www.infoglobe.sk » Škandinávia 2012 IX. - Utvorda a cesta späť

Škandinávia 2012 IX. - Utvorda a cesta späť

Publikované: 13.5.2013
V Škandinávii sme za krátku dobu nášho pobytu toho už mnoho videli. Navštívili sme švédske národné parky Skuleskogen a Sarek, nórsky národný park Svartisen a teraz sme sa chystali zavŕšiť našu cestu. Posledný bod, na ktorom sme sa zastavili na dlhšiu dobu, než sú dve hodiny, sa volá mys Utvorda.

Skandinavie 2012

Našou ambíciou bolo prehliadnuť si aspoň malý kúsok nórskeho pobrežia a táto oblasť bola len malou zachádzku z našej cesty na juh, domov, do Prahy.

Keď sme dorazili na miesto, lialo ako z krhly. Bolo už podvečer a pred nami bol len malý kúsok pevniny, uzavretý altánok a potom už len more. Z Felície sme vyliezli do dažďa a prečítali si nápis na dverách altánu, ktorý oznamoval, že všetci návštevníci sú vrelo vítaní. Vzali sme to doslova a do písmena a zavítali sme do milého altánu na celú noc. Báli sme sa, že nám bude zima, pretože vonku fučal severák a altán moc zaistený proti nemu nebol, ale báli sme sa zbytočne. Naše teplé spacáky nám zaistili až prebytočný komfort . A tak sme v sladkom spánku prečkali celú noc.

Skandinavie 2012Skandinavie 2012Skandinavie 2012

Skandinavie 2012

Ráno bolo počasie omnoho prívetivejšie než večer. Boli sme radi, pretože sme sa chystali aspoň na niekoľko hodinovú vychádzkou do okolia. A tak sme vyrazili. Blízko altánu sme našli ceduľu s mapou, ktorá radila niekoľko výletných ciest. Jednu sme si zvolili. Viedla najprv po ceste, ale po chvíli z nej odbočila a zamierila do lesa plného veľkých a sladkých borievok. Pre mňa raj.

Cesta viedla lesom a tvorili ju drevené chodníky aj schodíky. Les to bol náramný, skoro prales. Atmosféru zvýraznil aj prudký lejak, ktorý nás zrazu prekvapil. Onedlho prestal a tak nám nevadil, iba trošku znepríjemnil cestu po odrazu veľmi klzkých chodníkoch. Keď sme vyšli z lesa na skalnaté návršie, nebo už bolo modré a po daždi skoro ani pamiatky. Okolo nás sa prestierali krásne scenérie a my sme ani na chvíľu neľutovali, že sme tento výlet podnikli. Len treba povedať, že sme sa nakoniec málinko stratili. O chvíľu sme sa ale našli a k našej vernej "Felde" dorazili v poriadku.

Skandinavie 2012Skandinavie 2012Skandinavie 2012

Skandinavie 2012

Tak a to bol posledný, trošku dlhší, výlet v Škandinávii. Len čo sme nastúpili v Utvorde do auta, čakali nás už len tri dni jazdy domov. Jeden z nich sme si spestrili výjazdom na kľukatej Ceste trolov, ktorú aj naše prastaré auto zvládlo bez zaváhania. Vystúpili sme a asi hodinu sme sa kochali výhľadom, ktorý bol naozaj úchvatný. Počas cesty sme potom uskutočnili ešte niekoľko takýchto zastavení. Faktom ale je, že Nórsko nás už moc dobrým počasím neobdarilo, a tak sme niektoré naše plány museli zrušiť a pred permanentným dažďom ujsť. Tak napríklad z okraju národného parku Jotunheimen nás vyhnala silná víchrica. Došli sme tam večer a jediným miestom, kde by sme mohli prečkať noc, bolo auto. Stan by nápory vetra určite nevydržal, nemali by sme ani šancu postaviť ho. Podľa našich dohadov by ráno nebolo omnoho lepšie, a tak sme radšej odišli hneď. Keby som nabudúce plánovala cestu do Škandinávie, zvolila by som namiesto prelomu august - september radšej mesiac jún. Práve kvôli tomu počasiu.

Každopádne, ale musím konštatovať, že škandinávske krajiny Švédsko a Nórsko úplne naplnili moje očakávania. Tak, ako to vravím o takmer každej krajine, ktorú som za posledné roky navštívila, aj sem by som sa určite chcela ešte niekedy vrátiť. Ale na rozdiel od Peru alebo Nepálu je Škandinávia predsa len bližšie, takmer za rohom.

Text/foto: Kristýna Bartůňková

Preklad: O. Maňáková

Švédsko: Stockholm – hlavné mesto Škandinávie
Publikované: 28.3.2011
Škandinávia sa rozprestiera na rovnomennom polostrove na severe Európy. Hovorí sa jej tiež krajina losov, trollov, fjordov, vysokých hôr, nekonečných rovín či sídlo Santa Clausa. Vďaka polohe, chladnejšej klíme a rôznorodej krajine je toto územie pomerne riedko osídlené, čo sa pozitívne odrazilo aj na charaktere prírodnej krajiny, o čom svedčí množstvo národných parkov.

Škandinávia 2012 III. - Skuleskogen 2
Publikované: 1.4.2013
Prvá zastávka na našej ceste po Škandinávii bola v Národnom parku Skuleskogen. Vyrazili sme tam na dvojdenný trek, na ktorom nás neprivítalo práve to najlepšie počasie. Zmoknutí sme sa po prvý dvoch hodinách chôdze ukryli na noc do nádherného verejného zrubu. Keď sme sa ale ráno prebudili, po daždi nebolo ani pamiatky a na modrej oblohe svietilo prívetivé slniečko.

Škandinávia 2012 V. - Sarek 2
Publikované: 15.4.2013
Hlavným cieľom našej výpravy do Škandinávie bol národný park Sarek. Potom, ako sme dorazili do východiskového miesta v meste Kvikkjokk, vydali sme sa na cestu po známej severskej ceste Kungsleden. V ten deň sme za necelé dve hodiny prešli iba kúsok a utáborili sa na mieste pri ceste. Večer začalo pršať a my sme v hĺbke duše dúfali, že ráno nás privíta už bez dažďa.

Škandinávia 2012 I. - Odjazd
Publikované: 18.3.2013
Lesy, hory, divoké zvieratá. Krajina prostých ľudí. Divočina. Po dňoch, týždňoch a mesiacoch strávených v meste a v kancelárii to boli práve tieto heslá, ktoré sme si chceli spájať s tohtoročnou dovolenkou. A tak sme zatúžili po návšteve kanadskej divočiny.

Škandinávia 2012 VI. - Sarek 3
Publikované: 22.4.2013
Posledná, naozaj pohodlná, noc na treku po švédskom národnom parku Sarek nás stála nekresťansky veľa peňazí. Využili sme teda útulný zrub až do poludnia ďalšieho dňa a až potom sme sa vydali na cestu, v ústrety divočine. Už sme sa aj náležite tešili.

Škandinávia 2012 II. - Skuleskogen 1
Publikované: 25.3.2013
Trojtýždňové putovanie našej skupiny po Škandinávii začalo vylodením z trajektu v prístave Nynäshamn, v blízkosti Stockholmu. Bola jedna hodina popoludní, a tak sme sa ihneď vydali na cestu na sever. Došli sme k Botnickému zálivu a išli ďalej pozdĺž jeho brehov. Keď sa čas nachýlil k večeru, vybrali sme si na mape polostrov, na ktorom bola značená vyhliadka.

Švédsko: Malmö ako pulzujúca tepna Škandinávie
Publikované: 27.3.2013
Na brehu Baltského mora leží jedna z dôležitých metropol Švédska. Malmö - pulzujúca tepna Škandinávie, netypické švédske mesto s dánskym vplyvom alebo aj hromada štrku, ako ho s obľubou prezývajú domáci obyvatelia.

Škandinávia 2012 VII. - Sarek 4, návrat
Publikované: 29.4.2013
Na Sarek už definitívne padla hmla a my sme vedeli, že uskutočňovať ďalšie výlety na zaujímavé vyhliadky nemá žiadny zmysel. Ešte niekoľko hodín sme čakali, či sa počasie náhodou neumúdri, aj keď sme tomu už moc neverili. A naozaj, neumúdrilo sa, ba práve naopak, začalo nepríjemne a vytrvalo pršať.

Škandinávia 2012 VIII. - Svartisen
Publikované: 6.5.2013
Hlavným cieľom našej cesty do Škandinávie bol národný park Sarek vo Švédsku. Putovanie po jeho horách nedopadlo tak, ako sme si predstavovali, sklamaní sme ale rozhodne neboli. Aj škarené počasie prináša zaujímavé zážitky a tých sme dozaista mali dosť.

Škandinávia 2012 IV. - Sarek 1
Publikované: 8.4.2013
Hlavným cieľom celej našej výpravy do Škandinávie bol národný park na severe Švédska, Sarek. Je to divoká príroda, v ktorej nájdete hory, pláne, údolia horských riek, ľadovce aj stáda sobov. Keď sme pred odjazdom zháňali informácie o Sareku, neušlo nám varovanie na internetovej stránke švédskych národných parkov, ktoré upozorňovalo na drsné prírodné podmienky a nabádalo k najvyššej opatrnosti.

Nepál I. - Príprava na cestu
Publikované: 30.11.2011
Jeden marcoví deň sme sa s kamarátmi potulovali po Krušných horách a počas rozprávania o všetkom možnom prišiel rad aj na našu obľúbenú tému - cestovanie. Ja som moc ľutovala toho, že tento rok nebudem môcť kvôli rôznym povinnostiam vyraziť na dlhšiu cestu.

Peru - môj splnený sen I.
Publikované: 10.11.2010
Južná Amerika ma k sebe vždycky priťahovala ako magnet. Bola ale pre mňa, študentku s nie príliš veľkými príjmami, skôr takým zatiaľ iba nedostupným snom, odloženým do budúcna. Jedného dňa mi v práci môj kolega Vojta povedal: „Nechcela by si ísť do Južnej Ameriky…Peru, Chile alebo tak…?“ a tým mi v hlave vyhlodal dieru.

Hravá zima

1. cena redakcie:
Zimný balíček od eshopu Tatrica.sk
2. cena redakcie:
Vstupenky na vybrané predstavenie v STARS auditorium (súťaž prebieha na FB)

1.3.2024
Nádherný klenot cisárskeho dedičstva, zámok Schloss Hof otvára svoju veľkolepú hlavnú sezónu 9. marca 2024. Jedinečný komplex budov s luxusne zariadenými zámockými komnatami, barokovými záhradami a rozsiahlym statkom na ploche takmer 70 hektárov, tvorí umelecký celok a pozýva na nezabudnuteľnú cestu časom.
Klub slovenských turistov, Fakulta informatiky РEVŠ a OZ Karpaty Vás pozývajú na 38. ročník medzinárodného stretnutia expedičných turistov a netradičných cestovateľov EXPEDÍCIE 2024.
13.2.2024
Pozývame vás na 3 dni plné inšpirácie so 48 cestovateľskými prezentáciami a diskusiami, ktoré sa uskutočnia od 1. do 3. marca 2024 v bratislavskom Dome kultúry Ružinov.