www.infoglobe.sk » Indonézia: Nie, celá neuhorela I. – Jáva: posvätná hora Mt. Muria

Indonézia: Nie, celá neuhorela I. – Jáva: posvätná hora Mt. Muria

Publikované: 21.12.2015
Naše mesačné putovanie po Indonézii začína v hlavnom meste Jakarta (ostrov Jáva), z ktorého sme odchádzali, ako rýchlo sa len dalo. Naša prvá zastávka bola na polostrove Muria, ktorý sa nachádza v strednej Jáve (na severe vybieha do Jávskeho mora).

Nachádzajú sa tu dve sopky - Mt. Genuk na severe a ďalej výšková dominanta, ktorá sa rozkladá na veľkej väčšine polostrova. Tento horský hrebeň pozostávajúci z niekoľkých vrcholov a kráterov nesie súhrnný názov Mt. Muria (1 602 m n. m.). A práve sem sme sa vydali.

prechádzka v pokojnej prírodeMiestni nám hovorili, že sa na sopku dá ísť zo severu aj z juhu. Odporučili nám južné úpätie (výstup z dediny Colo), keďže tam spoznáme nielen krásu prírody, ale staneme sa aj súčasťou miestnej kultúry. V Jepare (mesto na severozápade polostrova) sme si požičali skúter (asi 4,5€ za deň) a podstúpili sme tak prvú cestu po indonézskych preplnených cestách. Teraz už môžem povedať, že sme tam zažili naozaj najhoršiu dopravu – žiadne pravidlá, predchádzanie zľava, sprava, jazda po chodníkoch a v zákazoch jazdu – toto všetko za nepredstaviteľnej prevádzky (Jáva je najviac zaľudnený ostrov sveta).

mierime na Mt. Murii

Po 1,5 hod. jazdy sme dorazili na miesto – do dediny Colo. Čuduj sa svete, trafili sme bez zaváhania. Veľké dediny alebo pre miestnych dôležité miesta sú celkom dobre značené. Bohužiaľ nie sú označené začiatky ani konce dedín, takže neviete , či ste už na mieste, alebo vôbec. Oblasť Muria je veľmi posvätným miestom. Priamo na dedinou Colo sa nachádza hrob jedného z deviatich islamských svätých. Hrob druhého zo svätých sa nachádza v neďalekom Kuduse.

neustále sa s nami chceli fotiť ako jednotlivci, tak aj celé rodinypohľad od vchodu k hrobu na prírodu, kam sa hneď potom vydáme

Už od prvej minúty v tejto oblasti sme videli, že asi nie je typické, že turista zavíta až sem. V krátkych nohaviciach a v tielku som sa tu cítila naozaj divne, dokonca ani šatka prehodená cez ramená to moc nezachránila. Z dediny vedú nahor k hrobu strmé schody, ktoré sú obklopené nekonečnými obchodíkmi s najrôznejšími produktmi. Všetci ľudia, ktorí sem prichádzajú, majú jeden spoločný cieľ - pomodliť sa pri hrobe svätého Sunana Murii. Nebolo človeka, ktorý by si nás neprehliadol. Niektoré moslimské rodiny sa s nami dokonca fotili. Stále nás niekto zdravil – Mr. a Miss. Byť stredom pozornosti tak odlišných ľudí bol veľmi zaujímavý pocit, ale neskôr tiež dosť unavujúci. Fotením s jednou skupinkou vznikla reťazová reakcia a my sme sa len tak tak odtrhli, aby sme mohli pokračovať v ceste. Aby sa mohli pomodliť aj starší ľudia, majú tu zavedené taxi motorky (vyvezú tých, ktorí buď nechcú, alebo nemôžu dôjsť k hrobu peši). Toto bola najkrajšia, najlacnejšia a najoriginálnejšia tržnica, ktorú sme navštívili.

pestrofarebné trhy v dedine Colo

Musím však povedať, že sme boli z týchto davov ľudí veľmi unavení. O to úžasnejšie bolo konečne dôjsť k hrobu a odpojiť sa smerom do kopcov, kam už noha miestneho naozaj nevkročí (vôbec nie sú zvyknutí chodiť, a už vôbec nie aby išli na výlet). Hluk ľudí utíchol a začali nás upokojovať zvuky prírody. Prechádzame prevažne kávovými plantážami, v ktorých pozadí sú asymetrické kopce zarastené tropickým pralesom, krivými mohutnými starými stromami, palmami, tropickými rastlinami a lianami. Okolité hory sú rôznorodé, vždy úplne zarastené a posiate cestičkami pripravenými na objavovanie. Pri prechádzaní človek ani nevie, kam sa skôr pozerať a aký zvuk počúvať. Pri tomto výlete si naše uši konečne na chvíľu oddýchli, pretože obyvatelia Indonézie majú celkovo veľmi radi hluk.

Jedno z najposvätnejších miest celej Jávy

Pokiaľ sa teda budete nachádzať v tejto oblasti, tak určite túto prekrásnu horu navštívte.

GPS: (dedina Colo) 6°40'01.2"S 110°53'58.8"E

Text a foto: Martina Brožková

Preklad: Oskár Mažgút

Ostrov Bali a jeho dve významné miesta
Publikované: 7.6.2010
Bali je malý indonézsky ostrov, ležiaci medzi ostrovmi Jáva na západe a Lombok na východe, s hlavným mestom Denpasar. Bali je zároveň tým najzápadnejším zo súostrovia Malé Sundy a predstavuje najväčšiu turistickú destináciu celej Indonézie, preslávenú tradičným tancom, hudbou , maľbou, sochárstvom a úžitkovým umením.

Indonézia, ostrov Flores a NP Komodo – plavba za jaštermi
Publikované: 27.7.2020
Vyraziť do Indonézie a vyhnúť sa masám turistov je dnes skoro nemožné. Väčšina turistov končí na ostrovoch Bali alebo Gili, niektorí z nich pokračujú ďalej na ostrov Lombok, Jávu alebo Sumatru. Radi by ste sa týmto miestam vyhli? Hľadáte väčšie dobrodružstvo? Potom sa vydajte ešte ďalej a objavte prírodné krásy ostrova Flores a jeho národný park Komodo.

SR: Online prednáška - Papuánske srdce
Publikované: 17.5.2020
Vyberte sa v pondelok 18. mája o 19-tej zo svojej obývačky cez indonézske Sulawesi a prekrásne Raja Ampat na ostrov Nová Guinea, kde ešte pred pár desiatkami rokov ste mohli skončiť ako večera u miestneho kmeňa.

Indonézia, Sumatra – výlet za orangutanmi pri Bukit Lawang
Publikované: 29.2.2020
Tentokrát zamierime do sumatrianskej džungle. Cestou sa ešte zastavíme na obed, jedlo je v Indonézii skvelé.

Indonézia, Sumatra – mesto Berastagi a výlet na sopku Mount Sibayak
Publikované: 22.2.2020
Dnes spolu s nami navštívite mestečko Berastagi a vydáte sa aj k sopke Sibayak. Z Medanu sem jazdia autobusy zvané Murni Expres, nemôžete ich minúť, pretože sú veľmi farebné, väčší gýč v okolí nenájdete.

Indonézia, Severná Sumatra – mesto Medan
Publikované: 15.2.2020
Cestu po západnej Malajzii začíname trochu netradične, a to výletom na tri noci do indonézskeho mesta Medan v Severnej Sumatre. Z letiska nachádzajúceho sa pri malajskom hlavnom meste Kuala Lumpur lieta niekoľkokrát denne nízkonákladová letecká spoločnosť Air Asia a za necelú hodinu sa dostanete do Medanu (konkrétne na letisko Kualanamu). Jedná sa o najväčšie mesto Sumatry, ktoré je piatym najľudnatejším v celej Indonézii.

Ľudia na Bali sú priateľskí, a to si turisti veľmi vážia
Publikované: 14.3.2019
Čarovné miesto, kde stále žijú legendy a mýty! Cestovateľské kino odhalí krásy tropického klenotu medzi viac ako 17 000 ostrovmi Indonézie, ktorý miestni volajú Ostrov Bohov. Návštevníci sa v utorok 9. apríla vypravia do sveta vulkanických pláží, pestrých hinduistických tradícii a usmievavých domorodcov, ktorí vás s radosťou strhnú do konverzácie.

Indonézia, Sumatra – cesta k voľne žijúcim orangutanom
Publikované: 11.3.2019
Po niekoľkých hodinách trekovania vo vlhkej džungli odrazu začujete šušťanie, zdvihnete hlavu a tam zbadáte oranžové chlpaté stvorenie ako sa hojdá z liany na lianu. Ten pocit čistého vzrušenia, keď na vlastné oči uvidíte orangutana v jeho prirodzenom prostredí. Orangutana? Áno, orangutana. Už nemusíte chodiť do zoologickej záhrady, stačí spojiť vašu návštevu turisticky známeho Bali s malou dedinkou Ketambe uprostred hustého pralesa na indonézskom ostrove Sumatra.

Indonézia, Sumatra: jazero Toba – najväčšie sopečné jazero na svete
Publikované: 16.11.2020
Obrovské kráterové jazero, najväčšie na svete, je vytvorené masívnou sopečnou erupciou, ktorá sa udiala pred viac než 100 000 rokmi. Sopka sa následne zrútila a počas ďalších pár rokov sa kráter naplnil vodou, a tak vzniklo najväčšie sopečné jazero sveta, jazero Toba. Uprostred jazera sa týči zelený ostrov Samosir, ktorého brehy sú obklopené vrcholkami hôr a lesmi.

Indonézia: Nie, celá nezhorela II. – Jáva: nedotknutý národný park Karimunjawa
Publikované: 28.12.2015
V predchádzajúcom článku ste sa dozvedeli o posvätnej hore Mt. Muria. Nenavštívili sme ju prvoplánovo. Na polostrov Muria sme išli z iného dôvodu. Zo severozápadného pobrežia (z mesta Jepara) totiž odchádza loď k ostrovnému národnému parku Karimunjawa. Dopredu sme vedeli, že niekedy lode pre veľké vlny nejazdia, takže sme mali časovú rezervu dva dni – ani tie však nestačili.

Indonézia: Nie, celá nezhorela VIII. – Bali: Dokonalé scenérie sopky Batur
Publikované: 8.2.2016
Pokračujeme v našom celodennom výlete za preskúmaním indonézskeho ostrova Bali. Opúšťame mesto Singaraja na severe ostrova a naším ďalším cieľom je oblasť okolo sopky Batur.

Indonézia: Nie, celá nezhorela XII. – Lombok: noc pri jazere Anak a zostup z kráteru
Publikované: 7.3.2016
Skorý výstup na samotný vrchol máme úspešne za sebou a druhý deň v oblasti Rinjani pokračuje. Aj keď sme mali chodenia nad hlavu, museli sme Sembalun Crater Rim kemp opustiť a pokračovať ďalej. Čakala nás noc pri jazere Anak.

Indonézia: Nie, celá nezhorela XI. – Lombok: neskutočný výstup na vrchol Rinjani
Publikované: 29.2.2016
Vitajte späť v našom seriáli o Indonézii. Nachádzame sa pod vrcholom Rinjani (v nadmorskej výške cca 2 350 m), čo je druhá najvyššia hora Indonézie. Čaká nás noc a samotný výstup na vrchol (3 726 m n. m.).

Indonézia: Nie, celá nezhorela X. – Lombok: výstup ku Crater Rim kempu
Publikované: 22.2.2016
Výlet na Rinjani už máme zariadený, a tak sa môže začať naše ďalšie indonézske dobrodružstvo. Výstup a zostup má jednu hlavnú trasu (pokiaľ nie jedinú). Vedie zo Senaru do Sembalunu a je obojsmerná. Môžete si vybrať rôznu dĺžku výletu – 2, 3 i 4 dni.

Indonézia: Nie, celá nezhorela IX. – Lombok: zoznámte sa s Rinjani
Publikované: 15.2.2016
Sopka Rinjani je dominantou indonézskeho ostrova Lombok. Je to druhá najvyššia hora Indonézie a nachádza sa v nadmorskej výške 3 726 metrov. Tento vrchol nenechá žiadneho horala chladným.

Indonézia: Nie, celá nezhorela VII. – Bali: Selamat datang di Bali (vitajte na Bali)
Publikované: 1.2.2016
Jávu sme už opustili a stojíme na ostrove Bali. Je to jeden z indonézskych ostrovov, ktorý sa od ostatných viac než 17 000 výrazne líši. Preto každoročne láka mnoho návštevníkov. Je to ostrov plný rozmanitej prírody a kontrastov. Atmosféra je neopakovateľná a hlavne nezameniteľná. Aby sme k tomuto záveru mohli dospieť, museli sme ho celý prejsť. Našim cieľom bolo spoznať centrálne hornaté časti ostrova, aby sme zmapovali terén a rozhodli sa, na ktorú sopku vyjdeme. Zvolili sme si cestu od juhu k severu a späť, ktorá je dlhá 200 km (išli sme ju 13 hodín na skútri).

Indonézia: Nie, celá nezhorela VI. – Jáva: Modré plamene a nosiči síry na sopke Ijen
Publikované: 25.1.2016
Je noc a my sa nachádzame na okraji kráteru sopky Ijen, ktorá je svetovo preslávená pre svoje modré plamene. Zostupujeme dole do kráteru, aby sme všetko videli zblízka. V tom zahliadneme prvého nosiča. Malý chudý chlap nesie cez rameno bambusovú tyč, na ktorej má priviazané dva pletené koše plné sírnych kameňov. Ustupujeme mu z cesty, aby mohol bez prestávky pokračovať. Ďalej zostupujeme a stále intenzívnejšie cítime síru.

Indonézia: Nie, celá nezhorela V. – Jáva: Cesta až na okraj sopky Ijen alebo objavenie jej tajomstva
Publikované: 18.1.2016
Na Jáve sme už navštívili rôzne miesta, ale sopka Ijen je opäť niečo úplne iného. Robotníci v tejto drsnej krajine v neuveriteľných podmienkach ťažia síru a turisti platia vstup, aby sa na túto ojedinelú záležitosť pozreli. V pozadí robotníkov plápolajú modré plamene, ktoré sú ďalším symbolom sopky Ijen. Je to posledné miesto na Jáve, ktoré sme navštívili pred odjazdom na východný ostrov Bali.

Indonézia: Nie, celá nezhorela IV. – Jáva: Výstup na sopku Bromo a vodopády Madakaripura
Publikované: 11.1.2016
Na vyhliadke Penanjakan sme už celkom slušne premrzli. Taktiež sme sa dostatočne pokochali výhľadom na krásy miestnej sopečnej krajiny a už nás džíp vezie späť na ploché dno kráteru Tengger. Ďalej ideme po vlastných (za dobrých vulkanických podmienok) na okraj sopky Bromo, ktorá je stále aktívna.

Indonézia: Nie, celá nezhorela III. - Jáva: Piesočné dno krátera s preslávenou sopkou Bromo
Publikované: 4.1.2016
Jedným z najväčších indonézskych cestovateľských zážitkov je určite pre každého výlet na sopku Bromo v Bromo Tengger Semeru National Park. Je to vysoko organizovaný a v celej Indonézii určite aj najviac turistický výlet. Hoci je veľmi drahý, zážitok sa vám isto vryje do pamäti rovnako ako nám.

Indonézia: Nie, celá nezhorela XIII. – Lombok: lúčenie s Rinjani
Publikované: 14.3.2016
Stojíme na okraji kaldery na severe ostrova Lombok – v Crater Rim Senaru kempe. Pred nami je náročný zostup do dediny Senaru, ktorý je pozvoľnejší, ale veľmi dlhý (21 kilometrov). Vedie skrz dažďový prales plný života.

Súvisiaca fotogaléria

Indonézia: Kúzelný ostrov Bali
V tejto neľahkej dobe vás pozývame na jednu výnimočnú foto prechádzku, ktorá prináša úžasné pohľa...

Indonézia – krajina ostrovov
Indonézia je pre európskych turistov veľmi obľúbeným miestom v rámci „ázijských“ dovoleniek. Tent...

Súvisiace video

Indonézia: požiarom nedotknuté ostrovy II.
Ostrov Bali, ktorý môžete vidieť na tomto videu, je na prvý pohľad farebný a živý. Väčšina ostrov...

Indonézia: požiarom nedotknuté ostrovy I.
Jáva je jeden z ostrovov, ktoré patria do súostrovného štátu Indonézia. V rámci celého sveta má j...

Hravá zima

1. cena redakcie:
Zimný balíček od eshopu Tatrica.sk
2. cena redakcie:
Vstupenky na vybrané predstavenie v STARS auditorium (súťaž prebieha na FB)

1.3.2024
Nádherný klenot cisárskeho dedičstva, zámok Schloss Hof otvára svoju veľkolepú hlavnú sezónu 9. marca 2024. Jedinečný komplex budov s luxusne zariadenými zámockými komnatami, barokovými záhradami a rozsiahlym statkom na ploche takmer 70 hektárov, tvorí umelecký celok a pozýva na nezabudnuteľnú cestu časom.
Klub slovenských turistov, Fakulta informatiky РEVŠ a OZ Karpaty Vás pozývajú na 38. ročník medzinárodného stretnutia expedičných turistov a netradičných cestovateľov EXPEDÍCIE 2024.
13.2.2024
Pozývame vás na 3 dni plné inšpirácie so 48 cestovateľskými prezentáciami a diskusiami, ktoré sa uskutočnia od 1. do 3. marca 2024 v bratislavskom Dome kultúry Ružinov.