Taliansko: Modena III. – múzeum Ferrari
Historické automobily na námestí Piazza Grande nám odhalili ďalšiu stránku tohto mesta. Vďaka zanieteniu pre strojárstvo, rýchlosť a podnikanie je Modena a jej okolie prezývané krajinou motorov. Môže sa pochváliť takými slávnymi značkami ako Ferrari, Maserati, Pagani Automobili, De Tomaso (zanikla v roku 2004), ktoré tu majú svoje korene. Zaujímavosťou je, že podľa mesta bol dokonca pomenovaný aj jeden z vozov Ferrari, model 360 Modena.
Fanúšikovia štyroch kolies si mesto spájajú najmä s jeho významným rodákom, po ktorom je pomenovaná jedna z najslávnejších automobilových značiek na svete. V roku 1898 sa tu narodil Enzo Ferrari. Hoc automobilka nesúca jeho meno v súčasnosti sídli v neďalekom meste Maranello, miestom jej vzniku bola Modena, a preto tu vzniklo i múzeum. Fanúšikovia motorizmu tu nájdu aj ďalšiu zaujímavú atrakciu, fabriku luxusných a dizajnových športových áut značky Maserati.
My sme približne za 20 minút prešli z námestia cez park Parco Giardino Ducale Estense a presunuli sa tak k múzeu Casa Natale Enzo Ferrari. Žiarivo žltá strecha pripomínajúca kapotu športového automobilu bola našim prvým stretnutím s múzeom automobilového pretekára, zakladateľa automobilky Ferrari, Enza Ferrariho, ktorý v histórii miestneho motošportu zohral významnú úlohu.
Samotná budova je pozoruhodná nie len pre fanúšikov rýchlych kolies, ale i milovníkov modernej architektúry. Je posledným realizovaným projektom renomovaného architekta českého pôvodu Jana Kaplického (1937 – 2009) a jeho štúdie Future Systems. Projekt múzea vznikol v roku 2004, ale stavať sa začalo až v roku 2009, tesne po Kaplického smrti. Projekt za 18 miliónov eur prevzal Andra Morgante, bývalý Kaplického spolupracovník z Future Systems. Múzeum zložené z dvoch budov otvorili verejnosti 10. marca 2012 s výstavnou plochou 5 200 m2 , pričom Ferrariho rodný dom - Casa Natale zaberá 1 000 m2 a moderná výstavná hala 4 200 m2.
Symbolom múzea, ktoré vzniklo na Ferrariho počesť je myšlienka samotného Enza Ferrariho „Keď o tom dokážeš snívať, dokážeš to aj uskutočniť.“ Prehliadka začína v klasickej stavbe v podobe tehlového domu (1830), kde sa Enzo Ferrari narodil a vyrastal. Jan Kaplický už ale nestihol navrhnúť jeho interiér, ten je dielom Andrea Morganteho, ktorý ho poňal ako knihu života. Expozícia je venovaná životu zakladateľa a histórii slávnej automobilky a ich spojitosti s mestom a svetom motorov. Tu sa dozviete o koreňoch pôvodnej značky Scuderia Ferrari, založenej v roku 1929, ktorú Enzo Ferrari riadil väčšinu svojho života (zomrel v roku 1988 vo veku 90 rokov). Nájdete tu multimediálne projekcie, historické záznamy z Ferrariho života či písomnosti.
Zaujímavý je i príbeh vzniku svetoznámeho symbolu tímu a značky áut Ferrari. Každý určite pozná čierneho žrebca v žltom štíte s iniciálami S F (Scuderia Ferrari) a trikolórou talianskej národnej vlajky. Jeho história smeruje ku grófovi Francescovi Barracovi, ktorý bol stíhacím pilotom za čias prvej svetovej vojny, a počas ktorej aj ukončil svoju púť na Zemi. Na lietadle mal namaľovaného červeného koňa na bielom oblaku. Dňa 17. júna 1923, keď vyhral Enzo Ferrari preteky na trati Savio di Ravenna, stretol grófku Paolinu, matku grófa Francesca. Tá mu navrhla, aby značka Ferrari používala tohto koňa, ktorý značke ako symbol padlých vojakov prinesie šťastie. Enzo na znak smútku a pamiatku na zosnulého pilota namaľoval koňa čiernou. Žlté pozadie štítu zvolil, ako symbol (farbu) jeho rodného mesta Modeny. Kôň Ferrari sa od toho na lietadle líšil ešte chvostom smerujúcim nahor.
Ferrari používa žrebca ako oficiálny znak od roku 1929. Pre úplnosť dodávame, že od roku 1932 sa používal tento znak aj na autách Alfa Romeo, ktoré pretekali pod záštitou tímu Scuderia Ferrari.
Ak nepatríte medzi zanietencov historických dokumentov určite vás to bude lákať viac do dominantnej modernej časti múzea. Pre vznik tejto futuristickej stavby Kaplického inšpirovali elegantné línie modelu Ferrari. Organicky tvarovaná žltá strecha je kapotou i s typickými chladičmi, cez ktoré do interiéru preniká denné svetlo (niekomu môže pripomínať rybu so žiabrami). Strecha plynule nadväzuje na trávnaté plochy pozemku a vytvára tak súlad s krajinou okolo. Svojou výškou 12 m nepresahuje rodný dom Ferrariho, ktorý akoby objímala vlnitá sklená fasáda pripomínajúca čelné sklo auta.
Väčšia časť expozície je umiestnená pod zemou. Vo vstupnej časti sa nachádza kaviareň, obchod so suvenírmi a pokladňa. Čistý biely interiér tvorí jednoliatu plochu, steny plynule prechádzajú svojimi krivkami do podlahy. Priestor necháva vyniknúť exponátom – automobilom, ktoré zamestnanci múzea neustále oprašujú a leštia. Okrem značky Ferrari v múzeu nájdete i ďalších výrobcov z tejto oblasti, napríklad De Tomaso, Lamborghini, Maserati, Minardi či Ducati.
Návrh múzea však nie je len o estetike, múzeum je plné najmodernejších technológií. Je napríklad prvým múzeum v Taliansku, ktoré využíva geotermálnu energiu.
Pokiaľ vám to ale nestačí, v dvadsať kilometrov vzdialenom Maranelle sa môžete oddať rýchlosti. Sú tam vystavené kultové modely a trofeje F1 a dokonca si môžete vyskúšať simulátor jazdy.
GPS: 44°39'07.3"N 10°56'13.0"E
Text a foto: Mgr. Anna Nociarová
Textová úprava: redakcia
Diskusia k článku (0) |