie tri už trolejbus fungoval.
Vozidlo malo drevenú konštrukciu s celkovou dĺžkou 7,2 m a čalúnené sedadlá pre 14 pasažierov. Trať smerom hore, dlhú cez 13 kilometrov, prekonalo za 75 minút. Vozidlo obsluhovala trojčlenná posádka, a to vodič, sprievodca a obsluha napájacieho kábla. Neskôr do „vozového parku“ pribudol aj nákladný trolejbus. Cestujúci zažívali adrenalínovú jazdu, hlavne pri strete trolejbusu s konským záprahom. No technické problémy a vysoké náklady boli onedlho príčinou zastavenia prevádzky. Zaujímavosťou zaiste je, že tento dopravný prostriedok nemal poriadne pomenovanie, pokým sa v magazíne Karpathen Post neobjavil názov: elektrická dráha bez koľajníc, no netreba si to mýliť s omnibusom, ktorý vystriedal službu tohto technického unikátu.
Samozrejme, ako býva u nás zvykom, po tomto svetovom technickom unikáte nezostalo takmer nič. Pár dobových fotografií a súčiastok. Dnes túto pamiatku pripomína zabudnutá tabuľa na železničnej stanici v Poprade a jedna knižka vydaná nadšencami.
Čo to bol omnibus a ako sa začala stavať dnešná Tatranská železnica, si povieme v ďalšom pokračovaní už o týždeň.
Text a foto: Oskár Mažgút
Súvisiace články
Publikované: 25.2.2018
Kozie chrbty sú pre niektorých nadšencov trekingu možno menej známou oblasťou. Je to však pohorie, v ktorom môžeme objaviť turisticky veľmi zaujímavú a prekvapivo atraktívnu lokalitu ponúkajúcu azda najkrajšie výhľady na Tatry. V nasledujúcom článku vás prevedieme zimnou krajinou najvyššieho vrchu tohto pohoria – Kozieho kameňa.
Publikované: 1.11.2017
Dnes nás čaká výlet na severovýchodné Slovensko, kde sa len pár kilometrov od Starej Ľubovne rozprestiera dedinka Hniezdne. Bezmála 1 a pol tisícová obec ležiaca v údolí rieky Poprad ponúka jednu unikátnu turistickú atrakciu, ktorú by ste inde široko-ďaleko nenašli.
Publikované: 22.8.2017
Tretie najväčšie mesto Slovenska by ste rozhodne pri návšteve východnej časti našej krajiny nemali vynechať. Patrí totiž medzi najkrajšie mestá nášho štátu, má krásne historické centrum a zároveň slúži ako vstupná brána Šariša – regiónu cestovného ruchu s úžasnou prírodou, bohatou kultúrnou tradíciou, významnou rusínskou menšinou a slávnym UNESCO mestom Bardejov. Čo stojí za to v Prešove navštíviť?
Publikované: 3.9.2023
Tentoraz sa vydáme do Podtatranskej kotliny približne 3 kilometre juhovýchodne od okresného mesta Poprad. Naším cieľom bude obec Gánovce preslávená archeologickým nálezom odliatku mozgovne neandertálca či skamenenými odtlačkami vtedajšej flóry.
Publikované: 25.1.2024
Keďže počasie vonku praje zimným aktivitám, rozhodli sme sa absolvovať stredne náročný skialpinistický výstup na Skalnatú chatu. Východiskovým bodom nám bola údolná stanica lanoviek v Tatranskej Lomnici, pri ktorej je vybudované veľkokapacitné parkovisko i kompletná návštevnícka infraštruktúra.
Publikované: 30.8.2020
Spišský región patrí medzi najatraktívnejšie miesta na Slovensku aj vďaka štyrom národným parkom, ktoré ho obkolesujú. Výnimočný je aj svojou tradíciou liehovarníctva.
Publikované: 19.8.2020
Posledný augustový víkend, ktorý pripadne na 29. – 30. augusta 2020 sa môžete tešiť na farmárske podujatie, ktorého cieľom je predstaviť verejnosti výsledky práce našich poľnohospodárov, chovateľov, farmárov, spracovateľov i drobných remeselníkov a poďakovať sa za ich záslužnú prácu, ktorú vykonávajú denno-denne bez ohľadu na počasie, piatok či sviatok, deň či noc.
Publikované: 23.8.2019
Ako najlepšie stráviť záverečné prázdninové dni? Príďte posledný augustový víkend (30. 8. 2019) do Aquacity Poprad, (31. 8. 2019) do Vodného parku Bešeňová a (1. 9. 2019) do Thermal Corvinus Veľký Meder a naplno si užite zábavnú roadshow v zóne projektu Žiť energiou. K dispozícii vám bude bezplatné odborné energetické
poradenstvo, ale aj množstvo zábavy, smiechu a pozitívnej energie pri súťažiach o zaujímavé ceny.
Publikované: 7.8.2019
Dnes vás zavedieme do oblasti medzi severovýchodnými svahmi Nízkych Tatier a Kozími chrbtami, presnejšie do Vikartovskej priekopy, kde sa nachádza malebná dedinka Spišské Bystré. V údolí rieky Hornád sa rozprestiera obec, ktorá ponúka viacero zaujímavých pamiatok, dva náučné chodníky, ako aj nádhernú prírodu v okolí.
Publikované: 26.10.2023
Jeseň je najfarebnejším obdobím roka a ideálnym časom na rodinné výlety. Počas jedného slnečného dňa sme sa vydali do mestečka Svit, o ktorom sme vedeli len toľko, že patrí medzi najmladšie slovenské mestá.
Publikované: 5.12.2013
Na huncovskej ceste pri kráľovskom meste Kežmarok stojí nenápadná budova, ktorá skrýva zaujímavú históriu. Jedná sa o najstaršiu malú vodnú elektráreň na Slovensku, ktorá dodnes dodáva elektrickú energiu pre obyvateľov mesta.
Publikované: 7.11.2013
Jesenné počasie je priam stvorené na cyklistiku, a preto si dnes predstavíme cyklotrasu, ktorá je vhodná pre celú rodinu. Vydáme sa na východ Slovenska do mesta Poprad, odkiaľ budú naše kroky smerovať v ústrety dobrodružstvu.
Publikované: 31.10.2013
Tatranský národný park ponúka mnoho krás. Vysoké a strmé štíty, hlboké doliny, majestátne vodopády, priezračné plesá, neopísateľne krásnu a bohatú faunu i flóru, ale tiež krásy ukryté v hlbinách zeme v podobe rôznych jaskýň, z ktorých je len jedna jediná sprístupnená pre verejnosť – Belianska jaskyňa.
Publikované: 17.10.2013
Dnes sa vydáme na východné Slovensko do bývalej obce Strážky, ktorá je v súčasnosti miestnou časťou mesta Spišská Belá. Strážky ležia na hlavnom ťahu medzi kráľovským mestom Kežmarok a už spomínaným mestom Spišská Belá. Známe sú vďaka nádhernému kaštieľu, anglickému parku či unikátnej zvonici. A práve za týmito nevšednými pamiatkami nasmerujeme naše kroky.
Publikované: 18.12.2012
Zo zoznamu miest, ktorými sme z Prahy cestou do Vysokých Tatier prechádzali , sa zdá byť Poprad jedným z najkrajších, a to aj vďaka kulise Vysokých Tatier, ktorá nad mestom visia ako plagát.
Publikované: 6.12.2012
Po dvoch rokoch sa opäť uskutočnil obľúbený a na slovenské pomery nevídaný festival amatérskej tvorby o horách - Horalfest. Množstvo návštevníkov, celoslovenské premiéry filmov, zaujímavé workshopy a fantastická atmosféra len umocňovali motto tohto festivalu – Nájdi sa v horách.
Publikované: 22.11.2012
Už zajtra sa vo Vysokých Tatrách začína skvelý a na slovenské pomery aj ojedinelý festival venovaný amatérskej tvorbe o horách – Horalfest 2012. Jeho 7. ročník, ktorý bude prebiehať v Teniscentre v Tatranskej Lomnici počas nasledujúcich dvoch dní (23. a 24.11. 2012), sa koná pod záštitou primátora Vysokých Tatier Ing. Jána Mokoša.
Publikované: 25.10.2012
V prvej časti článku o tatranskej železnici sme si povedali o začiatkoch jej histórie a dozvedeli sme sa o svetovom technickom unikáte - „tatranskom medzimestskom trolejbuse“. Dnes sa zameriame na novodobú históriu železnice od začiatku 20. storočia po súčasnosť.
Publikované: 20.9.2012
Mesto Vysoké Tatry je z hľadiska katastrálneho územia najväčším mestom na Slovensku. Je tvorené štrnástimi osadami, s ktorých azda najznámejšie a turisticky najvyhľadávanejšie sú Smokovce. Tie tvoria štyri samostatné osady, a to Starý Smokovec - jedna zo vstupných brán do Tatier, Nový Smokovec - známy kúpeľmi, Horný a Dolný Smokovec - osady penziónov a rekreácie.
Publikované: 2.11.2023
Minulý týždeň sme začali jesennú prechádzku po mestečku Svit a budeme v nej pokračovať aj dnes. Povedali sme si o vzniku tohto jedného z najmladších miest Slovenska, poprechádzali sme sa medzi jeho typickými tehlovými domčekmi, kde sme natrafili na značku náučného chodníka.
Publikované: 5.1.2015
Vo Vysokých Tatrách som sa zastavil na dva dni cestou z Košíc a východného Slovenska. Mal som šťastie - podarilo sa mi totiž chytiť jedny z najkrajších jesenných dní, a aj keď slnko svietilo vždy len dopoludnia, celkovo mi počasie veľmi prialo. Nepršalo, nesnežilo, nebola zima a ani príliš horúco. Do hôr ideálne.
Publikované: 13.7.2016
Minulý týždeň sme navštívili mesto Majstra Pavla – Levoču a dnes sa presunieme len o necelých 11 kilometrov nižšie do Spišskej Novej Vsi, ktorá je považovaná za vstupnú bránu do Národného parku Slovenský raj.
Publikované: 9.11.2023
Nie tak dávno sme navštívili mestečko Svit, ktoré je známe napr. tzv. Baťovskými tehlovými domami. Už vtedy sme sa lúčili so slovami, že sa tu musíme znovu vrátiť. A stalo sa. No namiesto obdivovania mestskej zástavby sme sa vydali do prírody.
Publikované: 19.5.2011
Ešte koncom minulého roka som sa s kamarátom dohodla, že tohtoročný Valentín prichystáme našim polovičkám neopakovateľný zážitok v podobe predĺženého víkendu vo Vysokých Tatrách. Nemal to však byť obyčajný pobyt v horách, plný namáhavej turistiky a prepotenej bielizne od potu, ale naopak romantický víkend bohatý na zážitky, krásne výhľady a so závanom dobrodružstva.
Publikované: 23.1.2012
Tretia časť našej série článkov o bezpečnosti na horách sa bude opäť venovať malým veľhorám Vysoké Tatry , no tento krát zimné obdobie vystrieda letné. Zdanlivo sa môžeme domnievať, že úrazovosť v letnom období je nižšia, nakoľko na nás nečíha toľko prírodných nebezpečenstiev ako v zime, no opak je pravdou.
Publikované: 23.7.2011
Združenie cestovného ruchu Vysoké Tatry uskutočnilo medzi turistami anketu s cieľom zistiť, ktoré z tatranských lokalít sú medzi ich návštevníkmi najobľúbenejšie.