www.infoglobe.sk » Z Prahy k brehom Atlantiku XI.

Z Prahy k brehom Atlantiku XI.

Publikované: 29.1.2011
Desiaty deň sme sa vydali na trek v pohorí Sierra Nevada a vystúpili na druhý najvyšší vrch Španielska – Veletu (3392 m).

10. deň (streda) - Výlet na Veletu

Budík nás prebudil včasne, v sedem hodín ráno. Na tento deň sme si dali za úlohu zdolať vrchol pohoria Sierra Nevada - Mulhacén (3479 m. n. m.).  Autom sme sa pod bezmračným nebom vydali po ceste A-395 do Hoya de la Mora, čo je miesto, kam sa dá autom najďalej dostať, nachádzajúce sa vo výške viac ako 2000 m. Z malého parkoviska, na ktorom zatiaľ parkovalo len jedno auto a jedno prišlo spoločne s nami. Odtiaľ už sme sa museli spoľahnúť len a len na vlastné nohy. Z kufra sme si vytiahli veci potrebné na túru, prezuli sa do vhodnejšej obuvi a medzitým pozorovali skupinku rozjarených tridsiatnikov - štyridsiatnikov, ktorí sa s elánom vydali na pochod.

Panoráma Sierra Nevada

Evidentne tu táto rozjarená skupinka nebola po prvýkrát, keďže si na výstup nevzali skoro nič, jeden z nich mal na sebe iba trekové topánky a šortky. Dodali sme si trochu guráže a povedali si, že na vrchole budeme skôr než oni. Rozhodli sme sa, že si so sebou vezmeme nejaké to jedlo (tortilly a konzervy) a 2 litre vody na jedného. V júli sa tu síce dá chodiť v šortkách a tričku, pokiaľ ste aspoň trochu otužilí, ale minimálne bunda – pokiaľ budete chcieť stráviť nejaký ten čas v najvyšších výšinách, kde fúka ostrý studený vietor, pozorovaním panorámy – sa hodí. Podnebie je príjemné, stále pretrvávala jasná obloha a teplota vzduchu okolo 15 stupňov a fúkal studený vietor. Nenechajte sa však ošialiť, slnko tu páli ešte viac než v nížinách. Natreli sme sa preto preventívne poriadnou vrstvou opaľovacieho krému a začali hneď vystúpavať. Cieľom sa nám v priebehu cesty miesto Mulhacénu stal vrch Veleta (3392 m n. m.), pretože, ako sme sa dozvedeli po vystúpení nahor, Mulhacén bol vedľajší vrchol, takže sme skrátka netrafili ten správny vrch :)  Trasa sa dá ísť serpentínovou ujazdenou cestou (po ktorej občas prejde džíp správy tohto chráneného územia), ktorá končí niekoľko sto metrov pod vrcholom.

Nahor na VeletuCyklistaCestou na vrcholPosledné desiatky metrov

Pokiaľ chcete náročnejší výstup, môžete ísť kratšími, turistami vyšľapanými cestičkami, ktoré sú omnoho strmšie a stoja viac síl. Ako stúpame vyššie a vyššie, odkrývajú sa nám nádherné panorámy, nad ktorými sa neustále rozplývame a závierky našich fotoaparátov tak neustále cvakajú. Čistý vzduch umožňuje veľkú viditeľnosť až na niekoľko desiatok kilometrov, ako sami môžete z fotiek posúdiť. Začínajú sa tu tiež objavovať veľké haldy snehu – na tomto pohorí sa v zime lyžuje, na jednom zo svahov sme videli aj lanovku pre lyžiarov. Až k vrcholu nie sú žiadne ukazovatele výšky ani smeru, ale zablúdiť sa tu nedá, keďže vrchol je vidieť už od parkoviska Hoya de la Mora. Zhruba po troch hodinách sme vrch konečne pokorili a opäť sa kochali parádnymi panorámami. Je tu aj niekoľko ďalších turistov, jeden dokonca aj so psom, tak si robíme spoločné fotky. Okolité kamenné vrcholy sú rovnako čiastočne pokryté snehom, ktorého – ako zisťujeme od miestnych „trekarov“ – tu v posledných rokoch dosť ubúda. Videli sme aj neďaleký Mulhacén, náš pôvodný cieľ, a chvíľu uvažovali, že by sme sa tam predsa len vydali, nakoniec sme sa ale rozhodli začať zostup, aby sme ešte za svetla stihli doraziť do našej ďalšej destinácie - Malagy.

Sierra NevadaMulhacénSierra Nevada

Na ceste dole k parkovisku sme stretli Čechov, hneď šesť člennú partiu z Jičína. Svet je skrátka malý.

Sneh tu jeNa vrcholeTrocha zelene

Okolo štvrtej odpoludnia sme po rýchlom občerstvení vyrazili ostrými serpentínami ďalej na juh Španielska a po troch hodinách dorazili do prístavného mesta Malagy, ktoré je s takmer 600 tisícami obyvateľov šieste najväčšie v krajine. Prechádzali sme bulvármi a postrannými uličkami, ktoré sa svojou architektúrou nelíšili od Barcelony či Valencie, aby sme našli nejaké lacné ubytovanie.  V knižnom sprievodcovi sme narazili na skvelé referencie, preto sme sa tešili, že noc strávime v hosteli za dobrú cenu. Z príjemne chladného vzduchu v aute sme vystúpili opäť do neznesiteľného dusna a tepla. V zmienenom hosteli nám mladá recepčná oznámila, že izba je za 24 euro. Po vyplnení nejakých formulárov sme sa na naše nemilé prekvapenie dozvedeli, že táto cena platí len pre jedného. Na to, že malo ísť o ubytovanie pre študentov, nás cena vskutku zarazila, a teda sme sa odmietli ubytovať. Nasledovalo hľadanie iného ubytovania, ale v pomerne hustej prevádzke a na pár už neplatiacich adresách, kde mali byť údajne ďalšie hosteli. Preto sme sa rozhodli, že prejdeme až do oblasti Costa del Sol. Jedná sa o obľúbené turistické letovisko, tak obľúbené, že za roky stavebného boomu a mohutných vĺn turistov je celé zastavané a rozostavané, preľudnené a preplnené barmi a rôznymi podnikmi.

Sprievodca nám poradil niekoľko kempov. Až v treťom z nich, ktorý je ani nie dve sto metrov od mora, sme zložili náš stan. Za noc tu chceli 29 euro so všetkým, pričom sa jednalo o najlacnejšiu variantu, akú sme zohnali.

Kemp a okolie je pekné, jedinou nevýhodou je v podstate neexistujúce dopravné spojenie do centra mesta, takže sme boli odkázaní opäť na auto. Po celodennej túre zapadneme do ázijskej reštaurácie a za 5,5 euro si dávame klasické rezance so zeleninou a mäsom. Výborne sme sa najedli a ohromné porcie, vyhladovaní po celom dni, zjedli. Cestou späť do kempu sa už stmievalo, ale neodpustili sme si výlet na pláž, ktorá už zívala prázdnotou. More bolo na kúpanie už dosť chladné, ale napriek tomu sme si jeho vodami nechali aspoň omývať nohy. Ešte ideme na pláž, kde už nikto nie je. V mori sa už kúpať nedá, je dosť studené, dá sa to vydržať tak po kolená. Jakub v Granade kúpil cigary, ktorých čas práve pod hviezdami posiatou oblohou nadišiel. Po dvoch hodinách vychutnávania si upokojujúceho zvuku mora a svetla hviezd, sme šli spať do stanu, aby sme nabrali sily na ďalší deň.

Nabudúce: Algeciras a Gibraltar

Text a foto: Maxim Kucer & Jakub Štantejský

Preklad: Zuzana Megerssová

Z Prahy k brehom Atlantiku I.
Publikované: 13.11.2010
Tím Infoglobe.cz podnikol tento rok výpravu do krajín Pyrenejského polostrova. V nasledujúcich týždňoch si budete môcť prečítať naše zážitky, poznatky, prehliadnuť si fotky a možno sa aj inšpirovať čo navštíviť atď. V prvom diely načrtneme, prečo sme sa na túto cestu vydali a čo je potrebné si vziať so sebou alebo čo je nutné zariadiť. Dúfame, že sa budete pri čítaní nášho cestopisu dobre baviť!

Z Prahy k brehom Atlantiku XVII.
Publikované: 12.3.2011
Útek od chladného oceánu a výlet na najzápadnejšie miesto Európy.

Z Prahy k brehom Atlantiku XVI.
Publikované: 5.3.2011
Studený Atlantik a siestový Aljezur.

Z Prahy k brehom Atlantiku XV.
Publikované: 26.2.2011
Celý deň na nohách v Lisabone.

Z Prahy k brehom Atlantiku XIV.
Publikované: 19.2.2011
Zo Španielska sa presúvame do susedného Portugalska.

Z Prahy k brehom Atlantiku XIII.
Publikované: 12.2.2011
Blúdenie v malebných uličkách Córdoby a návšteva fantastickej Mezquity.

Z Prahy k brehom Atlantiku XII.
Publikované: 5.2.2011
Jedenásty deň sa vydávame do Španielmi nie práve milovaného Gibraltáru, dôležitej lodnej tepny spájajúcej Afriku s Európou.

Z Prahy k brehom Atlantiku X.,
Publikované: 22.1.2011
Návšteva arabskej Alhambry, pýchy Granady a celého Španielska.

Z Prahy k brehom Atlantiku IX.
Publikované: 15.1.2011
Príjazd do magickej Granady a prvé stretnutie s historickým klenotom – Alhambrou.

Z Prahy k brehom Atlantiku VIII.
Publikované: 8.1.2011
Siedmy diel našej výpravy sme zasvätili potulkám Valenciou.

Z Prahy k brehom Atlantiku VII.
Publikované: 25.12.2010
Deň na cestách s nečakaným výletom do prírodného parku a problémami vo valecijskom nákupnom stredisku.

Z Prahy k brehom Atlantiku VI.
Publikované: 18.12.2010
Dnes sa ešte raz s nami pozriete do ulíc krásnej Barcelony.

Z Prahy k brehom Atlantiku V.
Publikované: 11.12.2010
Dnes sme sa vydali na veľkú prehliadku fantastickej Barcelony...

Z Prahy k brehom Atlantiku IV.
Publikované: 4.12.2010
Počas tretieho dňa výpravy sme natešení dorazili do Španielska. A že to stálo za to!

Z Prahy k brehom Atlantiku III.
Publikované: 27.11.2010
O druhom dni našej cesty k brehom Atlantického oceánu.

Z Prahy k brehom Atlantiku II.
Publikované: 20.11.2010
Po minulom úvode a pár radách pre potenciálnych cestovateľov, vás začneme sprevádzať príbehom našej expedície. Deň prvý...

Z Prahy k brehom Atlantiku XIX.
Publikované: 26.3.2011
Prechádzka po Madride.

Súvisiaca fotogaléria

Španielsko: Pohorie Sierra Nevada
Pohorie Sierra Nevada s najvyššou horou Španielska Mulhacén (3482 m) sa tiahne neďaleko kultúrneh...

Španielsko: V uliciach Granady
Tretia a posledná výprava do ulíc bohatého španielskeho mesta. Foto: Maxim Kucer

Španielsko: Barcelona - mesto snov
Barcelona je hlavným mestom Katalánska, autonómnej španielskej provincie ležiacej na severovýchod...

V tejto chvíli nie je žiadna súťaž aktívna. Predchádzajúce súťaže nájdete v našom archíve súťaží.

27.3.2024
Portál Infoglobe vám s láskou a prianím všetkého najlepšieho želá tie najkrajšie veľkonočné dni.
Nech vám Veľká noc prinesie veľa radosti, šťastia, zdravia, pokoja i splnených cestovateľských túžob.
1.3.2024
Nádherný klenot cisárskeho dedičstva, zámok Schloss Hof otvára svoju veľkolepú hlavnú sezónu 9. marca 2024. Jedinečný komplex budov s luxusne zariadenými zámockými komnatami, barokovými záhradami a rozsiahlym statkom na ploche takmer 70 hektárov, tvorí umelecký celok a pozýva na nezabudnuteľnú cestu časom.