www.infoglobe.sk » Viete, že? Fotografujeme na snehu

Viete, že? Fotografujeme na snehu

Publikované: 23.12.2012
Aké nástrahy na vás čakajú pri fotografovaní na bielej zimnej nádielke? Ako pracovať s automatickou expozíciou či ako donútiť kompaktný digitál aby robil to, čo od neho chcete? Vyskúšajte zopár rád a tipov pre zimné fotenie!

Vlastniť v dnešnej dobe digitálny fotoaparát sa dnes stalo prakticky povinnosťou a na mnohých ďalších isto čaká pod stromčekom digi darček, ktorý dozaista budú chcieť pri najbližšej príležitosti vyskúšať. Medzi sviatkami tiež mnohí z nás vyrazia do miest, kde je sneh predsa len o trochu belší, než v mestách. Keď sa ako mnohoročný vyznávač digitálnej aj klasickej fotografie každý rok v tomto čase pozriem na širokú ponuku predajcov foto techniky, či všetkých tých elektro megashopov, nachádzam všemožné ultra smart digi hračky, ktoré obstarajú všetko podstatné za vás.

Majiteľov šikovných fotoaparátov síce pribúda, ale zároveň s tým tak trochu klesá počet skutočných fotografov. Toto však neplatí vždy a naopak je mnoho takých, ktorým aj jednoduchší fotoaparát otvoril okná do kúzelného sveta expozície, kompozície, hier svetla a neobmedzenej kreativity. Mnoho novopečených vlastníkov niektorého zo Smart (chytrých) foťáčikov či dostupnejších digi zrkadloviek má pocit, že čím drahší, profesionálnejší a šikovnejší model majú, tým bude ich foto kreativita ľahšia. Aj ten najšikovnejší kompakt, ktorý síce má množstvo prednastavených programov napr. pre šport, portrét, krajinu, panorámu, ohňostroj a ja neviem čo ešte, je však stále ešte automatom, ktorý si neustále robí tak trochu čo chce. Aj pokročilé kompaktné fotoaparáty mnohokrát neponúkajú manuálne funkcie, ako je nastavenie uzávierky či clony, pričom mnohokrát jedinou nastaviteľnou funkciou, ktorou sa dá naozaj zmeniť priority expozície, je známe EV v rozsahu +/- 3.

Čo to vlastne je EV? Zjednodušene povedané, jedná sa o hodnotu vyjadrujúcu kompenzáciu expozície, v preklade Exposure Value. Číslo potom vyjadruje vzájomné kombinácie času a clony. Viac o týchto pojmoch sa dočítate v našej fotoškole. Znalosť expozičnej hodnoty je pre náročnejšiu prácu s fotoaparátom viac než podstatná, ale o tom snáď niekedy nabudúce. Dnes si povieme, ako s týmito číslami pracovať pri bežných fotoaparátoch, v konkrétnej situácii - na snehu.

Z bežnej foto-praxe vieme, že keď hodnotu EV nastavíme na niekteré z plusových čísel (napr. +0,5, 1, 2, 3 atď.) bude výsledný snímok svetlejší (mierne preexponovaný) oproti priemeru na EV 0. To isté platí o hodnotách v mínuse a výslednej podexpozícii, teda tmavšom snímku. Automat má tendenciu vždy spriemerovať svetlosť celej scény (pokiaľ mu nevnútime meranie na konkrétnom bode či zóne), my potom môžeme len máličko korigovať expozíciu výsledného snímku práve pomocou nastavenia EV.

Pokiaľ fotografujeme večer, za tmy atď. a scéna je tmavá, má automat tendenciu iniciovať dlhšiu expozíciu poprípade aj blesk. U extrémne svetlých scenérií má naopak automat tendenciu všetko stmaviť, teda podexponovať. Tento efekt nastáva predovšetkým počas extrémne slnečného počasia, alebo v prípade, že sa v záberu nachádza dominantný svetelný či lesknúci sa objekt. Samostatnou kapitolou je potom fotenie na snehu. Dostatok a mnohokrát aj nadbytok svetiel či tisícok mini odrazov vločiek na preslnených zimných scenériách hôr, zjazdovkách či hrebeňoch je skvelým podkladom na vytváranie akčných fotoek, na ktorých doslova zmrazíte pohyb svištiacich jazdcov. Čo si ale počať v situácii, kedy všadeprítomné svetlo spôsobí, že automatika všetko vykompenzuje tak, že snímku podexponuje? Pokiaľ sa tak stane, nastavíme hodnoty EV tak, aby výsledok odpovedal našej predstave. Podobne riešime aj prípadné presvetlenie fotiek. Pozor tiež na nastavenie kontrastu, kedy mnohokrát dochádza k výrazným prepalom na svetlých plochách a naopak výraznému stmaveniu tieňov. Fotografia krajiny by mala pôsobiť harmonicky, športy naopak ostro a dynamicky. Všetko ale záleží na preferenciách a tvorivom zámere autora. Pri digitálnych snímačoch však platí, že čo je raz prepálené do bielej, stratí kresbu a nebude sa dať zachrániť ani následným ladením v počítači. Všeobecne však platí, že snehu viac v konečnom výsledku pristane mierna, typicky namodralá preexpozícia (+0,5  až +1), než popolavá šeď z toho, ako sa automatika snažila byť vševediaca. Rozhodne neodporúčam vsádzať len na jeden typ nastavenia podľa toho, čo vidíte vonku či na zjazdovke na displeji. Mráz, slnko, zahmlenie, to všetko môže váš úsudok negatívne ovplyvniť. Aj správne exponované snímky vám v ostrom slnku môžu pripadať tmavé a nečitateľné. Pridáte na expozícii a problém s prepalmi je na svete. Existujú však modely a nie je ich málo, ktoré majú prednastavený aj režim Sneh (Snow), potom máte pravdepodobne vyhrané. Pri naozaj "historických" modeloch, s nemožnosťou čokoľvek nastaviť, vám potom nezostáva nič iné, než sa pokúsiť ostriť na takú plochu, aby sa vám automatiku podarilo "zblbnúť" natoľko, že nastaví expozíciu správne.

Samostatnou kapitolou je potom práca s plne manuálnym nastavením, poprípade niektorou z priorít clony či závierky, nehovoriac o využití polarizačných filtrov atď. O týchto a ďalších témach sme však už v minulosti písali v našej virtuálnej fotoškole.   

 

Text/foto: Jan Chaloupka

Preklad: O. Maňáková

 



Diskusia k článku (0)


Súvisiace články

Fotoškola: začíname s manuálom
Publikované: 25.5.2009
Po dlhšej odmlke sa opäť vracia téma fotoškoly, ktorá sa hneď v úvode zameria na jednu zo základných tém pokročilého fotografovania a tým sú manuálne režimy – expozičné časy, práca s clonou a ďalších pár drobností k prehĺbeniu vašich znalostí či snáď radostí z práce s náročnejším fotoaparátom.

Zoner Photo Studio: Koniec nekonečnému prechádzaniu zložiek – ako rýchlo nájsť konkrétnu fotografiu
Publikované: 2.11.2015
Zimné obdobie zľahka ukrajuje možnosti vyhotovenia dobrých fotografií. Aj keď námetov je viac než dosť, nie je dostatok toho, čo je pri fotografovaní často to najdôležitejšie – svetlo. Preto je zimné obdobie dobré napríklad na to, aby sme sa vrátili k možno zabudnutým fotografiám z leta alebo jesene a konečne ich pretriedili a vybrali tie najlepšie snímky.

Lokácia:

Slovenská republika
Kalendár akcií:

Partneri:

Aj vďaka vám sme získali certifikát:

Dôveryhodná firma 2017

 

Sprievodca:

Fotosúťaž:

Ahoj leto

1. 7. – 31. 8. 2022
1. cena:
Ročné elektronické predplatné časopisu Krásy Slovenska
2. cena:
Darčeková kazeta s produktami Vincentka
3. cena:
Letný balíček od redakcie portálu Infoglobe
1. cena redakcie:
Kolekcia kníh z edície Výlety s deťmi od vydavateľstva Dajama
2. cena redakcie:
Fotokniha a turistická mapa od vydavateľstva CBS
3. cena redakcie:
Letný balíček od redakcie portálu Infoglobe

Aktuality:

13.8.2022
Európske letiská sú túto dovolenkovú sezónu nevídane vyťažené! Nápor, ktorý zažívajú je spôsobený rekordným dopytom cestujúcich, nedostatkom personálu a rušením letov zo strany aerolínií.
10.8.2022
Počas 11., 18. a 25. augusta 2022 sa môžete zúčastniť nočnej prehliadky Kutnej Hory a spoznávať tak jej romantické či až mystické uličky a zákutia. Dozviete sa nielen to, ako to vlastne bolo s kutnohorským striebrom, ale aj to či tu bola alebo nebola pekelná pobočka a koľko práce vie urobiť jeden kostlivec z Neškaredic.
9.8.2022
Počas 19. až 20. augusta 2022 sa v heľpianskom amfiteátri uskutoční festival starých tradícií v novom kroji zvaný Horehronské MECHECHE. V troch festivalových zónach vás čaká bohatý program dekorovaný nádherným prírodným prostredím.
Archív aktualit

Do osobitej pozornosti:

Oznamy a upozornenia pred cestovaním do zahraničia nájdete TU

 

(vrátane výskytu koronavírusu COVID-19 či vojnového konfliktu na Ukrajine).

.

Pridajte sa a súťažte!

Každý týždeň na facebooku nová súťaž o hodnotné ceny!

Najčítanejšie články:

Mobilná aplikácia :

aplikácia Infoglobe

stiahnuť zadarmo pre Androidstiahnuť zadarmo pre iPhone 

 

Interaktívne katalógy:

Ďakujeme:

Google hodnotenie

dnes:nedeľa 14. 8. 2022
sviatok:Mojmír

TIP: Pre vaše zariadenie je k dispozícii mobilná aplikácia INFOGLOBE, stiahnuť TU.

X

TIP: Pre vaše zariadenie je k dispozícii mobilná aplikácia INFOGLOBE, stiahnuť TU.

X