www.infoglobe.sk » Škandinávia 2012 I. - Odjazd

Škandinávia 2012 I. - Odjazd

Publikované: 18.3.2013
Lesy, hory, divoké zvieratá. Krajina prostých ľudí. Divočina. Po dňoch, týždňoch a mesiacoch strávených v meste a v kancelárii to boli práve tieto heslá, ktoré sme si chceli spájať s tohtoročnou dovolenkou. A tak sme zatúžili po návšteve kanadskej divočiny.

Plánovali sme, čítali dobrodružné cestopisy a takmer sa už začali pripravovať na cestu, keď sme si zrazu uvedomili, že nemáme pre náš plán ani dosť peňazí, ani skúseností. Vzdali sme sa teda našej túžby, aspoň pre tento rok a pustili sme sa do plánovania niečoho iného.  Niečoho, na čo budeme mať financie aj odvahu, a kde si predsa len prídeme na svoje. A tu nás napadla Škandinávia. Nie je nič ideálnejšie, keď človek hľadá pokoj v prírode, než vydať sa ďaleko na sever, až k polárnemu kruhu. Náhle bolo rozhodnuté. A pretože scestovaný člen výpravy Milan bol v Škandinávii už dvakrát, mali sme aj sprievodcu, ktorý naplánoval ideálnu cestu. Na sever Švédskom pozdĺž Botnického zálivu s návštevou Národného parku Skuleskogen. Za polárnym kruhom potom návšteva najvytúženejšieho  Národného parku Sarek, plného močiarov, hôr a sobov. A potom späť, nádhernou krajinou Nórska, s niekoľkými zastávkami, na ktoré nám ešte ostane čas.

Škandinávia 2012

Pretože sme všetci zaneprázdnení ľudia, nebolo jednoduché dohodnúť si termíny cesty. Nakoniec sme sa zhodli na odjazde koncom augusta a návrate v polovici septembra. Ako som už naznačila, za dopravný prostriedok sme si vybrali auto. Jediným z účastníkov, ktorý ho vlastní, som bola ja. Môj automobil  Škoda Felícia oslávil už trináste narodeniny,  a preto došlo v rámci skupiny k diskusii, či má cenu riskovať tak dlhú cestu v aute takéhoto veku a priestorových možností. V hre bola aj možnosť požičať si auto v autopožičovni. Keď sme ale zrovnali cenu s obsahom našich peňaženiek, vyhrala, k mojej radosti , nakoniec Felícia.

Naša konečná cestovateľská skupina pozostávala zo štyroch osôb – Milana, Toma, Zuzky a mňa. Na poslednú chvíľu došlo ku komplikácii, pretože Zuzka sa práve vrátila z expedície v Svalbardu, kde ochorela na priedušky. Dostala od lekárky antibiotiká a varovanie, že pokiaľ s nami odíde, môže potom ostať ležať na omnoho dlhšiu dobu. Rozhodla sa teda dôjsť za nami už priamo na sever po týždni, letecky.

Nastal dátum 18.8. 2012, deň nášho odjazdu. Z Prahy sme vyrazili len dvaja a naša prvá cesta viedla do Třebechovic pod Orebem, kde na nás čakal Milan a pohostenie od jeho rodiny. A taktiež množstvo Milanovej batožiny, ktorá sa spolu s našou, musela  vojsť do „Feldy“ a rakvy požičanej od kamaráta. Všetko sa podarilo naložiť, a tak sme o pol desiatej večer vyrazili na nočný prechod Českom a Poľskom, aby sme ráno o deviatej dorazili do Gdansku, kde sme sa vyspali v parku pri mori takmer do ružova. O šiestej hodine poobede sme sa odrazili na trajekte od poľských brehov, smer Škandinávia! Miesta pre nás a naše auto sme mali zaplatené už z Prahy. Stáli nás dokopy niečo cez 200 eur.

Škandinávia 2012

Cesta trajektom na trase Gdansk – Nynäshamn (prístav ležiaci pri Štokholme) trvala celých 19 hodín a prebiehala v pohode. Potom, čo sme posedeli na palube a poobzerali si more, sme sa presunuli do podpalubia, kde sme si obsadili miesto v bare. Dali sme si nejaký ten drink a asi hodinu potom, čo som zaspala v barovom kresle, sme išli spať. No museli sme si nájsť vhodné miesto, pretože kajutu sme zaplatenú nemali. Nebolo to našťastie ťažké, karimatky sme si mohli roztiahnuť v raňajkovej jedálni trajektu. Až na trochu chladu sa tam spalo výborne.

Ráno sme sa prebudili do nového dňa a až do jednej hodiny, keď sme presne načas dorazili do prístavu, sme sa len tak potulovali po trajekte. Akonáhle sme vyšli von z trajektu, vydali sme sa na cestu. Smerom na Štokholm a Uppsalu.

Text/foto: Kristýna Bartůňková

Preklad: Oskár Mažgút

Švédsko: Stockholm – mesto na vode
Publikované: 14.3.2011
Stockholm jednoznačne patrí medzi najkrajšie a najzelenšie metropoly v Európe. Milovníkov histórie či umenia tu ohúri vyše stovka múzeí, ktoré sa venujú asi naozaj všetkým témam, ktoré vás len napadnú.

Škandinávia 2012 VIII. - Svartisen
Publikované: 6.5.2013
Hlavným cieľom našej cesty do Škandinávie bol národný park Sarek vo Švédsku. Putovanie po jeho horách nedopadlo tak, ako sme si predstavovali, sklamaní sme ale rozhodne neboli. Aj škarené počasie prináša zaujímavé zážitky a tých sme dozaista mali dosť.

Škandinávia 2012 VII. - Sarek 4, návrat
Publikované: 29.4.2013
Na Sarek už definitívne padla hmla a my sme vedeli, že uskutočňovať ďalšie výlety na zaujímavé vyhliadky nemá žiadny zmysel. Ešte niekoľko hodín sme čakali, či sa počasie náhodou neumúdri, aj keď sme tomu už moc neverili. A naozaj, neumúdrilo sa, ba práve naopak, začalo nepríjemne a vytrvalo pršať.

Škandinávia 2012 VI. - Sarek 3
Publikované: 22.4.2013
Posledná, naozaj pohodlná, noc na treku po švédskom národnom parku Sarek nás stála nekresťansky veľa peňazí. Využili sme teda útulný zrub až do poludnia ďalšieho dňa a až potom sme sa vydali na cestu, v ústrety divočine. Už sme sa aj náležite tešili.

Škandinávia 2012 V. - Sarek 2
Publikované: 15.4.2013
Hlavným cieľom našej výpravy do Škandinávie bol národný park Sarek. Potom, ako sme dorazili do východiskového miesta v meste Kvikkjokk, vydali sme sa na cestu po známej severskej ceste Kungsleden. V ten deň sme za necelé dve hodiny prešli iba kúsok a utáborili sa na mieste pri ceste. Večer začalo pršať a my sme v hĺbke duše dúfali, že ráno nás privíta už bez dažďa.

Švédsko: Malmö ako pulzujúca tepna Škandinávie
Publikované: 27.3.2013
Na brehu Baltského mora leží jedna z dôležitých metropol Švédska. Malmö - pulzujúca tepna Škandinávie, netypické švédske mesto s dánskym vplyvom alebo aj hromada štrku, ako ho s obľubou prezývajú domáci obyvatelia.

Škandinávia 2012 III. - Skuleskogen 2
Publikované: 1.4.2013
Prvá zastávka na našej ceste po Škandinávii bola v Národnom parku Skuleskogen. Vyrazili sme tam na dvojdenný trek, na ktorom nás neprivítalo práve to najlepšie počasie. Zmoknutí sme sa po prvý dvoch hodinách chôdze ukryli na noc do nádherného verejného zrubu. Keď sme sa ale ráno prebudili, po daždi nebolo ani pamiatky a na modrej oblohe svietilo prívetivé slniečko.

Škandinávia 2012 II. - Skuleskogen 1
Publikované: 25.3.2013
Trojtýždňové putovanie našej skupiny po Škandinávii začalo vylodením z trajektu v prístave Nynäshamn, v blízkosti Stockholmu. Bola jedna hodina popoludní, a tak sme sa ihneď vydali na cestu na sever. Došli sme k Botnickému zálivu a išli ďalej pozdĺž jeho brehov. Keď sa čas nachýlil k večeru, vybrali sme si na mape polostrov, na ktorom bola značená vyhliadka.

Švédsko: Stockholm – hlavné mesto Škandinávie
Publikované: 28.3.2011
Škandinávia sa rozprestiera na rovnomennom polostrove na severe Európy. Hovorí sa jej tiež krajina losov, trollov, fjordov, vysokých hôr, nekonečných rovín či sídlo Santa Clausa. Vďaka polohe, chladnejšej klíme a rôznorodej krajine je toto územie pomerne riedko osídlené, čo sa pozitívne odrazilo aj na charaktere prírodnej krajiny, o čom svedčí množstvo národných parkov.

Škandinávia 2012 IX. - Utvorda a cesta späť
Publikované: 13.5.2013
V Škandinávii sme za krátku dobu nášho pobytu toho už mnoho videli. Navštívili sme švédske národné parky Skuleskogen a Sarek, nórsky národný park Svartisen a teraz sme sa chystali zavŕšiť našu cestu. Posledný bod, na ktorom sme sa zastavili na dlhšiu dobu, než sú dve hodiny, sa volá mys Utvorda.

V tejto chvíli nie je žiadna súťaž aktívna. Predchádzajúce súťaže nájdete v našom archíve súťaží.

9.4.2024
Krásy Slovenska, Trenčín región a KST Dubnica nad Váhom vás pozývajú na 59. stretnutie čitateľov časopisu Krásy Slovenska, ktoré sa uskutoční tradične poslednú májovú sobotu, tentokrát na Vršatských bradlách.
Objavte najkrajšie turistické miesta s trilógiou kníh Turistické Slovensko. Trojica knižných sprievodcov pozýva spoznávať prírodné zákutia, krásne scenérie, výhľady a inšpiruje pri plánovaní výletov. Vydanie unikátnej trilógie môžete teraz podporiť priamo na StartLabe.