www.infoglobe.sk » Indonézia I.: Expedícia 2011 –  cesta do krajiny ostrovov

Indonézia I.: Expedícia 2011 – cesta do krajiny ostrovov

Publikované: 16.7.2012
Expedícia bola v krajine, kde sa voda točí naopak, na nebi chýba veľký voz, jazdí sa ohľaduplne, šialene a vľavo, občas sa zatrasie zem alebo vybuchne sopka a pri odchode od bankomatu je človek vždy milionár. Na chvíľu. Ale najväčší zázrak boli Indonézania, ich úsmevy, spokojnosť, ochota a dobrá nálada.

účastnící expedície - Stano fotíÚčastníci expedície:
Jarka 1: „Toč to Bubinko, všetko to natoč, ja to potom vystrihám.“
Janka : „Keď si dáš dole plavky, tak ja do toho bazéna skočím tiež.“
Jarka 2: „Toto je ako v našej krajine.“
No a Jakub, Maroš a Stano.

Deň prvý - odlet z Viedne
V pondelok 2.mája 2011 sme o 16.00 leteli z Viedne do Dohy. Tam sme čakali 4 hodiny a pokračovali sme do Jakarty. Prileteli sme večer, čas bol posunutý o 5 hodín. Na letisku nás očakával Idong. Ubytovali sme sa v hoteli Santika.
Cesta veselej partie
Na letisku vo Schwechate sme boli vyhlásení za najveselšiu skupinu od čias pádu Berlínskeho múru. Súčasne sme boli vyhlásení za skupinu, ktorá vypila za najkratší čas najviac Calvadosu. Do Indonézie ho každý mohol priniesť najviac liter. Zvyšok sme zlikvidovali. Vypitím.

už letíme
V Dohe, kde sme prestupovali, sme už za najveselšiu skupinu vyhlásení neboli. Ale ani za najsmutnejšiu, motali sme sa triezvi po klimatizovanej hale a šťastne sme odleteli. A leteli sme nekonečne dlho, aby sme preleteli cez rovník – lietadlom to mierne hrklo, pretože pohonné hmoty v nádržiach sa začali točiť naopak, lebo tak sa na južnej pologuli musia. Ďalej sme preleteli ponad Sumatru a ponad zvyšky asi najznámejšej sopky predminulého storočia – Krakatoa a pristáli v Jakarte. Na letisku nás čakal, na naše mierne prekvapenie presne tak ako mal, náš prvý sprievodca – Idong. Neskôr sa to ukázalo ako pravidlo, všetci naši sprievodcovia boli presní, spoľahliví, ochotní, usmiati a príjemní. Tak ako aj všetci ostatní okolo.

Chaotický poriadok
Idong nás odviezol do hotela. Nastúpili sme do klimatizovaného mikrobusu, ktorý bol vo výbornom stave a vyrazili sme do ulíc veľkomesta. „Ako dlho sa u vás robí vodičák?“ spýtal sa Idong, keď videl naše potom zaliate čelá a pohľady plné hrôzy, ktoré sme upierali do pre nás absolútneho chaosu miestnej dopravy. „Tu to trvá štyri hodiny.“ Neskôr sme pochopili, že viac ani netreba. Na prvý pohľad absolútny chaos, v ktorom sa preplietajú tisícky skútrov pomedzi autá najnovších značiek, pričom o živote a smrti rozhodujú centimetre, sa naozaj zvládal jednoducho, stačilo niekoľko pravidiel, ktoré sa všeobecne rešpektovali:
1. Jazdí sa vľavo – naozaj, jazdilo sa vľavo, odvážiť sa ísť v protismere by bol pokus o samovraždu,občas sa o to nejaký skútrista pokúšal, ale naozaj takéto pokusy boli výnimočné.
2. Semafory – červená, oranžová, zelená – toto pravidlo bolo tiež rešpektované, aj keď červená neznamená striktné stop, skôr je to vnímané ako prepnutie prednosti v jazde. Autá zastanú na červenú presne v momente, kedy už vychádzajú autá z vedľajšej ulice, aby bez zbytočnej pauzy nadviazali na prúd vozidiel a skútrov pred nimi.
3. TÚT – krátke zatrúbenie znamená, že som uvidel medzi autami a skútrami pred sebou voľné miesto a vyrážam do neho. Kto urobí tút prvý, má na to voľné miesto právo, ostatní to rešpektujú.
4. TUTÚT – dve krátke zatrúbenia po sebe znamenajú, že upozorňujem okolie, že existujem, že tu som. Aby sa mi teda nikto nepchal pred auto, možno ma nevidí. Keď urobím TUTÚT, znamená to, že už nikto by nemal urobiť TÚT, nie je tu miesto, aj keď sa to môže niekomu zdať.
5. TUTUTÚT – tri krátke zatrúbenia znamenajú neštandard, obavu a používajú sa zriedka.
6. Píšťalka – zboku smelo vykročí do vozovky človek s píšťalkou a prípadne „palacinkárom“ s blikajúcimi LED diódami. Rázne zapíska, zamáva palacinkárom, autá na hlavnej ceste zastanú a na cestu sa môže dostať vozidlo od hotela alebo z iného parkoviska. Píšťalka ma väčšiu prioritu ako TÚT alebo TUTÚT, je všeobecne rešpektovaná.
7. Nikoho neohroz – je to asi základné pravidlo, možno malo byť uvedené na prvom mieste. Funguje to asi ako u nás na lyžiarskych svahoch, nesmieš ohroziť nikoho pred sebou, o chrbát sa až tak nestaraj, to už je problém tých, čo idú za tebou.
Tieto pravidlá stačia a za štyri hodiny sa naozaj naučiť dajú. Dopravné značky ako ich poznáme u nás sa možno používajú, ale ja som napríklad značku daj prednosť v jazde nevidel. Kto má prednosť je buď jasné zo situácie alebo je to dané akýmsi zvykovým právom. Nikto s tým problém nemá.
doprava v Jakarte

Nevyhnutnou podmienkou fungovania takéhoto dopravného systému, v ktorom ešte navyše neustále vznikajú a zanikajú ďalšie dopravné pruhy, je ale mentalita vodičov. Aj najzložitejšie situácie riešia s pokojom a v pohode. Absolútnou zásadou je nikoho neohroziť a že by sa mali rozčuľovať alebo nebodaj zúrivo vytrubovať, to ich ani nenapadne. Hnev, podobne ako nevedomosť a túžba sa tu považujú za chorobu mysle. Druhou a rovnako dôležitou podmienkou je samozrejme prirodzený talent Indonézanov na šoférovanie.

Adrenalín stúpa
Možno miliarda ľudí sleduje priame prenosy Formuly 1. Oplýva to nudou, pol position od štartu po cieľ. Nechcem vedieť koľko ľudí by sledovalo jazdu Idonga1 na skútri Suzuki od štartu po cieľ v Jakarte. Žiadne vyárendované pol position, ale neustále predbiehanie, hľadanie škáročiek, potom TÚT, šliapne na plyn, o 3 cm po ľavej a 4,5 cm po pravej strane sa vyhnem mikrobusu a tereňáku a je pred nimi. Nesmie zaváhať, lebo mu to vrátia, urobí kľučku vpravo, TÚTne, pridá, zabrzdí, no a ešte musí dávať pozor, aby pri tom nestratil syna a manželku, čo s mín na tom skútri sedia tiež. Niekedy ešte pridržiava pravou rukou pod pazuchou nejakú škatuľu a telefonujem z mobilu. Je to o inom adrenalíne ako F1, pri správnom biznis pláne by sa na skútristoch v Jakarte s kamerami na prilbe dali zarobiť milióny.
fotografované cestou do hotelafotografované cestou do hotelafotografované cestou do hotela
Pri tomto štýle jazdy musí byť každému jasné, že nie vždy sa všetko podarí a autá sú dotlčené, hrdzavé, špinavé. Ale nie sú. Autá sú nové, čisté, bez škrabancov. A veľké, žiadne miniautá, Keď sme sa dozvedeli, že Idong je z desiatich detí, pochopili sme prečo.
Po asi polhodine jazdy v tomto chaose sme sa šťastne dostali do hotela Santika, ubytovali sme sa a vyrazili sme k bazénu, osviežiť naše telá zvonka aj zvnútra. Zvonka vodou v bazéne, z vnútra nekresťansky drahým pivom. Sťažovať sme sa nemohli, v moslimskej krajine musí byť pivo nekresťansky drahé. A napokon nás to po celej tej ceste ani príliš neodradilo. Po prvom kole nám čašník doniesol prémiu za počet vypitých pív a po druhej priniesol ďalšie červené šiltovky s nápisom St. Nicolas, čo bola značka piva, čo sme tak s chuťou pili. Šiltovky sa pri ďalšom pobyte veľmi hodili. „Keď si dáš dole plavky, tak ja do toho bazéna skočím tiež,“ povedala mi Janka. Tak som stiahol plavky a skočil do bazéna. Janka tiež. A bez plaviek. Ale v spodnej bielizni, takže to až taký zázrak nebol. Navyše sa ku mne rozbehol s mojimi plavkami Jakub: „Neblázni, Alah ťa vidí!“ Hlavou mi preblesklo ako ma pred hotelom bičujú v zmysle šaría, a tak som si plavky zase rýchlo natiahol. Ale tak krutý trest mi nehrozil, islam v Indonézii má prvky predošlých náboženstiev a je mimoriadne tolerantný. Idong povedal, že Islam vyznáva 80% obyvateľov, z nich polovica vyložene formálne a z tých ostatných je ortodoxných len 10%. Teda z celkového počtu len 4%. Zanedbateľný počet. Ale ako tak rozmýšľam, pri 12 miliónoch Jakarťanov až tak zanedbateľný nie je, je to presne 48 000 ortodoxných. Dosť na to, aby ma pred hotelom bičovali viac ako dosť. Tak teda, nesťahujte si radšej plavky v bazéne.

Text a foto: Stanislav Lupták

Triton spol. s r.o.

Vložiť nový príspevok

Indonézia II.: Expedícia 2011 – Jakarta, mesto plné života
Publikované: 23.7.2012
Deň druhý - výlet po Jakarte, 12 miliónov obyvateľov, skoro toľko skútrov, teplota nad 30˚C, takmer 100% vlhkosť. Videli sme pamätník oslobodenia a múzeum. V Jakarte vyrastajú z chatrčí mrakodrapy a obchodné centrá.

SR: Online prednáška - Papuánske srdce
Publikované: 17.5.2020
Vyberte sa v pondelok 18. mája o 19-tej zo svojej obývačky cez indonézske Sulawesi a prekrásne Raja Ampat na ostrov Nová Guinea, kde ešte pred pár desiatkami rokov ste mohli skončiť ako večera u miestneho kmeňa.

Indonézia XII.: Expedícia 2011 – Posledný oddychový deň pri mori a odlet domov
Publikované: 1.10.2012
Deň trinásty – celodenný relax v špičkovom prímorskom stredisku Collection. Deň štrnásty – posledné raňajky, masáže, skrášľovacie procedúry, míňanie posledných státisícov miestnej meny, balenie, lúčenie sa s Bali a odlet domov.

Indonézia XI.: Expedícia 2011 – Cyklovýlet od jazera Batur do mesta Ubud
Publikované: 24.9.2012
Deň dvanásty – časť našej výpravy dnes absolvovala výlet na bicykloch, ktorého súčasťou bola aj návšteva miestnej hinduistickej rodiny priamo v ich príbytku.

Indonézia X.: Expedícia 2011 – Relax pri mori a spoznávanie džungle
Publikované: 17.9.2012
Deň desiaty – niesol sa v znamení úplného relaxu. Strávili sme ho na hoteli a pri mori. Deň jedenásty - výlet do džungle. Opäť presun mikrobusom a objavovanie krás miestnej prírody.

Indonézia IX.: Expedícia 2011 – Nezvyčajné obydlia a drevárska zručnosť obyvateľov Bali
Publikované: 10.9.2012
Deň deviaty - výlet do mesta Ubud, po ceste návšteva hinduistickej rodiny, drevorezbárskej dielne, a nakoniec šnorchlovanie a úžasná masáž v Padangu.

Indonézia VIII.: Expedícia 2011 – Oddychový deň na Bali
Publikované: 3.9.2012
Deň ôsmy – na Bali sme prileteli už včera večer, ale pomaličky spoznávať sme ho začali až dnes. Pomaličky preto, lebo dnes sme takmer celý deň len leňošili. Ráno sme si privstali na bleskový východ slnka, celý deň sme „vegetili“ pri mori a večeru sme si vychutnali priamo na pláži.

Indonézia VII.: Expedícia 2011 – návšteva chrámu Prambanan, hinduizmus a jeho filozofia
Publikované: 27.8.2012
Deň siedmy – čakal na nás vtáčí trh, strieborná dielňa, navštívili sme Prambanan - najväčší hinduistický chrámový komplex v Indonézii a súčasne jeden z najväčších v juhovýchodnej Ázii a nakoniec sme odleteli na Bali.

Indonézia VI.: Expedícia 2011 –  Borobudur, duchovno a realistické divadlo
Publikované: 20.8.2012
Deň šiesty – návšteva najväčšieho budhistického chrámu Borobudur, veľmi zaujímavý sprievodcovský výklad a výborná nálada, návšteva divadla, ktoré vie diváka naozaj prekvapiť, tak dajako by sme mohli stručne charakterizovať náš šiesty deň v tejto očarujúcej krajine.

Indonézia V.: Expedícia 2011 – presun vlakom do mesta Yogyakarta
Publikované: 13.8.2012
Deň piaty - cez ryžové polia a dediny sme sa vlakom presunuli do Yogyakarty (Jogjakarty) - bývalého hlavného mesta Jávy.

Indonézia IV.: Expedícia 2011 – Kráter Domas a návšteva čajovej plantáže
Publikované: 6.8.2012
Deň štvrtý - výlet na kráter Domas, návšteva čajovej plantáže a rezortu s teplou vodou. Pri návrate káva s kukuricou a absolútna dopravná zápcha.

Indonézia III.: Expedícia 2011 – Botanická záhrada a safari cestou do mesta Bandung
Publikované: 30.7.2012
Deň tretí – nekonečný presun do mesta Bandung. Po ceste zastávka v nádhernej botanickej záhrade a návšteva pre našinca exotického safari.

Súvisiaca fotogaléria

Indonézia: Kúzelný ostrov Bali
V tejto neľahkej dobe vás pozývame na jednu výnimočnú foto prechádzku, ktorá prináša úžasné pohľa...

Hravá zima

1. cena redakcie:
Zimný balíček od eshopu Tatrica.sk
2. cena redakcie:
Vstupenky na vybrané predstavenie v STARS auditorium (súťaž prebieha na FB)

1.3.2024
Nádherný klenot cisárskeho dedičstva, zámok Schloss Hof otvára svoju veľkolepú hlavnú sezónu 9. marca 2024. Jedinečný komplex budov s luxusne zariadenými zámockými komnatami, barokovými záhradami a rozsiahlym statkom na ploche takmer 70 hektárov, tvorí umelecký celok a pozýva na nezabudnuteľnú cestu časom.
Klub slovenských turistov, Fakulta informatiky РEVŠ a OZ Karpaty Vás pozývajú na 38. ročník medzinárodného stretnutia expedičných turistov a netradičných cestovateľov EXPEDÍCIE 2024.
13.2.2024
Pozývame vás na 3 dni plné inšpirácie so 48 cestovateľskými prezentáciami a diskusiami, ktoré sa uskutočnia od 1. do 3. marca 2024 v bratislavskom Dome kultúry Ružinov.