www.infoglobe.sk » Nepál XV: Dlhé klesanie

Nepál XV: Dlhé klesanie

Publikované: 7.3.2012
Po výstupe do sedla, najvyššieho bodu našej cesty, sme zostúpili do dediny Bimtang a strávili tam noc. Ďalší deň nás čakalo dlhé klesanie a prekonanie veľkej vzdialenosti a tak bolo nutné, aby sme vyrazili dosť skoro. Hari nás po ráne ale naštval tým, že okolo nás chodil a významne sa díval na hodinky, ako že by sme už mali ísť.

Na nás s Milanom to malo taký efekt, že sme spomalili balenie. Štvalo nás to, pretože sme po prekročení sedla už mali pocit, ako keby sme už išli iba na autobus. Pritom nás čakalo ešte niekoľko dní chôdze peknou krajinou a nebolo treba si to takto kaziť. Dokonca sme chvíľu premýšľali o tom, že necháme Hariho ísť rýchlejšie a my si pobyt ešte predĺžime. Napadlo nás, že až prejdeme z Manaslu Conservation Area do Annapurna Conservation Area, nebudeme mať už dôvod ponáhľať sa kvôli permitom a mohli by sme tam chvíľu zostať. Potom nám ale došlo, ako to asi bude na Annapurna treku vyzerať, že to nebudú pokojné, prosté dedinky pre turistov ako na začiatku našej cesty. A tak sme sa rozhodli, že pôjdeme podľa plánu s Harim do Kathmandu a pár dní, ktoré nám v Nepále zostanú, budeme tráviť čiastočne v meste a čiastočne niekde v horách v okolí Kathmandu.

Kanaďanky, s ktorými sme sa včera zoznámili, vyrazili chvíľu pred nami. Po nich sme na cestu vykročili my a za nami zase začali prúdiť davy turistov. Mne ráno nebolo moc dobre, ale po ceste sa to dosť zlepšilo a išlo sa mi nádherne. Najskôr sme prešli rieku, ktorá mala farbu mlieka a prudko sa valila dole z hôr. Milanovi na moste do rieky spadla bambusová palica, ktorú mal celú cestu ako náhradu jednej z trekových paličiek. Hneď na začiatku treku totiž zistil, že zabudol na to, že sa mu jedna palica pokazila pri ceste po Ukrajine a nedala sa opraviť. Hari mu potom našiel túto bambusovú palicu, ktorá sa zdala byť ideálna a o ktorú teraz bohužiaľ prišiel. Už to ale až tak nevadilo, na klesanie mal ešte svoju druhú trekovú palicu.

Potom, čo sme prešli rieku, sme museli vystúpiť na jeden kopec a ďalej cesta viedla dlho, ale nijak obzvlášť prudko, dole kopcom. Po nejakej dobe sme zostúpili do nádherného jedľového lesa. Na kopci oproti bol vyhorený les a Hari vravel, že sa to stáva v zime, kedy môže každá iskra spôsobiť požiar. Les bol naozaj nádherný, pripadala som si zase ako niekde v Kanade a moc sa mi to páčilo. Veľmi rýchlo sa ale menil a za chvíľu boli jedle vystriedané borovicami. Ku koncu došlo zase k zmene a prechádzali sme lesom, v ktorom rástli stromy nápadne pripomínajúce tie, okolo ktorých sme chodili v Peru a na ktorých rástli nádherné bromélie. Tu bromélie neboli. Videli sme ale veľa rododendronových stromov, ktoré bohužiaľ v tejto ročnej dobe nekvitnú. Stretávali sme už zase mnoho rastliniek marihuany.

Hari nám ponúkal prestávku na obed v jednej dedine, kde už všade posedávalo mnoho turistov. Nemali sme ešte hlad a ani sme nechceli zostávať v takých davoch a tak sme išli ďalej, až do dediny Surki, kde sa stavali nové lodžie. Inak tam nebolo nič. Dali sme si dobré jedlo (cestoviny so zeleninou, nazývané čaomin), nechali davy prejsť a išli ďalej. Pochodovali sme asi do piatej hodiny, kým sme dorazili do dediny Tilche, miesta nášho dnešného nocľahu. Ubytovali sme sa v práve opravovanej lodžii, ktorá bola ale naozaj luxusná. Dokonca nám tam do lavóra ohriali teplú vodu, takže sme sa mohli konečne umyť.

Text/foto: Kristýna Bartůňková

Preklad: O. Maňáková

Nepál IV: Prvý deň na treku
Publikované: 21.12.2011
Vstupným miestom na trek okolo osemtisícovky Manaslu je dedina, ktorá sa volá Agurhat. Dorazili sme sem po namáhavej ceste autobusom už za tmy a nejakú dobu sme museli zháňať ubytovanie. Prvé miesto, kde sme sa pýtali, bolo už plné, ale čoskoro sme zohnali voľnú izbu v inom hotelíku (lodžiu) a mohli sa ubytovať.

Nepál XVII: Krátky trek severne od Káthmandu
Publikované: 21.3.2012
Po odpočinkovom dni, strávenom v Káthmandu predovšetkým nakupovaním rôznych šatiek, korálikov, oblečenia a ďalšieho, sme vyrazili na trojdenný výlet do nie príliš vzdialených hôr na severe. Deň pred odjazdom sme sa snažili kúpiť si na autobusovej stanici miestenky, ale neuspeli sme.

Nepál XVI: Záver treku okolo Manaslu
Publikované: 14.3.2012
Druhý deň po výstupe na päťtisícové sedlo sa nám zdal asi najnáročnejší z celej cesty. Začalo to už raňajkami, ktoré sa skoro nedala jesť. Jablčný koláč bol ešte celkom dobrý, ale puding, ktorý mal byť jeho súčasťou, a ktorý nám priniesli vedľa v miske, bol takmer nejedlý. Ďalší chod, čokoládový puding, chutil ako horúca čokoláda, pretože nebol vôbec zahustený.

Nepál XI: Prvý aklimatizačný výlet
Publikované: 8.2.2012
Dedina Samagoan leží v nadmorskej výške tri a pol tisíc metrov a stala sa miestom, z ktorého sme sa rozhodli vypraviť na prvý aklimatizačný výlet.

Nepál XVIII: Záver
Publikované: 28.3.2012
Posledná cesta v Nepále nás zaviedla do Bakthapuru, kde sme sa zastavili cestou z dvojdenného treku v NP Shivapuri späť do Káthmandu. Je to mesto (niečo ako predmestie Káthmandu), ktoré je súčasťou svetového dedičstva UNESCO.

Nepál XIII: Dharamsala
Publikované: 22.2.2012
Po dva a pol dni strávených v dedine Samdo sme ju museli, aj keď dosť neradi, opustiť a vydať sa do Dharamsaly, čo je posledná zastávka pred sedlom. Ja som kvôli svojmu prechladnutiu išla dosť pomaly a Zuzka s Milanom sa prispôsobili, ale myslím, že im to nevadilo. Nechali sme totiž davy turistov, aby nás predbehli a my sme mali pokoj.

Nepál XII: Samdo, ďalšia aklimatizácia
Publikované: 15.2.2012
Vrchol nášho treku sa blížil a my sme sa ocitli v nadmorskej výške skoro štyroch kilometrov. Dedina Samdo sa preto stala naším stanoviskom na ďalšie dva dni, ktoré sme chceli stráviť aklimatizáciou.

Nepál X: Samagoan
Publikované: 1.2.2012
Výlet do budhistického kláštora v Lho, kde sme se zúčastnili slávnostnej modlitby prevedenej pomocou hudby, sa skutočne podaril. Keď sme v dobrej nálade zišli dole, zjedli sme objednané raňajky a pretože sme sa v kláštore zdržali dlhšie, než bolo pôvodne v pláne, dali sme si rovno aj obed. Potom sme, asi tak o pol jednej, vyrazili smerom do dediny Samagoan (3530 m n.m.).

Nepál IX: Návšteva kláštora pod Manaslu
Publikované: 25.1.2012
Po noci strávenej v lodžii v dedine Ghap nás čakala dlhá cesta a preto sme si privstali. Po ceste bolo opäť mnoho posvätných mani. Občas sme narazili na chudobné nepálske deti a Zuzka niektorým z nich rozdávala perá. Po prvý krát sme stretli karavanu jakov a dzopke, vezúcich svoj náklad z Tibetu. Dzopke je krížencom kravy a jaka.

Nepál VIII: Mani
Publikované: 18.1.2012
Šiesty deň na treku sme vstávali o šiestej hodine ráno a po zjedení tibetských placiek sme o siedmej vyrazili. Čoskoro sme dorazili do Dengu, dediny, ktorá pôvodne mala byť našou noclahárňou, a v rozostavanej lodžii (útulni) sme si tam dali čaj.

Nepál VII: Prvá sedemtisícovka na dohľad
Publikované: 11.1.2012
Ráno po prvej noci, strávenej v Národnom parku Manaslu, sme sa rozlúčili s krajanmi a vyrazili na cestu. Na chodníčku pred nami utekalo veľké množstvo malých aj veľkých jašteričiek. V jednej dedinke, ktorú sme míňali, sme videli posledný banánovník. Vyššie už nerástli.

Nepál VI: Príjemné stretnutie
Publikované: 4.1.2012
Nastal štvrtý deň treku okolo osemtisícovky Manaslu. Tento nádherný vrch bol ale ešte stále ďaleko. Len nerada som opúšťala dedinku Dobhan, v ktorej sa mi tak páčilo. Obmedzení časom sme ale nemohli zostať a museli sme pokračovať ďalej.

V tejto chvíli nie je žiadna súťaž aktívna. Predchádzajúce súťaže nájdete v našom archíve súťaží.

9.4.2024
Krásy Slovenska, Trenčín región a KST Dubnica nad Váhom vás pozývajú na 59. stretnutie čitateľov časopisu Krásy Slovenska, ktoré sa uskutoční tradične poslednú májovú sobotu, tentokrát na Vršatských bradlách.
Objavte najkrajšie turistické miesta s trilógiou kníh Turistické Slovensko. Trojica knižných sprievodcov pozýva spoznávať prírodné zákutia, krásne scenérie, výhľady a inšpiruje pri plánovaní výletov. Vydanie unikátnej trilógie môžete teraz podporiť priamo na StartLabe.