www.infoglobe.sk » USA: Aljaška - divoká a krásna VI.

USA: Aljaška - divoká a krásna VI.

Publikované: 26.11.2012
Dnešná prehliadka Denali parku zaberie celý deň (resp. aj niekoľko dní). Vstupenky máme zabezpečené dopredu, ubytovaní sme neďaleko parku, aby sme boli na miest včas, najlepšie v prvej rade, nech máme vhodné sedadlo pre najlepší výhľad.

26. 8. 2011

Haley; Denali; Mount McKinley; Wonder Lake

Paráda!!! Doposiaľ asi najkrajší deň na Aljaške, čo sa týka počasia ale aj zážitkov!

Shuttle busVstávali sme skoro ráno, zraz pred hotelom bol už dvadsať minút po šiestej hodine, po 10 minútach vyrážame do Národného parku Denali. Zo začiatku máme obavy z ranných teplôt. Mrzne, už sme vo vnútri parku a čakáme do 7:30 hod. na náš shuttle bus (kyvadlová doprava) smer Wonder Lake. Pred nami je spolu 136 km dlhá cesta. Tuhnú úsmevy, tuhne celé telo, rozmýšľam, či by nebolo vhodnejšie navliecť si na sebe ešte ďalšiu vrstvu oblečenia. Počas dňa sa však nádherne vyčasí, takže ranné obavy sa rozplynú…

Denali Park

Konečne! Autobus prichádza a z neho vystupuje naša dnešná sprievodkyňa. Je to mohutná dáma s razantným hlasom, ktorý rýchlo mení svoju intenzitu. Chvíľami „huláka“ a chvíľami šepká tak, že ju takmer nepočujeme. Vysvetľuje nám, ako bude prebiehať prehliadka parku. Turisti sa môžu po parku pohybovať výhradne týmto autobusom, v žiadnom prípade nie samostatne pešky, teda až na výnimky. Shuttle bus pôjde pomaly a návštevníci sú vyzvaní, aby pozorne sledovali všetko, čo sa mihne okolo cesty. Len čo ktokoľvek uvidí nejaké zaujímavé zviera, zvolá STOP, v tom okamžiku autobus zastaví, všetci musia byť veľmi potichu, a vtedy je možné stiahnuť okienka a fotiť…

Národný park Denali bol založený v roku 1917 a má rozlohu viac než 6 miliónov akrov (24000 km2). Jeho súčasťou je aj najvyššia hora Aljašky Denali – v jazyku pôvodných obyvateľov, Indiánov národa Athabascan, The High One, Veľká; oficiálne nazývaná Mount McKinley. Nadmorská výška je 6193 m. Prevádzková doba parku je veľmi krátka a závisí výhradne od počasia. Na jar, pokiaľ to zjazdnosť ciest dovolí, tak je možné navštíviť park už v marci, ale skôr od polovice apríla. Kyvadlová autobusová doprava zahajuje prevádzku 20. mája, ale niektoré časti Denali parku nie sú dostupné až do 8. júna. Posledný autobus prejde parkom vždy 13. septembra. V hlavnej sezóne je záujem turistov obrovský a je limitovaný počtom osôb, ktoré prepraví kyvadlová doprava, alebo tých, ktorí získajú povolenie na vstup a stanovanie v oblasti na obmedzenú dobu.

Mount McKinley

Späť k našej výprave. Prvá zastávka – vyhliadka na McKinley. Sprievodkyňa hlási, že Denali naposledy videla asi pred mesiacom a počas roku je len niekoľko dní, kedy je tak dobrá viditeľnosť ako dnes. Vyjasňuje sa, svieti slnko, a napriek tomu, že mrzne, alebo práve preto, môžeme fotiť pýchu Aljašky v plnej paráde. Pokračujeme, po chvíli zaznie STOP, takmer vedľa autobusu sa pasú tri Dallove ovce (ovca aljašská, vo voľnej prírode je ju možné pozorovať iba na Aljaške a v Britskej Kolumbii). Sú nádherné, samé barany. Na okamžik to vyzerá, že si dávajú pusu, potom ale nasleduje pokus o „súboj“. Len jemné oťukávanie soka… No aj tak úžasný zážitok. Sú skvelé, pri tomto stretnutí sme zvieratám najbližšie z celého dňa. Máme pred sebou ešte dlhú púť, cesta zhltne celý deň, od 7,30 do takmer 19-tej hodiny. Po trase je veľké množstvo visitor centier, kde si môžete odskočiť, niekde sa napiť alebo si zabezpečiť malé občerstvenie. Náhle sa za malou zákrutou otvára pohľad na veľkú mokraď, kde sa vo vode zvlažuje a napcháva losia slečna. Je pomerne blízko a očividne (ako sme zažili už viackrát) ju naša prítomnosť nevzrušuje. Príležitosť pre fotografov ako vyšitá.

Dallove ovce

Blížime sa k jazeru Wonder Lake. Tu je jedno z mála miest v parku, kde je povolená pešia turistika. Na výber je niekoľko možností ďalšieho pohybu po parku - pokračovať s týmto autobusom zase späť, alebo vystúpiť a následne si „uloviť“ akýkoľvek shuttle, ktorý pôjde vaším smerom a na zamávanie, pokiaľ bude miesto, vás odvezie späť. V parku sú pravidlá veľmi prísne, je presne stanovené, čo sa smie a čo sa nesmie a ako sa chovať pri stretnutí so zverou. Porušenie týchto pravidiel sa prísne trestá, navyše môže byť aj životu nebezpečné. No NP sa pýši tým, že tu nedošlo k žiadnemu úmrtiu človeka spôsobeného napadnutím medveďa. Vraciame sa späť rovnakou cestou. Počasie je stále krásne a nevieme, či fotiť prírodné scenérie alebo zvieratá, ktorých je tu naozaj mnoho; v diaľke opäť karibu, pri visit centre panáčkuje syseľ, do stráne sa šplhá dikobraz… Denali ParkZvoľna prechádzame po prašnej ceste (Park Road, ako je honosne nazvaná), v tom nás zastaví pár mladých ľudí, korí nám ešte trošku roztrasení rozprávajú svoj spontánny zážitok. Predovšetkým dievča je ešte v šoku zo stretnutia s predátorom. Úplne ponorení do zberu borievok prestali byť ostražití. Pomaly sa pohybovali po svahu, jedna borievka do úst, druhá do hrnčeka. Praskot vetvičiek a mohutné šušťanie v kroví predsa len neprehliadli. Dievča zdvihlo oči a úplne stuhlo, kúsok od nej vykukuje z borievčia medveď! V tú chvíľu sú rady a odporúčania, ako sa zachovať, takmer k ničomu. To prekvapenie je ohromné a človek musí rýchlo, ale svedomito zvážiť, ako postupovať. Podľa rozprávania dievčaťa našťastie neboli centrom záujmu tohto chlpáča, a tak sa im podarilo pomaly z miesta vycúvať. Napriek tomu na svoje stretnutie s medveďom hnedým (grizzly) asi tak skoro nezabudne. Záujem o borievky je preč a radšej späť k ceste a preč odtiaľ. Rozpoznať v diaľke medveďa už pre nich nie je problém, oči majú „vykukané“ od sledovania priestoru za nimi, či ich grizzly neprenasleduje. Vďaka tomu nás upozorňujú na svah na kopci naproti, kde vidíme hneď tri medvede hnedé súčasne. Síce sú pomerne ďaleko, ale aj tak zopár snímok ulovíme…Denali Park

Potom máme asi najsilnejší zážitok. Už z diaľky dostávame signál od autobusu idúceho v opačnom smere a naša sprievodkyňa prijíma vysielačkou správu, že sa kúsok od nás pohybuje medvedica aj s medvieďaťom. Tu rozhodne nie je priestor pre prechádzku lesom! Samica môže byť veľmi nebezpečná. Zastavujeme a pozorujeme smer, ktorý nám ukazuje sprievodkyňa. Len pár metrov od cesty, v kroví, ich uvidíme. Samica má svetlo hnedú srsť, mláďa je tmavo hnedé. Výhľad máme slušný, ale fotiť sa takmer nedá. Obaja sa totiž pohybujú medzi stromami, ktoré vytvárajú silnú prekážku pre akékoľvek fotografovanie. Takmer sa nedarí zaostriť na srsť medveďa, v hľadáčiku je porast, vetvy a lístie. Napriek tomu, že sme nezískali kvalitné zábery, len stretnutie s „divočinou“ je bomba!

Návšteva Národného parku Denali je takmer pri konci. Odchádzame späť do Haley, kde sa zastavíme v reštaurácii 49th State Brewing Company na večeru. Osobitá reštaurácia s úžasnou atmosférou. Príjemné zakončenie už aj tak skvelého dňa.

Aljaška

Nasledujúci, pôvodne odpočinkový deň, sa zmení na cestu za severným polárnym kruhom.

Text a foto: Magdaléna Radostová

Preklad: O. Maňáková

USA: Aljaška - divoká a krásna I.
Publikované: 22.10.2012
Moja cesta na Aljašku začala dávno pred odjazdom. Prečo práve Aljaška, keď krásnych miest je naozaj neúrekom? Splniť si sen o cestovaní mi pomohol realizovať môj otec, vášnivý poľovník, ktorý za 20 rokov precestoval skoro celý svet. Rozhodla som sa, že sa vydám po jeho stopách, skúsim navštíviť miesta, kde si užíval svoju loveckú vášeň, a aj ja budem loviť, ale len fotografie!

USA: Boston I. – významné mesto americkej histórie
Publikované: 11.5.2013
Boston, hlavné mesto štátu Massachusetts a centrum Nového Anglicka, hrá nezastupiteľnú rolu v americkej histórii. Bol založený roku 1630 a odohrala sa tu kľúčová udalosť, ktorou bola americká revolúcia známa ako bostonské pitie čaju. Aj vďaka tomu, že bol Boston v mnohom prvý, je návšteva mesta skoro ako prechádzka americkou históriou.

Boston II. - miesta, ktoré nesmiete vynechať
Publikované: 18.5.2013
Boston je samozrejme pozoruhodný svojimi historickými pamiatkami, ale sú tu aj ďalšie miesta, ktoré by návštevník nemal vynechať, pokiaľ má byť jeho návšteva kompletná. Majú špecifické kúzlo a atmosféru a aj keď na ne každoročne mieria tisíce turistov, každý si ich môže svojim spôsobom vychutnať.

USA: New York I. – The Big Apple 1
Publikované: 17.6.2013
Takmer dva roky som v rámci au-pair programu pobývala na predmestí tohto centra celej zemegule. Popis všetkých atrakcií, ktoré stoja za videnie, by sa nezmestil ani do viacerých článkov. New York je najmonumentálnejším symbolom úrovne svetovej civilizácie. Skladá sa z piatich mestských obvodov - Manhattan, Brooklyn, Queens, Bronx a Staten Island.

USA: Washington, D.C. – prehliadka monumentu
Publikované: 30.6.2013
Washington, D. C. som navštívila v priebehu svojho dvojročného pobytu v USA a strávila som tu tri dni. Jeho návštevu som považovala za povinnosť – nielen vzhľadom k tomu, že sa jedná o hlavné mesto Spojených štátov, ale aj z dôvodu krátkej, po diaľnici ľahko dostupnej vzdialenosti od miesta svojho pobytu – New Yorku (cca 250 míľ/400 km).

USA: Niagarské vodopády - na hranici dvoch štátov
Publikované: 14.7.2013
Výlet na Niagarské vodopády som spoločne so svojimi troma kolegyňami z radov au-pair podnikla krátko pred ukončením svojho dvojročného pobytu v USA. Pre au-pairs zo štátu New York je zrejme nepísanou povinnosťou navštíviť Niagarské vodopády, pretože som vo svojom okolí nestretla naozaj nikoho, kto by ich nenavštívil, alebo sa na to v blízkej budúcnosti nechystal.

USA: Cesta do Seattlu V.
Publikované: 25.10.2013
Predchádzajúce články mali vykresliť atmosféru, ktorú môže cudzinec v Spojených štátoch pociťovať. Dnes sa vydáme do ulíc najdôležitejšieho mesta amerického severozápadu.

USA: Yellowstone
Publikované: 15.11.2013
V Amerike nájdete veľké množstvo prírodných parkov. Možno sa vám vybaví ešte Yosemite, Wrangell-St. Elias (úplne najväčší národný park v USA) či Denali.

USA, Aljaška: Anchorage – brána na Aljašku
Publikované: 31.1.2023
Dnes vás vezmeme na nespútanú Aljašku, do jej najväčšieho mesta Anchorage, ktoré sa chváli veľmi poetickou prezývkou – Mesto svetiel a kvetín.

USA: Aljaška - divoká a krásna XIII.
Publikované: 14.1.2013
Dnes je po prvý raz „budíček“ neskôr než obvykle. Naša fotografická expedícia končí. Zostáva nám nakúpiť pár suvenírov, pobaliť veci a pripraviť sa na zajtrajší návrat domov.

USA: Aljaška - divoká a krásna XII.
Publikované: 7.1.2013
Na návštevu ostrova Katmai máme len dnešok, preto všetko presne plánujeme, škoda každej časovej straty. Viete, čo urobiť, keď sa pred vami náhle objaví medveď? Nutné je zachovať si patričný odstup, nehľadieť medveďovi priamo do očí, neutekať - medveď je určite rýchlejší než vy, ale hovoriť k nemu pokojným hlasom a opatrne cúvať. No napriek všetkým odporúčaniam je lepšie tomuto stretnutiu predísť.

USA, Aljaška: Juneau – za ľadovcami
Publikované: 14.2.2023
Dnes naviažeme na prechádzku z minulého týždňa, kedy sme sa vydali do hlavného mesta najväčšieho amerického štátu. Juneau nepatrí medzi veľké mestá, a preto to z pohľadu turizmu nie je práve miesto, kde by ste mali celé dni čo robiť. V okolí je toho ale viac než dosť.

USA: Aljaška - divoká a krásna II.
Publikované: 29.10.2012
Druhý deň vyrážame k prístavnému mestečku Seward, cestou sa zastavíme pri divokej rieke a deň zakončíme prehliadkou výskumného strediska morského ekosystému Aljašky. Celý nasledujúci deň je venovaný skalnatej krajine ľadu - NP Kenai Fjords.

USA: Aljaška - divoká a krásna IX.
Publikované: 17.12.2012
Oblasť Tangle Lakes je obľúbené miesto pre kempovanie. Celý región často využívajú rybári pre ukojenie svojej vášne. Spleť jazier a riek, ktoré tu pretkávajú kopcovitú krajinu, im ponúka množstvo príležitostí. Dnes na nás čakajú krásne vyhliadky.

USA: Aljaška - divoká a krásna VIII.
Publikované: 10.12.2012
Zraz je o ôsmej hodine na raňajkách. Vzhľadom k včerajšiemu neskorému návratu, až teraz si zvolíme program na dnešok. Je rozhodnuté, opúšťame Fairbanks a smerujeme na Chena Hot Springs k termálnym prameňom.

USA: Aljaška - divoká a krásna VII.
Publikované: 3.12.2012
Podľa pôvodného plánu odpočinkový deň, avšak po dohode so všetkými účastníkmi sa program mení, cez Fairbanks iba prejdeme, budeme pokračovať na Yukon, a pokiaľ sa podarí, pokoríme severný polárny kruh.

USA: Aljaška - divoká a krásna XI.
Publikované: 31.12.2012
Dnes nás čaká prejazd z McCarthy do Valdez. Ako som už uvádzala, väčšia časť cesty bola postavená namiesto bývalej železničnej trate Copper River and Northwestern Railway. Zaistenie služieb pozdĺž tejto cesty je úplne minimálne, benzínová stanice tu nie je ani jedna jediná.

USA: Aljaška - divoká a krásna X.
Publikované: 24.12.2012
Už po niekoľký raz si hovorím, toto miesto nič neprekoná, taká romantika, že väčšiu už nemôžem zažiť. A nasleduje ďalší deň, ďalšie zážitky a opäť úplne úžasná krajina, ubytovanie, no proste paráda!

USA: Aljaška - divoká a krásna V.
Publikované: 19.11.2012
Dnes máme pred sebou dlhý prejazd z Hatcher Pass do Národného parku Denali, pokiaľ by sme išli bez zastávky, potrebovali by sme minimálne 4 hodiny.

USA: Aljaška - divoká a krásna IV.
Publikované: 12.11.2012
Niekoľko pokusov o zahliadnutie ďalších orlov bolo málo úspešné, ale smerom do sedla zelených kopcov nám cestu skrížila losia dáma. Ďalší deň nás čaká zlatokopecký raj a farmy sobov a pižmoňov.

USA: Aljaška - divoká a krásna III.
Publikované: 5.11.2012
Diaľnicou, ktorá nadväzuje na Seward Highway - hlavnú cestu tohto polostrova, smerujeme do chránenej oblasti divočiny Kenai National Wildlife Refuge. Najprv ale návšteva v rodine musherov a ich huňatých ťažných psov. Ďalší deň venujeme spoznávaniu orla bielohlavého a hnedého.

Súvisiaca fotogaléria

USA: Aljaška - príroda
Krajina plná prírodnej krásy, rezervácií a národných parkov. Členité pohorie a ľadovce strieda ar...

V tejto chvíli nie je žiadna súťaž aktívna. Predchádzajúce súťaže nájdete v našom archíve súťaží.

27.3.2024
Portál Infoglobe vám s láskou a prianím všetkého najlepšieho želá tie najkrajšie veľkonočné dni.
Nech vám Veľká noc prinesie veľa radosti, šťastia, zdravia, pokoja i splnených cestovateľských túžob.
1.3.2024
Nádherný klenot cisárskeho dedičstva, zámok Schloss Hof otvára svoju veľkolepú hlavnú sezónu 9. marca 2024. Jedinečný komplex budov s luxusne zariadenými zámockými komnatami, barokovými záhradami a rozsiahlym statkom na ploche takmer 70 hektárov, tvorí umelecký celok a pozýva na nezabudnuteľnú cestu časom.