www.infoglobe.sk » USA: Aljaška - divoká a krásna IV.

USA: Aljaška - divoká a krásna IV.

Publikované: 12.11.2012
Niekoľko pokusov o zahliadnutie ďalších orlov bolo málo úspešné, ale smerom do sedla zelených kopcov nám cestu skrížila losia dáma. Ďalší deň nás čaká zlatokopecký raj a farmy sobov a pižmoňov.

23. 8. 2011

Homer; Grenwick Glacier; Homer Spit; Anchor Point; Palmer; Talkeetna Mountains; Hatcher Pass

Opäť sa prebúdzame do daždivého hmlistého dňa. Nedá sa nič robiť, ľadovec Grenwick si proste neužijeme! Po raňajkách okolo 10. hodiny sa ešte raz vraciame na Homer Spit, kde hľadáme naše obľúbené orly bielohlavé. Urobíme pár fotiek a opúšťame prístav. Cestou späť sa ešte zastavujeme na „šrotovisku“, je na začiatku pľuvanca, sú tu naozajstné skvosty. Nájdete tu vraky lodí, vozov a nejaký ten autobus. Miesto má svoje osobité kúzlo a vraky to tu nehyzdia…

Vrakovisko v prístave Homer

Vydávame sa na ďalšiu cestu, tentoraz je naším cieľom Hatcher Pass v pohorí Talkeetna Mountains. Pred sebou máme ešte dlhú cestu. Dávam na radu Dáši a pozorne sledujem všetko, čo sa deje okolo cesty, ktorou prechádzame. Náhle vidím skupinku Japoncov, ako čosi fotí. Nie je síce kde zastaviť, uhnúť z cesty alebo odbočiť, tak proste len zastavíme ako ďalších asi päť vozidiel a ideme zistiť, čo sa tu deje. Kúsok od nás vidíme statnú losiu ženskú, ktorá sa prechádza vo vode a pekne sa napcháva… Všetci sa radujú zo zachytených fotografií.

Losia samica

Prechádzame mestom Palmer a dostávame sa do nádherného romantického miesta uprostred kopcov. Volá sa Hatcher Pass. V sedle obklopenom zelenými kopcami je asi desať chatiek a jedna hlavná budova. Romantika ako blázon!

24. 8. 2011

Hatcher Pass Lodge – takto sa volá naše ubytovanie v horskom priesmyku Hatcher Pass. Toto úžasné miesto sa nachádza asi 12 míľ (19 km) od Palmera. Priesmyk je pomenovaný po Robertovi Hatcherovi, významnom ťažiarovi. Robert Lee Hatcher (1867-1950) sa zaslúžil o rozvoj ťažby zlata v tejto oblasti. Vybudoval bane a cesty a jeho objav žily „Scyscraper“ zmenil bývalé nevýznamné ryžovisko Willow Creek na zlatokopecký raj.

Historical State Mine Park

Výhľad z okna je famózny, všade navôkol zelené údolie, ktoré je lemované vrcholkami okolitých kopcov, a priamo pred nami ľadovec Pioneer.

Po raňajkách sa posúvame kúsok ďalej od našej lodge, navštívime Independence Historical State Mine Park. To, čo sa teraz nazýva týmto parkom, zahŕňa dve zlaté bane. Prvá, The Alaska Free Gold (Martin) v pohorí Skyscraper, a Historical State Mine Park Independence Mine v pohorí Granite. V roku 1906 tu Robert Lee Hatcher objavil prvú zlatú žilu, a zahájil tak ťažbu zlata v tejto oblasti. Máme pred sebou zlatú baňu, tak ako vyzerala v minulosti. Niektoré domy sú zachované viac, iné menej. Baňu tvorilo mnoho objektov s rôznym využitím a množstvom ťažobných štôlní. V drevených objektoch je podrobne popísaná ťažba zlata. Sú tu vysvetlené rozdiely v jednotlivých postupoch, ukážky vybavenia baníkov, rôzne vŕtačky, nástroje, náradia. Prehliadame si dom, ktorý slúžil zlatokopom, sú tu miestnosti pre jednotlivé činnosti, perfektne popísané, napriek tomu, že v dome nikto nie je a vstup je voľný, nič sa tu nestráca. Návštevníci si môžu prehliadnuť baňu so všetkým, čo k pôvodnej ťažbe patrilo.

Vraciame sa k autu, v pláne je zahliadnuť rodinku bobrov, jak stavia svoje praktické obydlie. Dáša, ktorá sa vyzná, nachádza bobrí hrad aj hrádza, ale bobry majú siestu a očividne ich vôbec nezaujíma, že je tu partia po fotkách bažiacich turistov. Ideme do Palmera, kde navštívime Reindeer Farm – farmu, kde chovajú predovšetkým soby karibu. Víta nás príjemná sprievodkyňa a všetci vyfasujú akúsi dobrotu, granule, ktoré sobom veľmi chutia. Najprv si vypočujeme základné informácie o farme a jej obyvateľoch. Okrem sobov, je ďalším zástupcom živočíšnej ríše, ktorý obýva túto farmu, bizón. Bizón americký je najväčší cicavec amerického kontinentu.

Reindeer Farm

Opúšťame Reindeer Farm a presúvame sa k rieke, kde môžeme sledovať lososy, ktoré vyskakujú z vody a snažia sa prekonať hrádzu.

Ďalšia zastávka – The Musk Ox Farm (farma pižmoňov) neďaleko Palmera. Pižmoň severský je veľké, zavalité zviera, ktoré pokrýva niekedy až 90 cm dlhá srsť. Sú tu vystavené ukážky všetkých typov srstí, ktoré pokrývajú toto ohromné telo, a všetko si môžete ohmatať. Tá najkvalitnejšia sa volá qiviut - je to mäkučká vlna, kvalitnejšia než kašmír ázijských kôz. Obyvatelia severských krajín túto vlnu pôvodne používali ako dokonalý izolačný materiál v dlhých mrazivých zimách. Dnes sa z nej pletú rôzne čapice, šály a iné oblečenie. Prehliadka tejto farmy bola posledným cieľom dnešného programu, vraciame sa do chatiek a ideme spať.

V budúcej časti prejdeme najvyšší most na Aljaške a pri horskom jazere prekvapíme celkom akčného bobra.

Text a foto: Magdaléna Radostová

Preklad: O. Maňáková

USA: Aljaška - divoká a krásna I.
Publikované: 22.10.2012
Moja cesta na Aljašku začala dávno pred odjazdom. Prečo práve Aljaška, keď krásnych miest je naozaj neúrekom? Splniť si sen o cestovaní mi pomohol realizovať môj otec, vášnivý poľovník, ktorý za 20 rokov precestoval skoro celý svet. Rozhodla som sa, že sa vydám po jeho stopách, skúsim navštíviť miesta, kde si užíval svoju loveckú vášeň, a aj ja budem loviť, ale len fotografie!

Boston II. - miesta, ktoré nesmiete vynechať
Publikované: 18.5.2013
Boston je samozrejme pozoruhodný svojimi historickými pamiatkami, ale sú tu aj ďalšie miesta, ktoré by návštevník nemal vynechať, pokiaľ má byť jeho návšteva kompletná. Majú špecifické kúzlo a atmosféru a aj keď na ne každoročne mieria tisíce turistov, každý si ich môže svojim spôsobom vychutnať.

USA: Washington, D.C. – prehliadka monumentu
Publikované: 30.6.2013
Washington, D. C. som navštívila v priebehu svojho dvojročného pobytu v USA a strávila som tu tri dni. Jeho návštevu som považovala za povinnosť – nielen vzhľadom k tomu, že sa jedná o hlavné mesto Spojených štátov, ale aj z dôvodu krátkej, po diaľnici ľahko dostupnej vzdialenosti od miesta svojho pobytu – New Yorku (cca 250 míľ/400 km).

USA: Niagarské vodopády - na hranici dvoch štátov
Publikované: 14.7.2013
Výlet na Niagarské vodopády som spoločne so svojimi troma kolegyňami z radov au-pair podnikla krátko pred ukončením svojho dvojročného pobytu v USA. Pre au-pairs zo štátu New York je zrejme nepísanou povinnosťou navštíviť Niagarské vodopády, pretože som vo svojom okolí nestretla naozaj nikoho, kto by ich nenavštívil, alebo sa na to v blízkej budúcnosti nechystal.

USA: Cesta do Seattlu V.
Publikované: 25.10.2013
Predchádzajúce články mali vykresliť atmosféru, ktorú môže cudzinec v Spojených štátoch pociťovať. Dnes sa vydáme do ulíc najdôležitejšieho mesta amerického severozápadu.

USA: Yellowstone
Publikované: 15.11.2013
V Amerike nájdete veľké množstvo prírodných parkov. Možno sa vám vybaví ešte Yosemite, Wrangell-St. Elias (úplne najväčší národný park v USA) či Denali.

USA: Idaho - Zemiakový štát
Publikované: 17.1.2014
Minulý diel sme strávili v Universal Studios Theme Park. Bol to vskutku veľkolepý zážitok, a tak presun na sever do Idaha sa môže zdať byť tak trochu fádnejší.

“Zbalila som sa a šla si urobiť názor na túto šialenú cestu,” hovorí Lucie Kutrová o svojej Pacifickej hrebeňovke
Publikované: 30.9.2019
Hovorí dievča s bucket listom a na rozdiel od mnohých iných, si svoje sny aj plní. Lucie Kutrová je jednou z mála Čechov, ktorí prešli jednu z najťažších peších trás na svete – Pacifickú hrebeňovku (4 286 km).

USA, Aljaška: Anchorage – brána na Aljašku
Publikované: 31.1.2023
Dnes vás vezmeme na nespútanú Aljašku, do jej najväčšieho mesta Anchorage, ktoré sa chváli veľmi poetickou prezývkou – Mesto svetiel a kvetín.

USA, Aljaška: hlavné mesto Juneau
Publikované: 7.2.2023
Do hlavného mesta Aljašky - Juneau nevedie žiadna cesta. Už len preto sa jedná o pomerne netradičnú lokalitu. Môžete sem vyraziť buď na lodi alebo lietadlom. Nachádza sa na pevninskom výbežku na juhu štátu a od Tichého oceánu ho delí sieť ostrovov. Napriek svojej odľahlosti je Juneau vyhľadávaným a lákavým turistickým cieľom s veľkou ponukou zaujímavých prírodných lokalít, ktorým jednoznačne dominuje ľadovec Mendenhall (asi 20 kilometrov severozápadne od Juneau).

USA: Boston I. – významné mesto americkej histórie
Publikované: 11.5.2013
Boston, hlavné mesto štátu Massachusetts a centrum Nového Anglicka, hrá nezastupiteľnú rolu v americkej histórii. Bol založený roku 1630 a odohrala sa tu kľúčová udalosť, ktorou bola americká revolúcia známa ako bostonské pitie čaju. Aj vďaka tomu, že bol Boston v mnohom prvý, je návšteva mesta skoro ako prechádzka americkou históriou.

USA: Aljaška - divoká a krásna XIII.
Publikované: 14.1.2013
Dnes je po prvý raz „budíček“ neskôr než obvykle. Naša fotografická expedícia končí. Zostáva nám nakúpiť pár suvenírov, pobaliť veci a pripraviť sa na zajtrajší návrat domov.

USA: Aljaška - divoká a krásna II.
Publikované: 29.10.2012
Druhý deň vyrážame k prístavnému mestečku Seward, cestou sa zastavíme pri divokej rieke a deň zakončíme prehliadkou výskumného strediska morského ekosystému Aljašky. Celý nasledujúci deň je venovaný skalnatej krajine ľadu - NP Kenai Fjords.

USA: Aljaška - divoká a krásna V.
Publikované: 19.11.2012
Dnes máme pred sebou dlhý prejazd z Hatcher Pass do Národného parku Denali, pokiaľ by sme išli bez zastávky, potrebovali by sme minimálne 4 hodiny.

USA: Aljaška - divoká a krásna VI.
Publikované: 26.11.2012
Dnešná prehliadka Denali parku zaberie celý deň (resp. aj niekoľko dní). Vstupenky máme zabezpečené dopredu, ubytovaní sme neďaleko parku, aby sme boli na miest včas, najlepšie v prvej rade, nech máme vhodné sedadlo pre najlepší výhľad.

USA: Aljaška - divoká a krásna VII.
Publikované: 3.12.2012
Podľa pôvodného plánu odpočinkový deň, avšak po dohode so všetkými účastníkmi sa program mení, cez Fairbanks iba prejdeme, budeme pokračovať na Yukon, a pokiaľ sa podarí, pokoríme severný polárny kruh.

USA: Aljaška - divoká a krásna VIII.
Publikované: 10.12.2012
Zraz je o ôsmej hodine na raňajkách. Vzhľadom k včerajšiemu neskorému návratu, až teraz si zvolíme program na dnešok. Je rozhodnuté, opúšťame Fairbanks a smerujeme na Chena Hot Springs k termálnym prameňom.

USA: Aljaška - divoká a krásna IX.
Publikované: 17.12.2012
Oblasť Tangle Lakes je obľúbené miesto pre kempovanie. Celý región často využívajú rybári pre ukojenie svojej vášne. Spleť jazier a riek, ktoré tu pretkávajú kopcovitú krajinu, im ponúka množstvo príležitostí. Dnes na nás čakajú krásne vyhliadky.

USA, Aljaška: Juneau – za ľadovcami
Publikované: 14.2.2023
Dnes naviažeme na prechádzku z minulého týždňa, kedy sme sa vydali do hlavného mesta najväčšieho amerického štátu. Juneau nepatrí medzi veľké mestá, a preto to z pohľadu turizmu nie je práve miesto, kde by ste mali celé dni čo robiť. V okolí je toho ale viac než dosť.

USA: Aljaška - divoká a krásna III.
Publikované: 5.11.2012
Diaľnicou, ktorá nadväzuje na Seward Highway - hlavnú cestu tohto polostrova, smerujeme do chránenej oblasti divočiny Kenai National Wildlife Refuge. Najprv ale návšteva v rodine musherov a ich huňatých ťažných psov. Ďalší deň venujeme spoznávaniu orla bielohlavého a hnedého.

USA: Aljaška - divoká a krásna XI.
Publikované: 31.12.2012
Dnes nás čaká prejazd z McCarthy do Valdez. Ako som už uvádzala, väčšia časť cesty bola postavená namiesto bývalej železničnej trate Copper River and Northwestern Railway. Zaistenie služieb pozdĺž tejto cesty je úplne minimálne, benzínová stanice tu nie je ani jedna jediná.

USA: Aljaška - divoká a krásna X.
Publikované: 24.12.2012
Už po niekoľký raz si hovorím, toto miesto nič neprekoná, taká romantika, že väčšiu už nemôžem zažiť. A nasleduje ďalší deň, ďalšie zážitky a opäť úplne úžasná krajina, ubytovanie, no proste paráda!

Súvisiaca fotogaléria

USA: Aljaška - fauna
Jedno z miest na svete, kde v naozajstnej divočine stretnete mnoho predátorov tvárou v tvár. Cest...

V tejto chvíli nie je žiadna súťaž aktívna. Predchádzajúce súťaže nájdete v našom archíve súťaží.

9.4.2024
Krásy Slovenska, Trenčín región a KST Dubnica nad Váhom vás pozývajú na 59. stretnutie čitateľov časopisu Krásy Slovenska, ktoré sa uskutoční tradične poslednú májovú sobotu, tentokrát na Vršatských bradlách.
Objavte najkrajšie turistické miesta s trilógiou kníh Turistické Slovensko. Trojica knižných sprievodcov pozýva spoznávať prírodné zákutia, krásne scenérie, výhľady a inšpiruje pri plánovaní výletov. Vydanie unikátnej trilógie môžete teraz podporiť priamo na StartLabe.