SR, Pribylina: Považská lesná železnica
Aj v zimných mesiacoch máte možnosť navštíviť Múzeum liptovskej dediny v Pribyline, nakoľko je otvorené celoročne. Hneď pri vstupe do múzea je možnosť pohodlného zaparkovania. Pokiaľ ste milovníci ľudovej architektúry, určite si prídete na svoje. V múzeu sa nachádza jedinečná zástavba so znakmi stredovekého mestečka, ktorá bola v minulosti na Liptove rozšírená. Okrem drevených a hospodárskych objektov ľudového staviteľstva tu nájdete aj dva vzácne stredoveké kamenné objekty a to goticko-renesančný kaštieľ z Parížoviec a ranogotický kostol Panny Márie z Liptovskej Mary. Ak vás zaujímajú železnice, o to viac si návštevu skanzenu vychutnáte. Od roku 2004 má múzeum novú atrakciu. Je ňou statická expozícia technickej pamiatky bývalej Považskej lesnej železnice.
História tejto vskutku jedinečnej pamiatky siaha pomerne ďaleko do minulosti. V roku 1912 sa z dôvodu rozrastajúcej ťažby dreva na Liptove rozhodlo o výstavbe lesnej železnice, ktorá by uľahčila doterajší zdĺhavý a fyzicky náročný proces prepravy dreva splavovaním. V priebehu rokov bola trať o rozchode 760 mm vedená z Liptovského Hrádku cez Liptovskú Tepličku do Staníkova. Celková dĺžka trate bola 40 km. K trati boli pristavané odbočky a po ich dokončení nadobudla dĺžku vyše 109 kilometrov. Stala sa druhou najdlhšou traťou na Slovensku hneď po Vychylovke. Oficiálna prevádzka sa začala až v roku 1921, aj keď niektoré iné zdroje uvádzajú rok 1916. S príchodom automobilizmu sa od roku 1960 postupne začali rušiť odbočky a 31. decembra 1972 bola lesná železnica definitívne zrušená.
Začiatok záchranných prác
Ešte pred samotným zrušením železnice boli vykonané snahy muzeálneho zachovania. Najviac sa o zachovanie snažil správca železnice Ľudovít Gereg, ktorého enormné úsilie však vďaka štátnym orgánom vyšlo nazmar. Po definitívnom ukončení prevádzky ostali zo železnice len prerušované úseky hlavnej trate, ktoré boli vyhlásené za národnú kultúrnu pamiatku. Desať z jedenástich kilometrov trate však rozkradli obyvatelia okolitých obcí a použili ich pri stavbe svojich domov. Ľudovítovi Geregovi sa však podarilo zachrániť aspoň udržiavanú časť vozňového parku. No Okresná pamiatková správa v osemdesiatych rokoch zapožičala značnú časť vozňov na muzeálnu železnicu vo Vychylovke, kde sa však z týchto vzácnych kúskov stal doslovne šrot. Vďaka dobrovoľníkom sa až do deväťdesiatych rokov vykonávali záchranné práce v podobe konzervovania a opráv v depozitoch v Liptovskom Hrádku. No smutný osud železnice pokračoval aj v polovici deväťdesiatych rokov, kedy nastal stred záujmov medzi záchrancami a ziskuchtivými zlodejmi, ktorí spôsobili žiaľ už nenahraditeľné škody. Posledná hŕstka nadšencov v roku 2001 previezla torzá lesnej železničky na súčasné miesto do bezpečia Múzea liptovskej dediny v Pribyline.
Obnova vďaka nadšencom
Hneď po prevoze posledných zachovaných zvyškov lesnej železnice sa nadšenci pustili do jej obnovy. Ich snaha o záchranu sa konečne podarila. Svedčí o tom aj súčasný stav. Dnes sa v zadných častiach skanzenu tiahne koľajisko naprieč krásnou a nedotknutú prírodu až k železničnému depu. Na koľajisku sú umiestnené vozidlá, výhybky a iné technické unikátne diela. Od roku 2004 je expozícia prístupná verejnosti. V roku 2006 sa dokonca podarilo zabezpečiť finančné prostriedky na generálnu opravu parného rušňa, ktorý počas vybraných programových nedieľ slúži verejnosti. Vozový park pozostáva prevažne z prevádzkyneschopných exponátov v podobe parných rušňov a prepravných vozňov. Napriek tomu dodnes pútajú svoju pozornosť ani nie tak u detí ako dospelých.
Po obhliadke múzea v prírode s jeho krásnou technickou pamiatkou, nám zostalo trochu smutno z toho, že už nezažijeme jazdu po železnici do odľahlých kútov Nízkych Tatier. Tá predstava v nás pretrváva dodnes. Hovorí sa, netreba hľadieť do minulosti, ale do budúcnosti, preto pevne veríme, že barbarstvo spáchané na tejto železničke sa viac nebude opakovať, aj keď v súčasnom trende odstavovania „nerentabilných“ železničných tratí človek nikdy nevie.
Text: Oskár Mažgút
Foto: Oľga Maňáková, Oskár Mažgút
Diskusia k článku (0) |
Vložiť nový príspevok
Súvisiace články
SR, Žilinský kraj – región prírodných krás II.
SR, obec Čičmany: nielen krása ľudovej architektúry– VIDEO
Holandsko: Zaanse Schans - jedinečný skanzen veterných mlynov
SR: Pribylina – Múzeum liptovskej dediny v prírode
SR: Západné Tatry – jesenná túra na vrch Bystrá
SR: Západné Tatry – túra na vrch Baranec
SR: Západné Tatry – na vrchol Ostrého Roháča
SR, Podbanské – tatranský klenot
SR, Malužiná – horská obec s baníckymi dejinami
SR, Kráľova Lehota – obec pri sútoku riek
SR, Výlet po liptovských obciach
SR, vodná nádrž Liptovská Mara - raj pre milovníkov vodných športov a kúpania
SR: Vychylovka I. – Múzeum Kysuckej dediny
SR: Vychylovka II. – Lesná úvraťová železnica
SR, Región Orava: Víkend plný zážitkov
SR: Liptov - Keď "v raji" pršalo I.
SR: Liptov - Keď "v raji" pršalo II.
SR, región Liptov – leto plné zážitkov
Liptovský Hrádok: Najmenšie mesto Liptova
Región Liptov: cieľ oddychu a zábavy
Súvisiaca fotogaléria
SR: Západné Tatry – jesenný výstup na vrch Baranec
SR, Oravská lesná železnica – výlet v zime
SR: Vychylovka – Múzeum Kysuckej dediny
SR: Vychylovka - Lesná úvraťová železnica (Kysuce)
SR: Pribylina – Múzeum liptovskej dediny
Súvisiace video
SR, Čierny Balog – železničkou do minulosti
SR: Lyžiarske stredisko Bezovec
Lokácia:
Slovenská republika
Partneri:
Sprievodca:
Fotosúťaž:
Aktuality:
Nech vám Veľká noc prinesie veľa radosti, šťastia, zdravia, pokoja i splnených cestovateľských túžob.