Lanová dráha na Petřín - Česká republika
V tejto kategórii nájdete informácie a fotografie pamiatok, nájdete tu takisto zoznam hradov a zámkov, jaskyne, ale aj lyžiarske strediská, cyklotrasy, kúpele a iné zaujímavé miesta, ktoré sú vhodné (nie len) pre aktívny odpočinok. Pripravili sme pre Vás lokality, ktoré môžu byť atraktívne ako tip na výlet, či pre športové vyžitie. Na www.infoglobe.sk sú spracované slovenské a české lokality. Pokiaľ viete o lokalitách, ktoré by stálo za to navštíviť (aj z iných štátov) a máte ich spracované ako článok, čítajte tu (spolupráca).
Lanové dráhy
V tejto sekcii nájdete lanové dráhy.Lanová dráha na Petřín
Lanová dráha Petřín je pozemná lanová dráha, ktorá zabezpečuje prepravu osôb na Petřín. Prevádzka je zaisťovaná sústavou ťažných lán. Celková dĺžka dráhy je 511 metrov. Prevádzkovateľ je Dopravný podnik hl. m. Prahy a.s. Lanovka je súčasťou mestskej hromadnej dopravy. Prevažná časť lanovky je na území Malej Strany, horná stanica patrí do Hradčanskej časti Strahova.
História
Stavba lanovky bola zahájená v roku 1891. Prevádzka bola v celom jej doterajšom vývoji dvakrát prerušená, keď dráha prešla veľkou rekonštrukciou. História tejto vyhľadávanej pražskej atrakcie by sa teda dala rozdeliť na 3 samostatné obdobia.
I. obdobie
Stavba začala vo februári 1891 na základe návrhu Družstva rozhľadne na Petříne. Lanovka potom mala zabezpečiť k rozhľadni vhodné dopravné spojenie. Rozhľadňa aj lanovka boli budované pri príležitosti jubilejnej zemskej výstavy, súčasne bola budovaná aj nová pozemná lanovka na Letnú. Vozne boli vyrobené firmou Ringhoffer, na trať boli dopravené postupne 6. a 10. júla roka 1891. Po vykonaní technicko-policajnej soušky, dňa 25. júla sa tu už popoludní mohli zviesť prvý cestujúci. Jazda po trati dlhej 396,5 m trvala hore 6 minút a stála v roku 1891 12 kr. Jazda dole stála 6 kr a za spiatočný lístok zaplatili cestujúci podľa dobovej tlače 15 kr, neskôr vraj 12 kr. Prevádzka lanovky prebiehala bez zmeny až do 1. svetovej vojny, kedy museal byť zastavená.
II. obdobie
Dňa 2. marca 1931 bola doteraz nefunkčná dráha prevedená do majetku Elektrických podnikov hl. m. Prahy. Z dôvodu „všesokolského Sletu“ v roku 1932 musela byť lanovka predĺžená na oboch koncoch. Projektovú dokumentáciu ponúkli dve firmy. Akciová spoločnosť Škodove závody v Plzni a Českomoravská Kolben-Daněk. Projekty si boli dosť podobné, ale škodovka chcela na dolnej stanici zbúrať barokový dom a postaviť novú budovu, ČKD naopak ju chcela využiť. Nakoniec 30. októbra 1931 bol schválený návrh ČKD.
Rekonštrukcie, na ktorej sa podieľali výhradne pražskí robotníci, prebehla celkom rýchlo a 2. mája 1932 bol na trať pomocou improvizovaných koľají dopravený prvý vozeň. Po skúškach začala lanovka 5. júna toho istého roku pravidelnú prevádzku. Dňa 7. júna 1965 došlo vplyvom dlhotrvajúcich dažďov k zosuvu pôdy a bolo tak narušené teleso lanovky. O dva roky neskôr tu boli ďalšie zosuvy a lanovka tak musela byť zatvorená na 16. rokov.
III. obdobie
V roku 1981 bolo po rozsiahlych sanáciách petřínského svahu mestskými orgánmi rozhodnuté o obnoveniu lanovky. Charakter lanovky zostal nezmenený v celom jej rozsahu, zmenili sa len vagóny. Koľajový zvršok bol úplne obnovený, stredná zosunutá časť pôvodného telesa bola preklenutá monolitickou mostnou konštrukciou. Slávnostné začatie pravidelnej prevádzky sa uskutočnilo 15. júna 1985. Dráha v tomto prevedení funguje dodnes.
Prevádzková doba
Lanová dráha jazdí denne od 9 hodín do približne 23:30 hodín, interval sa podľa denného a ročného obdobia mení od 10 do 20 minút. Každý rok, zvyčajne v apríli a v septembri, býva na niekoľko týždňov prevádzka prerušená z dôvodu pravidelných revízií.
Text: Václav Zambo
Foto: Wikipedia.com
Preklad: Waniová Stanislava
Súvisiace články:
Petřín
Petřínska rozhľadňa - pražská Eiffelovka