www.infoglobe.sk » Peru: Chachapoyas, Nuevo Tingo a Kuélap

Peru: Chachapoyas, Nuevo Tingo a Kuélap

Publikované: 1.3.2024
Mesto Chachapoyas sa považuje za neobjavený raj. Nachádza sa v regióne Amazonas a turisti tu môžu objavovať krásnu prírodu, rôzne mikroklímy, koloniálne mesto alebo starobylé rozvaliny Kuélap, nachádzajúce sa medzi Andami a džungľou.

Sever Peru asi nie je až tak navštevovaný ako juh, kde sa nachádza Machu Picchu. My však do Peru prichádzame z Ekvádoru, tak sme si naplánovali zastaviť sa v Chachapoyas a navštíviť aj Kuélap. Ako prvé sme v Peru navštívili mesto Jaén. Cítili sme sa trochu rozpačito, okrem toho, že sme zistili, že v Peru je všetko pomerne lacné a že sa tu dá dobre najesť, tak sme nečakali taký mestský ruch, chaos a špinu.

Chachapoyas

Oproti tomu pôsobí Chachapoyas omnoho príjemnejšie a aj koloniálna architektúra robí svoje. Je tu mnoho hotelov, takže nie je problém zohnať ubytovanie. Samotné mesto je dosť pokojné, dá sa tu príjemne prechádzať pešky, nakúpiť dobré jedlo a posedieť na námestí. Hlavným námestím je Plaza de Armas (Plaza Mayor), štvorcové námestie s bronzovou fontánou uprostred, obklopené koloniálnymi domami s tradičnými balkónmi. Z väčšiny týchto domov sú dnes reštaurácie alebo obchody.

Plaza de Armas

Z Chachapoyas si môžete urobiť pekný výlet do prírody napríklad k vodopádom, alebo sa vybrať smerom k ruinám Kuélap. My sme si povedali, že sa ubytujeme bližšie k ruinám, a tak sme došli do dediny Tingo. Odtiaľ sme vyšliapli kopec do dediny s názvom Nuevo Tingo, kde sú len dva hotely, ale omnoho krajšie. Samotná dedinka je veľmi pekná a pokojná. Všetko tu pôsobí tak novo a čisto, aj samotné námestie. Všade sa navyše stavia, pretože sa tu pravdepodobne očakáva príval turistov. Za dedinou sa totiž stavia lanovka, ktorá povedie priamo k ruinám a nebude sa musieť jazdiť autobusom. A tak chytrejší obyvatelia, ktorí majú nejaké financie, už začali stavať ďalšie hotely, hostely a reštaurácie. Nuevo Tingo je síce veľmi pekné a tiché, má však jednu nevýhodu – nikto nám nebol schopný presne povedať, či odtiaľ ide nejaký autobus na Kuélap, alebo nie. A keď nám už ľudia potvrdili, že ide, ich časy odjazdu sa dosť líšili. Sami sme nakoniec ďalší deň ráno zistili, že žiadne autobusy nejazdia. Jazdia iba minivany plné turistov, a to priamo z Chachapoyas.

Nuevo Tingo Nuevo Tingo

Po troch hodinách státia pri ceste a skúšaní niekoho stopnúť sa na nás usmialo šťastie a zastavilo nám auto s nemeckými turistami. Tá cesta ku Kuélapu bola dosť divoká, plná blata, takže niet divu, že nikto okrem minivanov plných turistov tam len tak nejde. Dnes by to už ale bolo omnoho jednoduchšie, pretože lanovka už je v prevádzke. Zároveň to je prvá lanovka v Peru a dá sa očakávať, že ľahšia dostupnosť naláka aj viac turistov.

Kuélap

Pri príjazde nás trošku pobaví, že vstupné do miestneho múzea sa neplatí, ale pani máKuélap práve pauzu na obed, a tak je zatvorené. Čakať sa nám nechce, ideme teda k ruinám, čo je odtiaľ zhruba 15 minút chôdze.

Kuélap je turistickou a archeologickou ikonou severného orientu zeme a nachádza sa v nadmorskej výške 3000 metrov. V minulosti mal politické, náboženské, administratívne a vojenské funkcie a rozkvital v rokoch 500–1450 počas kultúry obyvateľov Chachapoyas. Celá pevnosť je obohnaná masívnymi múrmi, ktoré miestami dosahujú až 30 metrov a majú obvod 1900 metrov. Sú tu tri vstupy dovnútra a majú jednu unikátnu vlastnosť – postupne sa tak veľmi zužujú, že nimi mohla prejsť len jedna osoba, čím bola zachovaná bezpečnosť a nedostupnosť pevnosti.

Kuélap Kuélap

Okrem samotných ruín sú odtiaľto vďaka nadmorskej výške aj krásne výhľady do okolia. A pretože okrem autobusu a teraz už aj lanovky sa dá dostať ku Kuélapu aj pešky, využívame túto možnosť na cestu späť do Nuevo Tingo. Dá sa povedať, že je to len také zbehnutie kopca s dĺžkou asi 10 km a s prevýšením 1000 metrov. Hore by sa nám to však vyliezať nechcelo. Cestou máme stále krásne výhľady, navyše nám aj počasie, ktoré je trochu nevyspytateľné, pretože tu chvíľu prší, chvíľu svieti slnko, zatiaľ praje.

cesta z Kuélapu

Nuevo Tingo bola pekná a pokojná dedina bez turistov, a tak sa nám tam páčilo. Len nás trochu mrzelo, že nám miestni obyvatelia neboli schopní podať lepšie informácie. Možno nás mohla aj pani na informáciách v Chachapoyas varovať, odkiaľ jazdia autobusy. Už onedlho ale zistíme, že Nuevo Tingo bola len taká rozcvička.

GPS: 6°12'28.2"S 77°51'10.9"W (Chachapoyas)

Text a foto: Tomáš Novák

Preklad: O. Maňáková

Peru - môj splnený sen II.
Publikované: 17.11.2010
Po prílete do Peru sme sa presunuli z Limy do hôr. Do Huarázu, ktorý leží v nadmorskej výške 3091 m, sme dorazili asi o siedmej hodine ráno.

Peru: mesto večnej jari Trujillo a okolité archeologické náleziská
Publikované: 15.3.2024
Mesto Trujillo sa nachádza v púštnej oblasti v blízkosti Tichého oceánu, založené bolo v roku 1534 a bolo tiež dobre opevnené, aby odolalo útokom pirátov. A dokonca vraj bolo v období nezávislosti Peru aj jeho dočasným hlavným mestom.

Peru: Leymebamba a Cajamarca
Publikované: 8.3.2024
Cajamarca sa preslávila ako miesto, ktoré znamenalo koniec pre mocnú inkskú ríšu. Práve tu porazil Francisco Pizzaro posledného inkského vodcu Atahualpa a neskôr ho aj popravili na hlavnom námestí.

Peru: Cotahuasi – vraj najhlbší kaňon sveta
Publikované: 17.3.2022
V Peru sme sa rozhodovali, či navštívime kaňon Colca alebo Cotahuasi. Podľa niektorých meraní je Cotahuasi hlbší, podľa iných zas víťazí Colca. Možno je to len súťaženie o to, kam nalákať viac turistov. Oba kaňony dosahujú hĺbku okolo 3 500 metrov a ich rieky si razia cestu andskými vrcholmi s nadmorskou výškou až 6 000 metrov a končia v Tichom oceáne. A tiež v oboch kaňonoch môžete uzrieť vzácne kondory andské.

Peru - môj splnený sen III.
Publikované: 24.11.2010
Ráno som si šla na autobusovú stanicu pre batoh, ktorý mi ako jedinej z našej skupiny, do Limy neprišiel. Po niekoľkých telefonátoch na letisko sme boli s KLM dohodnutí, že dnes príde ranným autobusom.

Peru - môj splnený sen IV.
Publikované: 1.12.2010
Ako náš prvý trek v Peru, v Cordillere Blance, sme si vybrali známy a často navštevovaný trek údolím rieky Santa Cruz. Podľa sprievodcu je optimálna doba pochodu 4 dni a vzdialenosť od počiatočného do konečného bodu 50 km. My sme si naplánovali predĺženie o jeden deň výstupom od základného tábora vrchu Alpamayo.

Peru - môj splnený sen IX.
Publikované: 5.1.2011
Tretí deň treku Salcantay sme poňali odpočinkovo. Cesta začala celkom príjemne. Prechádzali sme okolo veľkého množstva všadeprítomných bromélií, vysokých prasličiek, bambusov a ďalších rastlín.

Peru - môj splnený sen V.
Publikované: 8.12.2010
Druhý deň treku Santa Cruz sme vstali v relatívne včasnú hodinu a zistili, že neprší, ba naopak, je pekné, slnečné počasie. Vojta s Milanom si dokonca dopriali kúpeľ v ľadovej riečke. Cesta ďalej už stúpala veľmi mierne, chvíľami i poklesávala, takže sa nejednalo o žiadny extrémne náročný pochod.

Peru - môj splnený sen VI.
Publikované: 15.12.2010
Ďalší deň treku začal pre Milana neslávne. Ráno totiž zistil, že mu niekto cez noc odcudzil trekové paličky. Pred výstupom do sedla to nebolo práve veselé, ale nedalo sa nič robiť.

Peru - môj splnený sen VII.
Publikované: 22.12.2010
Keď sme sa vrátili z treku Santa Cruz, bol práve Veľkonočný pondelok, ale všetci v Huaráze pracovali. Kúpili sme si lístky do Limy a riešili ďalší presun z Limy do Cusca, kde naša cesta pokračovala.

Peru - môj splnený sen VIII.
Publikované: 29.12.2010
Trek Salcantay je v niektorých sprievodcoch rozplánovaný na päť dní, v iných na sedem. Naša skupina považovala za vhodné stihnúť ho v čo najkratšom čase, pretože na tom záviseli naše ďalšie cesty.

Peru - môj splnený sen X.
Publikované: 12.1.2011
Nastal deň návštevy svetovo najznámejšieho a turisticky najvýraznejšieho a najnavštevovanejšieho miesta Peru – posvätného miesta Inkov, objaveného Hiramom Binghemom – opevneného Machu Picchu. Aby som sa úprimne priznala, vôbec sa mi sem nechcelo.

Peru - môj splnený sen XI.
Publikované: 19.1.2011
Konečne nastal deň odjazdu z predraženého Machu Picchu. Ešte pred týždňom som si pochvaľovala, že priveziem späť do Čiech nejaké doláre a teraz som si nebola istá, či si vystačím s tým, čo mám.

Peru - môj splnený sen XII.
Publikované: 26.1.2011
V Cuscu sme si nechali jeden deň na prehliadku mesta a jeho okolia. Večer sme sa mali rozdeliť s Markétou a Pepom, ktorí chceli vidieť ešte Pisac, pretože mali dosť času. My ostatní sme sa mali cez noc presunúť k jazeru Titicaca.

Peru - môj splnený sen XIII.
Publikované: 2.2.2011
Do Puna sme prišli po takmer prebdenej noci o piatej ráno. Okamžite tak, ako sme si už počas nášho pobytu v Peru zvykli, sa na nás vrhli ubytovací nadháňači. Hneď ten prvý nám ponúkol ubytovanie za 15 solov na noc a my sme to prijali.

Súvisiaca fotogaléria

Peru
Peru ako typická juhoamerická krajina roznecuje predstavivosť ako máloktoré miesto na svete. Kraj...

V tejto chvíli nie je žiadna súťaž aktívna. Predchádzajúce súťaže nájdete v našom archíve súťaží.

9.4.2024
Krásy Slovenska, Trenčín región a KST Dubnica nad Váhom vás pozývajú na 59. stretnutie čitateľov časopisu Krásy Slovenska, ktoré sa uskutoční tradične poslednú májovú sobotu, tentokrát na Vršatských bradlách.
Objavte najkrajšie turistické miesta s trilógiou kníh Turistické Slovensko. Trojica knižných sprievodcov pozýva spoznávať prírodné zákutia, krásne scenérie, výhľady a inšpiruje pri plánovaní výletov. Vydanie unikátnej trilógie môžete teraz podporiť priamo na StartLabe.