Ako fotografovať búrku
Búrka je jeden z najzaujímavejších atmosférických javov vôbec a jej fascinujúca sila a omračujúci prejav sú mnohokrát zaujímavým spestrením horúcich letných dní, samozrejme iba ak nie ste niekde pod stanom či nepodnikáte dlhú túru na otvorenom horskom priestranstve. Leto je možno najkrajším obdobím, kedy máme tiež najviac času zaoberať sa kreatívnou činnosťou a fotografovaním, či už je to počas dovolenky pri mori, posedení s priateľmi alebo výletu do prírody.
Skúsenejší fotografi však dobre vedia, že proti týmto všetkým kladom stojí jeden mocný odporca a tým je letné slnko – ostré kontrastné svetlo, kolmo dopadajúce na všetko živé a rastúce, nezaujímavá modrá obloha bez mráčiku a všadeprítomné „prepaly“ (preexponovanie)… fotograf sa právom teší na jeseň, jeho farebnú sýtosť, kontrasty, hmlisté rána a vôbec zaujímavé pohľady do krajiny. A práve onen pohľad do krajiny a to aj do tej mestskej, nás bude dnes zaujímať. Dusno letných dní naozaj nevyvoláva túžbu po kreativite, ale to trvá len do okamžiku, kedy sa na obzore objavia prvé ťažké mračná, ktoré zvestujú prichádzajúcu búrku. Zelená krajina má náhle zaujímavý protipól, svetlo sa z nadhlavníku posunulo bližšie na horizont a všetko je ihneď zaujímavejšie. To je okamžik, kedy by mal zbystriť každý, kto aspoň trochu holduje fotografickému koníčku. Týmto nadšencom som aj ja a tak sa teraz s vami o svoje skúsenosti podelím.
V prvej rade je potrebné uvedomiť si či lepšie povedané zistiť, s akou intenzitou búrky môžem počítať, aby som nebol náhle zaskočený a okrem premočenej výbavy nehrozila ujma aj môjmu zdraviu. Súčasne s bežnou predpoveďou počasia je dobré sledovať napr. aj presný meteoradar na stránkach ČHMÚ a popr. aj detektor bleskov, všetko výhradne a prehľadne pre ČR na týchto stránkach:http://www.chmi.cz/files/portal/docs/meteo/rad/data_jsradview.html http://www.chmi.cz/files/portal/docs/meteo/blesk/data_jsceldnview.html .
Ďalej je nutné vybrať vhodnú lokalitu. Najvďačnejšie sú otvorené výhľady do krajiny či mestské panorámy. Pozor však na otvorené či inak vyvýšené vyhliadky a rozhľadne – tie sa môžu stať terčom blesku! Vždy majte na pamäti, že je potrebné mať v dosahu bezpečné miesto úkrytu aj proti krúpam a padajúcim vetvám!
Čo budeme potrebovať?
Ideálnou technikou je dnes už bežne dostupný fotoaparát s možnosťou manuálneho nastavenia uzávierky a clony, aby bolo možné presne nastaviť požadované hodnoty, viď. ďalej. Bežný automat bohužiaľ asi nestačí na vyfotenie samotného blesku, pretože sa nedá nastaviť dostatočne dlhú uzávierku a vedzte, že taký postreh, aby sme zachytili záblesk, naozaj nikto z nás nemá... Bez problémov ale vyfotíte zlovestnú štruktúru mrakov, a aj to mnohokrát pre úspech stačí! Ďalšou nutnou súčasťou výbavy bude statív, pretože fotíme často za zhoršených svetelných podmienok a na dlhší čas expozície, pričom obyčajné položenie fotoaparátu na pevnú podložku mnohokrát nestačí. Samozrejme, že keď vás chytí búrka niekde v teréne, nepobežíte domov pre statív, ale pokúste sa aspoň použiť samospúšť, pretože zatlačenie spúšte môže mechanicky pohnúť celým foťákom a následná fotka (pri dlhšom expozičnom čase) tak bude rozmazaná. Náročnejší fotograf by si potom nemal zabudnúť tzv. ND filtre (neutral density) = šedé filtre, ktoré majú za účel predĺžiť expozíciu. Pomôžu vám použiť dlhší čas uzávierky na korekciu pohybovej neostrosti počas jasného dňa, až k úplnému "vymazaniu"
Výbavu máme a môžeme pristúpiť k samotnému foteniu. Našli sme si vhodné miesto a je len na nás, či budeme snímať iba búrkový mrak alebo aj horizont pod ním, ktorý nám často vhodne dotvorí - uzavre - kompozíciu záberu.
Ak fotíme búrku v noci, je to ten jednoduchší variant. Zo statívu či podložky zameriame objektív smerom predpokladaného výskytu bleskov a volíme radšej širší záber - pre prípadné orezy a výrezy. Problém môže nastať s ostrením, pretože za tmy sa ostriaci systém nemá čoho chytiť. Skúsme teda nájsť nejaký aspoň mierne osvetlený vzdialený bod a na ten s citom manuálne či automaticky zaostriť. Nie je dobré ostriť na blízke objekty, pretože blesk je väčšinou otázkou vzdialenosti mnohých kilometrov.
Expozícia - uzávierka
Máme zamerané, zaostrené a teraz nastavíme dĺžku expozície: ideálne podľa intenzity zvyškového denného svetla a početnosti výskytu bleskov v prepočte na sekundy. Ak udrie v danom priestore 10x do minúty, stačí čas expozície v rozmedzí cca 10-15 sekúnd. Ak je intenzita bleskov väčšia, či menšia, prispôsobíme tomu aj čas uzávierky. Poloprofi a náročné amatérske fotoaparáty majú bez problémov možnosť 30 sekundové snímanie poprípade aj nastavenie Bulb (Canon), pričom sa exponuje po dobu zatlačenia spúšte - tu opäť pozor na mechanické rozhýbanie fotoaparátu - ideálne je vlastniť diaľkovú spúšť, ale to len tak na okraj. Dajte pozor na silné zdroje svetla v zábere - lampy, osvetlenie, neóny, reklamy = opäť by hrozil prepal.
Clona
Clonu (f) nenecháme úplne otvorenú (menšie clonové číslo, napr. f 2,8 - 3,5 a pod.), pretože blesk je naozaj silným zdrojom žiarenia a vznikol by nám prepal! Clonu teda dáme do rozmedzia f8 - f11, aj keď tak často stratíme menšie záblesky, čo je ale stále lepšie, než prepáliť jeden veľký a zaujímavý.
ISO
Ďalej skúste zistiť, či váš stroj podporuje automatickú redukciu šumu pri dlhých expozíciách. Týmto sa dostávame k dôležitej otázke ISO - vysoká svetelná citlivosť čipu je u jednoduchších kompaktov a lacnejších či starších zrkadlovkách často zdrojom výrazného šumu (mini kociek ), ktorý sa však dá s väčším či menším úspechom neskôr redukovať v PC. ISO nastavíme tiež radšej manuálne: 100 - maximálne 200, u lepších foťákov s väčším čipom či s viacerými megapixelmi možné až ISO 400.
Potom to už chce len dávku trpezlivosti a šťastie v podobe suchého návratu domov, nehovoriac o pôsobivých snímkach na karte.
Búrky počas dňa
Druhou a náročnejšou disciplínou je fotenie búrky počas dňa. Ako som už písal, nie je problém zachytiť hrozivé čierne mračná, s bleskami je to však už podstatne horšie. S hľadaním miesta je to rovnaké: dobrý výhľad a možnosť úkrytu! Pri nastavení hodnôt nie je dobré dúfať, že sa vám podarí z tisíc fotiek pri expozícii 1/30 sekundy zachytiť aspoň jeden blesk. Lepšie je teda použiť práve šedý filter, to je zmenšiť intenzitu svetla > stiahnuť ISO na minimum (100) > predĺžiť čas na hranicu 1/4 – 5 sekundy (dokiaľ nám nevzniká prepal) a stále dúfať v trochu šťastia. Pri dlhších časoch si počas dňa musíme dať pozor aj na prípadné pohyblivé objekty v zábere - lístie, vetvy, tráva, stromy, ľudia atď., ktoré môžu svojím pohybom síce vytvoriť zaujímavú scénu, ale tiež celý záber znehodnotiť…
A na záver malý tip: Až budete mať odfotené a chceli by ste skúsiť vytvoriť zaujímavý portrét búrky a osoby v popredí, skúste aj vy použiť blesk - či už systémový alebo externý. Nastavte všetko ako v prípade nočného fotografovania, to je dlhšiu uzávierku (1/4 - až 5-10 sek.) a spoločne s ňou odpáľte aj váš blesk. Objekt v popredí - osoba - by sa nemala príliš hýbať, aby nevznikali "duchovia". Pri dlhších expozičných časoch môžete skúsiť trochu kreativity – po odpálení blesku osoba opustí priestor pred objektívom a Vy nechajte ďalej snímať "krajinu" s búrkou. Možno sa tak dočkáte veľmi zaujímavých snímok! Je to len o vašej nápaditosti. Fotografovaný objekt by mal vďaka blesku zostať ostrý a zvyšok snímky potom dotvoria blesky prírodné… Za skúšku nič nedáte!
Každopádne je táto kreatívna činnosť často dielom náhody, ale je potrebné byť aspoň čiastočne technicky či teoreticky pripravený.
Tak vám prajem veľa šťastia a dajte na seba aj techniku pozor!
Pozn.autora: ak by ste niektorým technickým výrazom neporozumeli, navštívte predchádzajúce články našej fotoškoly, kde je všetko podrobne vysvetlené.
pripravil: Jan Chaloupka
foto: Martin Picmaus, Jan Chaloupka - archiv a Wikipedia Commons: Ken
preklad: O. Kubáčková
Diskusia k článku (0) |