www.infoglobe.sk » Nepál IX: Návšteva kláštora pod Manaslu

Nepál IX: Návšteva kláštora pod Manaslu

Publikované: 25.1.2012
Po noci strávenej v lodžii v dedine Ghap nás čakala dlhá cesta a preto sme si privstali. Po ceste bolo opäť mnoho posvätných mani. Občas sme narazili na chudobné nepálske deti a Zuzka niektorým z nich rozdávala perá. Po prvý krát sme stretli karavanu jakov a dzopke, vezúcich svoj náklad z Tibetu. Dzopke je krížencom kravy a jaka.

Tieto zvieratá boli vyšľachtené kvôli väčšej odolnosti voči teplotným rozdielom. Kravy totiž znesú iba teplejšie podmienky a vysoko v horách je pre ne príliš veľká zima. Naopak jaky sú schopné prežiť iba vo vysokých nadmorských výškach, kde je chladno. Dole v údolí by kvôli teplu umreli.

Do cieľovej dediny Lho, ktorá sa nachádza v nadmorskej výške 3180 m, sme dorazili okolo piatej hodiny odpoludnia. Lho je výnimočná dedina tým, že je z nej neskutočne nádherný výhľad na „rohatú horu“ Manaslu. A ten výhľad je o to nádhernejší, keď človeku praje počasie tak, ako prialo nám. Ďalší deň, skoro ráno, keď nebolo ani mráčika a keď sme stúpali k budhistickému kláštoru, ktorý stojí na kopci nad Lho, sme sa mohli dosýta pokochať pohľadom na túto spektakulárnu horu.

Pre výlet do kláštora sme sa rozhodli preto, že sme k ďalšiemu bodu našej cesty nemuseli ísť tak ďaleko. Mali sme teda čas na to, aby sme dopoludnie strávili v Lho a okolí. Cesta do kláštora sa ukázala ako naozaj výborné rozhodnutie. Na kopec sme došli "cik-cak cestou", lemovanou modlitebnými vlajočkami. Stretli sme na nej skupinku mladých lámov, ktorí sa veselo usmievali. Keď sme došli až hore, vyfotografovali sme si najprv chrám. Potom sa Hari spýtal jedného z lámov, či môžeme vstúpiť dovnútra. Bolo nám to umožnené. Vo vnútri prebiehal nejaký obrad. Ako sme za chvíľu zistili, práve dnes bol budhistický sviatok a v miestnom chráme preto prebiehala celodenná modlitba.

Keď sme vstúpili dovnútra, pohltila nás čarovná atmosféra vyvolaná tónmi spevu a hry na hudobných nástrojoch. Bola to totiž modlitba uskutočňovaná pomocou hudby – spevu lámov a hry na bubny, trúbky a ďalšie nástroje. Lámovia, ktorí boli až na jedného hlavného lámu ešte deťmi, sedeli v radoch a pred sebou mali zvitky so svätými textami, podľa ktorých zborovo spievali. Jeden z väčších chlapcov občas prešiel s nejakou nádobou, z ktorej sa šíril voňavý dym, alebo s farebnými látkami, ktorými rôzne vlnil. Bolo to naozaj nádherné. Hari sa po príchode do chrámu uklonil  – späté ruky vyzdvihol nad hlavu, potom ich posunul pred hruď a nakoniec pred brucho, následne na to si ľahol na zem tvárou k podlahe a hlavou aj rukami sa dotkol zeme. Celú procedúru zopakoval asi trikrát. Ja som najprv nevedela, či by som ho nemala napodobniť a pripadala som si trošku nepatrične, pretože všetci mladí lámovia sa na nás zvedavo dívali. Radšej som ale Hariho procedúru neopakovala a namiesto toho som si len prehliadala chrám, ktorý bol jednoducho nádherný. Výzdoba bola veľmi pestrá a farebná, maľby na stenách aj sochy vyobrazovali Budhu.

Po chvíli postávania a obdivovania tej nádhery mi skĺzol pohľad na kraj ku spievajúcim lámom, kde sedela aj nejaká orientálne vyzerajúca žena. Pokynula mi, aby som si šla sadnúť vedľa nej, takže som šla a ostatní sa čochvíľa pridali. Niečo sa mi snažila povedať po anglicky, ale nebolo jej moc rozumieť. Jediné, čo som pochopila, bolo, že dnešný sviatok sa slávi touto modlitbou v hudbe a že máme vypustiť svoje priania do priestoru. Tak som to urobila. Pohodlne som sa usadila v tureckom sede a vstrebávala skvelú atmosféru modlitby.

Neviem, ako dlho mohol trvať celý obrad, ale viem, že by som tam vydržala sedieť celý deň. Potom ale prišla na rad prestávka, počas ktorej nás ta žena, ktorá sa, ako sme sa neskôr dozvedeli, volala Hannah, predstavila hlavnému lámovi, majúcemu na starosti miestny kláštor. Taktiež na jej popud sme sa išli všetci vyfotiť pred chrám - keď myslím všetci, tak tým myslím aj všetkých malých lámov, ktorí sa zúčastnili modlitby. Nepripadalo mi ale, že by vyzerali nejako nadšene. Keď sa fotenie skončilo, Hannah povedala, že tie fotky aj video (pretože Milanovi dovolili počas obradu natáčať) musíme dať po návrate domov na facebook. O facebooku sa zmienila ešte mnohokrát a nám to prišlo naozaj vtipné, pretože ani jeden z nás dodnes facebookovému šialenstvu neprepadol.

Hannah nás pozvala na čaj, ktorého sa zúčastnil aj hlavný láma. Dostali sme sladký čaj s mliekom, ktorý mi moc chutil, a bavili sa s lámom. Hannah nám prekladala. Zaujímali ho rôzne veci – odkiaľ sme, odkiaľ a kam teraz ideme, aké je podnebie v Českej republike a podobne. Vravel, že tu je ešte pomerne teplo, ale hore v horách bude naozajstná zima. Pre mňa tu bola teplota tak akurát. Bol to milý rozhovor. Za chvíľu sa ospravedlnil, že musí ísť pokračovať v modlitbách.

Hannah ale ešte zostala a bavila sa s nami ďalej. Vravela, že je zo Singapuru a že zaisťuje oblečenie pre malých lámov v tomto kláštore. Vraj má na starosti spolu až päť budhistických kláštorov – dva v Sikkime, dva v Bhutáne a tento v Nepále. Spýtala som sa, čo tunajší malí lámovia jedia a Milan ma za túto otázku veľmi pochválil, pretože Hannah povedala, že jedia tsampu a aby nám lepšie priblížila čo to je, ponúkla nám, že ju pre nás pripraví. A to aj urobila. Tsampa je v podstate syrové cesto, pripravené z múky, cukru, masla a čaju s mliekom. Chutí to dobre a je to veľmi sýte. Lámovia to jedia ráno aj večer, každý deň. Na obed potom mávajú ryžu alebo niečo podobné. Hannah nám na mieste ugúľala každému po tri guľôčky tsampy a dohromady nám pripravila aj bochníček na cestu.

Ďalšie, čo sme sa od Hannah dozvedeli, bolo, že lámovia vstávajú každý deň o pol piatej ráno a že sa učia štyri jazyky – tibetsky, nepálsky, anglicky a čínsky. Po čaji nás vzala do dielne miestneho umelca, ktorý vyrába malé stavbičky z rôznofarebného masla. Keď sme sa lúčili, Hannah nám kládla na srdce, aby sme medzi svojimi známymi roznášali povedomie o tomto kláštore a až sem pôjdeme nabudúce, nech privezieme sladkosti pre malých lámov.

Text/foto: Kristýna Bartůňková

Preklad: O. Maňáková

Nepál, Lumbini – Mekka budhizmu
Publikované: 5.1.2019
Juh Nepálu nikdy nedosahoval takú návštevnosť a záujem ako jeho horské oblasti. Dnes sa necháme okúzliť atmosférou jedného z najvýznamnejších posvätných miest sveta. Na úpätí Himalájí v južnom Nepále, neďaleko indických hraníc, sa ukrýva posvätné mesto Lumbini, kde sa údajne v roku 563 pred naším letopočtom narodil Budha. Pravdepodobne sa jedná o svetovo najvýznamnejšie historické centrum, a preto bolo Lumbini v roku 1997 zapísané do zoznamu UNESCO.

Nepál XIII: Dharamsala
Publikované: 22.2.2012
Po dva a pol dni strávených v dedine Samdo sme ju museli, aj keď dosť neradi, opustiť a vydať sa do Dharamsaly, čo je posledná zastávka pred sedlom. Ja som kvôli svojmu prechladnutiu išla dosť pomaly a Zuzka s Milanom sa prispôsobili, ale myslím, že im to nevadilo. Nechali sme totiž davy turistov, aby nás predbehli a my sme mali pokoj.

Nepál XIV: Za sedlom
Publikované: 29.2.2012
Vrchol našej cesty okolo Manaslu sme mali za sebou. Teraz nás čakala už len cesta dole a tá bola omnoho horšia než predchádzajúce stúpanie. Museli sme totiž zísť po nekonečne dlhom a prudkom svahu dole. Cesta bola pokrytá kameňmi a štrkom, takže bolo nutné dívať sa celý čas pod nohy, aby nám na ťažkom teréne neubehli nohy. Za chvíľu nás to prestalo baviť a ešte k tomu nám začala dochádzať voda.

Nepál XV: Dlhé klesanie
Publikované: 7.3.2012
Po výstupe do sedla, najvyššieho bodu našej cesty, sme zostúpili do dediny Bimtang a strávili tam noc. Ďalší deň nás čakalo dlhé klesanie a prekonanie veľkej vzdialenosti a tak bolo nutné, aby sme vyrazili dosť skoro. Hari nás po ráne ale naštval tým, že okolo nás chodil a významne sa díval na hodinky, ako že by sme už mali ísť.

Nepál XVI: Záver treku okolo Manaslu
Publikované: 14.3.2012
Druhý deň po výstupe na päťtisícové sedlo sa nám zdal asi najnáročnejší z celej cesty. Začalo to už raňajkami, ktoré sa skoro nedala jesť. Jablčný koláč bol ešte celkom dobrý, ale puding, ktorý mal byť jeho súčasťou, a ktorý nám priniesli vedľa v miske, bol takmer nejedlý. Ďalší chod, čokoládový puding, chutil ako horúca čokoláda, pretože nebol vôbec zahustený.

Nepál XVII: Krátky trek severne od Káthmandu
Publikované: 21.3.2012
Po odpočinkovom dni, strávenom v Káthmandu predovšetkým nakupovaním rôznych šatiek, korálikov, oblečenia a ďalšieho, sme vyrazili na trojdenný výlet do nie príliš vzdialených hôr na severe. Deň pred odjazdom sme sa snažili kúpiť si na autobusovej stanici miestenky, ale neuspeli sme.

Nepál XVIII: Záver
Publikované: 28.3.2012
Posledná cesta v Nepále nás zaviedla do Bakthapuru, kde sme sa zastavili cestou z dvojdenného treku v NP Shivapuri späť do Káthmandu. Je to mesto (niečo ako predmestie Káthmandu), ktoré je súčasťou svetového dedičstva UNESCO.

Nepál, Mount Everest – trek do základného tábora
Publikované: 29.9.2018
Kto by nechcel na vlastné oči vidieť najvyššiu horu sveta Mount Everest? Nepálci ju volajú „Sagarmatha“ (Tvár nebies). Trek do základného tábora, odkiaľ vyrážajú horolezecké výpravy na Everest, patrí k najpopulárnejším trekom v Himalájach, a to aj medzi radovými turistami.

Nepál, Káthmándú – starobylé kráľovské mesto
Publikované: 11.1.2022
Nepál je jednou z najchudobnejších krajín sveta, ktorá priťahuje neustály tok turistov. Patríte medzi nich? Pokiaľ áno, tak vašou prvou zastávkou bude pravdepodobne Káthmándú, hlavné a tiež najväčšie mesto Nepálskej demokratickej republiky. Hneď po opustení letiskovej haly sa pripravte na veľké množstvo ľudí na malom priestore, trúbiace autá, ulice plné taxikárov, pouličných predavačov a smogu.

Nepál XII: Samdo, ďalšia aklimatizácia
Publikované: 15.2.2012
Vrchol nášho treku sa blížil a my sme sa ocitli v nadmorskej výške skoro štyroch kilometrov. Dedina Samdo sa preto stala naším stanoviskom na ďalšie dva dni, ktoré sme chceli stráviť aklimatizáciou.

Nepál XI: Prvý aklimatizačný výlet
Publikované: 8.2.2012
Dedina Samagoan leží v nadmorskej výške tri a pol tisíc metrov a stala sa miestom, z ktorého sme sa rozhodli vypraviť na prvý aklimatizačný výlet.

Nepál X: Samagoan
Publikované: 1.2.2012
Výlet do budhistického kláštora v Lho, kde sme se zúčastnili slávnostnej modlitby prevedenej pomocou hudby, sa skutočne podaril. Keď sme v dobrej nálade zišli dole, zjedli sme objednané raňajky a pretože sme sa v kláštore zdržali dlhšie, než bolo pôvodne v pláne, dali sme si rovno aj obed. Potom sme, asi tak o pol jednej, vyrazili smerom do dediny Samagoan (3530 m n.m.).

Nepál VIII: Mani
Publikované: 18.1.2012
Šiesty deň na treku sme vstávali o šiestej hodine ráno a po zjedení tibetských placiek sme o siedmej vyrazili. Čoskoro sme dorazili do Dengu, dediny, ktorá pôvodne mala byť našou noclahárňou, a v rozostavanej lodžii (útulni) sme si tam dali čaj.

Nepál VII: Prvá sedemtisícovka na dohľad
Publikované: 11.1.2012
Ráno po prvej noci, strávenej v Národnom parku Manaslu, sme sa rozlúčili s krajanmi a vyrazili na cestu. Na chodníčku pred nami utekalo veľké množstvo malých aj veľkých jašteričiek. V jednej dedinke, ktorú sme míňali, sme videli posledný banánovník. Vyššie už nerástli.

Nepál VI: Príjemné stretnutie
Publikované: 4.1.2012
Nastal štvrtý deň treku okolo osemtisícovky Manaslu. Tento nádherný vrch bol ale ešte stále ďaleko. Len nerada som opúšťala dedinku Dobhan, v ktorej sa mi tak páčilo. Obmedzení časom sme ale nemohli zostať a museli sme pokračovať ďalej.

Nepál V: Putovanie nepálskymi dedinami
Publikované: 28.12.2011
Po horúcej a takmer prebdenej noci v stanoch v dedine Liding sme boli celí rozlámaní, ale museli sme ísť ďalej. Pochod predchádzajúci deň bol pomerne ľahký, teraz sa ale terén zmenil a stal sa celkom náročným, pretože sa neustále striedalo prudké stúpanie s prudkým klesaním, s celkovou prevahou stúpaní. Väčšinou po schodoch.

Nepál IV: Prvý deň na treku
Publikované: 21.12.2011
Vstupným miestom na trek okolo osemtisícovky Manaslu je dedina, ktorá sa volá Agurhat. Dorazili sme sem po namáhavej ceste autobusom už za tmy a nejakú dobu sme museli zháňať ubytovanie. Prvé miesto, kde sme sa pýtali, bolo už plné, ale čoskoro sme zohnali voľnú izbu v inom hotelíku (lodžiu) a mohli sa ubytovať.

Nepál III: Odjazd na trek
Publikované: 14.12.2011
V deň odjazdu na trek okolo Manaslu sme sa na autobusovej stanici stretli s naším sprievodcom Harim. Hari má 38 rokov a národnosťou je Gurung. Aj keď som čítala, že títo ľudia žijú prevažne v okolí Annapurny, Hari hovoril, že jeho rodná dedina sa nachádza v oblasti Everestu. Aj preto má túto oblasť zo všetkých najradšej a to aj napriek tomu, že sem v súčasnej dobe jazdí obrovské množstvo turistov.

Nepál II: Káthmandu
Publikované: 7.12.2011
Cesta z Prahy až do Káthmandu bola vcelku zdĺhavá a únavná. Po prvé sme mali dva dlhé prestupy a po druhé sme sa v Dillí museli podrobovať neuveriteľným bezpečnostným procedúram. Patrili medzi ne nekonečné kontroly, prehmatávanie tela, či pri sebe nemáte niečo nebezpečné atď. Milan si z čakárne odskočil a aktívni strážnici ho už nepustili späť, pretože si so sebou nevzal letenku.

Nepál I. - Príprava na cestu
Publikované: 30.11.2011
Jeden marcoví deň sme sa s kamarátmi potulovali po Krušných horách a počas rozprávania o všetkom možnom prišiel rad aj na našu obľúbenú tému - cestovanie. Ja som moc ľutovala toho, že tento rok nebudem môcť kvôli rôznym povinnostiam vyraziť na dlhšiu cestu.

Jarné potulky prírodou

25. 4. – 30. 6. 2024
1. cena:
Fotokniha a turistická mapa od vydavateľstva CBS
2. cena:
Trilógia Turistické Slovensko od vydavateľstva Dajama
3. cena:
Darčeková kazeta s produktami Vincentka
1. cena redakcie:
Poukážka na nákup v e-shope Viatrek v hodnote 50€
2. cena redakcie:
Šperk od Zlatníctva MILI (OC DUBRAWA)
3. cena redakcie:
Cestovateľský balíček od portálu infoglobe

9.4.2024
Krásy Slovenska, Trenčín región a KST Dubnica nad Váhom vás pozývajú na 59. stretnutie čitateľov časopisu Krásy Slovenska, ktoré sa uskutoční tradične poslednú májovú sobotu, tentokrát na Vršatských bradlách.
Objavte najkrajšie turistické miesta s trilógiou kníh Turistické Slovensko. Trojica knižných sprievodcov pozýva spoznávať prírodné zákutia, krásne scenérie, výhľady a inšpiruje pri plánovaní výletov. Vydanie unikátnej trilógie môžete teraz podporiť priamo na StartLabe.