www.infoglobe.sk » SR, Vysoké Tatry: romantický výlet vlakom

SR, Vysoké Tatry: romantický výlet vlakom

Publikované: 5.1.2015
Vo Vysokých Tatrách som sa zastavil na dva dni cestou z Košíc a východného Slovenska. Mal som šťastie - podarilo sa mi totiž chytiť jedny z najkrajších jesenných dní, a aj keď slnko svietilo vždy len dopoludnia, celkovo mi počasie veľmi prialo. Nepršalo, nesnežilo, nebola zima a ani príliš horúco. Do hôr ideálne.

Vysoke Tatry

Môj hlavý plán bol prejsť sieť Tatranských elektrických železníc (TEŽ) a Ozubnicovú železnicu (OŽ) zo Štrby na Štrbské Pleso. Celodenný lístok na celú sieť železníc vo Vysokých Tatrách stojí len niekoľko eur, takže je to ideálne riešenie, pokiaľ plánujete vystupovať a opäť nastupovať. A vzhľadom na to, že presne to som plánoval urobiť, žiadna veľká túra ma totiž práve v tej chvíli nelákala, označil som si pri prvom nástupe v Poprade lístok a vedel som, že až do večera nemusím nič riešiť.

Vystúpil som na stanici Starý Smokovec, a pretože na ďalšom úseku práve prebiehala až dvojhodinová výluka, mal som na výber: buď sa pôjdem pozrieť lanovkou na Hrebienok, alebo prestúpim na druhý vlak TEŽ a dôjdem do Tatranskej Lomnice (odkiaľ okrem iného taktiež vedie lanovka, tentokrát na Lomnický štít). Zvíťazil druhý variant, a tak som si za trištvrte hodinu prešiel Tatranskú Lomnicu a prvým vlakom sa vrátil do Starého Smokovca.

Výluka sa práve skončila a z Popradu prišla zdvojená jednotka, čo v ľuďoch vyvolalo mierny zmätok chaos v tom, ktorý vlak teda ide späť do Popradu, ktorý hore na Štrbské Pleso, a ktorý do Tatranskej Lomnice. Po presune niekoľkých skupiniek medzi súpravami sa nakoniec všetky vlaky pohli, a ja som tak vyrazil v ústrety Štrbskému Plesu. V pláne bolo vystúpiť tam, kde sa mi to bude práve v tom momente páčiť, kus úseku prejsť pešky, a ďalším vlakom potom pokračovať až do cieľovej stanice. Odpoludnia občas jazdia vlaky na TEŽ aj po pol hodine, takže som nemusel riešiť, čo by sa stalo, keby mi vlak ušiel.

Vysoke Tatry

Na zastávke Danielov Dom, ktorú som si vybral, mi vlak nezastavil (asi som málo stláčal tlačítko na znamenie), a tak som nakoniec vystúpil o zastávku neskôr s tým, že pešky dôjdem do stanice Vyšné Hágy. Vybral som si dobre, pretože celú cestu som mohol kráčať po krásnej lesnej cestičke, a zbierať všade navôkol rastúce kvantá čučoriedok. Dokonca som našiel aj niekoľko borievok, čo ma v októbri dosť prekvapilo.

Vyšné Hágy sú asi najromantickejšou staničkou na TEŽ. Obzvlášť takto na jeseňVysoke Tatry pôsobia spolu s opadaným farebným lístím ako z rozprávky. Po asi 15 minútach čakania na vlak som sa nechal odviezť až na konečnú, do stanice Štrbské Pleso. Pomaly sa začínalo šeriť, tak som si len obišiel kus jazera, a keď do toho začalo ešte aj zľahka mrholiť, bol som rád, že môžem zaliezť do tepla jednej z miestnych krčmičiek. Dostal som vynikajúcu domácu hubovú polievku, čo v ten moment môj žalúdok úplne uspokojilo...

Druhý deň ráno som z Popradu vyrazil rýchlikom do Štrby, kde už hneď nadväzoval spoj Ozubnicovej železnice. Cesta hore trvá 15 minút a počas nej sa otvárajú prekrásne výhľady. Nikomu tak nevadí, že vlak ide úplne pomaly (navyše autom sa na Štrbské Pleso dostanete po kľukatej ceste stále výrazne pomalšie než vlakom). Alebo aspoň mne to rozhodne nevadilo.

Na brehu jazera som sa naraňajkoval, a pretože som potreboval stihnúť posledný denný vlak, ktorým sa dostanem do Prahy, zvolil som namiesto dlhej náročnej túry len ľahkú barbarskú cestu lanovkou na vrch Solisko. Ešte pri dolnej stanici lanovky vyzeralo počasie veľmi sľubne, počas pár minút cesty sa ale odkiaľsi vynoril veľký šedý mrak, takže nakoniec som ani nedošiel úplne na vrchol (aj tak je to slušná drina).

Vysoke Tatry

Zastavil som sa tesne pod mrakom a ešte predtým, než som z ruksaku vytiahol fotoaparát, aby som si mohol vyfotiť výhľad do údolia, po prvý raz v tomto roku som si nasadil rukavice a obliekol záložnú mikinu, ktorú som dúfal, že nebudem potrebovať. Potom som si v závetrí veľkého kameňa už len nerušene užíval nádhernú jesennú krajinu podo mnou.

Už cestou dole lanovkou mi začalo byť opäť horúco a na Štrbskom Plese som tak mohol rukavice aj hrubú mikinu schovať naspäť do ruksaku. Po menšom obede som nastúpil na OŽ smerom dole do Štrby, kde už stačilo iba preskočiť do rýchliku, nechať sa odviezť do Žiliny, a odtiaľ potom pokračovať expresom až do Prahy.

Podobný výlet môžem určite jedine odporučiť. Tatry sú dnes z ČR vlakom veľmi dobre dostupné (do Popradu jazdia aj dva nočné spoje, v jednom z nich môžete dokonca prevážať aj automobil) a turistom všetkých kategórií určite majú čo ponúknuť. Dúfam, že sa mi už čoskoro podarí vyskúšať aj tamojšie lyžiarske areály.

Text/foto: Matouš Vinš

Preklad: O. Maňáková

Vysoké Tatry: všetky tváre prírody
Publikované: 16.12.2009
Krása i bolesť, taký je terajší obraz najvyšších slovenských hôr. Víchrica, ktorá sa prehnala nad Tatrami, vryla do známej horskej krajiny na desaťročia nezmazateľný odkaz.

SR, Vysoké Tatry - výstup na Furkotský štít
Publikované: 27.4.2016
Jedného pekného dňa sme sa rozhodli zdolať niektorý z ďalších tatranských štítov. Zamierili sme teda do Vysokých Tatier, konkrétne do obce Štrbské Pleso, kde sme odstavili nášho štvorkolesového tátoša a zamierili k lanovke smerujúcej k vrchu Solisko.

SR: Vysoké Tatry – výstup na Kôprovský štít
Publikované: 29.6.2016
Vysoké Tatry netreba nejako obzvlášť predstavovať- toto neobyčajné a krásne pohorie ležiace v srdci Európy je známou a obľúbenou dovolenkovou destináciou domácich, ako aj zahraničných návštevníkov. Sú to hlavne milovníci vysokohorskej turistiky, ktorí do týchto veľhôr často a radi zavítajú. Vychýreným a vyhľadávaným cieľovým vrchom je aj Kôprovský štít (2 367 m n. m.).

SR, Vysoké Tatry – Hrebienok
Publikované: 14.3.2013
Naše putovanie po tatranských chatách nás tentoraz dovedie na azda každému známy Hrebienok, kde sa nachádza horský hotel, horná stanica lanovky, východiskový bod pre vysokohorskú turistiku či kedysi slávne lyžiarske stredisko, ktoré z času na čas ožije aj v súčasnosti.

SR: Vysoké Tatry – predĺžený víkend plný dobrodružstva I.
Publikované: 19.5.2011
Ešte koncom minulého roka som sa s kamarátom dohodla, že tohtoročný Valentín prichystáme našim polovičkám neopakovateľný zážitok v podobe predĺženého víkendu vo Vysokých Tatrách. Nemal to však byť obyčajný pobyt v horách, plný namáhavej turistiky a prepotenej bielizne od potu, ale naopak romantický víkend bohatý na zážitky, krásne výhľady a so závanom dobrodružstva.

SR: Vysoké Tatry – predĺžený víkend plný dobrodružstva III.
Publikované: 2.6.2011
Vysoké Tatry svojou krásnou prírodou a sviežim horským vzduchom každoročne prilákajú mnoho turistov. Napriek nedávnej silnej víchrici, ktorá opäť polámala veľa stromov, majú Tatry stále svoje neopakovateľné čaro. Navštevujú ich tiež ľudia s rôznymi zdravotnými problémami. Základnou liečebnou metódou je klimatoterapia (pobyt pacientov na čerstvom vzduchu), ktorá zvykne byť dopĺňaná rehabilitáciou.

SR, Vysoké Tatry: História a súčasnosť Smokovcov
Publikované: 20.9.2012
Mesto Vysoké Tatry je z hľadiska katastrálneho územia najväčším mestom na Slovensku. Je tvorené štrnástimi osadami, s ktorých azda najznámejšie a turisticky najvyhľadávanejšie sú Smokovce. Tie tvoria štyri samostatné osady, a to Starý Smokovec - jedna zo vstupných brán do Tatier, Nový Smokovec - známy kúpeľmi, Horný a Dolný Smokovec - osady penziónov a rekreácie.

SR, Vysoké Tatry: Chata pod Soliskom
Publikované: 11.4.2013
Vysoké Tatry vo svojich prekrásnych zákutiach ukrývajú mnoho chát. Dnes sa spoločne vyberiem na najmladšiu vysokohorskú chatu, ktorá už celé desaťročia z výšky dohliada na Štrbské pleso i okolité majestátne štíty.

SR: Vysoké Tatry – predĺžený víkend plný dobrodružstva II.
Publikované: 26.5.2011
Lomnický štít sa dlho považoval za najvyšší vrch najmenších veľhôr sveta – Vysokých Tatier. Dnes už ale vieme, že najvyšším je Gerlachovský štít (2655 m n. m.). Lomnický štít (2634 m n. m.) však patrí k najkrajším tatranským štítom a vďaka lanovke, ktorá vás sem pohodlne vyvezie, je obľúbeným cieľom výletov aj pre menej zdatných turistov, rodiny s deťmi či ľudí s obmedzenou schopnosťou pohybu.

SR: Vysoké Tatry – predĺžený víkend plný dobrodružstva IV.
Publikované: 9.6.2011
V poslednej časti nášho rozprávania o nezabudnuteľnom predĺženom víkende vo Vysokých Tatrách sa zameriame na jeden z mnohých adrenalínových športov, ktorý má aj u nás čoraz viacej priaznivcov. Powerkiting je športová aktivita, pri ktorej sa využíva sila vetra a jazdec je pomocou ťažného šarkana (kite-u) posúvaný smerom dopredu či už na bugine, mountainboarde, snowboarde, lyžiach alebo korčuliach.

SR, Poprad - Tatry: Tatranská železnica I.
Publikované: 18.10.2012
Tatranské elektrické železnice ako ich poznáme dnes zachytávajú len kúsok z bohatej histórie tejto unikátnej pamiatky. V nasledujúcich riadkoch sa pozrieme na vývoj od prvého trolejbusu na svete až po súčasnú elektrifikovanú železnicu.

SR, Poprad – Tatry: Tatranská železnica II.
Publikované: 25.10.2012
V prvej časti článku o tatranskej železnici sme si povedali o začiatkoch jej histórie a dozvedeli sme sa o svetovom technickom unikáte - „tatranskom medzimestskom trolejbuse“. Dnes sa zameriame na novodobú históriu železnice od začiatku 20. storočia po súčasnosť.

Súvisiaca fotogaléria

SR, Vysoké Tatry – unikátny ľadový chrám
V skutku netradičnú stavbu môžete aj túto zimu obdivovať na Hrebienku vo Vysokých Tatrách. Zaujím...

SR, Vysoké Tatry – ľadová krása
Od decembra 2013 do marca 2014 mali návštevníci Vysokých Tatier možnosť zhliadnuť krásne umelecké...

SR, Vysoké Tatry: Nový a Starý Smokovec
Pozývame vás na prechádzku Novým a Starý Smokovcom, ktoré katastrálne spadajú pod najväčšie mesto...

SR: Vysoké Tatry - Zo Štrbského na Popradské pleso
Tatry sú krásne v každom ročnom období. Napriek tomu, že počas našej prechádzky zo Štrbského na P...

Vysoké Tatry: hory, ktoré vás uchvátia
Fotografie boli vytvorené na jeseň v roku 2009. Vtedy bolo tesne po konci letnej sezóny a počasie...

SR: Pohorie Vysoké Tatry
Vysoké Tatry sú jednou z najkrajších a turistami vyhľadávaných oblastí cestovného ruchu v Slovens...

Súvisiace video

Štrbské pleso: ľadovcová pýcha Slovákov
Typické morénové ľadovcové jazero nájdete v južnom cípe Vysokých Tatier, vo Furkotskej doline. Št...

SR: Vysoké Tatry - ničivý rok 2004
Podívajte sa s nami ako vyzerali Vysoké Tatry po ničivej víchrici, ktorá sa v roku 2004 prehnala ...

V tejto chvíli nie je žiadna súťaž aktívna. Predchádzajúce súťaže nájdete v našom archíve súťaží.

9.4.2024
Krásy Slovenska, Trenčín región a KST Dubnica nad Váhom vás pozývajú na 59. stretnutie čitateľov časopisu Krásy Slovenska, ktoré sa uskutoční tradične poslednú májovú sobotu, tentokrát na Vršatských bradlách.
Objavte najkrajšie turistické miesta s trilógiou kníh Turistické Slovensko. Trojica knižných sprievodcov pozýva spoznávať prírodné zákutia, krásne scenérie, výhľady a inšpiruje pri plánovaní výletov. Vydanie unikátnej trilógie môžete teraz podporiť priamo na StartLabe.