Ako fungujú brzdy na aute?
Ilustrácia z webu www.autodielyonline24.sk
Z akých komponentov sa skladajú moderné brzdy?
Väčšina automobilov je dnes vybavená takzvanými kotúčovými brzdami. Majú pomerne jednoduchú konštrukciu a pozostávajú najmä z týchto troch súčiastok: brzdový kotúč, brzdové platničky a brzdový strmeň. Teraz si vysvetlíme, na čo tieto diely slúžia.
Brzdový kotúč: Toto je základný prvok každej brzdovej sústavy. Samotný kotúč je často vyrobený z ocele alebo keramiky a navyše je potiahnutý zliatinou, ktorá ho má chrániť pred koróziou. Okrem toho výrobcovia často ponúkajú brzdové kotúče s mnohými malými dierkami, ktoré slúžia na zabezpečenie regulovaného odvetrávania. Vysoké teplo, vznikajúce pri intenzívnom brzdení, by inak mohlo ľahko priviesť k prehriatiu, a tým aj k ohnutiu materiálu.
Brzdové platničky: Tieto malé doštičky umožňujú zastavenie vozidla. Môžu byť vyrobené zo širokej škály materiálov. Niektoré sú zložené zo zmesi rôznych kovov, iné zas z organických vlákien. V každom prípade je dôležité, aby sa obloženie opotrebovávalo čo najpomalšie. Počas brzdenia sú to práve tieto doštičky, ktoré tlačia na kotúče, vďaka čomu sa koleso zastaví. Keďže ide o časti brzdového systému, ktoré sú najnáročnejšie na údržbu, mávajú občas vlastnú kontrolku, ktorá pri značnom opotrebovaní upozorní vodiča na nutnosť výmeny.
Brzdový strmeň: Týmto zariadením sa kompletizuje brzdový systém. Platničky sú v ňom umiestnené a po zošliapnutí brzdového pedála sa pomocou hydrauliky pritláčajú k brzdovému kotúču. Pritom sa kinetická energia vozidla prostredníctvom trenia mení na tepelnú, ktorá následne uniká do okolitého vzduchu.
Kedy je treba nahradiť jednotlivé komponenty?
Skutočnému opotrebovaniu podliehajú spravidla len kotúče a doštičky. Samozrejme, brzdový strmeň sa tiež môže poškodiť, ale takmer nikdy to nie je spôsobené mechanickým opotrebovaním. Moderné brzdové sústavy majú životnosť približne 30 000 až 130 000 kilometrov. Rýchlosť opotrebovania kotúčov a platničiek závisí pritom nielen od štýlu jazdy a vozidla, ale aj od povrchu vozovky. Okrem mechanického poškodenia sa problémom môže stať aj korózia spôsobená vplyvmi prostredia, napríklad vlhkosťou alebo posypovou soľou. Jednoznačne bežnejšia je výmena brzdových doštičiek. Hrúbka obloženia by nikdy nemala klesnúť pod určitú hodnotu vopred stanovenú výrobcom. Zvyčajne býva okolo 2 až 3 mm. Niektoré platničky disponujú dokonca kovovým drôtom, ktorý po dosiahnutí kritickej hodnoty vydáva nepríjemný pískavý zvuk, a tým upozorňuje vodiča na potrebnú výmenu. V každom prípade je najbezpečnejšie dodržiavať intervaly výmeny a pravidelne kontrolovať jednotlivé súčiastky.
Zdroj a foto: Partnerský článok
Diskusia k článku (0) |
Vložiť nový príspevok