Japonsko: Doprava po Japonsku
A nielen turistom. Ako dokazuje príbeh pána Jardu, u ktorého som v Japonsku bývala a ktorý si za celé dva roky svojho pobytu v Tokiu nebol schopný zistiť, koľko ho stojí lístok z Hiró na Šibuju, a preto chodil takmer každý deň na českú ambasádu, aby mu to spočítali.
Pre nás cestovanie vlakom často neznamená nič viac, než dlhé hodiny čakania na oneskorené súpravy. Pre Japoncov má cestovanie vlakom veľké kúzlo. Snáď práve preto, že by sa bez vlakov neobišli, im venujú špeciálnu pozornosť. Keď budete mať šťastie, môžete sa v Japonsku stretnúť s takzvanými train otaku, milovníkmi vlakov. Títo ľudia by bez vlakov dlho neprežili. Študujú ich, zbierajú súpravy vláčikov, vylepujú si ich fotky do albumov a samozrejme chodia fotiť vlaky do prírody. Na svoju korisť – fotografiu práve prichádzajúceho vlaku, sú schopní čakať celé hodiny v tieni tunelu. Niektorí z nich sa dokonca chodia lúčiť a povedať svoje zbohom vlakovým súpravám, ktoré majú byť odstavené. No dopravnú infraštruktúru milujú aj obyčajní Japonci. Dôkazom toho môže byť napríklad fakt, že na youtube sa bijú o to, ktoré nástupište a ktorá zastávka má najkrajšiu hudobnú znelku.
Pravdou je, že v skutočnosti cestovanie po Japonsku a hlavne po Tokiu ani zďaleka nie je tak zmätené, ako sa na prvý pohľad môže zdať. V dnešnej dobe sú už takmer všetky vývesky vo väčších staniciach v Japonsku opatrené anglickým prekladom. Japonská precíznosť potom vybavila každú linku inou farbou a písmenkom. Pokiaľ rešpektujeme pravidlá cestovania hromadnou dopravou a tiež pravidlá slušného správania, (Japonci sa na nástupišti nikdy nepredbiehajú!), tak sa bez problémov dostaneme takmer kamkoľvek. Pri cestovaní po pamiatkach v Tokiu a jeho okolí je najjednoduchšie využívať buď metro, ktoré ale jazdí iba pod Tokiom, alebo linky JR, ktoré nás zavezú aj do najbližších miest. Jazda týmito dopravnými prostriedkami samozrejme nie je zadarmo, takže pokiaľ ste si v Čechách dopredu nezakúpili Japanese Rail Pass - šikovnú, ale dosť drahú knižku, ktorá vám umožní až dva týždne prechádzať turniketmi bez platenia lístkov, tak je potrebné pred cestou si zakúpiť cestovný lístok.
Obsluha turniketov na lístky nie je zložitá. Na tabuli nad turniketmi je na mape liniek vypísané, koľko vás stojí cesta z miesta, kde stojíte, do cieľovej zastávky. Pokiaľ aj tak nie ste schopní na displeji vyťukať správnu hodnotu lístka, všetko vždy istia vcelku ochotní zamestnanci dráh či obyčajní Japonci, ktorí si kupujú lístky v automate vedľa vás. A pokiaľ sa vám, rovnako ako mne, stane, že si na prestupnej zastávke omylom kúpite lístok na inú linku, zamestnanci dráh vám vrátia peniaze.
Vďaka linkám JR sa môže turista pozrieť do miest, kam by sa inak musel zložito presúvať napríklad lokálkami. Počas niekoľkých minút sa tak ľahko dostane napríklad do Kamakury, mesta plného krásnych a významných historických pamiatok, ktoré dalo názov celej jednej ére japonských dejín. Pokiaľ si potrpíte na chrámy, rozhodne by ste Kamakuru nemali minúť. Množstvo šintoistických a budhistických chrámov, ktoré sa tu nachádzajú v tesnom susedstve, je vskutku úctyhodné. Medzi najvýznamnejšie chrámy potom patrí napríklad šintoistický chrám Hačimangu (Tsurugaoka Hachimangu) alebo dva zenové chrámy, Kenčodži a Engakudži. Turistov láka aj obria, takmer trinásť a pol metra vysoká, bronzová socha Budhu stojaca pod šírim nebom. Socha bola postavená v roku 1252 a pôvodne bola umiestená v chráme, ktorý však neodolal tajfúnom a ďalším prírodným katastrofám.
Na Kamakure sú sympatické aj jej pláže, kde sa odvážny turista môže v letných mesiacoch omočiť v mori, či spestriť si výlet návštevou skromnejšie nákupného centra. A pokiaľ už máte Japonska a Japoncov plné zuby, JR linky vás zavezú napríklad aj do jokohamskej čínskej štvrti.
Ak sa turista rozhodne okrem Tokia navštíviť aj iné japonské mestá, iste si nenechá ujsť príležitosť zviesť sa Šinkansenom. Ono je to aj praktickejšie, pretože cesta napríklad z Tokia do Hirošimy vám tak nezaberie viac ako štyri hodiny. Cestovanie Šinkansenom nie je žiadna veda. Ako pri doprave akýmkoľvek iným vlakom je potrebné dôjsť na stanicu, zakúpiť si cestovný lístok, prejsť turniketom, dostaviť sa na správne nástupište a nastúpiť na správny vlak. Mnoho šinkansenových súprav vlastní aj fajčiarsky vagón, ktorý je zvonka patrične označený. V priebehu jazdy potom uličkou prechádza obsluha, ktorá predáva jedlo a pitie. Tu si však hladný pasažier musí počkať, kým budú obslúžení všetci cestujúci v radách pred ním – predbiehať sa nie je dovolené. Dokonca sa môžete spoľahnúť na to, že aj keď budete ešte hlasito oddychovať, pretože ste práve dobehli na vlak, a budete slušne prosiť len o dúšok vody, nedostanete sa na radu skôr než tlstý Japonec pred vami, ktorý si bude dvadsať minút objednávať suši a potom sa ešte desať minút ukláňať čašníčke.
Súpravy Šinkansenov jazdiace na pravdepodobne najvyužívanejších linkách Tókaidó a Sanjó sa štandardne delia na tri typy, podľa toho, koľko za cestu prejdú zastávok bez zastavenia. Najrýchlejšou súpravou je vlak Nozomi, v preklade Prianie. Druhá najrýchlejšia súprava sa prezýva Hikari, teda Svetlo. Tretia, najpomalšia súprava, tzv. Kodama, Ozvena, potom prechádza všetky zastávky a je využívaná prevažne pri presúvaní sa medzi menšími mestami.
A na čo si treba dať vo vlaku pozor? Vo väčšine súprav metra a vlakov sa nachádzajú sedadla určené pre seniorov alebo cestujúcich s postihnutím, pričom v ich okolí je zakázané používať elektrické prístroje. Na eskalátoroch si turista musí dať pozor, stojí sa totiž na opačnej strane než u nás. Pokiaľ to neviete, ľahko sa vám stane, že vás zrazí dav ponáhľajúci sa na vlak. A pokiaľ sa rozhodnete ako dopravný prostriedok využívať bicykel, je dobré vedieť, že v Japonsku, rovnako ako napr. v Anglicku, jazdia bicykle a autá po ľavej strane cesty.
Pri prvých pokusoch nezazmätkovať a nastúpiť do správneho vlaku budete možno trochu nervózni, na cestovanie japonskou hromadnou dopravou si však rýchlo zvyknete a potom sa ľahko dostanete na miesta, na ktorých sa vám bude nad ich krásou zastavovať dych.
Text/foto: Anna Jachovská
Preklad: O. Maňáková
Diskusia k článku (0) |