www.infoglobe.sk » Peru: Leymebamba a Cajamarca

Peru: Leymebamba a Cajamarca

Publikované: 8.3.2024
Cajamarca sa preslávila ako miesto, ktoré znamenalo koniec pre mocnú inkskú ríšu. Práve tu porazil Francisco Pizzaro posledného inkského vodcu Atahualpa a neskôr ho aj popravili na hlavnom námestí.

Pred Cajamarcou nás čaká ešte jedna zastávka, ktorá však nie je úplne dobrovoľná. Cestou sa totiž dostávame do Leymebamby a zisťujeme, že sa tam kúsok za mestom nachádza múzeum s múmiami, ktoré by bolo škoda nenavštíviť. A keďže máme dosť času, zaplatíme vstupné a ideme sa na tie múmie pozrieť zblízka.

Leymebamba

Múzeum bolo otvorené v roku 2000 a nachádza sa v ňom vyše 200 múmií, ktoré boli objavené pri jazere Laguna de los Cóndores v roku 1996. Po zverejnení tejto informácie začalo k lagúne jazdiť mnoho ľudí, ktorí ostatky ničili, takže bolo potreba jednať rýchlo. Múmie aj so všetkými artefaktmi boli prevezené práve do Leymebamby.

múmia

Po návšteve múzea skúšame stopovať do Cajamarcy. Je to necelých 300 kilometrov, tak si myslíme, že to nemôže byť až taký problém. Bohužiaľ je. Vraciame sa teda späť do centra Leymebamby, aby sme zistili, či tam ide aspoň nejaký autobus. Údajne ide len nočný autobus a ďalší by mal ísť až ráno o 8:30 hod. Miestny predajca nám chce predať lístok, ale povieme mu, že až ráno. Nechce sa nám platiť dopredu, keď nevieme, či naozaj pôjde. Zisťujeme, že miestni nie sú práve dvakrát priateľskí a ochotní už vôbec nie. V televízii dávajú futbal, a tak sa už nikomu nechce ani jedlo chystať a celkovo nám čokoľvek predať. Navyše posledný voľný hotel je zhodou okolností zároveň ten najdrahší. A tak si vravíme, že Leymebamba asi nebude naše najobľúbenejšie miesto. A že je to pravda, zistíme hneď ráno. Od ôsmej hodiny čakáme na autobus. V tom príde pán, ktorý nám chcel deň predtým predať lístok. „Kam chcete ísť?“ Pýta sa nás. „Do Cajamarcy predsa, autobus má ísť o pol deviatej.“ „Ale ten už dávno išiel! Dneska už nič nejde,“ odpovedá nám. Tak toto je už na nás priveľa. Informácie, ktoré by boli aspoň trochu presné, tu len tak ľahko nezískate.

Cajamarca

Kúpime si teda lístok na nočný autobus, čo sme mali urobiť už včera. Do Cajamarcy sa dostávame skoro ráno a vydávame sa hľadať nejaký hotel. Sprcha, raňajky a spánok. Potom vyrážame preskúmať krásne, aj keď veľké a hlučné koloniálne mesto.

Iglesia San Francisco  Catedral de Cajamarca

Cerro Santa Apolonia

Jedinou inkskou stavbou, ktorá sa v meste dochovala, je El Cuarto del Rescate, kde väznili Atahualpa predtým, než ho popravili. K vstupnému dostávame lístok, ktorý platí aj do Iglesia de Belén, Museo Arqueológico, Museo Etnográfico y Museo Médico. Tak si prehliadneme všetky výstavy a budovy, ďalšie múmie a potom ďalej prechádzame mestom. Na hlavnom námestí Plaza de Armas sa nachádza Catedral de Cajamarca, ktorá sa stala katedrálou v roku 1682, a to na základe kráľovskej vyhlášky z roku 1665, ktorá nariadila zriadenie farnosti Španielom. Okrem katedrály nás na hlavnom námestí pobaví miestny strážnik, ktorý obieha námestie a píšťalkou píska na ľudí, ktorí si chcú odpočinúť alebo posedieť na trávniku. Ten je totiž udržiavaný, a preto je zakázané na neho vôbec vstúpiť, nie to ešte na ňom chvíľku odpočívať! Kostol Iglesia San Francisco bol postavený čiastočne aj z kameňov hory Cerro Santa Apolonia v roku 1699 a v roku 1952 sa pod hlavným oltárom našli katakomby, v ktorých ležali ostatky mnohých členov františkánskeho rádu a príslušníkov domorodej šľachty. Cerro Santa Apolonia, kedysi nazývaná kečuánsky „Rumi Tiana“ (kamenné kreslo), je strategickým miestom, odkiaľ je možné vidieť celé mesto. Na vrchole hory sú okrem dvoch kamenných kresiel aj záhrady s predkolumbovskými rytinami. Odtiaľto je to taká príjemná bodka za prechádzkou koloniálnou Cajamarcou.

Cerro Santa Apolonia Cerro Santa Apolonia Cuarto del Rescate

GPS: 7°09'30.9"S 78°31'03.4"W (Cajamarca)

Text a foto: Tomáš Novák

Preklad: O. Maňáková

Peru: Chachapoyas, Nuevo Tingo a Kuélap
Publikované: 1.3.2024
Mesto Chachapoyas sa považuje za neobjavený raj. Nachádza sa v regióne Amazonas a turisti tu môžu objavovať krásnu prírodu, rôzne mikroklímy, koloniálne mesto alebo starobylé rozvaliny Kuélap, nachádzajúce sa medzi Andami a džungľou.

Peru: mesto večnej jari Trujillo a okolité archeologické náleziská
Publikované: 15.3.2024
Mesto Trujillo sa nachádza v púštnej oblasti v blízkosti Tichého oceánu, založené bolo v roku 1534 a bolo tiež dobre opevnené, aby odolalo útokom pirátov. A dokonca vraj bolo v období nezávislosti Peru aj jeho dočasným hlavným mestom.

Peru: Cotahuasi – vraj najhlbší kaňon sveta
Publikované: 17.3.2022
V Peru sme sa rozhodovali, či navštívime kaňon Colca alebo Cotahuasi. Podľa niektorých meraní je Cotahuasi hlbší, podľa iných zas víťazí Colca. Možno je to len súťaženie o to, kam nalákať viac turistov. Oba kaňony dosahujú hĺbku okolo 3 500 metrov a ich rieky si razia cestu andskými vrcholmi s nadmorskou výškou až 6 000 metrov a končia v Tichom oceáne. A tiež v oboch kaňonoch môžete uzrieť vzácne kondory andské.

Peru - môj splnený sen I.
Publikované: 10.11.2010
Južná Amerika ma k sebe vždycky priťahovala ako magnet. Bola ale pre mňa, študentku s nie príliš veľkými príjmami, skôr takým zatiaľ iba nedostupným snom, odloženým do budúcna. Jedného dňa mi v práci môj kolega Vojta povedal: „Nechcela by si ísť do Južnej Ameriky…Peru, Chile alebo tak…?“ a tým mi v hlave vyhlodal dieru.

Peru - môj splnený sen II.
Publikované: 17.11.2010
Po prílete do Peru sme sa presunuli z Limy do hôr. Do Huarázu, ktorý leží v nadmorskej výške 3091 m, sme dorazili asi o siedmej hodine ráno.

Peru - môj splnený sen III.
Publikované: 24.11.2010
Ráno som si šla na autobusovú stanicu pre batoh, ktorý mi ako jedinej z našej skupiny, do Limy neprišiel. Po niekoľkých telefonátoch na letisko sme boli s KLM dohodnutí, že dnes príde ranným autobusom.

Peru - môj splnený sen IV.
Publikované: 1.12.2010
Ako náš prvý trek v Peru, v Cordillere Blance, sme si vybrali známy a často navštevovaný trek údolím rieky Santa Cruz. Podľa sprievodcu je optimálna doba pochodu 4 dni a vzdialenosť od počiatočného do konečného bodu 50 km. My sme si naplánovali predĺženie o jeden deň výstupom od základného tábora vrchu Alpamayo.

Peru - môj splnený sen V.
Publikované: 8.12.2010
Druhý deň treku Santa Cruz sme vstali v relatívne včasnú hodinu a zistili, že neprší, ba naopak, je pekné, slnečné počasie. Vojta s Milanom si dokonca dopriali kúpeľ v ľadovej riečke. Cesta ďalej už stúpala veľmi mierne, chvíľami i poklesávala, takže sa nejednalo o žiadny extrémne náročný pochod.

Súvisiaca fotogaléria

Peru
Peru ako typická juhoamerická krajina roznecuje predstavivosť ako máloktoré miesto na svete. Kraj...

V tejto chvíli nie je žiadna súťaž aktívna. Predchádzajúce súťaže nájdete v našom archíve súťaží.

27.3.2024
Portál Infoglobe vám s láskou a prianím všetkého najlepšieho želá tie najkrajšie veľkonočné dni.
Nech vám Veľká noc prinesie veľa radosti, šťastia, zdravia, pokoja i splnených cestovateľských túžob.
1.3.2024
Nádherný klenot cisárskeho dedičstva, zámok Schloss Hof otvára svoju veľkolepú hlavnú sezónu 9. marca 2024. Jedinečný komplex budov s luxusne zariadenými zámockými komnatami, barokovými záhradami a rozsiahlym statkom na ploche takmer 70 hektárov, tvorí umelecký celok a pozýva na nezabudnuteľnú cestu časom.