Sedačková lanovka Ráztoka – Pustevny - Česká republika
V tejto kategórii nájdete informácie a fotografie pamiatok, nájdete tu takisto zoznam hradov a zámkov, jaskyne, ale aj lyžiarske strediská, cyklotrasy, kúpele a iné zaujímavé miesta, ktoré sú vhodné (nie len) pre aktívny odpočinok. Pripravili sme pre Vás lokality, ktoré môžu byť atraktívne ako tip na výlet, či pre športové vyžitie. Na www.infoglobe.sk sú spracované slovenské a české lokality. Pokiaľ viete o lokalitách, ktoré by stálo za to navštíviť (aj z iných štátov) a máte ich spracované ako článok, čítajte tu (spolupráca).
Lanové dráhy
V tejto sekcii nájdete lanové dráhy.Sedačková lanovka Ráztoka – Pustevny
Dňa 4. marca roku 2000 to bolo 60 rokov od začatia prevádzky tejto lanovej dráhy. Podľa dostupných informácií bola lanová dráha v Beskydoch úplne prvá na celom svete. Začala tak obdobie, kedy sa tento druh lanovky stal medzi lanovými drahami celosvetovo najrozšírenejší. Prvé plány sedačkovej lanovky sa začali objavovať až po obsadení Československa Nemeckom. Avšak v dôsledku vypuknutia vojny sa nepodarilo realizovať stavbu, náklady sa odhadovali na 3 až 4 milióny korún.
Našťastie sa ku koncu roka 1939 spolok lyžiarov rozhodol zadať firme Wiesner zákazku na lacnejšie a čo možno najrýchlejšie postavenú sedačkovou lanovku. Lanovka mala viesť z údolia Ráztoky v ôsmi metrovom širokom prieseku po severnom svahu, na Pustevny. Tiež sa tu vytvorili dve zjazdovky. Čo sa týka lanovky, tak sa jednalo o jednolanovú obežnú visutú dráhu. V hornej stanici sa nachádzala strojovňa i ovládacie zariadenia. V dolnej stanici bol potom umiestnený napínací naviják s kladkostrojom. Sedačky boli vyrobené z dubových dosiek a na uloženie lyží mali postranný košík a hák. Výstavba prebehla v relatívne krátkom čase, ale za nepriaznivých klimatických podmienok.
Skúšobná jazda sa konala v sobotu 3. marca 1940, a nasledujúceho dňa sa začala pravidelná prevádzka. Lanovka bola vybudovaná za 350 000 korún, jazdné hore bolo 3, - koruny. Roku 1956 začali ČSD generálnu rekonštrukciu lanovky, strojné a elektrické zariadenie bolo zmodernizované. Dopravné lano nieslo 89 nových sedačiek, pri rýchlosti 1,7 m / s sa kapacita zvýšila na 321 osôb za hodinu a jazdná doba sa skrátila na 8,1 min.
Koncom 70. rokov bolo rozhodnuté o novej lanovke, ktorá mala nahradiť pôvodnú lanovku. Nová lanovka bola vybudovaná v rokoch 1983 až 1986 a prevádzku začala 1. januára 1987. Jej celkové prevýšenie je 400 metrov. Na dopravnom lane sú po dvadsiatich metroch umiestnené sedačky, ktorých je celkom 162. Jej kapacita je v letných mesiacoch 720 osôb za hodinu pri rýchlosti 2 m / s, v zimných mesiacoch potom 900 osôb za hodinu pri rýchlosti 2,5 m / s. Ročne sa lanovkou prepraví cez 200.000 osôb. Náklady na výstavbu predstavovali asi 12 miliónov Kč.
Text: Václav Zambo
Úprava: Pavla Voborníková
Zdroj: www.lanove-drahy.cz
Foto: www.lanove-drahy.cz, Radim Polcer
Preklad: Waniová Stanislava