www.infoglobe.sk » Švédsko, Na ceste medzi Göteborgom a Štokholmom II. - Hlboko na severe

Švédsko, Na ceste medzi Göteborgom a Štokholmom II. - Hlboko na severe

Publikované: 3.1.2016
Putovnú časť pobytu vo Švédsku sme s Dominikou začali "hlboko na severe", v kraji Bohuslän - jedenásť minút od Göteborgu. Ceny vo Švédsku sú úplne rovnaké ako v Čechách, akurát švédska koruna má inú hodnotu ako česká. Preprava je asi najdrahšou časťou putovania (ak máte jedlo so sebou z domu). Sieť vlakov a autobusov je ale hustá.

Vlakovú stanicu oddeľuje od zrúcaniny hradu Bohus ( Bohus Fästning ) pás vody a lúka s kravami. Pomerne malebný obraz dotvára monštruózne hlučná diaľnica, ktorá je jedinou cestou k turistickej zastávke zo 14. storočia v dedinke Kungälv. V autobuse môžete platiť platobnou kartou Visa alebo MasterCard. Dva kilometre by nás vyšli na 40 SEK (podľa našich skúseností je to najnižšia sadzba medzi miestami). Švédskej vodičke sa nás ale uľútostilo a zviezla nás iba za švédske "tack", teda "ďakujem".

Bohus Fästning Bohus Fästning

Neďaleko zrúcaniny začína 370 km dlhá diaľková turistická trasa Bohusleden . Oranžové prúžky na drevených kolíkoch cestovateľov sprevádzajú z mesta Blåvättnerna až po Strömstad. My sme sa nechali viesť pri hľadaní nocľahu iba prvým kilometrom trasy cez hustý Brezový les k cintorínu "Halt kyrkogård". Ten ohromí svojou rozľahlosťou a tým ako je udržiavaný. Stal sa pre nás krásnym dôkazom švédskeho prejavu úcty k mŕtvym. Ťažko sa však dalo rozpoznať, kde cintorín končí a kde začína. Dodnes teda nevieme, či naša prvá noc pod stanom bola na strane živých, či mŕtvych. Radostné švédskej hlasy, hurhaj tých, ktorí nás ráno míňali a bavili sa s nami, hoci nám nerozumeli, utíšilo naše obavy. Vo Švédsku sa zdá byť všetko v poriadku.

Hålta kyrkogård

Tu by som pár slovami objasnila právo Allemansrätt, čiže právo voľného pohybu v prírode . Cestovatelia sa môžu vďaka nemu pohybovať aj po súkromnej pôde. Rovnako tak môžu kdekoľvek stanovať - ​​okrem ekonomicky používaných miest (ako sú polia) alebo v blízkosti domu bez povolenia majiteľa. Švédi sú s tým uzrozumení, avšak vždy upozorňujú, že je vhodné na jednom mieste neostávať dlhšie ako jednu až dve noci.

jedenásť hodín večer, stanovanie na pobreží

Pri našom ďalšom putovaní sme sa dostali na diaľkovú trasu medzi mestami Ljungskile, kde som nechala s česky písaným odkazom Exupéryho Citadelu, a Uddevalla . Vzdialenosť po modrej značke medzi mestami je 45 km. Stanovali sme na verejnom pobrežnom kúpalisku, ku ktorému sa s prvými rannými lúčmi začali hrnúť rodiny s deťmi, ktoré sa v ňom zvyknuté na modrajúce pery s výskotom čvachtali.

cesta do Uddevally cesta do Uddevally

Došlo tiež k prvému precitnutiu, čo sa týka švédskeho poňatia vzdialenosti - ráno nás jeden pán uisťoval, že do Uddevalla je to len pätnásť kilometrov. Večer nás ale po vyčerpávajúcej ceste iný pán presviedčal, že do Uddevalla je to len pätnásť kilometrov (podobne sa nám v lesoch Hunnebergu stalo, že cca raz za dva kilometre sme narazili na značku 10 km k nášmu cieľu) . K najbližšej autobusovej zastávke nás našťastie zviezol jeho syn, takže sme nekončiace kilometre prekonali na kolesách.

Uddevalla leží v kraji Västra Götaland a je industriálnym centrom západného pobrežia. Za nízky poplatok sa môžete zviesť loďou z centra k výbežku Gustafsberg , kde nájdete krásne drevené vilky, zelený pľac na kúpanie s výraznými červenými kameňmi a reštauráciu s výhľadom na more. Pobrežné skaly obopína ako had visutý drevený most a zaujímavo dotvára scenériu. Loď sa po hodine vracia späť a kotví vedľa informačného strediska.

Uddevalla, industriálne mesto Uddevalla – cesta ke Gustafsberg

Po slanom zážitku sa naším útočiskom mali stať lesy a divokejšia švédska príroda - ekopark Halle-Hunneberg, územie medveďov, losov a štípajúcich mušiek.

GPS: (Uddevalla) 58°20'58.8"N 11°56'09.3"E

Text a foto: Ester Dobiášová

Preklad: O. Maňáková

Švédsko: Štokholm – Benátky severu
Publikované: 6.4.2022
Švédske kráľovstvo, najrozľahlejší štát Škandinávie, sa rozprestiera na ploche 449 964 km² a patrí k najväčším krajinám Európy. Svojou nádhernou a rozmanitou prírodou, ale tiež zaujímavou architektúrou, Švédsko každoročne priláka množstvo návštevníkov, no napriek tomu tu aj v najväčšej turistickej sezóne vládne pokoj a necítiť tu žiaden zhon.

Švédsko: Severské metropoly III – Göteborg – pokračujeme v prehliadke mesta
Publikované: 26.11.2016
Začíname prehliadkou luteránskeho kostola Domkyrkan, ktorý bol dvakrát zničený požiarom. Prvá katedrála vznikla v rokoch 1624–1627. Svätyňa bola vysvätená roku 1633. Bohužiaľ v noci 15. 4. 1721 došlo k obrovskému požiaru a až 211 okolitých budov ľahlo popolom. Straty na životoch boli také značné, že sa hľadal priestor vhodný ako pohrebisko. Tým sa nakoniec stal park v okolí katedrály, kde bolo uložených až 20 000 ostatkov.

Švédsko: Severské metropoly II – Göteborg – prehliadka mesta
Publikované: 19.11.2016
Spoločne sa vydávame smer námestie Götaplatsen. Mesto je veľmi pokojné, takmer nikoho nestretávame. Dážď ustal, ale nepríjemný vietor fúka ďalej. Pomaly prichádzame k zaujímavej soške – revolver so zauzlenou hlavňou. Autorom je jeden z najznámejších predstaviteľov moderného švédskeho umenia – sochár a maliar Carl Fredrik Reuterswärd. Tento umelec žil nejakú dobu v USA a v roku 1980 bol natoľko šokovaný zastrelením Johna Lennona, že vytvoril túto sochu, ktorú nazval Non Violence (Nenásilie). Originál je umiestnený pred budovou OSN v New Yorku, ďalšie môžete nájsť v rôznych európskych mestách – Berlíne, vo švédskych mestách Stockholm, Malmö, Lund a Boras, francúzskom meste Caen a v luxemburskom Kirchbergu.

Švédsko: Severské metropoly I – cesta a Göteborg
Publikované: 12.11.2016
Dnešným článkom začína náš seriál o severských metropolách. Kam všade sa s cestovateľkou Magdalénou Radostovou pozrieme, sa budete postupne dozvedať nasledujúcich 11 sobôt.

Švédsko, Na ceste medzi Göteborgom a Štokholmom V. – Z farmy do Štokholmu a späť domov
Publikované: 24.1.2016
Po trinástich dňoch prenocovania v stane nás v ten večer objala perina. S Dominikou sme dorazili na farmu južne od Norrköpingu, kde sme desať dní pracovali pre našich hostiteľov za jedlo a nocľah.

Švédsko, Na ceste medzi Göteborgom a Štokholmom IV. – Mestá a ich spisovatelia
Publikované: 17.1.2016
Posledné dni putovania sme s Dominikou strávili v meste Örebro, ktorého história siaha až do 15. storočia.

Švédsko, Na ceste medzi Göteborgom a Štokholmom III. – Bujná príroda aj tradičné švédske výrobky
Publikované: 10.1.2016
Po prímorskej ceste z Ljungskile do Uddevally nás čakali lesy ekoparku Halle-Hunneberg, ktoré sa rozkladajú v kraji Västergötland. Pretože sme s Dominikou zistili, že putovať s ťažkým ruksakom na chrbte je nielen náročné, ale navyše si cestu ani príliš neužívame, rozhodli sme sa vyhľadať informačné centrum a ruksaky tam nechať.

Švédsko, Na ceste medzi Göteborgom a Štokholmom I. - Göteborg
Publikované: 27.12.2015
Prehnuté pod osemdesiatkilovými batohmi sme s Dominikou stáli na zastávke, pred očami švédsky sen, mesiac putovania na vlastnú päsť. Mostom medzi Brnom a Göteborgom sa nám stal žltý autobus. Bezmála dvadsať hodín celkom pohodovej jazdy, čajky ako prvé dotyky mora, dva trajekty a kovové žeriavy vítajúce nás zakliesnené v prístave. Ako záchytne bójky sa v našom putovaní vynárajú informačné strediská, a tak naše prvé kroky v druhom najväčšom meste Švédska mierili práve tam. Mapky, letáky, informácie – krmivo pre cestovateľov. Človeku ani nezapne, v akej vzdialenej krajine kráča, keď ho sprevádzajú úsmevy okoloidúcich, ktorých sa pýta na cestu. Tie nemizli, ani keď sme sa pohybovali kdekoľvek inde.

Švédsko, Malmö: historické, ale aj moderné
Publikované: 13.4.2022
Z dánskej Kodane stačí do Švédska doslova len prejsť most. Aj keď naozaj riadne dlhý. Mohlo by sa zdať, že obe mestá sa budú vďaka malej vzdialenosti na seba veľmi podobať, ale opak je pravdou. Malmö pôsobí úplne iným dojmom - pokojnejším, monumentálnejším a dospelejším. Dýchne na vás aj jeho industriálna história a súčasné high-tech zameranie.

Švédsko, Gammelstad – kostolné mestečko
Publikované: 17.6.2015
Po tom ako sme si vychutnali prechádzky fínskymi mestami Kuopio a Rovaniemi sme sa vybrali zakúsiť ďalšiu zo škandinávskych krajín. Tento raz ňou bolo Švédsko, presnejšie Švédske kráľovstvo.

Švédsko: Uppsala - švédske centrum kultúry
Publikované: 20.4.2022
Uppsala je jedným z najväčších a najvýznamnejších miest vo Švédsku. Niektoré zaujímavosti o nej sa dozviete v nasledujúcom článku.

Švédsko: Stockholm – hlavné mesto Škandinávie
Publikované: 28.3.2011
Škandinávia sa rozprestiera na rovnomennom polostrove na severe Európy. Hovorí sa jej tiež krajina losov, trollov, fjordov, vysokých hôr, nekonečných rovín či sídlo Santa Clausa. Vďaka polohe, chladnejšej klíme a rôznorodej krajine je toto územie pomerne riedko osídlené, čo sa pozitívne odrazilo aj na charaktere prírodnej krajiny, o čom svedčí množstvo národných parkov.

Švédsko: Severské metropoly IX – Stockholm
Publikované: 7.1.2017
Sme v kempe neďaleko Stockholmu a vyrážame na prehliadku mesta, ale najskôr sa zastavíme v múzeu Vasa.

Švédsko: Malmö ako pulzujúca tepna Škandinávie
Publikované: 27.3.2013
Na brehu Baltského mora leží jedna z dôležitých metropol Švédska. Malmö - pulzujúca tepna Škandinávie, netypické švédske mesto s dánskym vplyvom alebo aj hromada štrku, ako ho s obľubou prezývajú domáci obyvatelia.

Švédsko: Stockholm – mesto na vode
Publikované: 14.3.2011
Stockholm jednoznačne patrí medzi najkrajšie a najzelenšie metropoly v Európe. Milovníkov histórie či umenia tu ohúri vyše stovka múzeí, ktoré sa venujú asi naozaj všetkým témam, ktoré vás len napadnú.

Súvisiaca fotogaléria

Švédsko – za krásami Škandinávskeho polostrova
Ak si chcete užiť krásnu prírodu, jazerá, treky v hlbokých lesoch, kde nestretnete živú dušu, ale...

Súvisiace video

Švédsko, Malmö: historické, ale i moderné
Jeden by povedal, že keď dánsku Kodaň a švédskeMalmö spája iba most, tak že budú tieto mestá podo...

V tejto chvíli nie je žiadna súťaž aktívna. Predchádzajúce súťaže nájdete v našom archíve súťaží.

27.3.2024
Portál Infoglobe vám s láskou a prianím všetkého najlepšieho želá tie najkrajšie veľkonočné dni.
Nech vám Veľká noc prinesie veľa radosti, šťastia, zdravia, pokoja i splnených cestovateľských túžob.
1.3.2024
Nádherný klenot cisárskeho dedičstva, zámok Schloss Hof otvára svoju veľkolepú hlavnú sezónu 9. marca 2024. Jedinečný komplex budov s luxusne zariadenými zámockými komnatami, barokovými záhradami a rozsiahlym statkom na ploche takmer 70 hektárov, tvorí umelecký celok a pozýva na nezabudnuteľnú cestu časom.