www.infoglobe.sk » Nepál XII: Samdo, ďalšia aklimatizácia

Nepál XII: Samdo, ďalšia aklimatizácia

Publikované: 15.2.2012
Vrchol nášho treku sa blížil a my sme sa ocitli v nadmorskej výške skoro štyroch kilometrov. Dedina Samdo sa preto stala naším stanoviskom na ďalšie dva dni, ktoré sme chceli stráviť aklimatizáciou.

Bývali sme v príjemnej lodžii Yak hotel. Keď sme sa ráno zobudili, vyliezli z teplých spacákov a vyšli von pred lodžiu, uvideli sme nádherné výhľady na zasnežené horstvá okolo nás. Tieto pohľady boli deň predtým zahalené v oblakoch.

Ako aklimatizačný výlet sme si pre ďalší deň zvolili výstup k tibetským hraniciam. Musím povedať, že tento deň patril k najlepším na našej ceste. Stretávali sme mnoho pasúcich sa jakov a dzopke, videli sme nejakého miestneho bažanta (alebo nejakého vtáka jemu podobnému) a kamzíky, ktoré Hari nazýval mountain sheep. On úplne všetkému dával meno horské - horská kvetina, horská myš, horská ovca, horský vták atď. Mali sme úžasné výhľady na Manaslu, Manaslu North a ďalšie kopce, týčiace sa okolo nás. Vyšli sme niečo cez „kilák“ na výšku, ale až k hraniciam sme bohužiaľ nedošli. Nemali sme už dosť času a prekonaná výška sa u mňa a Milana začala ozývať bolením hlavy, čo síce nie je žiadna tragédia, ale nebol dôvod to siliť. Pred sedlom v nadmorskej výške 4904 m n. m. (podľa Milanovej GPS) sme to teda otočili. Bol to náš výškový rekord, ktorý mal byť o niečo ešte prekonaný už za pár dní.

Ako náhle sme sa vrátili do hotelu, dopadli na Milana následky prekonanej výšky, ktoré začal pociťovať v menšej miere už hore. Začala ho trýzniť žalúdočná nevoľnosť a jeho tvár vyzerala dosť zúfalo. Na večeru si objednal čínsku slížovú polievku, ktoré sa tu bežne dajú zohnať (nosiči ich chrúmu po ceste aj za sucha a potom odhadzujú obaly do prírody) a šiel si ľahnúť. Keď Hari priniesol jedlo, zistil, že je Milanovi zle a išiel pre neho. Vravel, že polievka je dobrý liek na výškovú chorobu a že mu zaručene pomôže. Milana presvedčil a ten prišiel do jedálne zjesť polievku. Bolo to naozaj zázračné, pretože do pol hodiny mu bolo zase dobre a bol schopný aj mastiť karty.

Druhý deň v Samde sme strávili odpočinkom. Ja som chytila nádchu a začalo ma trošku bolieť v krku, takže som bola rada. Išli sme samozrejme von, ale prešli sme len kúsok cesty a na dlhú dobu zakotvili na jednom peknom mieste za dedinou. Ja a Milan sme si každý vybrali jeden kameň, na ktorom sme sa vyvalili a vstrebávali himalájske slniečko (poriadne natrení opaľovacím krémom s faktorom 50+) a Zuzka sa prechádzala okolo.

Keď sme sa vyslnili, zdvihli sme sa a šli ďalej údolím, ktorým vedie iná, dlhšia cesta k hraniciam Nepálu s Tibetom. Ani tadeto sme však nedošli ďaleko. Zišli sme na dno údolia, kde boli močariská a opäť tu trávili dlhší čas. Kvitli tam horce, plesnivec a rástli kríky s tŕňmi, ktoré mali väčšinou červenú a ďalej potom žltú alebo zelenú farbu, ale o ktorých sme nevedeli, ako sa volajú. Zrejme mountain bush. Bolo nádherné počasie. Zdvihli sme sa po hodine a pol a šli späť. Po ceste sme zase videli svište, tentoraz v menšej vzdialenosti, a tak sme ich vcelku dlhú dobu pozorovali. Utiekli pred nami do dier, ale zase vyliezli. Keď sme potom na ne číhali priamo pri dierach, už sa neukázali. Mraky sa začali tento deň tvoriť neskôr než deň predtým. Vypozorovali sme, že je to bežný trend tejto ročnej doby, pretože spočiatku sa mraky začali kumulovať už niekedy o deviatej hodine a teraz sa objavili až okolo tretej odpoludnia. Vzhľadom k tomu, že bol koniec monzúnu, bolo to logické.

Keď sme sa vrátili do dediny, zistili sme, že turistov tu podstatne pribudlo . Vlastne turistov bolo vidieť skoro všade. Vyrástli tu dve stanové mestečká – mestečko červených a mestečko žltých stanov. Aj lodžie už boli plné. V našej jedálni boli obsadené všetky stoly, okrem jedného, ktorý sme teda obsadili my. Všimli sme si, že väčšina turistov je podstatne starších než sme my. Jedna paní prišla v tielku a za chvíľu ju Zuzka videla, ako leží vonku v plavkách a opaľuje sa. Mohla mať tak okolo päťdesiatky. Hovorila španielsky. Ľudí bolo naozaj veľa a my sme si vraveli, ako dobre sme spravili, že sme vyrazili týždeň pred začiatkom turistickej sezóny a tak sme si mohli až doteraz užívať súkromie na ceste. Turisti nás dohonili vďaka tomu, že sme si trek naplánovali celkovo na dvadsať dní namiesto bežných dvoch týždňov.

Po obede sme si urobili ešte krátku prechádzku po dedine. V úzkej uličke sa proti nám vyrútili dva splašené jaky. Museli sme uskočiť, aby nás nenabrali na rohy. Došli sme k miestnemu budhistickému chrámu. Bol zatvorený, ale ako sme okolo neho postávali, prišiel k nám jeden dedinčan a zo strany nám otvoril dvere miestnosti, v ktorej bolo otáčacie mani, aké sme cestou stretli už dvakrát. Samozrejme sme si zatočili, aby sme mali šťastie. Potom chlapík zase dvere zavrel a začal nás pozývať k sebe. Povedal, že je obchodník a predáva rôzne veci. Ja som bola dosť zvedavá a tak sme šli. Býval neďaleko. Z vreca vytiahol nejaké čapice a rukavice, ktoré sme si ale kúpiť nechceli. Potom začal vyberať koráliky a to už nás zajímalo viac. Vravel, že všetky sú z jačích kostí. Ťažko povedať, či to bola pravda, mohli byť tiež z kostí dzopke, ale to je vcelku jedno. Mne, Milanovi aj Zuzke sa zapáčili rovnaké koráliky. Obchodník ich mal trikrát, takže sme si ich chceli všetci kúpiť, ale nevedeli sme, či máme zjednávať už tu. Po ceste sme dostali od skupinky Čechov radu, že Tibeťania nezjednávajú a toto bola oblasť, kde sa vyskytovalo tibetské obyvateľstvo. Nakoniec sa Zuzke podarilo zjednať cenu z 1500 na 950 rupek.

Spať sme v ten deň išli dosť skoro. Ďalší deň bola naším cieľom Dharamsala, posledné stanovisko pred výstupom do päťtisícového sedla.

Text/foto: Kristýna Bartůňková

Preklad: O. Maňáková

Nepál I. - Príprava na cestu
Publikované: 30.11.2011
Jeden marcoví deň sme sa s kamarátmi potulovali po Krušných horách a počas rozprávania o všetkom možnom prišiel rad aj na našu obľúbenú tému - cestovanie. Ja som moc ľutovala toho, že tento rok nebudem môcť kvôli rôznym povinnostiam vyraziť na dlhšiu cestu.

Nepál XVII: Krátky trek severne od Káthmandu
Publikované: 21.3.2012
Po odpočinkovom dni, strávenom v Káthmandu predovšetkým nakupovaním rôznych šatiek, korálikov, oblečenia a ďalšieho, sme vyrazili na trojdenný výlet do nie príliš vzdialených hôr na severe. Deň pred odjazdom sme sa snažili kúpiť si na autobusovej stanici miestenky, ale neuspeli sme.

Nepál XVI: Záver treku okolo Manaslu
Publikované: 14.3.2012
Druhý deň po výstupe na päťtisícové sedlo sa nám zdal asi najnáročnejší z celej cesty. Začalo to už raňajkami, ktoré sa skoro nedala jesť. Jablčný koláč bol ešte celkom dobrý, ale puding, ktorý mal byť jeho súčasťou, a ktorý nám priniesli vedľa v miske, bol takmer nejedlý. Ďalší chod, čokoládový puding, chutil ako horúca čokoláda, pretože nebol vôbec zahustený.

Nepál XV: Dlhé klesanie
Publikované: 7.3.2012
Po výstupe do sedla, najvyššieho bodu našej cesty, sme zostúpili do dediny Bimtang a strávili tam noc. Ďalší deň nás čakalo dlhé klesanie a prekonanie veľkej vzdialenosti a tak bolo nutné, aby sme vyrazili dosť skoro. Hari nás po ráne ale naštval tým, že okolo nás chodil a významne sa díval na hodinky, ako že by sme už mali ísť.

Nepál XIV: Za sedlom
Publikované: 29.2.2012
Vrchol našej cesty okolo Manaslu sme mali za sebou. Teraz nás čakala už len cesta dole a tá bola omnoho horšia než predchádzajúce stúpanie. Museli sme totiž zísť po nekonečne dlhom a prudkom svahu dole. Cesta bola pokrytá kameňmi a štrkom, takže bolo nutné dívať sa celý čas pod nohy, aby nám na ťažkom teréne neubehli nohy. Za chvíľu nás to prestalo baviť a ešte k tomu nám začala dochádzať voda.

Nepál XIII: Dharamsala
Publikované: 22.2.2012
Po dva a pol dni strávených v dedine Samdo sme ju museli, aj keď dosť neradi, opustiť a vydať sa do Dharamsaly, čo je posledná zastávka pred sedlom. Ja som kvôli svojmu prechladnutiu išla dosť pomaly a Zuzka s Milanom sa prispôsobili, ale myslím, že im to nevadilo. Nechali sme totiž davy turistov, aby nás predbehli a my sme mali pokoj.

Nepál XI: Prvý aklimatizačný výlet
Publikované: 8.2.2012
Dedina Samagoan leží v nadmorskej výške tri a pol tisíc metrov a stala sa miestom, z ktorého sme sa rozhodli vypraviť na prvý aklimatizačný výlet.

Nepál XVIII: Záver
Publikované: 28.3.2012
Posledná cesta v Nepále nás zaviedla do Bakthapuru, kde sme sa zastavili cestou z dvojdenného treku v NP Shivapuri späť do Káthmandu. Je to mesto (niečo ako predmestie Káthmandu), ktoré je súčasťou svetového dedičstva UNESCO.

Nepál X: Samagoan
Publikované: 1.2.2012
Výlet do budhistického kláštora v Lho, kde sme se zúčastnili slávnostnej modlitby prevedenej pomocou hudby, sa skutočne podaril. Keď sme v dobrej nálade zišli dole, zjedli sme objednané raňajky a pretože sme sa v kláštore zdržali dlhšie, než bolo pôvodne v pláne, dali sme si rovno aj obed. Potom sme, asi tak o pol jednej, vyrazili smerom do dediny Samagoan (3530 m n.m.).

Nepál VIII: Mani
Publikované: 18.1.2012
Šiesty deň na treku sme vstávali o šiestej hodine ráno a po zjedení tibetských placiek sme o siedmej vyrazili. Čoskoro sme dorazili do Dengu, dediny, ktorá pôvodne mala byť našou noclahárňou, a v rozostavanej lodžii (útulni) sme si tam dali čaj.

Nepál II: Káthmandu
Publikované: 7.12.2011
Cesta z Prahy až do Káthmandu bola vcelku zdĺhavá a únavná. Po prvé sme mali dva dlhé prestupy a po druhé sme sa v Dillí museli podrobovať neuveriteľným bezpečnostným procedúram. Patrili medzi ne nekonečné kontroly, prehmatávanie tela, či pri sebe nemáte niečo nebezpečné atď. Milan si z čakárne odskočil a aktívni strážnici ho už nepustili späť, pretože si so sebou nevzal letenku.

Nepál III: Odjazd na trek
Publikované: 14.12.2011
V deň odjazdu na trek okolo Manaslu sme sa na autobusovej stanici stretli s naším sprievodcom Harim. Hari má 38 rokov a národnosťou je Gurung. Aj keď som čítala, že títo ľudia žijú prevažne v okolí Annapurny, Hari hovoril, že jeho rodná dedina sa nachádza v oblasti Everestu. Aj preto má túto oblasť zo všetkých najradšej a to aj napriek tomu, že sem v súčasnej dobe jazdí obrovské množstvo turistov.

Nepál IV: Prvý deň na treku
Publikované: 21.12.2011
Vstupným miestom na trek okolo osemtisícovky Manaslu je dedina, ktorá sa volá Agurhat. Dorazili sme sem po namáhavej ceste autobusom už za tmy a nejakú dobu sme museli zháňať ubytovanie. Prvé miesto, kde sme sa pýtali, bolo už plné, ale čoskoro sme zohnali voľnú izbu v inom hotelíku (lodžiu) a mohli sa ubytovať.

Nepál V: Putovanie nepálskymi dedinami
Publikované: 28.12.2011
Po horúcej a takmer prebdenej noci v stanoch v dedine Liding sme boli celí rozlámaní, ale museli sme ísť ďalej. Pochod predchádzajúci deň bol pomerne ľahký, teraz sa ale terén zmenil a stal sa celkom náročným, pretože sa neustále striedalo prudké stúpanie s prudkým klesaním, s celkovou prevahou stúpaní. Väčšinou po schodoch.

Nepál VI: Príjemné stretnutie
Publikované: 4.1.2012
Nastal štvrtý deň treku okolo osemtisícovky Manaslu. Tento nádherný vrch bol ale ešte stále ďaleko. Len nerada som opúšťala dedinku Dobhan, v ktorej sa mi tak páčilo. Obmedzení časom sme ale nemohli zostať a museli sme pokračovať ďalej.

Nepál VII: Prvá sedemtisícovka na dohľad
Publikované: 11.1.2012
Ráno po prvej noci, strávenej v Národnom parku Manaslu, sme sa rozlúčili s krajanmi a vyrazili na cestu. Na chodníčku pred nami utekalo veľké množstvo malých aj veľkých jašteričiek. V jednej dedinke, ktorú sme míňali, sme videli posledný banánovník. Vyššie už nerástli.

Nepál IX: Návšteva kláštora pod Manaslu
Publikované: 25.1.2012
Po noci strávenej v lodžii v dedine Ghap nás čakala dlhá cesta a preto sme si privstali. Po ceste bolo opäť mnoho posvätných mani. Občas sme narazili na chudobné nepálske deti a Zuzka niektorým z nich rozdávala perá. Po prvý krát sme stretli karavanu jakov a dzopke, vezúcich svoj náklad z Tibetu. Dzopke je krížencom kravy a jaka.

V tejto chvíli nie je žiadna súťaž aktívna. Predchádzajúce súťaže nájdete v našom archíve súťaží.

9.4.2024
Krásy Slovenska, Trenčín región a KST Dubnica nad Váhom vás pozývajú na 59. stretnutie čitateľov časopisu Krásy Slovenska, ktoré sa uskutoční tradične poslednú májovú sobotu, tentokrát na Vršatských bradlách.
Objavte najkrajšie turistické miesta s trilógiou kníh Turistické Slovensko. Trojica knižných sprievodcov pozýva spoznávať prírodné zákutia, krásne scenérie, výhľady a inšpiruje pri plánovaní výletov. Vydanie unikátnej trilógie môžete teraz podporiť priamo na StartLabe.