www.infoglobe.sk » Grécko, Kréta - ostrov pamiatok, hôr a mora VI

Grécko, Kréta - ostrov pamiatok, hôr a mora VI

Publikované: 25.4.2016
Z kempu v Agia Galini sme ďalší deň ráno vyrazili do neďalekého paláca Festos (Faistos), ktorý je považovaný za druhý najvýznamnejší minojský palác (hneď po paláci Knossos). Palác sa nachádza na vyvýšenom pahorku Kastri v strede Mesarskej nížiny a je z neho krásny výhľad na okolité pohorie Idi.

Vznik samotného paláca sa datuje do obdobia okolo roku 1900 pred Kristom. O dve storočia neskôr bol však pri katastrofálnom zemetrasení zničený a na zvyškoch jeho základov vyrástla čoskoro ďalšia stavba - druhý palác. Ten bol osídlený až do roku 1450 pred Kristom, kedy bola celá minojská civilizácia zničená obrovskou prílivovou vlnou. Hoci isté pozostatky pôvodného paláca sú viditeľné dodnes, väčšina terajších vykopávok je prisudzovaná druhému palácu. Zvyšky týchto dvoch palácov tu odkryl v roku 1900 taliansky archeológ Frederico Halbherr, pričom archeologické práce pokračujú dodnes. Na rozdiel od Knóssu neboli tunajšie vykopávky prestavované, ale boli ponechané autenticky tak, ako boli vykopané.

Festos

Po príchode do paláca vás ako prvé zaujme hlavné schodisko široké 14 metrov a pozostávajúce z 12 schodov. Tie vedú z oblasti divadelnej scény a západného nádvoria do nového paláca naľavo alebo hlavného nádvoria napravo. Schody sú zámerne vypuklé tak, aby umocnili vizuálny efekt. Táto nadčasová architektonická technika bola neskôr prebratá pri stavbe Pantheonu v gréckych Aténach . Z hlavného nádvoria sa vám otvorí nádherný výhľad na najvyššiu horu pohoria Idi a zároveň celej Kréty - Psiloritis (2 456 m n. m.). Na jej úpätí možno takisto vidieť posvätnú minojskú jaskyňu Kamáres, kde bola objavená zbierka keramických predmetov, ktoré je možné vidieť v Archeologickom múzeu v Heraklione.

hlinené nádoby

Z hlavného nádvoria môžete prejsť cez severné nádvorie až k bývalým kráľovským apartmánom, ktoré boli z bezpečnostných dôvodov obkolesené hradbami a skladali sa z oddelených komnát pre kráľa a kráľovnú. Za komnatami sa nachádza časť pomenovaná archív, v ktorej bol v roku 1903 v jednom z radov z hlinených tehál nájdený známy Festoský disk . Je to hlinená doštička pochádzajúca z obdobia 1700-1600 pred Kristom, ktorá je špirálovito popísaná obrázkovým písmom podobajúcim sa na egyptské hieroglyfy. Aj tú si môžete pozrieť v Archeologickom múzeu v Heraklione..

izba v paláci Festos

Celý areál sme si pokojne prešli, pričom prehliadka nám trvala približne 1,5 hodiny. V každej časti paláca je informačná tabuľa, takže knižného sprievodcu nebudete potrebovať. Po prehliadke sme sa pobrali späť k nášmu autu, ale ešte pred samotným odchodom sme hneď vedľa hlavného parkoviska objavili starý opustený kostolík . Na prvý pohľad vás ničím neohromí, ale neskôr odhalíte jeho skryté čaro. Aj keď bol kostol zatvorený, mohli sme väčšinu interiéru - starodávne obrazy, kadidlá a sviece - vidieť malým oknom v stene. Predtým sa tu pravdepodobne konali sväté omše, dnes už kostolík slúži len ako úschovňa.

kostol pri paláci Festosinteriér kostola

Našim ďalším bodom výletu bola návšteva východnej časti ostrova a keďže sme mali pred sebou ešte veľký kus cesty, vyrazili sme smerom na Irapetru. Ako sme už spomínali v jednom z predchádzajúcich dielov, na Kréte nie sú žiadne diaľnice, a tak cesta ubiehala veľmi pomaly. Prespať sme plánovali v kempe v malom mestečku Koutsounari , ktoré leží asi 7 km za Irapetrou. Podľa predpovede malo v noci pršať, a tak sme sa rozhodli, že si prenajmeme chatku, aby sme nemuseli ráno baliť mokré stany. Cenový rozdiel bol minimálny, a pretože sa predpoveď naplnila, boli sme v noci radi, že sme v suchu. Pani majiteľka sa nás pýtala, kam máme namierené a na cestu nám dala nejaké rady. Na večeru sme zašli do reštaurácie s typicky krétskou kuchyňou (môžem odporučiť), ktorá sa nachádza hneď na druhej strane hlavnej cesty. Po večeri sme sa išli ešte krátko prejsť po pláži, ale keďže bolo veľmi veterno, rýchlo sme sa odobrali do našich spacákov.

pohľad na pohorie Idi

O tom, ako sme objavovali krásy krétskeho východu, sa dočítate opäť o týždeň.

GPS:(Koutsounari) 35°00'28.6"N 25°49'16.5"E

Text: Vojtěch Bližňák

Foto: Vojtěch Bližňák, Wikimedia Commons: Olaf Tausch, Stegop

Preklad: O. Maňáková

Grécko, ostrov Chrissi – ako v Karibiku
Publikované: 31.8.2020
Premýšľate, či nakoniec ešte nevyrazíte k moru? Chceli by ste letieť na Krétu? Tento ostrov je taký známy, že o ňom hovoriť teraz nebudeme. Keď už tu ale budete, vieme o skvelom jednodňovom výlete. Že nechcete chodiť po pamiatkach v príšerných horúčavách? Buďte v pokoji, tento výlet vás úplne uchváti. Vyrazíme na ostrov Chrissi.

Grécko: Kontrast medzi rušným Mykonosom a posvätným Dilosom
Publikované: 15.8.2020
Kozmopolitný Mykonos je ostrov v gréckom súostroví Kyklady v Stredozemnom mori. Vo svete je známy ako ostrov celebrít, smotánky a nočného života. V poslednej dobe sa však dostáva do popredia popularity a začínajú ho vo svojich katalógoch ponúkať aj české cestovné kancelárie.

Grécko, Mykonos – za božskými plážami ostrova na štyroch kolesách
Publikované: 8.8.2020
Ostrov Mykonos nie je nijako veľký, má rozlohu len okolo 100 km². A tak ideálnym prostriedkom, ako celý ostrov prejsť, je požičať si skúter, motorku alebo štvorkolku. Mykonos sa okrem pestrého nočného života preslávil aj vďaka svojmu členitému pobrežiu s nádhernými plážami a veľmi príjemnej klíme. My sa dnes niektoré jeho najznámejšie pláže vypravíme preskúmať.

Grécko, Santorini – perla súostrovia Kyklady
Publikované: 5.8.2019
Santorini (Santorin, Santorín alebo grécky Thira) je svojou rozlohou pomerne nepatrnou súčasťou súostrovia Kyklady, na šírku má len 6 km a na dĺžku niečo vyše 25 km. Jeho rozlohu však silno vyvažuje zemepisné a geologické umiestnenie ostrova a tiež jeho bohatá história. Thira sa nachádza 220 km od Atén a 110 km od Kréty, takže vždy bola dôležitou a mnohokrát dokonca nevyhnutnou zastávkou na trase medzi týmito významnými obchodnými centrami. Vďaka tomu sú na ostrove dochované stopy po najväčšom minojskom osídlení mimo Kréty.

Grécko, Kréta – ostrov pamiatok, hôr a mora VIII
Publikované: 9.5.2016
Náš posledný deň pred odletom z Kréty sme chceli venovať návšteve Heraklionu a predovšetkým najznámejšiemu minojskému palácu Knóssos. Z kempu v Sissi sme vyrazili okolo ôsmej ráno a zhruba za hodinu sme už boli pred našim hotelom. Auto sme len zaparkovali a hneď vyrazili smer Knóssos. Do najväčšej turistickej atrakcie Kréty, ktorá je od Heraklionu vzdialená asi 5 km južne, jazdí približne každých 20 minút autobus (3 eurá za osobu).

Grécko, Kréta – ostrov pamiatok, hôr a mora VII
Publikované: 2.5.2016
Nasledujúce ráno sme vstávali ešte za tmy. Keďže sme prespali v chatke, bol celý proces balenia pomerne rýchly a okolo 6 hodiny ráno sme už vyrazili smerom na Kato Zakros, kde sa nachádza ďalší z významných minojských palácov. Počasie nám ale bohužiaľ neprialo a prakticky celý deň pršalo. To nás však neodradilo a už chvíľku po 8. hodine ráno sme boli na mieste. Podľa sprievodcu mal byť palác otvorený už o 8:00 hod. ráno, no na mieste sme zistili, že otvárajú až 10. hodine. Tým pádom sme mali ešte dve hodiny, ktoré sme využili na vychádzku v daždi pozdĺž pobrežia.

Grécko, Kréta – ostrov pamiatok, hôr a mora I.
Publikované: 21.3.2016
Ako už aj názov napovedá, Kréta je ostrov poskytujúci hneď niekoľko turistických lákadiel. Na svoje si tu prídu milovníci kultúry, dávnej histórie, ale tiež prírody. Vyhľadávajú ju tiež plážoví turisti, ktorí si chcú dopriať len pasívny odpočinok. Keďže história Kréty je veľmi bohatá, bola by veľká škoda stráviť dovolenku len vylihovaním na pláži.

Grécko, Kréta – ostrov pamiatok, hôr a mora V
Publikované: 18.4.2016
Tento deň sme mali v pláne urobiť si aspoň krátky výlet do hôr Lefka Ori, ale kvôli nepriaznivému počasiu sme boli nútení sa o túto krásnu časť výletu ochudobniť. Rozhodli sme sa teda, že nakoniec zamierime rovno do kláštora Moni Preveli, ktorý mal byť našou ďalšou zastávkou.

Grécko, Kréta – ostrov pamiatok, hôr a mora II
Publikované: 28.3.2016
Po prílete na medzinárodné letisko v Heraklione na nás už čakal zástupca spoločnosti, v ktorej sme mali rezervované auto. Je vidieť, že konkurencia je tu naozaj veľká a tomu zodpovedá aj prístup, s akým jednajú s klientmi. Po vybavení všetkých dokumentov nasadáme do nášho auta a vyrážame smerom na západ. Na Kréte nie sú žiadne oficiálne diaľnice, a tak sa tu neplatí žiadne mýtne.

Grécko, Kréta – ostrov pamiatok, hôr a mora III
Publikované: 4.4.2016
Po prebudení do krásneho slnečného dňa sme sa išli pozrieť na pláž, a pretože tu nikto nebol, dovolili sme si tu trochu leňošiť. Kemp Mithimna, kde sme bývali, môžem vrelo doporučiť. Pláž je naozaj hneď cez cestu a pán majiteľ bol veľmi milý a ochotný. Po krátkom rozhovore sme sa nakoniec rozlúčili a vyrazili smerom na najseverozápadnejšiu pláž Balos. Tá sa nachádza na samotnom cípe polostrova Gramvousa.

Grécko, Kréta – ostrov pamiatok, hôr a mora IV
Publikované: 11.4.2016
Ďalším bodom nášho výletu bola najdlhšia európska tiesňava Samaria, ktorá sa nachádza v západnej časti Kréty uprostred Bielych hôr (v gréčtine Lefka Ori). Od roku 1962, kedy došlo k vysídleniu dediny Samaria, ktorá sa nachádzala približne uprostred tiesňavy (odtiaľ pochádza jej názov), je národným parkom a tiež svetovou biosférickou rezerváciou.

Grécko, Kréta: Výlet na najväčší grécky ostrov I.
Publikované: 25.7.2014
Po niekoľkých dieloch o Londýne dnes opäť preskočíme do oblasti Stredozemného mora, avšak tentoraz o niečo východnejšie, do Grécka. Po často daždivom hlavnom meste Británie okúsime teraz spoločne silu stredomorského slnka a teplej vody Krétskeho mora.

Grécko, Kréta: Výlet na najväčší grécky ostrov II.
Publikované: 1.8.2014
Minulý týždeň sme vás naladili na náš výlet na Krétu. Tento hornatý ostrov skrýva mnohé zaujímavosti, ktoré by žiadnemu zvedavému turistovi nemali ujsť. Dnes sa pozrieme do jedného z jeho najväčších miest, mesta Rethymno. Najprv začneme miestnou kuchyňou a v budúcej časti sa zameriame na pamiatky.

Grécko, Kréta: Výlet na najväčší grécky ostrov III.
Publikované: 8.8.2014
Po odhalení gurmánskej tváre tohto krétskeho mesta sa zdvihneme z pohodlného sedenia v niektorej z miestnych reštaurácií a vydáme sa preskúmať historické dedičstvo, ktoré tu zanechalo niekoľko tisícročí ľudského osídlenia.

Grécko: Samos – rodisko matematika Pythagora
Publikované: 11.5.2015
K najobľúbenejším dovolenkovým destináciám Európy v posledných rokoch patrí ostrov Samos, rodisko slávneho matematika Pythagora. Z akého dôvodu sem najmä od júna do polovice septembra mieri stále viac turistov? Je ich hneď niekoľko!

Mesto Rhodos - štvrte Staré a Nové mesto II.
Publikované: 21.9.2012
Zo Starého mesta so stredovekými stavbami a strážnymi vežami sa vydáme do štvrte Nové mesto, kde taktiež nájdeme pamiatky z rôznych období, ktoré právom spolu s historickým jadrom mesta vyhlásilo UNESCO za svetové prírodné a kultúrne pamiatky.

Mesto Rhodos - štvrte Staré a Nové mesto I.
Publikované: 14.9.2012
Mesto s kultúrnymi tradíciami, so známou rečníckou školou (navštevovanou Cicerom a Cézarom) a známou sochárskou školou. Už od svojho založenia (408 pred n. l.) je hlavným mestom ostrova Rhodos. Leží v jeho severnom výbežku.

Súvisiaca fotogaléria

Grécko: kúzelný ostrov Korfu
Poďte sa s nami aspoň na pár okamžikov pozrieť na jeden z najkrajších ostrovov  v Iónskom mo...

Grécko: Mesto Rhodos
Rhodos - mesto na rovnomennom ostrove v Egejskom mori. Nech už ostrov vznikol podľa tej či onej l...

V tejto chvíli nie je žiadna súťaž aktívna. Predchádzajúce súťaže nájdete v našom archíve súťaží.

27.3.2024
Portál Infoglobe vám s láskou a prianím všetkého najlepšieho želá tie najkrajšie veľkonočné dni.
Nech vám Veľká noc prinesie veľa radosti, šťastia, zdravia, pokoja i splnených cestovateľských túžob.
1.3.2024
Nádherný klenot cisárskeho dedičstva, zámok Schloss Hof otvára svoju veľkolepú hlavnú sezónu 9. marca 2024. Jedinečný komplex budov s luxusne zariadenými zámockými komnatami, barokovými záhradami a rozsiahlym statkom na ploche takmer 70 hektárov, tvorí umelecký celok a pozýva na nezabudnuteľnú cestu časom.