Z Prahy k brehom Atlantiku I.
Slovo na úvod
Cestu autom z Českej republiky cez Nemecko a Francúzsko do Španielska a Portugalska sme si s kolegom a zároveň kamarátom naplánovali na dobu štyroch týždňov, z ktorých sme chceli, pokiaľ možno čo najdlhší úsek, stráviť práve v krajinách slnečného Pyrenejského polostrova. Vzhľadom k povinnostiam, ktoré nás oboch v našej vlasti viazali, sme výpravu mohli uskutočniť až v júli, počas ktorého panujú vysoké teploty ale tiež vysoké ceny, čo sme na vlastnej koži pocítili, či lepšie povedané pocítili to predovšetkým naše peňažné zásoby. Ale aj keď sme väčšinu času nariekali nad spaľujúcim horkom, neľutovali sme.
Príprava
Takúto dlhú cestu je potrebné si čo najlepšie naplánovať. Je nutné tiež dodať, že niektoré aspekty sme podcenili (napríklad vyhľadanie ubytovania), čo sa nám aj následne vypomstilo. Ako sme sa teda zariadili?
Predovšetkým sme potrebovali vyriešiť otázku dopravy. Auto bola jasná voľba, no aj tak sme zvažovali, či vziať vlastný voz alebo sa letecky dopraviť do Španielska, kde by sme si ho požičali v nejakej miestnej požičovni či si skôr požičať auto v Čechách. Nakoniec sme sa rozhodli pre autopožičovňu v ČR. Síce to znamenalo ukrojenie podstatnej čiastky z nášho rozpočtu (cca 25 tisíc na 30 dní; záleží na type auta, ktoré si požičiate, v našom prípade to bola Škoda Octavia TDI 1.9), ale mali sme zaistené havarijné poistenie, poistenie proti krádeži, asistenčnú službu atď., čo rozhodne nie je nepodstatné.
Na čo nezabudnúť, pokiaľ pôjedete autom: pokiaľ sa rozhodnete podobne ako my, nezabudnite si overiť, že budete mať po dobu cesty platnú technickú kontrolu vozidla (STK) a okrem potrebných dokladov aj zelenú kartu o poistení automobilu. Pred odjazdom odporúčame navštíviť servis, aby ste sa vyhli možným nepríjemnostiam.
Čo sa týka vodičáku, po západnej Európe vám stačí český vodičský preukaz, takže odpadá behanie po úradoch pre zariadenie medzinárodného vodičského priekazu.
Čo sa týka dokladov všeobecne, vzhľadom k tomu, že Česká republika je súčasťou Schengenského priestoru, vám bude v prípade kontroly stačiť občiansky prieukaz. Nás však na celej ceste nikto nekontroloval. Jedinou výnimkou bola návšteva Gibraltáru, kde sme museli na colnici ukázať doklad totožnosti. Pre istotu sa hodí ofotiť si pred odjazdom všetky dôležité doklady t a poslať si ich napríklad na mail, v prípade, že by ste ich stratili alebo by Vám boli odcudzené, si tým ušetríte starosti.
Čo si zobrať na tak dlhú cestu so sebou a na seba? Vybavenie každého cestovateľa sa môže líšiť, ale myslíme, že neuškodí, keď zmienime aspoň niekoľko vecí. Samozrejme veľa záleží aj od dĺžky a akčnosti vašej cesty.
Vybavenie
- batoh
- príručný batoh (na malé výlety)
- hodinky s budíkom (stačia obyčajné digitálky)
- baterku (hodí sa napr. večer v kempe)
- knižného sprievodcu (napr. Lonely Planet - čím novšie vydanie, tým lepšie)
- nôž (švajčiarsky)
- pero a zápisník (napr. kto si chce písať denník)
- spacák, karimatku a stan (pokiaľ sa chystáte prespávať v kempoch)
- varič (pokiaľ sa rozhodnete si v kempoch variť vlastné jedlo); neodporúčame liehový
Oblečenie:
- kvalitné sandále (do miest), popr. pevnú kotníkovú alebo poltopánkovú obuv (na výlety do hôr)
- dvoje kraťasy
- dlhé tenšie nohavice
- dve až tri tričká
- spodnú bielizeň a ponožky (nemusíte brať moc, avšak počítajte s tým, že si budete prepierať)
- fleece bundu alebo mikinu (pokiaľ sa chystáte do hôr)
- plavky
- šiltovku a slnečné okuliare
Hygiena:
- sprchový gél (alebo mydlo)
- zubnú kefku a pastu
- krém na opaľovanie
- toaletný papier
- repelent proti komárom
Lieky:
- náplasť a obväz
- multivitamíny (v tabletkách sú dobré do balených vôd)
- slivovicu (alebo iný tvrdý alkohol, hodí sa ako dezinfekcia)
Ostatné:
- šnúru alebo špagát (na vešanie bielizne atď.)
- zapaľovač alebo zápalky
- spínací špendlík (ten príde vhod vždy)
- fotoaparát a náhradné baterky alebo zdroj
- niečo proti nude (hlavne pri dopravných presunoch): knižky, časopisy, karty, šach, mp3…
Financie
- pokiaľ si budete požičiavať auto, tak lepší voz (napr. Octavia) Vás na mesiac bude stáť okolo 25 tisíc českých korún
- s autom sú samozrejme spojené výdaje na pohonné hmoty – ako je uvedené vyššie, tie sú v Španielsku a Portugalsku lacnejšie než v ČR, záleží na tom, koľko kilometrov najazdíte a akú ťažkú budete mať nohu
- Ďalšou veľkou položkou je ubytovanie – hostely aj kempy sa v júli pohybujú okolo 30 euro za noc a nie je výnimkou, keď sa v prípade hostela vyšplhajú i nad 40 eurovú hranic (počítame dvojlôžkovú izbu, alebo v kempe variant 2 osoby, auto a stan)
- na vlastné varenie sa určite vyplatí zobrať si so sebou nejaké zásoby z domova, pretože jedlo je na Pyrenejskom polostrove o niečo drahšie než u nás a to jak pri nakupovaní v supermarketoch, tak pri jedení v reštauráciách (počítajte, že priemerný obed či večera vás vyjde na 8 – 10 euro; bufety bývajú cez víkend o euro až dve drahšie než v týždni)
- v mestách počítajte s výdajmi na hromadnú dopravu a kultúrne pamiatky – napr. „jednorázový“ lístok v Barcelone vyjde cca na 1,5 euro, vstupy do múzeí sa pohybujú v rozmedzí 5 – 15 euro
- ako už bolo zmienené, v letných mesiacoch sú krajiny ako Španielsko a Portugalsko finančne náročnejšie, jednou zo svetlých výnimiek sú ceny pohonných hmôt – nafta sa pohybuje v rozmedzí 1,0 – 1,2 euro za liter, benzín (natural 95) okolo 1,2 euro za liter.
V nasledujúcich týždňoch si teda budete môcť v nadväzujúcich článkoch prečítať, čo taká cesta obnáša a aké boli naše zážitky, o ktoré sa s Vami podelíme.
Nabudúce: Deň prvý – Cieľ Barcelona
Text: Maxim Kucer & Jakub Štantejský
Foto: Maxim Kucer & Jakub Štantejský
Preklad: O. Kubáčková
Diskusia k článku (0) |