www.infoglobe.sk » Nový Zéland V: NP Tongariro

Nový Zéland V: NP Tongariro

Publikované: 2.5.2012
Naše očakávanie pekného počasia sa nám vyplnilo. Z jedného z miestnych hostelov v Taupo, kde sme strávili poslednú noc, bol nádherný výhľad na zasnežené vrcholky sopiek týčiacich sa nad jazerom Taupo v Národnom parku (NP) Tongariro.

Optimisticky naladení sme sa nalodili do autobusu smer Turangi, kde sme dorazili po asi 45 minútovej jazde a kde sme ihneď prestúpili do už čakajúcej dodávky, ktorú sme mali dohodnutú a už zaplatenú z Taupo. Dodávka nás pohodlne doviezla do Whakapapa Village, čo je jeden z východiskových bodov na 4denný trek Severným okruhom (Northern Circuit).

NP Tongariro, ktorý bol zriadený v roku 1887 ako úplne prvý NP na NZ, sa pýši troma aktívnymi sopečnými vrcholkami - Mt. Tongariro (1967 m n. m.), Mt. Ngauruhoe (2287 m n. m.) a Mt. Ruapehu (2797 m n. m.), čo je najvyšší vrchol Severného ostrova. Severný okruh vedie okolo takmer symetrického sopečného kužeľa Mt. Ngauruhoe a okrem iného ponúka aj úžasné pohľady na Mt. Tongariro a Mt. Ruapehu. Absolvovať ho je možné obojsmerne, ale sú tu nutné rezervácie nocľahov v táboriskách (buď v chate alebo vo vlastnom stane), ktoré sú kapacitne obmedzené.

Na informáciách vo Whakapape sme zistili, že na jednom z táborisku už nie je miesto, takže pôvodne plánovaný smer na Emerald Lakes sme museli pozmeniť a na trek vyraziť v opačnom smere. Urobili sme teda nevyhnutné rezervácie, zaplatili ubytovanie a z Whakapapy vyrazili smerom k chate Waihohonu, ktorá je vzdialená asi 5 - 6 hodín chôdze. Bola to pomerne pohodová, mierne zvlnená cesta bez väčších fyzicky náročnejších pasáží. Hneď na začiatku treku sme minuli krásny vodopád Taranaki Falls a netrvalo dlho a už sa pred nami objavil nádherný pohľad na Mt. Ngauruhoe, ktorý bol ešte pred chvíľou v oblakoch. Prvú prestávku sme si urobili na vyhliadke pri jazere Lower Tama, ku ktorej vedie asi 10 minútová odbočka z trasy treku. K chate sme dorazili navečer, rozložili sme si stan a uvarili cestoviny. Výhodou táboriska je, že táborníci môžu využívať všetko vybavenie chaty, tzn. aj variče.

Druhý deň nebolo potrebné vstávať ráno obzvlášť skoro, pretože nás čakal iba 3 hodinový presun k ďalšej chate, kde sme mali zaplatený nocľah. Pretože počasie bolo nádherné a my sme sa nikam neponáhľali, asi po hodinovej chôdzi som sa rozhodol pre malé osvieženie v priezračne čistej bystrine. Dita môj nápad zdieľala len z polovice, a tak si zmočila aspoň nohy. Zvyšok cesty pôsobil, tak ako väčšina treku, nádychom mesačnej krajiny. Pri príchode k ďalšej chate nás uvítal jeden Slovák (žijúci vo Švajčiarsku), ktorý išiel ešte s jedným Nemcom trek v opačnom smere. Opäť sme rozložili stan, uvarili večeru a s našimi spolunocľažníkmi sme si zahrali pár spoločenských hier.

Tretí deň nášho treku bol najnáročnejší, pretože nás čakalo zhruba 10 hodín chôdze so značným prevýšením. Vstali sme teda už o 5 hodine ráno, zbalili sa a po raňajkách vyrazili na výstup smer Red Crater. Zo začiatku sa išlo dobre, ale záverečný výstup na kráter bol náročný. Cestu tvorila suť, takže pri každom kroku sa to trošku pošmykovalo. Výstup navyše sťažovalo pomerne veterné a premenlivé počasie. Na vrchole sme museli chvíľu počkať, aby sme vôbec niečo videli, čo sa však nakoniec vyplatilo a pred nami sa objavil krásny výhľad na Mt. Ngauruhoe a Mt. Tongariro. Po menšej pauze sme trochu zostúpili a následne sa vydali dobyť vrchol Mt. Tongariro. Tento výstup sme išli na ľahko (batohy sme schovali za balvany). Cesta tam a späť nám trvala niečo vyše hodiny, ale na vrchole sme toho moc nevideli, pretože bola hora ponorená do oblaku.

Po zostupe sme sa rozhodli naobedovať sa a následne sa rozdeliť. Dita išla pomalým tempom smerom k ďalšej chate. Ja som nakoniec podľahol myšlienke dobyť Mt. Ngauruhoe a rozhodol sa na ľahko vystúpiť na vrchol, ktorý bol v tejto chvíli v oblaku. Oficiálna cesta na vrchol neexistuje, nutné je ísť cez pomerne rozsiahle suťové pole, čo bolo vo výsledku náročnejšie, než som predpokladal. Počas výstupu som musel priebežne dopĺňať energiu hroznovým cukrom. Celý výstup aj s návratom mi trval hodinu aj 50 minút, aj keď informačná tabuľa hovorila o 3 hodinách. Na vrchole som mal šťastie, oblačnosť sa pretrhala a mne sa otvorili nádherné výhľady na obe jazerá - Lower aj Upper Tama - spolu s Mt. Ruapehu, ktorého vrchol bol však práve v oblakoch. Tieto pohľady mi boli skutočnou odmenou za náročný výstup a riadne som si ich užíval. Zostup išiel už omnoho rýchlejšie a čo nevidieť som bol späť na ceste smerom k chate. Tu som však zažil zrejme najviac adrenalínový zážitok z celého výletu. V jednu chvíľu som sa otočil smerom do svahu a uvidel som, ako sa priamo na mňa valí lavína sopečnej sute aj s v priemere metrovými balvanmi. Na nič som nečakal a samozrejme som bežal späť po ceste, aby ma lavína nezmietla so sebou. K môjmu prekvapeniu stál o pár stoviek metrov ďalej, kam som dobehol, nejaký starší pár a toto neskutočné prírodné predstavenie si natáčal na video, pričom sa náramne bavili. Po upokojení sa som nakoniec tiež neodolal, vytiahol foťák a zachytil som aspoň záverečnú fázu lavíny. Po zvyšok cesty sa už nič dramatického nestalo. Večer sme išli skoro spať, nakoľko sme boli obaja značne unavení.

Posledný deň bol už vyložene docházkový. Počasie nám príliš neprialo a navyše ani krajina už nebola až tak zaujímavá. Trek sme zdarne dokončili opäť vo Whakapape, kde sme mali dohovorený odvoz smerom do dedinky menom National Park. Odtiaľ sme potom busom pokračovali priamo do metropole NZ - Wellingtonu.

Text/foto: Vojtěch Bližňák

Preklad: O. Maňáková

Nový Zéland I: Pred odletom
Publikované: 4.4.2012
Každý z nás má určitý životný sen, ktorý si buď splní, alebo o ňom len celý život sníva. Môj sen vždy bol aspoň raz v živote uzrieť raj na Zemi, ktorý je takmer nedotknutý ľudskou činnosťou - a tento raj sa nazýva Nový Zéland. Som rád, že patrím do tej skupiny ľudí, ktorí si svoj sen splnili, a to aj za cenu, že bolo nutné siahnuť hlbšie do peňaženky.

Nový Zéland, Cape Kidnappers – kde hniezdia suly – VIDEO
Publikované: 6.2.2018
Počuli ste niekedy o sulách? Modrookých morských vtákoch, ktoré sa vedia neuveriteľnou rýchlosťou strmhlav ponoriť do oceánu, aby si ulovili potravu? Mňa vždy v prírodopisných dokumentoch fascinovali a na novozélandskom myse Kidnappers, kde hniezdia, som mal možnosť pozorovať ich zblízka.

Nový Zéland: cestovanie po ostrove II.
Publikované: 1.6.2013
Práve mi napísal kapitán z lode Bay of Island, tak som sa musela poponáhľať a prejsť to do Wellingtonu, čo najrýchlejšie. Cestu som mala plánovanú na dva dni, ale za deň sa mi podarilo dostopovať až do Pictonu. Takže som bola u kapitána o deň skôr a ten ma zaviezol z juhu Severného ostrova až do Bay of Island, kde sme na motorovej lodi strávili príjemný týždeň.

Nový Zéland: cestovanie po ostrove I.
Publikované: 25.5.2013
Môj sen. Odjakživa som chcela ísť na Nový Zéland. Po všetky tie roky bol pre mňa ako magnet a konečne som si svoj sen uskutočnila. A tak som si kúpila letenku, naplánovala trasu, zbalila veci, zamávala a vyletela v ústrety naozajstnému dobrodružstvu!

Nový Zéland XII.: Queenstown a odlet domov
Publikované: 20.6.2012
Posledný deň nášho výletu pred odletom do Aucklandu bol vyhradený prehliadke mesta Queenstown. Mesto so svojimi 23 000 obyvateľmi má skvelú polohu - leží v esovitom prehnutí jazera Wakatipu medzi prudko sa zdvíhajúcimi horami.

Nový Zéland XI: Milford Sound trek II
Publikované: 13.6.2012
Noc strávená v chate nebola, aspoň pre mňa, vôbec príjemná. Jednak tu lietalo niekoľko zablúdených "Sandflyes" a jednak v spálni stále niekto chrápal. To sa asi dalo očakávať, keďže bolo všetkých 40 ľudí rozdelených len do dvoch miestností.

Nový Zéland X: Milford Sound trek I
Publikované: 6.6.2012
Ráno sme sa zobudili do daždivého dňa. Pretože sme mali tento deň vyhradený na presun z ľadovca Fox do Queenstownu v južnej časti Južného ostrova, boli sme nútení pobaliť si všetky veci.

Nový Zéland IX.: Punakaiki + NP Westland Tai Poutini
Publikované: 30.5.2012
Aquataxi nás doviezol späť na začiatok treku, kde sme prestúpili na autobus smer Nelson. Tu sme mali v pláne prespať v jednom z miestnych hostelov a dokúpiť potraviny na našu ďalšiu cestu. Nelson, ktorý je známy svojim ovocinárstvom, vinárstvom a hlavne pivovarníctvom, predstavuje počas hlavnej turistickej sezóny jedno z najživších miest NZ.

Nový Zéland VIII.: NP Abela Tasmana II.
Publikované: 23.5.2012
Naše túžobné očakávanie lepšieho počasia sa vyplnilo. Prebudili sme sa do krásneho slnečného rána – človek by ani nepovedal, že predchádzajúci deň tu bola celodenná prietrž mračien. Boli sme moc radi, pretože sme dnes mali v pláne vyraziť na 3 denný trek – Pobrežnú cestu Abela Tasmana.

Nový Zéland VII: NP Abela Tasmana I.
Publikované: 16.5.2012
Trajekt doplával do malého mestečka Picton, odkiaľ sme mali rezervovaný autobus spoločnosti InterCity v rámci nášho „Travel Pass“ do Nelsonu. Tu sme potom mali približne hodinu na ďalší a pre dnešok posledný prestup na autobus, ktorý nás mal doviesť na začiatok Pobrežnej cesty v NP Abela Tasmana – do Marahau.

Nový Zéland VI: Wellington
Publikované: 9.5.2012
Do Novozélandskej metropoly Wellington sme dorazili navečer. Mali sme tu dohodnutý nocľah u jedného Angličana z Couchsurfingu. Volal sa Mark a na Novom Zélande žije už asi 6 rokov. Býval v južnej časti mesta zvanej Kilbirnie, z centra mesta bolo nutné použiť autobus, ktorý išiel približne pol hodiny.

Nový Zéland IV: Waiotapu, Taupo
Publikované: 25.4.2012
Druhý deň ráno sme mali namierené do ďalšej termálnej oblasti zvanej Waiotapu ležiacej asi 27 km južne od Rotorua. Náš pôvodný plán bol taký, že z Rotorua pôjdeme ďalej už len stopom a autobusy budeme využívať skôr výnimočne.

Zemetrasenie je tam skoro každý deň. Cestovateľské kino sa zblízka pozrie na Nový Zéland
Publikované: 8.4.2022
Malá krajina, veľké zážitky! Či sa už radi kocháte ako usadení hobiti na úrodné zelené pláne, alebo vás láka dobrodružstvo v divokej prírode, táto ostrovná krajina uprostred oceánu ponúka obe možnosti. Zabaľte si zvedavosť a otázky, Cestovateľské kino vyrazí v utorok 19. apríla z KC Dunaj do bájnej Stredozeme!

Nový Zéland III: Rotorua
Publikované: 18.4.2012
Našou prvou zastávkou po Aucklande bolo podľa plánu mesto Rotorua predstavujúce oblasť geotermálnej aktivity a centrum maorskej kultúry. Do Rotorua sme autobusom spoločnosti InterCity prišli okolo poludnia (cesta z Aucklandu trvala cca 4 hodiny) a už pri príjazde na nás v plnej sile doľahlo jeho magické kúzlo.

Nový Zéland II: Prílet do Aucklandu
Publikované: 11.4.2012
Po päťhodinovej jazde autobusom prichádzame na viedenské letisko Schwechat, kde máme cca ďalších 5 hodín do odletu. Let z Viedne do švajčiarskeho Zürichu bol v porovnaní s ďalšími dvoma letmi pomerne rýchly a bezproblémový.

Súvisiaca fotogaléria

Nový Zéland – za prácou aj za prírodou
Nový Zéland sa nachádza na južnej pologuli, ročné obdobia sú teda presne obrátene. To znamená, že...

V tejto chvíli nie je žiadna súťaž aktívna. Predchádzajúce súťaže nájdete v našom archíve súťaží.

9.4.2024
Krásy Slovenska, Trenčín región a KST Dubnica nad Váhom vás pozývajú na 59. stretnutie čitateľov časopisu Krásy Slovenska, ktoré sa uskutoční tradične poslednú májovú sobotu, tentokrát na Vršatských bradlách.
Objavte najkrajšie turistické miesta s trilógiou kníh Turistické Slovensko. Trojica knižných sprievodcov pozýva spoznávať prírodné zákutia, krásne scenérie, výhľady a inšpiruje pri plánovaní výletov. Vydanie unikátnej trilógie môžete teraz podporiť priamo na StartLabe.