www.infoglobe.sk » Tanzánia: Divoké zvieratá na dosah V – pešie safari a návšteva Mount Meru

Tanzánia: Divoké zvieratá na dosah V – pešie safari a návšteva Mount Meru

Publikované: 29.10.2016
Prechádzame hustým lesom, keď moja dcéra náhle vykríkne stop, zastavte prosím. Ukazuje do krovia pred nami a potom, čo sa viac sústredím, už ho tiež vidím – leopard škvrnitý! Fantastický úlovok, ihneď fotím. Šelma je dobre ukrytá medzi stromami, no aj tak ju môžeme krátko pozorovať. V tejto chvíli netušíme, aké veľké šťastie sme mali. Chvíľu nato prichádzame do centra parku a hneď sa chválime práve prežitým zážitkom. Nikto nám neverí, dokonca jeden ranger prezradí, že tu pracuje už 8 rokov a nikdy ho nevidel. Nezostáva nám nič iné než ukázať dôkaz vo foťáku.

Sprievodkyne sú už tu, a tak sa pešie safari môže začať. Pre pohyb krajinou sú stanovené prísne pravidlá, ktoré musíme dodržiavať. Nie sme v zoologickej záhrade, sme naozaj v divokej krajine a okolo nás je množstvo nebezpečných zvierat. Najskôr v diaľke zbadáme stádo byvolov. Úplne pokojne sa pasú v tráve pred nami.

žirafa

Žirafy sú ďalší obyvatelia parku, z ktorých prítomnosti sa tešíme. Musím povedať, že to sú veľmi zaujímavé tvory. Vedeli ste napríklad, že takmer nespia? Vzhľadom k stavbe ich tela majú veľký problém ľahnúť si, to by boli veľmi zraniteľné, preto spia v stoji maximálne 60 minút za celý deň. Vek žirafy sa dá určiť podľa farby škvŕn na jej koži, čím sú tmavšie, tým je žirafa staršia. Škvrny každej žirafy sú jedinečné, podobne ako naše otlačky prstov. Ešte jednu informáciu treba spomenúť, žirafa je národným zvieraťom Tanzánie.

Cesta pomaly stúpa, celkom slušné prevýšenie, odmenou je pre nás krásny výhľad na celú oblasť. Počasie nám praje, pozorujeme žirafy, byvoly, prasatá bradavičnaté, sem tam zahliadneme hyenu a tiež mnoho pestrofarebných vtákov.

drop kori   prasatá bradavičnaté

Vraciame sa späť a ďalej už pôjdeme terénnym autom. Čaká nás prehliadka rôznych druhov opíc. Zvláštnosťou je najmä albín paviána alebo najvzácnejšie opice v parku – čierna a biela gueréza. Myslím, že v pozorovaní krajiny sme celkom úspešné a máme mnoho úžasných záberov zvierat, ale čo sa mi nepodarí vyfotografovať, je najvyššia hora Tanzánie – Kilimandžáro (5 895 m n. m.). Síce ideme na vyhliadku, ale všetko je v opare, nie je takmer nič vidieť, takže náš sprievodca iba mieri rukou do miest, kde by sa pri troche šťastia mal objaviť vrchol hory. Tentokrát to nevyšlo, nezostáva nám nič iné než sa sem niekedy vrátiť.

albín   gueréza

Čas strašne rýchlo beží, zostáva nám posledný deň, posledný výlet – návšteva obyvateľov Mount Meru. SUV stúpa hore po dosť krkolomnej ceste, občas sa zdá, že sa preklopíme a bude koniec nášho putovania, no asi po hodine náročnej cesty sme na mieste. Víta nás mama, hlava rodiny našich hostiteľov. Chvíľu posedíme v altánku na záhrade, potom sa nás ujíma „otec" (vo svahilčine „baba“) a vyrážame na prehliadku okolia dediny.

mama   baba

Otec je veľmi príjemný spoločník a veľký odborník na všetky rastliny. Miestni obyvatelia nepotrebujú žiadne lieky, bylinky im ich nahradia. Dôležitou rastlinou je dracena. Tunajší ľudia vlastnia malé políčka a dracena vysadená na hrane pozemku slúži namiesto oplotenia. Pokiaľ ste požili viac alkoholu, tak je dobré rozžuť jej listy.

ľudia Mount Meru

dracena   kávovník

Prechádzka bola príjemná a plná zaujímavých informácií. Kúsok od záhrady nás zastaví náš sprievodca s malou prosbou. Pokiaľ sme vraj boli spokojené s výkladom a chceli by sme ho oceniť nejakým sprepitným, nech to urobíme hneď. Pokiaľ totiž dáme peniaze „otcovi“ pred „mamou“, ona mu ich zoberie... To nemôžeme pripustiť. Otec si odmenu zaslúžil, a tak vyjadríme svoju vďaku hneď.

mlynček

melieme kávuNasleduje zaujímavá ukážka prípravy lahodnej kávy. Kávovník má veľké lesklé lístky s drobnými bielymi kvetmi. V jednom okamžiku môže byť na kríku kvet, nezrelý aj zrelý plod. Aj z toho dôvodu je ručne zbieraná káva tou najkvalitnejšou. Najskôr ideme k mlynčeku, kam vložíme zrná aj s dužinou a na druhej strane sú už olúpané. Pokračujeme hlbšie do záhrady, kde nás čakajú miestne dievčatá. Tancujú a spievajú. Kávu nasypeme do vydlabaného dreveného kolu a iným kolom počas tanca tlčieme do zrniek. Po chvíli je pergamen odstránený a jedna zo žien pri tanci s ošatkou v ruke oddelí kávové zrná od smetí. Teraz prichádza na rad praženie. Použijeme rovnaké keramické nádoby ako na prípravu jedla a na ohni kávu opatrne upražíme. Späť do kolu a drtíme. Máme pomleté. Je čas na oslavný tanec, spoločné foto a teraz už je pripravený obed vrátane ochutnávky výbornej kávy.

kávové čerešne   Moun Meru

Úžasný deň zakončíme posedením s našimi novými priateľmi, kúpime pár suvenírov a chystáme sa na odjazd. Nesmierne priateľská rodina nám pripravila nezabudnuteľný posledný deň pobytu.

Výprava do Afriky končí, zažili sme mnoho príjemných okamžikov, videli sme krásne divoké zvieratá a dozvedeli sa veľa o Tanzánii a jej obyvateľoch. Je možné, že sa sem niekedy vrátime alebo navštívime ďalšie časti afrického kontinentu.

GPS: (Mount Meru) 3°14'20.8"S 36°45'47.2"E

Text a foto: Magdaléna Radostová

Preklad: O. Maňáková

Tanzánia: Divoké zvieratá na dosah I – začíname
Publikované: 1.10.2016
Dnes sa spoločne vydáme veľmi ďaleko. Vyrazíme do miest, kde som mala zatiaľ prvú možnosť plniť si svoje sny o fotografovaní divokých mačiek. Letieť do Afriky som chcela už dávno a z možných destinácií bola Tanzánia celkom jasnou prvou voľbou. Na safari som vyrazila so svojou dcérou. Ako vždy som sa pripravila dopredu, naštudovala aspoň základné informácie o krajine, flóre a predovšetkým faune, ktorá ma lákala najviac.

Tanzánia, Zanzibar: Nungwi – príjazd do raja
Publikované: 29.3.2023
O Zanzibare som sa dozvedela náhodou od kolegu z práce. Rozprával mi o plážach s takým bielym pieskom, aký doposiaľ za svoj život ešte nevidel. A to ma zaujalo natoľko, že som sa rozhodla sem vyraziť. Presvedčím aj vás?

Tanzánia, Zanzibar: Stone Town – bývalé prekladisko otrokov
Publikované: 5.4.2023
Pokiaľ navštívite Zanzibar, nevynechajte jeho hlavné mesto Stone Town (Kamenné mesto) s jeho bohatou históriou, ktoré bolo zapísané aj do zoznamu UNESCO.

Tanzánia, Zanzibar: Kizimkazi, Jozani Forest – plavba s delfínmi a prales Jozani
Publikované: 19.4.2023
Kizimkazi je malá dedinka na Zanzibare, kde sa v zátoke vyskytujú delfíny. Leží v južnej časti ostrova, zhruba 50 km od hlavného mesta. Pozorovanie delfínov a možnosť zaplávať si s nimi je veľkým turistickým lákadlom, čoho sú si dobre vedomí aj miestni obyvatelia. Nechávame sa teda zlákať aj my.

SVET: Najlepšie hodnotené i ocenené Národné parky
Publikované: 24.2.2021
Svetoznámy cestovateľský portál Tripadvisor prináša rebríček najobľúbenejších destinácií sveta pre rok 2021 v rôznych kategóriách zostavený na základe recenzií, hodnotení a ďalších parametrov. My vám v nasledujúcich riadkoch prinášame výsledky v kategórii Národné parky.

Od saván cez daždový prales až po vrchol Kilimandžára v dobrodružnom Cestovateľskom kine
Publikované: 13.5.2022
Pozná ju každý, ale nespoznal ju skoro nikto! Cestovateľské kino sa v utorok 17. mája v KC Dunaj vydá na na dobrodružnú cestu do zvieracej ríše Afriky. Exotickú faunu a flóru odhalia národné parky od Krugera cez Etoshu, Chobe, Serengeti, Ngorongoro, Masai Maru až po menej známe Aberdare.

Tanzánia: Divoké zvieratá na dosah IV – jazero hrochov a ďalšie dobrodružstvo na safari
Publikované: 22.10.2016
Možno vás prekvapí, že hrochy patria k najnebezpečnejším zvieratám v Afrike. Mnoho miestnych obyvateľov má v rodinnej histórii úmrtie spôsobené hrochom. Mohutný tvor nemá takmer žiadny pigment, a preto musí celé dni tráviť vo vode, kde sa pre istotu omýva chvostom, aby ani na chvíľu nezostala jeho koža suchá. Napriek svojej zavalitej a na prvý pohľad nemotornej postave sú hrochy dosť rýchle (až 30 km/hod). Pokiaľ dostihnú človeka, dokážu ho svojou obrovskou tlamou prehryznúť na polovicu.

Tanzánia: Divoké zvieratá na dosah II – hurá na safari
Publikované: 8.10.2016
Všetko už vieme z minulej časti, takže môžeme vyraziť. Krátko po vjazde do parku sme sa mohli tešiť z výhľadov na skupinky slonov. Veľmi často medzi dospelými jedincami vykuklo nejaké to sloníča. Vozidlom sme prechádzalo po prašných cestách veľmi pomaly, občas sme pribrzdili, takže nebol problém s fotografovaním. Tu by som spomenula jednu úžasnú novinku – priamo v aute sú klasické zástrčky, takže si môžete svoje foťáky, mobily atď. dobíjať počas jazdy. Keď idete na klasické safari, tak v aute býva obvykle okolo šesť ľudí, musíte sa v nabíjaní vystriedať, ale my sme s dcérou jazdili len vo dvojici, to bola veľká výhoda.

Tanzánia: Divoké zvieratá na dosah III – národný park i masajská dedina
Publikované: 15.10.2016
Do NP Ngorongoro vyrážame už okolo siedmej hodiny ráno. Ešte sa vyfotíme s ochrancami nášho kempu (zástupcami kmeňa Masajov) a už nás víta náš šofér – usmievavý Little John. Krajina je poškodená veľkými prívalovými dažďami, ktoré tu ustali len krátko pred našim príjazdom. Na ceste sme asi hodinu, keď konečne prichádzame k vstupnej bráne do národného parku. Nechýba tu ani návštevnícke centrum, kde sa dozviete mnoho dôležitých informácií o parku a jeho obyvateľoch. Potešia vás snímky vtáctva s popiskami, podrobné informácie o faune aj flóre, jednoducho všetko, čo vás môže zaujímať.

Súvisiaca fotogaléria

Tanzánia: Africké safari
Divoké zvieratá, pláne, spanie v stane a neuveriteľné zážitky… to je africké safari. Naša autorka...

Hravá zima

1. cena redakcie:
Zimný balíček od eshopu Tatrica.sk
2. cena redakcie:
Vstupenky na vybrané predstavenie v STARS auditorium (súťaž prebieha na FB)

1.3.2024
Nádherný klenot cisárskeho dedičstva, zámok Schloss Hof otvára svoju veľkolepú hlavnú sezónu 9. marca 2024. Jedinečný komplex budov s luxusne zariadenými zámockými komnatami, barokovými záhradami a rozsiahlym statkom na ploche takmer 70 hektárov, tvorí umelecký celok a pozýva na nezabudnuteľnú cestu časom.
Klub slovenských turistov, Fakulta informatiky РEVŠ a OZ Karpaty Vás pozývajú na 38. ročník medzinárodného stretnutia expedičných turistov a netradičných cestovateľov EXPEDÍCIE 2024.
13.2.2024
Pozývame vás na 3 dni plné inšpirácie so 48 cestovateľskými prezentáciami a diskusiami, ktoré sa uskutočnia od 1. do 3. marca 2024 v bratislavskom Dome kultúry Ružinov.