Nemecko, Wuppertal – sen železničných fanúšikov
Bonbónik pre všetkých, ktorí radi fotografujú verejnú dopravu
Okrem miestnych obyvateľov, ktorí Schwebebahn využívajú na prepravu z juhozápadného na severovýchodný koniec mesta a späť, priťahuje jedinečná visutá dráha aj milovníkov železníc, vlakov a koľajových vozidiel všetkého druhu, a tak je dnes už aj turistickou atrakciou. Niet divu, je totiž fascinujúca.
Jej oficiálny historický názov znie „Jednokoľajný závesný traťový systém Eugena Langena“ (Einschienige Hängebahn System Eugen Langen). S výstavbou dráhy sa začalo už v roku 1898! Na stavbu nosnej konštrukcie padlo 19 200 ton oceli a v období uvedenia do prevádzky po nej jazdilo 26 vozňov. Z týchto pôvodných sa do dnešných dní zachoval jediný, a to ten, v ktorom sa v roku 1901 pri svojej návšteve previezol cisár Viliam II. Pruský. Historický cisársky kočiar sa v súčasnosti preháňa nad mestom pri zvláštnych príležitostiach.
Počas takmer 120ročnej existencie a nepretržitej prevádzky prešla wuppertalská dráha mnohými modernizáciami a historické prvky boli postupne nahrádzané novými tak, aby bola v prvom rade zachovaná spoľahlivosť a funkčnosť celej sústavy. V súčasnosti sú v prevádzke úplne nové súpravy, ktoré v minulom roku nahradili svojich 50 rokov fungujúcich predchodcov.
Technické parametre
Celá trať má dĺžku 13,3 km, je dvojkoľajová a s pravostrannou premávkou. Jej dlhšia časť vedie nad riekou Wupper, kratšia nad mestskou ulicou a jej súčasťou je 20 zastávok na staniciach širokých 13 a dlhých 25 m.
- Polomer zatáčok je 9 m,
- výška nad ulicou ≥ 8 m (podlaha vozu má výšku nad ulicou ≥ 4,5 m),
- maximálny sklon 1:25 a vlaky môžu mať až 15 ° výkyv,
- priemerná cestovná rýchlosť je 27,5 km/h,
- napätie na prípojnici je 600/750 V DC.
Nehody
Aj keď by sa mohlo zdať, že zavesená železnica musí byť bezkolízna, čas od času k nejakej nehode došlo. Prevažne však bola príčinou nehody technická porucha či porucha na trati a zranených osôb bolo našťastie vždy málo. Za pripomienku stojí len niekoľko nehôd, ktorých stopy dodnes objavíte v uliciach.
Prvým zraneným bol v roku 1903 vodič nákladného automobilu, který zastavil pod traťou a vyliezol na nadmerný náklad, aby ho zaistil. Zachytil ho vozeň jednokoľajky a zranil sa pri páde na zem.
V júli 1950 naložil principál cirkusu Althoff sloníča Tuffiho do vozu za účelom propagácie. Sloník sa ale splašil, počas jazdy prerazil bočnú stenu vagóna a spadol do Wupperu. Niekoľko ľudí sa následne pri vzniknutej panike zranilo. Dnes zdobí obrázok sloníčaťa múr domu na Wupperside blízko miesta nehody a meno Tuffi je ochranná známka wuppertalskej mliekarne.
K najvážnejšej nehode v histórii dráhy (a jedinej s obeťami na životoch) došlo v apríli 1999, kedy celý vlak spadol z výšky 10 m do rieky Wupper, pričom zomrelo 5 cestujúcich a 47 sa vážne zranilo. Došlo k nej v dôsledku nedbanlivosti robotníkov pracujúcich na rekonštrukcii trati. Neskôr starosta mesta odhalil na stanici Robert-Daum-Platz pamätnú doska tejto tragédie.
V roku 2018 zas vozeň Schwebebahnu po celej dĺžke rozpáral žeriav pracujúci bez patričných povolení na vozovke pod traťou.
Turista vo Wuppertale
Vy se ale nehôd určite nebojte, nie sú častejšie než v ktoromkoľvek inom dopravnom prostriedku. Cesta z konečnej na konečnú trvá asi pol hodiny a turista neurobí chybu, keď sa zvezie tam aj späť, je sa tu na čo pozerať. Niektoré stanice, aj keď modernizované, zostali zachované v secesnom slohu a ak sa poveziete v noci, budete môcť obdivovať aj dômyselné osvetlenie. Najkrajšie fotografie vznikajú na termináli Vohlwinkel, kde sa ponúka výhľad cez Kaiserstrasse s typickou architektúrou.
Zo stanice Hammerstein sa vám naskytne pôsobivý pohľad na 14prúdovú Sonnbornskú križovatku postavenú v 70. rokoch minulého storočia ako najväčšiu v Európe.
Modelári môžu svoju zbierku železníc obohatiť aj o model Schwebebahn vo veľkosti H0. Výrobcovia si dali záležať na všetkých detailoch: tesnenie okien, kľuky dverí, nápisy atď.
Wuppertal bol v minulosti predovšetkým priemyselným centrom, napríklad tu vznikol dnes globálny koncern Bayer. Dnes tu ale prežijete príjemný výlet trebárs do miestnej zoo alebo botanickej záhrady. Stojí tu niekoľko vyhliadkových veží. Na juh od Wupperu sa nachádza známe odpočinkové miesto – preslávený sochársky park Waldfrieden s unikátnymi dielami Tonyho Cragga.
Text: Radka Snížková
Foto: Wikimedia Commons. pillboxs, Pixabay.com
Preklad: O. Maňáková
Diskusia k článku (0) |
Súvisiace články
Nemecko: Kolín nad Rýnom – kolínske pamiatky
Nemecko, Berlín – od majestátneho Reichstagu až po všadeprítomný streetart – VIDEO
Nemecko, Berlín – mesto zelene
Nemecko, Berlín – medzi kultúrami
Nemecko – Hanzové mesto Brémy
Súvisiaca fotogaléria
Nemecko, Tübingen – večerná prechádzka mestom
Nemecko, Trier – najstarší skvost krajiny
Nemecko: Bavorsko – krajina jazier, majestátnych hôr a pamiatok
Nemecko - Sasko, Drážďany: staronové mesto
Nemecko: Berlínsky múr+ Check Point Charlie
Súvisiace video
Nemecko, Berlín – od majestátneho Reichstagu až po všadeprítomný streetart
Lokácia:
Slovenská republika
Partneri:
Sprievodca:
Fotosúťaž:
Aktuality:
Nech vám Veľká noc prinesie veľa radosti, šťastia, zdravia, pokoja i splnených cestovateľských túžob.