Zomrela legenda F1 Niki Lauda
Ostatní pretekári zastavili a snažili sa mu pomôcť. Jeden z nich, Arturo Merzario, sa vrhol do plameňov, aby Rakúšanovi roztrhol bezpečnostný pás. Lauda bol nakoniec vykliesnený a prevezený do nemocnice. Jeho popáleniny boli tak rozsiahle, že mal len malú nádej na prežitie.
Pretekal už po pár týždňoch
Vo veku 27 rokov bol Lauda mladý a fit. Ale jeho fyzická húževnatosť nebola ničím v porovnaní s mentálnou silou, ktorá mu umožnila prežiť nielen prvú noc po nehode, ale aj týždne liečby, ktoré zahŕňali aj rekonštrukciu jeho ťažko spálených viečok kožou spoza uší. Polovica jedného jeho ucha bola spálená tiež, ale Lauda odmietal operáciu, pretože by sa predĺžil čas, kým by sa znova mohol dostať do kokpitu. Na úžas celej verejnosti sa už o šesť týždňov neskôr bolestne vracal do svojho Ferrari, čo vtedy neuveriteľne ovplyvnilo fanúšikov i športové stávky. Rany mu stále mokvali, no chcel dokázať svojmu skeptickému zamestnávateľovi, ktorý zaňho medzičasom už najal náhradu, že by stále mohol bojovať o titul. Zmeškal len dvoje preteky a nakoniec stratil titul v súboji s Jamesom Huntom. No už počas ďalšieho roka sa do súťaže vrátil a svoj druhý titul vyhral. Ďalší sa mu podarilo získať v roku 1984. Lauda, ktorý zomrel vo veku 70 rokov, odišiel do športového dôchodku rok po získaní tretieho titulu, aby pokračoval vo svojom záujme prevádzkovať vlastnú leteckú spoločnosť. Lauda Air bol prvý z jeho počinov, neskôr pokračoval ako konzultant pre Scuderia Ferrari a pôsobil aj v tíme Jaguar a Mercedes.
Láska k autám ho sprevádzala od detstva
Lauda sa narodil do starej a veľkej viedenskej rodiny, ktorej patriarcha Hans Lauda, známy ako "Starý Lauda" dôrazne nesúhlasil s nezáujmom mladého Nikiho o formálne vzdelávanie a ani s jeho láskou k autám. Dlhý čas predtým, ako vôbec dostal vodičský preukaz, sa Lauda vyvážal na chátrajúcom VW Beetle. Neskôr auto vymenil za Mini Cooper a Porsche 911, pričom peniaze získaval od matky, dvoch babičiek a taktiež zo svojho platu mechanika. Jeho kariéra začala v roku 1968, kedy začal využívať pôžičky bánk, aby sa dostal do Formule. Keď sa dostal do Formule 3, bol až po uši v dlhoch. Hneď pri prvej tréningovej jazde navyše po prvých piatich minútach zničil svoju formulu. Všetko sa zmenilo, keď kontaktoval šéfa BMR tímu, Louisa Stanleyho, ktorý ho v roku 1973 zobral na preteky. Lauda uspel. A to upútalo Ferrari. Zvyšok príbehu už poznáme.
Lauda bol autorom dvoch kníh a jeho príbeh bol v roku 2013 sfilmovaný v biografii Rivali. Lauda sa počas života rozviedol a znova oženil, pričom z oboch manželstiev po ňom zastali dve deti. Minulý rok musel podstúpiť závažnú transplantáciu pľúc a po zákroku bol opäť vo veľmi vážnom stave. Sám tvrdil, že to bolo oveľa horšie ako po nehode a po operácii už žil v podstate svoj tretí život. Niki Lauda zomrel 20. mája 2019.
Foto: (c) pri fotografiách
Diskusia k článku (0) |
Vložiť nový príspevok