Segway: Inovácia v pohybe
Jazda na Segway sa asi nedá porovnať s ničím, čo ste dosiaľ mohli zažiť a vyskúšať. Prvá reakcia po nástupe na plošinu bude inštinktívna, teda oprieť sa o niečo, ako by ste to urobili na čomkoľvek s dvomi kolesami. Okamžite si však uvedomíte skutočnosť, že stroj všetko vyvažuje za vás a získate pocit, ako by sa takmer stal predĺženou súčasťou vášho tela. Skúste sa pomaly nakloniť dopredu alebo dozadu a z úžasu nevyjdete. Každý z nás istotne zažil sny, v ktorých cítite, aké by to bolo lietať. Cítite slobodu, nadšenie a dôveru. Máte pocit, že zem ubehá pod vami, ale nedotýkate sa jej. Vy nad ňou levitujete, plachtíte. Čoskoro získate pocit sily, rýchlosti a zároveň aj bezpečia a úplnej kontroly. Všetko sa to zdá prirodzené, bezpečné a inštinktívne. Taká je jazda na Segway PT.
Segway Smart Motion™ – vedou prešpikovaná technológia
Celý projekt je dielom Deana Kamena, ktorý je tvorcom unikátnej technológie Segway® Personal Transporter, označovanej za „prvý samovyrovnávací dopravný prostriedok na svete.“ Na rozdiel od auta má Segway iba dve kolesá, napriek tomu je schopný udržať sa vo vzpriamenej polohe sám od seba, čo môže vyvolať pocit vratkosti a nestability. Zdanie však klame a je tomu práve naopak. Ovládanie a pohyb nie je klasický ako napríklad u motorky, otočnou rukoväťou plynu a brzdou na riadidlách. Na to, aby sa Segway rozbehol vpred alebo nazad, stačí, aby sa vodič predklonil či zaklonil, čomu zodpovedá aj požadovaná rýchlosť, ktorá môže byť až 20 km/h, teda 4x rýchlejšia ako svižná chôdza. Na zabočenie doprava alebo doľava stačí nakloniť riadidlá doprava alebo doľava. Tajomstvo tejto technológie spočíva v systéme dynamickej stabilizácie, teda schopnosti vyvažovať sa a stáť bez opierky, čo je nesporne najúžasnejšia vlastnosť vozidiel Segway. Aby sme pochopili, ako systém funguje, je potrebné predstaviť Kamenov model, podľa ktorého tento vynálezca Segway zostrojil, teda ľudské telo.
Ak človek stojí vzpriamene a nakloní sa dopredu natoľko, že by stratil rovnováhu, pravdepodobne však nespadne na obličaj. Ľudský mozog vie, že jeho nositeľ stratil rovnováhu, pretože hladina tekutiny vo vnútornom uchu sa posunie. Tento zautomatizovaný proces má za následok prirodzené vysunutie nohy dopredu, aby zabránila pádu. Ak sa však ľudské telo bude aj naďalej nakláňať vpred, stabilitu zaručí len dlhší posun vpred, ktorý telo udrží vo vzpriamenej polohe. Zjednodušene povedané: namiesto aby ste spadli na nos, kráčate vpred krok-sun-krok.
Segway vlastne robí to isté, ibaže má namiesto ľudských nôh kolesá, motor nahradil svaly a niekoľko mikroprocesorov predstavuje mozog, sústava sofistikovaných vyrovnávacích a gyroskopických senzorov vykonáva robotu vyrovnávacieho systému vnútorného ucha a mozočku. Rovnako ako ľudský mozog aj Segway vie, že ste sa naklonili dopredu. Aby udržal rovnováhu, roztočí kolesa presnou rýchlosťou a tým sa rozbehne. Práve tomuto unikátnemu princípu, ktorý udrží neskutočnú stabilitu na dvoch kolesách, sa hovorí dynamická stabilizácia.
Mozog a svalstvo Segwaya
Tento pomocník je ovládaný inteligentnou sieťou senzorov, mechanických súčiastok, pohonom a kontrolným mechanizmom. Keď na Segway nastúpite, päť mikro-gyroskopických senzorov a dva akcelerometre začnú snímať meniaci sa terén a pozíciu vášho tela 100x za sekundu, teda rýchlejšie ako je mozog schopný myslieť. Ťažko uveriteľné, no prax hovorí za všetko. Segway používa špeciálny silikónový senzor, ktorý meria uhol odchýlky od stabilného stavu. Tento typ gyroskopického senzoru určuje rotáciu objektu podľa Koriolova efektu v malom meradle.
Zjednodušene povedané, Koriolov efekt je rotácia pohybujúceho sa predmetu vo vzťahu k inému rotujúcemu predmetu. Príkladom môže byť lietadlo, ktoré hoci letí po zdanlivej priamke vlastne akoby zatáča, pretože Zem pod ním sa otáča…
Na mikroprocesoroch beží najmodernejší software, ktorý vyhodnocuje informácie z mnohých senzorov tak, aby bolo riziko prepadnutia úplne minimálne. Tento program monitoruje všetky informácie, týkajúce sa stability, prichádzajúce z gyroskopických senzorov a upravuje rýchlosť elektromotorov v závislosti na týchto informáciách. Elektromotory, napájané párom lithium-ionových batérií, môžu otáčať každým kolesom nezávisle a rôznou rýchlosťou.
Segway sa istotne časom stane funkčným riešením mestskej dopravy, v ktorej sa podľa ostatných meraní automobily pohybujú priemernou rýchlosťou iba 15 km/h s rozjazdami, ktoré produkujú niekoľkonásobne vyššie emisie ako plynulá jazda. V niektorých mestách však panuje skepsa a objavili sa aj zákazy premávky týchto elegantných vozidiel s argumentom, že na bežnú premávku sú príliš pomalé a na jazdu po parkoch a chodníkoch naopak príliš rýchle. Čo je s ohľadom na zhoršujúcu sa situáciu vo veľkomestách nepochopiteľné. Segway však šírkou ponúkaných modelov oslovuje aj priaznivcov golfu, manažérov a svoje využitie si nájdu aj modely určené do rúk polície a bezpečnostných zložiek napr. na letiskách. K značnej popularizácii prispeli aj zábery nemeckých politikov, ktorí si takto spríjemňujú presuny po dlhých chodbách berlínskeho Reichstagu.
Na stránkach spoločnosti Segway si môžete rezerovať jazdu napríklad v centre Prahy alebo v Karlových Varoch.
Na požičovne Segwayov dnes už bežne narazíte vo všetkých európskych metropolách, odporúčam však najprv si tento spôsob modernej prepravy aspoň vyskúšať, nakoľko obstarávacie náklady zatiaľ nie sú nikterak nízke, žiaľ, základné modely stoja vyše 4 000 eur.
spracoval Jan Chaloupka, foto segway.com
Diskusia k článku (0) |
Vložiť nový príspevok