www.infoglobe.sk » Škótsko: Divočinou k Rannoch Moor – VIDEO

Škótsko: Divočinou k Rannoch Moor – VIDEO

Publikované: 20.8.2019
V dlhom údolí medzi Fort William a Pitlochry v strednej časti Škótska leží rozľahlé vresovisko a uprostred neho jedna z najopustenejších vlakových staníc. Tá je obklopená len jazerami a vresoviskom, no napriek tomu si tu môžete dať čaj.

Skrz hory som sa od jazera Tay vydal po malých cestičkách k jazeru Rannoch a následne cez vresovisko až na samotný koniec cesty na stanicu Rannoch. Okolitú krajinu zalievalo podvečerné slnko a po dopoludňajšom daždi zostal už len dokonale čistý vzduch.

Okrem pre Škótsko samozrejmých stoviek oviec som míňal aj niekoľko skupiniek majestátnych jeleňov. Pri jednej z nich som zastavil a čakal, že utečú. Doma v Čechách utekajú, akonáhle ucítia človeka. Tu sa jelene ani nepohli, len ma chvíľku pozorovali. A to som ich fotil v reflexnom motorkárskom oblečení a s bielou prilbou na hlave.

jelene sa neboja ľudí

Allt Doire Fearna   Allt Doire Fearna

Len chvíľu pred západom slnka som dorazil k vlakovej stanici. Práve tu zastavil jeden z vlakov medzi Glasgowom a Fort William. Dedinka s niekoľkými domami tak na chvíľu ožila, aby sa potom mohla opäť vrátiť k úplnému pokoju divočiny.

V staničnej budove sa môžete v malej čajovni občerstviť čajom, v návštevníckom centre sa zas dozviete niečo o histórii železnice aj o vresovisku, ktoré pretína. Zaujímavé je, že v priebehu stavby sa rozostavaná trať niekoľkokrát takmer potopila. Robotníci tak museli pod koľajami vytvoriť v podstate plávajúci raft z kmeňov, koreňov a množstva zeminy.

Lochan an Dain

Okrem samotnej stanice tu nájdete aj mnohokrát ocenenú reštauráciu Moor of Rannoch, kam sa vraj bez rezervácie nemáte šancu dostať. Okrem iného sa o nej píše aj v slávnom Michellin Guide.

cesta od stanice Rannoch Moor

Pôvodne som plánoval prejsť vresovisko na druhú stranu ku Glen Coe po nespevnenej ceste, nakoniec som sa ale rozhodol radšej neriskovať cestu po tme a postavil som si stan neďaleko stanice. Odmenou mi bol nádherný výhľad na posledné lúče slnka osvetľujúce okolité vrcholy hôr, niektoré ešte so zasneženými vrcholkami.

Rannoch Moor

Pokiaľ by ste do Škótska vyrážali za turistikou, skrz Rannoch Moor vedie jedna z trekových trás, ktorá vám isto zostane v srdci ešte veľmi dlho. Pôjdete okolo nádherných jazier, v ktorých sa odrážajú len mraky a okolité drsné hory, po ceste už možno nestretnete ani tie ovce, nie to ešte civilizáciu.

Pre mňa bola cesta k Rannoch Moor jedna z najlepších náhodných odbočiek, a to som ich v Škótsku stihol naozaj mnoho.

GPS: 56°41'10.1"N 4°34'35.7"W

Text, foto a video: Matouš Vinš

Hudba: Ketsa

Preklad: O. Maňáková

Škótsko – Eilean Donan Castle a príjazd na ostrov Skye
Publikované: 6.1.2018
Ráno sa vydávame na cestu nádhernou škótskou vysočinou (Highlands) smerom na severozápad. Cestou opäť míňame zasnežené vrcholky hôr zahalené v rannej hmle, čo nás opäť núti (rovnako ako niekoľkých ďalších turistov) občas zastaviť, aby sme si urobili peknú fotku. Tento raz mierime na miesto, kam sa z celého pobytu tešíme úplne najviac – na ostrov Skye. Cestu nám komplikuje uzávierka cesty, ktorá úplne popletie našu GPS navigáciu, trochu nás vydesí aj rýchlo ubúdajúci benzín pri neustálom naberaní kilometrov pri obchádzkach a nedostatok čerpacích staníc. No nakoniec všetko dobre dopadne a my pokračujeme ďalej v ceste.

Škótsko: Skalnatými horami západného pobrežia – VIDEO
Publikované: 10.9.2019
Po celom dni v mokradiach na severe Škótska som vyrazil po pobreží na západ a postupne sa tak dostal späť do hôr. Tie sú síce oproti tým uprostred tejto krajiny omnoho nižšie, no na kráse im to rozhodne neuberá. Kvôli drsnému podnebiu sa na nich často neudrží ani vres a trávy, mnohokrát tak zostávajú len majestátne šedé skaly.

Škótsko: Cesta opusteným severom – VIDEO
Publikované: 3.9.2019
Nastal čas opustiť krajinu jazier, hôr a dlhých údolí v strede Škótska a vyraziť skrz nehostinnú pustinu na úplný sever do mesta Thurso na dohľad súostroviu Orkneje. Namiesto hlavnej cesty A9, ktorá ide po pobreží, som si vybral opustené cesty skrz nekonečné vresoviská a mokrade.

Škótsko: Loch Tay a vodopády Dochart – VIDEO
Publikované: 27.8.2019
Po nádhernom národnom parku Loch Lomond & The Trossachs som prešiel hlbokým údolím Glenogle do dedinky Killin. Na rieke Dochart, len kúsoček pred jej ústím do jazera Tay, ležia jedny z najznámejších škótskych vodopádov, takže by bola škoda, keby som sa pri nich nezastavil.

Škótsko: Prekvapenie v Applecross a cesta na ostrov Skye – VIDEO
Publikované: 17.9.2019
Hory na severozápade Škótska zriedkakedy presiahnu výšku 800 metrov a cesty väčšinou vedú pozdĺž riek či pobrežia. Preto by som tu určite nečakal tak nádherný a vysoký priesmyk ako Applecross pass. Poďme sa do neho pozrieť.

Škótsko – krásy ostrova Skye
Publikované: 13.1.2018
Skoro ráno sa vydávame na prieskum nádherného škótskeho ostrova Skye. Dnes nám predpoveď počasia po prvý raz hlási celodenný dážď, čo nás na tomto krásnom mieste síce veľmi zamrzí, ale keďže tu sú prehánky naozaj veľmi časté, je ťažké výlet vhodne naplánovať.

Škótsko – národný park Cairngorms I
Publikované: 20.1.2018
Z prekrásneho ostrova Skye sa vydávame späť na pevninu. Ideme vyše 100 míľ smerom na východ do prázdninového letoviska Aviemore, kde budeme tráviť nasledujúce dve noci.

Škótsko – národný park Cairngorms II
Publikované: 27.1.2018
Po prechádzke okolo jazera Loch an Eilein sa vraciame späť na rýchly obed do dedinky Aviemore a potom zas vyrážame do zasneženej škótskej prírody. Tentokrát nás čaká približne päťkilometrový okruh v lese Ellan Wood v okolí dedinky Carrbridge, ktorá sa nachádza 20 minút jazdy autom od Aviemore.

Škótsko – The Hermitage, Perth a St Andrews
Publikované: 3.2.2018
Opúšťame prázdninové letovisko Aviemore a vydávame sa smerom na juh. Naším cieľom je mestečko Perth, kde plánujeme stráviť poslednú škótsku noc. Čaká nás viac než dvojhodinová cesta autom.

Škótsko – krajina, ktorú budete preklínať, ale navždy milovať – VIDEO
Publikované: 6.8.2019
Keď som v 18-tich po prvý raz vyrazil sám do sveta, bolo to práve do Škótska. Za mesiac som ho skoro celé prešiel stopom a spomínam na to dodnes. Celých 7 rokov som sa chcel vrátiť a konečne nastal ten čas. V Prahe som nasadol na motorku a vyrazil na zhruba 2000 kilometrov dlhú cestu na severozápad.

Škótsko: Inverness – brána do Vysočiny – VIDEO
Publikované: 13.8.2019
Neďaleko slávneho jazera Ness leží pri ústí rovnomennej rieky do mora aj starobylé mesto Inverness. Dnes slúži ako prirodzené centrum celých škótskych „Highlands”, teda celej škótskej Vysočiny. Aj samotné mesto ale stojí za zastávku a trochu skúmania.

Súvisiaca fotogaléria

Škótsko – Drsná príroda, stredoveká architektúra a skvelá whisky
Čo sa vám vybaví, keď sa povie Škótsko? Väčšine ľudí asi škótska whisky, kilt, lochnesská príšera...

Súvisiace video

Škótsko: Divočinou k Rannoch Moor
V dlhom údolí v strednej časti Škótska nájdete rozľahlé vresovisko, uprostred ktorého je jedna z ...

Škótsko: Inverness – brána do Vysočiny
Inverness dnes slúži ako prirodzené centrum celých škótskych „Highlands”, teda po našom Vysočiny....

Škótsko – krajina, ktorú budete preklínať, ale navždy milovať
V Škótsku nájdete krásne pláže, nekonečné vresoviská, romantické údolia, priezračne čisté jazerá ...

PoUtStŠtPiSoNe

1. cena:
Balance test a Balance Oil od spoločnosti ZINZINO
2. cena:
sada čokolád značky Lindt a vstupenky na prehliadku Velkopopovického pivovaru Kozel
3. cena:
Poukážka na dve vstupenky do talkshow SUPERMAMY
1. cena redakcie:
Darčekový poukaz pre 2 osoby na 2 noci vrátane raňajok na Chate Magurka v Nízkych Tatrách
2. cena redakcie:
Hniezdo pre bábätko od ZUZ made with love
3. cena redakcie:
Darčeková kazeta VINCENTKA

18.9.2019
Všetci priaznivci Tokajského vína sa môžu tešiť na v poradí už 16. ročník Vinobrania, ktorý sa uskutoční v obci Čerhov 27. a 28. septembra 2019.
17.9.2019
Tradičný festival vinárov, kvalitného vína a zábavy vás čaká v dňoch 20. až 22. septembra v centre Mělníka.
16.9.2019
Už 20. a 21. septembra 2019 sa uskutoční 38. Kubínsky jarmok spolu s mestskými dňami, ktoré prinesú bohatý spoločenský program.

Oznamy a upozornenia pred cestovaním do zahraničia nájdete TU.