www.infoglobe.sk » Baťov kanál: Zo Strážnice do Skalice

Baťov kanál: Zo Strážnice do Skalice

Publikované: 14.10.2010
Vari najznámejšia vodná cesta na Morave je Baťov kanál. Pred prichádzajúcou jeseňou sme využili jeden z posledných dní „babieho leta“ a na malej vyhliadkovej lodi sme prešli jeho posledný úsek – z moravskej Strážnice do slovenskej Skalice.

StraznicePrístav v Strážnici nájde ľahko každý turista. Nachádza sa hneď vedľa skanzenu v bezprostrednej blízkosti zámockého areálu. Zrejme tadiaľ prechádza aj cyklotrasa, lebo pri informačnom stredisku (a pokladni) práve oddychuje skupinka cyklistov rôzneho veku. Vyhliadková loď Amos s kapacitou asi 30 osôb nepôsobí v úzkom riečisku dvakrát dôveryhodne. Bez problémov sa však odpútava od svojho kotviska a ponára sa do hlbín úzkeho a po obidvoch brehoch zarasteného tunela. Príjemná sprievodkyňa s námorníckou čiapkou nás upozorňuje, že brehy pôvodného kanála boli holé kvôli koňom vlečúcim člny, takže všetka súčasná zeleň je originálnym – približne polstoročným dielom – prírody, a potvrdzuje to aj pestrá skladba náletových drevín. Plavba plynie pomaly rýchlosťou približne tempom vychádzkového bicyklistu. Voda v kanáli akoby sa ani nehýbala a rozvíri ju len pohyb lode.

Batuv kanal

Trochu technických informácií na úvod

Celková dĺžka Baťovho kanála je vyše 50 kilometrov, v skutočnosti sa však skladá z niekoľkých vzájomne neprepojených úsekov. Teoreticky by mal byť splavný od Kroměříže po Hodonín, ak sa podarí vybudovať, dokončiť alebo znovu sprevádzkovať niekoľko technických zariadení. Časť Baťovho kanála vedie pôvodným korytom rieky Morava, inde ho tvoria umelé prieplavy, resp. upravené závlahové kanály. Ich hĺbka je len asi poldruha metra, preto sa neodporúča plavba lodiam s ponorom nad 80 cm. Šírka kanálov sa pohybuje okolo 12 metrov (plavebné komory však boli projektované na šírku iba jednej lode 5 m). K stavebným pozoruhodnostiam patria aj mosty, lávky, hate, ale aj niektoré technické rarity, ako sú sklápacie mosty, a podobne.Batuv kanal

Späť na vodu

Za Strážnicou porast na brehoch postupne ubúda. No na výhľade sa tým veľa nezmení, lebo relatívne vysoké brehy neumožňujú lepší výhľad do krajiny. Navyše na lodi sedíme na laviciach oproti sebe, takže namiesto výhľadu na breh oproti vidím len tváre spolucestujúcich, ktorí sa pre zmenu snažia niečo postrehnúť na opačnom brehu za mojím chrbtom. Ani postaviť sa nepomôže, lebo vo výhľade bráni nízka plachta proti nepriazni počasia namiesto strechy. Nabudúce teda určite dám prednosť samostatnému člnu alebo lodi s otvorenou strechou.Batuv kanal

Na niektorých miestach na brehu badať stopy po bobroch či iných hlodavcoch, inde sú brehy podmyté vodou (aj preto by tu lode asi nemali jazdiť príliš rýchlo). Sprievodkyňa medzitým vymenúva množstvo živočíšnych a rastlinných druhov, medzi ktorými sa po chvíľke prestávam orientovať, či hovorí o vtákoch, kvetinách či hmyze. Konečne nejaká zmena: prichádzame k „zdymadlu“ Petrov. Pred ním kotví niekoľko lodí a hausbótov, no čoskoro sa ukáže, že väčšina z nich nečaká na voľný vjazd, ale ich posádka si „dala pauzu“ na brehu. Niektorí sa občerstvujú pri bufete a mávajú na prechádzajúce lode, iní asi dali prednosť prechádzke do neďalekej obce, známej unikátnym komplexom zachovalých vínnych pivníc v lokalite Plže.Batuv kanal

Ešte trocha histórie

Snahy o reguláciu rieky Moravy siahajú až do stredoveku, ako o tom svedčia záznamy o výstavbe protipovodňových hrádzí, odvodňovaní močiarov a ramien, prekopávaní meandrov s cieľom napriamiť tok rieky. Už v 19. storočí na dolnom toku Moravy fungovala preprava tovaru (drevo, uhlie, tabak) na člnoch od Hodonína k sútoku s Dunajom pod Devínom a naspäť poloprázdne člny ťahali z brehu kone. Zrejme táto krátka skúsenosť inšpirovala zakladateľa známej rodinnej firmy Baťa k myšlienke, že by lignit (menej kvalitné hnedé uhlie) zo svojich baní pri Ratíškoviciach na južnej Morave mohol prepravovať do svojich závodov v Zlíne a okolí namiesto vlakmi lacnejšou vodnou dopravou. Tak vznikol projekt vnútrozemskej vodnej cesty, ktorej sa dnes všeobecne hovorí Baťov kanál, čiže „Baťák“.Batuv kanal - Petrov

Projekt nebol iba o vodnej doprave, ale mal podstatne širší vodohospodársky (protipovodňový, závlahový, atď.) význam. Jeho výstavba sa začala v roku 1934, čiastočne financovaná firmou Baťa, čiastočne štátnym príspevkom na zníženie nezamestnanosti v čase doznievajúcej hospodárskej krízy. Tesne pred začiatkom druhej svetovej vojny sa na Morave objavili prvé na objednávku vyrobené člny presne stanovených parametrov dĺžky, šírky a ponoru tak, aby zodpovedali bezproblémovej plavbe na všetkých úsekoch vodnej cesty, vrátane plavebných komôr. Do každého člna sa vošiel náklad z 15 železničných vagónov.Batuv kanal - Vyklopnik Sudomerice

Celý projekt však ostal nedokončený a po vojne sa v ňom nepokračovalo, hoci úvahy o vybudovaní vodného spojenia Dunaj – Morava – Odra sú živé aj dnes. Viaceré neudržiavané úseky sa postupne zaniesli bahnom, zarástli, unikátne technické zariadenia zanikli alebo sa stali nefunkčnými. Až so zmenou spoločenských pomerov na konci tisícročia prišli nadšenci s myšlienkou obnovy kanála ako turistickej vodnej cesty a ich zásluhou sa začala písať nová kapitola v dejinách tohto pozoruhodného diela.

Za plavebnou komorou

Zelená na semaforu dáva nášmu kapitánovi súhlas na vjazd do plavebnej komory, kde sa za nami zatvárajú vráta a začíname klesať do hĺbky asi troch metrov. Po necelej polhodinke sa pred nami otvára druhá brána a naše vodné putovanie pokračuje ďalej. Pred nami je ďalšie prístavisko pri jednej z najpozoruhodnejších technických pamiatok. Výklopník pri obci Sudoměřice mal slúžiť na prekládku uhlia zo železničných vagónov do člna. Dômyselné zariadenie vagón nadvihlo, aby sa jeho obsah otvorenou čelnou stranou vysypal do člna. Hoci koľajnice od blízkej železničnej trate už chýbajú, časť pôvodného zariadenia sa dodnes zachovala. Neprehliadnuteľná stavba na brehu dnes slúži nielen ako technické múzeum, ale aj ako galéria a predovšetkým zaujímavá rozhľadňa na upravenej streche.

           Batuv kanal - Vyklopnik SudomericeBatuv kanal - Sudomerice

          Batuv kanal - Vyklopnik SudomericeBatuv kanal - Vyklopnik Sudomerice

Neďaleko za výklopníkom vchádzame do medzinárodných vôd a na brehoch sa začnú striedavo opakovať červeno-biele hraničné kamene s „C“ na jednom a „S“ na druhom brehu. Vyústenie Baťovho kanála späť do rieky Moravy pri mestečku Rohatec nie je dokončené, preto naša cesta končí v nedávno vybudovanom a ešte novotou rozvoniavajúcom prístavisku poblíž mesta Skalica. Na prvý pohľad vidno, že tu sa už hlavná turistická sezóna (trvá od mája do októbra) asi skončila, takže naša loď sa vracia prázdna. Opustený prístav ožíva, keď dorazí novomanželský pár s fotografom, aby výnimočný okamih zvečnili v objatí príjemného prírodného prostredia.

          Batuv kanal - Pristav SkalicaBatuv kanal - Pristav Skalica

          Batuv kanal - Pristav SkalicaBatuv kanal - Pristav Skalica

Text a foto: Jiří Výborný



Diskusia k článku (0)

Vložiť nový príspevok


Súvisiace články

Svetový deň mokradí
Publikované: 2.2.2011
Dnes si svetová verejnosť pripomína Svetový deň mokradí ako mimoriadne významného biotopu, ktorého hodnotu si ľudstvo začalo uvedomovať iba nedávno.

Východná Morava: Kúzlo rozmanitosti
Publikované: 21.5.2011
Tri pozoruhodné oblasti – Valašsko, Slovácko a Haná – zastupuje turistické združenie „Centrála cestovného ruchu východnej Moravy“, ktoré v Bratislave prezentovalo pred začiatkom letnej sezóny tohoročné novinky pre návštevníkov regiónu.

Morava: Nové cyklotrasy
Publikované: 3.10.2011
Na východnej a južnej Morave neďaleko slovenských hraníc sa v tomto roku opäť rozrástla sieť zaujímavých cyklotrás s dobudovanou infraštruktúrou pre všetky kategórie milovníkov pohybu na čerstvom vzduchu – od rodín s deťmi a seniorov až po náročných vyznávačov horskej cyklistiky.

SR, Skalica: Baťov kanál
Publikované: 13.12.2012
Podmanivé mestečko Skalica ležiace na juhozápadnom cípe Slovenska je známe svojimi historickými pamiatkami, tradíciou vinohradníctva, ako i miestnou špecialitou – Skalickým trdelníkom. Okrem spomenutých lákadiel typických pre túto oblasť a krás okolitej prírody Chvojnickej pahorkatiny, môže táto lokalita návštevníkom ponúknuť aj ďalšiu nevšednú turistickú atrakciu – Baťov kanál.

SR, Skalica – mesto na hraniciach s Českou republikou
Publikované: 1.8.2013
Starobylé mesto Skalica ukrýva mnoho pozoruhodných pamiatok, ale aj jednu preslávenú gastronomickú špecialitu – dutý koláč Skalický trdelník, ktorý v roku 2007 získal ako prvý slovenský potravinársky výrobok ochrannú známku Európskej únie.

SR, ČR: Baťov kanál – zo Sudoměřic do Petrova
Publikované: 25.5.2014
Dnes sa spoločne vyberieme na nezabudnuteľnú plavbu po Baťovom kanáli, ktorý v minulosti slúžil ako vodná cesta na prepravu lignitu z Ratíškovíc ležiacich neďaleko Skalice, až do vzdialených Otrokovíc, ale tiež na zavlažovanie okolitého územia. V súčasnosti sa využíva predovšetkým na rekreačné účely. Slúži na lodnú osobnú dopravu s prevahou vyhliadkových plavieb.

SR, región Záhorie - Kostol sv. Margity Antiochijskej
Publikované: 29.6.2014
Čím ďalším si nás získal západoslovenský región Záhorie? Kde leží jediná dodnes zachovaná sakrálna stavba z čias Veľkej Moravy a ktorá to vlastne je? Odpovede na tieto, ale aj mnohé iné otázky sa dozviete v dnešnom článku.

SR, Petrova Ves: obec s unikátnym kostolom i rybníkom - VIDEO
Publikované: 2.8.2021
Pozývame vás na výlet do dedinky Petrova Ves (okres Skalica), ktorá sa rozprestiera síce vo výškovo neveľkej, ale o to malebnejšej Chvojnickej pahorkatine. Jej okolitými susedmi sú Gbely, Šaštín-Stráže, Letničie, Unín, Radimov a Holíč. Územie obce je z väčšej miery odlesnené a intenzívne poľnohospodársky využívané. Najstaršia písomná zmienka o obci pochádza z roku 1392.


Súvisiaca fotogaléria

ČR, Hodonín – rodinná zoologická záhrada
Prostredníctvom nasledujúcich fotografií vás pozývame na návštevu miestnej zoologickej záhrady za...

SR, Záhorie: Adamovské jazerá a unikátny kostolík
Dnešnou fotogalériou sa presunieme do západoslovenského regiónu Záhorie, ktorý zo severozápadu oh...

SR, ČR: Baťov kanál – nezabudnuteľná májová plavba
Baťov kanál, ktorý v minulosti slúžil ako vodná cesta na prepravu lignitu z Ratíškovíc ležiacich ...

SR, Skalica - Výhľad z kostolnej veže
S výstavbou Farského kostola sv. Michala Archanjela, ktorý je dominantou centrálneho trojuholníko...

SR, Skalica – starobylé jadro mesta
Starobylé mesto Skalica ukrýva mnoho pozoruhodných pamiatok, ale aj jednu preslávenú gastronomick...


Lokácia:

Slovenská republika
Kalendár akcií:

Partneri:

Aj vďaka vám sme získali certifikát:

Dôveryhodná firma 2017

 

Sprievodca:

Fotosúťaž:

V tejto chvíli nie je žiadna súťaž aktívna. Predchádzajúce súťaže nájdete v našom archíve súťaží.

Aktuality:

9.4.2024
Krásy Slovenska, Trenčín región a KST Dubnica nad Váhom vás pozývajú na 59. stretnutie čitateľov časopisu Krásy Slovenska, ktoré sa uskutoční tradične poslednú májovú sobotu, tentokrát na Vršatských bradlách.
9.4.2024
Objavte najkrajšie turistické miesta s trilógiou kníh Turistické Slovensko. Trojica knižných sprievodcov pozýva spoznávať prírodné zákutia, krásne scenérie, výhľady a inšpiruje pri plánovaní výletov. Vydanie unikátnej trilógie môžete teraz podporiť priamo na StartLabe.
20.3.2024
Druhé tohtoročné číslo časopisu Krásy Slovenska prináša zaujímavý rozhovor s dobrovoľným horským záchranárom, horským sprievodcom a tatranským nosičom Štefanom Bačkorom, predstaví príťažlivosť Kysuckých bradiel a ponúkne aj cykloturistiku krížom-krážom Malými Karpatami.
Archív aktualit

Do osobitej pozornosti:

Oznamy a upozornenia pred cestovaním do zahraničia nájdete TU

 

(vrátane výskytu koronavírusu COVID-19 či vojnového konfliktu na Ukrajine).

.

Pridajte sa a súťažte!

Každý týždeň na facebooku nová súťaž o hodnotné ceny!

Najčítanejšie články:

Mobilná aplikácia :

aplikácia Infoglobe

stiahnuť zadarmo pre Androidstiahnuť zadarmo pre iPhone 

 

Interaktívne katalógy:

Ďakujeme:

Google hodnotenie

dnes:štvrtok 25. 4. 2024
sviatok:Marek
dnes:
štvrtok 25.4.
4 °C
zajtra:
piatok 26.4.
5 °C

TIP: Pre vaše zariadenie je k dispozícii mobilná aplikácia INFOGLOBE, stiahnuť TU.

X

TIP: Pre vaše zariadenie je k dispozícii mobilná aplikácia INFOGLOBE, stiahnuť TU.

X